با تلاش محققان دانشگاه امیركبیر؛

سامانه های هوشمند تشخیص تداخلات دارویی طراحی شد

سامانه های هوشمند تشخیص تداخلات دارویی طراحی شد

محققان یك شركت مستقر در مركز نوآوری دانشكده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیركبیر موفق شدند اپلیكیشن هایی درمورد تداخلات دارویی، تشخیص اولیه بیماری بر مبنای الگوریتم های هوشمند و داده های بالینی، تشخیص بیماری های مغز و اعصاب ازطریق پردازش های دادگان پاراكلینیكی و كلینیكی را طراحی نمایند.


به گزارش روز سه شنبه دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نیما شریفی صادقی فارغ التحصیل رشته مهندسی برق این دانشگاه، سرپرست شرکت دستیار سلامت پیشگام (RNS) و مجری طرح «تحلیل و جداسازی بیماریهای کاهنده روان با استفاده از شبکه های عمیق، بهبود جداسازی سه بعدی تومور مغزی با استفاده از شبکه های چند لایه تعمیم یافته» اظهار داشت: ما در صدد برآمدیم در چارچوب این پروژه اپلیکیشن هایی را طراحی نماییم.
وی به یکی از این اپلیکیشن ها اشاره نمود و اظهار داشت: ما توانستیم مجموعه نرم افزارهایی را تهیه نماییم که می تواند بیماری های مغز و اعصاب را به صورت اتوماتیک بدون دخالت پزشک تشخیص دهد.
دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: این اپلیکیشن با استفاده از تشخیص های افتراقی و تصاویر پاراکلینیکی امکان تشخیص بیماری های مغز و اعصاب را فراهم می آورد.
شریفی صادقی اضافه کرد: این نخستین اپلیکیشن در کشور است که به تشخیص بیماری های مغز و اعصاب می پردازد؛ این اپلیکیشن همانند یک پزشک عمل کرده و در تصمیم گیری به پزشک معالج کمک می نماید.
وی افزود: در این اپلیکیشن ۹۳۸ بیماری و ۱۰ هزار سوال تخصصی را جمع آوری کردیم و بر مبنای یک الگوریتم تصمیم گیری را انتشار دادیم؛ به واسطه این ها بیمار می تواند با پاسخ به سوالات بیماری خویش را بیابد.
وی درمورد نرم افزار بومی که درحوزه دارو توسط این تیم طراحی شده اظهار داشت: اپلیکیشن دومی که توسط این تیم طراحی شده در مورد تداخلات دارویی است چونکه به تازگی جان خیلی از افراد با تداخلات دارویی به خطر می افتد.
این فناور تصریح کرد: این سامانه، داروهای مورد استفاده بیمار را بررسی می کند و تداخلات را می یابد؛ درواقع این سامانه همانند یک دستیار پزشک عمل کرده و به بیمار کمک می نماید که با تداخلات دارویی به بیمار صدمه وارد نشود.
شریفی صادقی سامانه سومی که دراین مرکز طراحی شده است را در مورد تشخیص بیماری هایی همچون ام اس، الزایمر، پارکینسون، با استفاده از علائم بالینی ذکر کرد.
وی تصریح کرد: هدف ما از طراحی این اپلیکیشن ها اگاهی رسانی و کاهش درصد خطای پزشکی درنتیجه بالابردن استانداردهای پزشکی است.
مجری این طرح با بیان این که این اپلیکیشن ها در کشور های مانند آمریکا و انگلیس طراحی شده است، اظهار داشت: اما این اپلیکیشن ها مطابق استانداردهای ایران نیست ازاین رو نیاز بود که اپلیکشن های مورد نیاز کشور را طراحی نماییم.
شریفی صادقی با تاکید بر اهمیت سلامت الکترونیک و سهولت درمان در کشور افزود: این اپلیکشن ها بزودی وارد کافه بازار می شود که امکان استفاده آن فراهم خواهد شد.
این پروژه به سرپرستی محمد باقر مهناج استاد تمام دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر به سرانجام رسیده است.



منبع:

1399/04/14
17:03:00
5.0 / 5
2117
تگهای خبر: استاندارد , پزشك , تحصیل , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است