یك مسئول سابق در سازمان محیط زیست:

همكاری سازمان محیط زیست با دانشگاههای استانهای دارای گرد و غبار

همكاری سازمان محیط زیست با دانشگاههای استانهای دارای گرد و غبار

دانشگاه فارسی: مدیر سابق ملی ستاد مقابله با گرد و غبار كشور اظهار داشت: در این ستاد با همه دانشگاه های استان های دارای پدیده گردو غبار همكاری داریم و این مراكز در پروژه های پایش وضعیت هوا نقش دارند.


ضیاءالدین شعاعی در گفتگو با خبرنگار مهر درمورد وضعیت استفاده از فناوری ها و توانمندی های دانشگاه ها برای مقابله با گرد و غبار و آلودگی هوا اظهار داشت: ستاد مبارزه با گرد و غبار ۱۲ عضو دارد كه متشكل از معاونان، وزرا و روسای سازمان های مختلف است. وظیفه این ستاد تدوین برنامه عمل استان ها است كه باید دارای جامعیت، عدم مغایرت با توسعه پایدار، دارای تكنولوژی های نوین، زمان مند و هدفمند باشد.
وی اضافه كرد: این ستاد دارای كمیته تخصصی است كه شاكله اصلی آن از افراد دانشگاهی و دارای سابقه تحقیقاتی شكل گرفته است. این كمیته معضلاتی كه در بین دستگاه ها تولید می گردد را حل می كند. این ستاد قرار نیست برای مبارزه با گرد و غبار نهال بكارد و یا مالچ پاشی كند بلكه از دستگاه های مربوطه سوال می كند چه فعالیتی را انجام داده و مقرر است چه برنامه های جدیدی داشته باشند.
مدیر سابق ملی ستاد مقابله با گرد و غبار كشور اظهار داشت: یكی از خصوصیات گرد و غبار این است كه یك پدیده نو است. هزاران سوال دارد كه باید بخشی از آن را پاسخ دهیم. به صورت مثال در این كمیته بررسی اثرات اقتصادی و اجتماعی گرد و غبار بعنوان پروژه تحقیقاتی و مطالعاتی به دانشگاه های مختلف كشور واگذار شده است. در مسئله گردوغبار به صورت مثال ما نمی توانیم به دانشگاه تهران بگوییم طرح ساماندهی گرد و غبار كشور را شروع كن اما می توانیم از این دانشگاه درخواست نماییم كه مكانیزم ورود گرد و غبار به یك استان را پیگیری و بررسی كن.
با همه دانشگاههای استانهای دارای پدیده گرد و غبار همكاری داریم
وی اضافه كرد: می توان اظهار داشت كه با همه دانشگاه های استان های دارای پدیده گردو غبار همكاری داریم به نحوی كه شهید چمران كار پایش گرد و غبار شهر اهواز را انجام می دهد و منشا این آلودگی را گزارش می دهد. همینطور دانشگاه ایلام پایش استان ایلام برعهده دارد. تهیه گزارش از جنوب استان سیستان و بلوچستان را به دانشگاه سیستان و بلوچستان و شمال این استان را به دانشگاه زاهدان واگذار كردیم.
وی ادامه داد: مبحث تهیه گزارش از وضعیت گرد و غبار استان اصفهان هم به دانشگاه اصفهان عرضه شد این درحالی است كه از پتانسیل دانشگاه هایی كه استان آنها درگیر گرد و غبار جدی هم نبوده اند بهره برده ایم. به صورت مثال از پتانسیل دانشگاه زنجان برای طراحی شبكه آنلاین بهره گرفته شده است. در مجموع هدف تاسیس این كمیته همكاری با جامعه علم و فناوری كشور بوده است.
تهیه اسناد منشا گرد و غبار با همكاری دانشگاهها
شعاعی اظهار داشت: در این ستاد مقرر است برای ۱۵ استان سند منشا آلودگی و گرد و غبار تهیه شود كه این اسناد با همكاری دانشگاه ها تهیه خواهد شد. همینطور مقرر است برنامه عمل استانی هم تهیه شود كه در تدوین این برنامه هم از مشاوران دانشگاهی بهره برداری می گردد.
وی افزود: تدوین برنامه عملیاتی برای استان های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی و كرمان به دانشگاه فردوسی مشهد، استان های یزد و سیستان و بلوچستان به یك كنسرسیوم دانشگاه های زاهدان، زابل و یزد و جنوب كشور به پژوهشكده آبخیزداری واگذار شده است.
مالچ راه حل نیست
مدیر سابق ملی ستاد مقابله با گرد و غبار كشور درباره استفاده از مالچ هم اظهار داشت: سازمان جنگل ها، مراتع آبخیزداری كشور مصرف كننده مالچ به شمار می روند كه این سازمان هم اعلام می كند نیازی به مالچ ندارد. مالچ راه حل نیست در واقع مالچ نوعی مسكن در پدیده گرد و غبار به حساب می آید.
وی اضافه كرد: باتوجه به اینكه شركت های متعددی در سال های اخیر اقدام به تولید مالچ كرده اند ازاین رو كمیته ای تشكیل شد تا این تولیدات تست شوند. دانشگاه هایی مانند تهران، شهید بهشتی، شهید چمران و جهاددانشگاهی و چند پژوهشگاه اعلام نموده اند كه مالچ تولید كرده اند ازاین رو این مراكز را تشویق می نماییم تا محصول خویش را در كمیته تشكیل شده در این خصوص تست كنند. در این كمیته سازمان پژوهش های علمی و صنعتی كشور، موسسه تحقیقات جنگل و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری همكاری می كنند.
۷۰ مدعی ساخت مالچ در كشور وجود دارد
شعاعی ادامه داد: حدود ۷۰ مدعی ساخت مالچ در كشور وجود دارد كه به همه این افراد سفارش می نماییم محصولات خویش را در این كمیته تست كنند. مالچ باید تثبیت كننده باشد، با پوشش گیاهی مغایرت نداشته و دارای نفوذ پذیری متوسط بوده و دارای سه سال ماندگاری باشد.
وی تاكید كرد: هنوز در كشور هیچ مالچی این سه خصوصیت را ندارد جز مالچ نفتی كه همه با آن مخالف هستیم. دو سه نوع مالچ را در حاشیه دریاچه ارومیه تست كردیم كه بین ۳ تا ۷ ماه همه آنها را باد برد و تست صحرایی جواب نداد.

1396/10/30
15:02:31
5.0 / 5
3765
تگهای خبر: دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است