۱۶۰۰ رودخانه منشاء ۸۰ درصد زباله های پلاستیكی اقیانوس ها

۱۶۰۰ رودخانه منشاء ۸۰ درصد زباله های پلاستیكی اقیانوس ها

دانشگاه فارسی: هر ساله حدود 2.7 میلیون تن پلاستیک به اقیانوس ها راه پیدا می کند. یک مطالعه جدید نشان میدهد که 80 درصد این زباله ها از هزار و 656 رودخانه ناشی می شود.


به گزارش روز چهارشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از روزنامه دیلی میل، این یافته ها تحقیقات قبلی را که نشان می داد ۹۰ درصد پلاستیک های اقیانوس تنها از ۱۰ سیستم رودخانه بزرگ ناشی می شوند، رد می کند. آخرین نتیجه گیری این است که این تعداد ۱۰۰ برابر تعداد قبلی است.
چند موسسه در هلند و یک موسسه در آلمان متوجه شدند که این سیستم ها عامل ۸۰ درصد کل پلاستیک های ریخته شده در اقیانوس ها هستند و مناطق شهری در جنوب شرق آسیا و غرب آفریقا بعنوان نقاط اصلی انتشار پلاستیک شناخته می شوند.
با این حال، این پژوهشگران که با یک پروژه غیرانتفاعی پاکسازی اقیانوس همکاری می کنند، خاطرنشان کردند که این میزان فقط یک درصد از رودخانه ها را در سراسر جهان تشکیل می دهد؛ بدان معنا که حل این مشکل عملی است.
هر روز چند تن زباله پلاستیکی به اقیانوس ها راه پیدا می کند و از سال ۲۰۲۰ حدود ۵.۲۵ تریلیون قطعه زباله ایجاد می شود که ۲۶۹ هزار تن آن روی سطح آب شناور می شود. حالا پژوهشگران در سراسر جهان بطور خستگی ناپذیر در تلاشند تا نحوه توزیع این زباله های پلاستیکی را کشف کنند و الان نتیجه مطالعه اخیر ممکنست چاره ای برای این معما عرضه نماید.


بر اساس ارزیابی های این مدل، فیلیپین کشوری است که بیشترین نقش را در آلوده کردن اقیانوس های جهان دارد؛ بطوری که چهار هزار و ۸۴۰ رودخانه آن بیش از ۳۵۶ هزار متریک تن در سال زباله پلاستیکی وارد اقیانوس می کنند.
به دنبال آن هندوستان با یک میلیون و ۱۲۶ هزار و ۵۱۳ متریک تن در سال، مالزی با ۷۳ هزار و ۹۸ متریک تن در سال بوسیله هزار و ۷۰ رودخانه و چین با ۷۰ هزار و ۷۰۷ متریک تن در سال بوسیله هزار و ۳۰۹ رودخانه بیشترین سهم را در تخلیه زباله های پلاستیکی در اقیانوس ها دارند.
اعتقاد بر این است که بزرگترین عامل تخلیه زباله های پلاستیکی در اقیانوس ها، رودخانه های کوچکتر در مناطق شهری هستند و نه رودخانه های بزرگ که مسافت طولانی را طی می کنند. حالا، رود «پاسیگ» در فیلیپین با طول ۲۵.۷ کیلومتر، نسبت به رودخانه «یانگ تسه» که زمانی آلوده کننده ترین رودخانه از لحاظ تخلیه زباله های پلاستیکی نام داشت، نقش بیشتری در ورود زباله های پلاستیکی به اقیانوس ها دارد.
«بویان اسلات» مدیر ارشد پروژه پاکسازی اقیانوس می گوید: رودخانه های بزرگ جهان عامل آلوده کردن اقیانوس های جهان نیستند؛ بلکه عامل آن رودخانه های کوچکتری هستند که در شهرهایی که درحال شکوفایی اقتصادی هستند جریان دارند. اینجاست که می توان نقاط آلودگی پلاستیکی جهان را کشف کرد.



منبع:

1400/03/06
15:50:54
5.0 / 5
542
تگهای خبر: آموزش , پروژه , پژوهشگر , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است