معاون فرهنگی دانشگاه تهران:

دانشگاه باید وظیفه خودرا در قبال تهذیب دانشجویان به رسمیت بشناسد

دانشگاه باید وظیفه خودرا در قبال تهذیب دانشجویان به رسمیت بشناسد

به گزارش دانشگاه فارسی معاون فرهنگی دانشگاه تهران اظهار داشت: دانشگاه باید وظیفه خودرا در قبال تهذیب دانشجویان و توسعه اخلاق مداری و گسترش مسئولیت پذیری اجتماعی در دانشگاه به رسمیت بشناسد.



به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از دانشگاه تهران، مجید سرسنگی در دومین همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار اظهار نمود: در چند دهه گذشته نوعی گیجی و آشفتگی در نظریه پردازی برای اداره كشور وجود داشته است. به رغم اینكه انقلاب ما، فرهنگی و مزین به نام اسلام بود اما متأسفانه واقعیت این است كه در همه این سال ها نتوانسته ایم به یك نظریه جامع و كارآمد برای اداره كشور دست پیدا نماییم.
سرسنگی اضافه كرد: معمولاً پیام های دو گانه ای به مردم و نسل جوان داده می شود. از طرفی خواستار جامعه اخلاق مدار و دیندار هستیم و از طرف دیگر به شكلی با مردم و جامعه رفتار می نماییم كه مغایر با حرف های خود ماست. امروز نسل جوان ما بین حرف ها و اعمال ما در شگفتی و گیجی است!
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، با تاكید بر اینكه مخالف «غرب فكری» و ارزش هایی هستیم كه روحانیت و معنویت را كنار می گذارد، اما خودمان شتابان تر از «غرب فكری» در راه اخلاق زدایی و معنویت زدایی از جامعه گام بر می داریم.
وی بیان كرد: اخلاق و اخلاق گرایی در جامعه ای رشد می كند كه مبانی نظری آن جامعه نیز متناسب با اخلاق باشد. نمی توان در برنامه ریزی های كشور به حوزه اخلاق توجه نكرد اما انتظار داشت كه جامعه ای اخلاقی را شاهد باشیم.
سرسنگی، با اشاره به اینكه به تدریج از علت و دلیل انقلاب اسلامی، دور شدیم، اضافه كرد: بعضی از دوستان معتقدند جمهوریت نظام در خطر است اما در واقع این اسلامیت نظام است كه در معرض خطر قرار گرفته است. نبود اخلاق در جامعه در همه سطوح سبب رنج شده و جالب اینكه همگان به نقد دیگری پرداخته و كسانی كه در همه این سال ها در شكل گیری ناهنجاری ها سهیم بوده اند، خود مدعی و «اپوزوسیون» شده اند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران اشاره كرد: ریشه حوادثی كه در سال ۹۶ و ماه گذشته در دانشگاه تهران اتفاق افتاد، به كمبود و فقدان اخلاق در جامعه بر می گردد. مدیران بجای اخلاق به موضوعات دیگری توجه می كنند.
وی افزود: از طرفی به دانشجویان و نسل جوان؛ نرفتن به سمت ارزش های غیر دینی و ملی و داشتن قناعت و درستكاری را سفارش می نماییم، اما از جانب دیگر خودمان گوی سبقت را در فساد، بی اخلاقی و ناكارآمدی ربوده ایم. ما برای دنیا نسخه بهبودی در اخلاق و معنویت می نویسیم و خود در داخل تیشه بر ریشه اعتقادات دینی و اخلاقی جامعه می زنیم.
سرسنگی اشاره كرد: در بحث غرب گرایی و غرب زدگی موضوعی مطرح است، در خصوص اینكه، غرب شرقی ها را وادار كرده با تعاریف غربی ها خودشان را تعریف كنند، یعنی آنقدر خودباوری و اعتماد به نفس ما را پایین آوردند كه یك فرد ایرانی و اسلامی خودرا در چهارچوب یك تعریف غربی می پسندد؛ متأسفانه این مشكل وجود دارد و ایرادی است كه بر دانشگاه ها وارد است.
وی عنوان كرد: دیدگاه و رویكرد ما نسبت به مسائل فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی در دانشگاه در حد انتظار نیست. دانشگاه در قبال آموزش و پژوهش وظیفه دارد، اما همین طور باید وظیفه را خود در قبال تهذیب دانشجویان و توسعه اخلاق مداری و گسترش مسئولیت پذیری اجتماعی در دانشگاه به رسمیت بشناسد.
در اختتام مراسم علی خاكی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بیان كرد: وضع موجود دانشگاه ها قابل لمس است و مشكلاتی در كاركردهای دانشگاهی و آموزش عالی وجود دارد. موضوعات و مشكلات اخلاقی در آموزش عالی به خانواده، فرد، جامعه و.... برمی گردد. اخلاق حرفه ای و دانشگاهی دغدغه اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
خاكی صدیق اضافه كرد: مؤلفه های كیفیت در وزارت علوم ریشه در موضوعات اخلاقی دارد. اعتماد عمومی به اعضای هیأت علمی در سال های گذشته كاهش پیدا كرده است.


منبع:

1398/10/02
20:31:54
5.0 / 5
3934
تگهای خبر: آموزش , دانشجو , دانشجویان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است