در نامه ای عنوان شد؛

نامه ۲۶ بسیج دانشجویی درباره ضرورت رسیدگی به تخلفات توزیع واكسن

نامه ۲۶ بسیج دانشجویی درباره ضرورت رسیدگی به تخلفات توزیع واكسن

۲۶ حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران، در نامه ای به ستاد ملی مقابله با کرونا پیرامون وضعیت مدیریت این بیماری و تخلفات گسترده پیرامون توزیع واکسن، نکاتی را یادآور شدند.



به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، ۲۶ حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران طی نامه ای به ستاد ملی مقابله با کرونا پیرامون وضعیت مدیریت این بیماری و تخلفات گسترده پیرامون توزیع واکسن نکاتی را خاطرنشان کرد.
در این نامه آمده است: «با شیوع موج چهارم کرونا، وضعیت مدیریت و مقابله با این بیماری در کشور انتقادات فراوانی را در بین کارشناسان، رسانه ها و افکار عمومی برانگیخت.
عدم تصویب محدودیت های لازم در تعطیلات نوروز، عدم اجرای صحیح محدودیت های موجود، تعدد مراجع رسانه ای، متوقف شدن اجرای طرح غربالگری خانه به خانه شهید سلیمانی، اصلاح نشدن دستورالعمل های درمانی و عدم شفافیت و تخطی از سند ملی واکسیناسیون در توزیع واکسن همچون مشکلاتی است که در ماه های اخیر سبب بروز حوادث تلخی همچون بازگشت ایران به رتبه های بالای جدول متوفیان و مبتلایان روزانه در جهان، فشار اقتصادی گسترده به دولت و کسب و کارها و صدمه به اعتماد افکار عمومی شد.»
بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران بزرگ لازم می دانند به حسب وظیفه ذاتی خود، نکاتی را جهت شفاف سازی و مطالبه گری در مورد این مساله عنوان کرده و پیشنهاداتی را جهت بهبود وضع موجود عرضه کنند:
۱) عدم اعمال محدودیت های پیشنهادی:
علی رغم اخطار مسؤلان متخصصان نظام سلامت نسبت به شیوع موج چهارم کرونا، ستاد ملی مقابله با کرونا اعمال محدودیت های پیشنهادی کارشناسان را در مورد ممنوعیت سفرهای نوروزی و تورهای مسافرتی خارج از کشور نپذیرفت و در عین حال رئیس جمهور در مقام ریاست ستاد و چند روز قبل از وقوع موج چهارم، اعلام نمود که «از پیک کرونا عبور کردیم» و علت اصلی وقوع موج چهارم، «ورود ویروس انگلیسی از عراق» عنوان شد؛ در حالیکه با اعمال محدودیت های پیشنهادی، امکان پیشگیری از گسترش سریع ویروس ممکن بود.
مواردی که انتظار می رود در مورد جهش هندی ویروس تکرار نشوند.
به علاوه بخشی از بی تدبیری ها و نقصها اجرای محدودیت ها متوجه وزارت بهداشت هم است. وزیر بهداشت بعد از گذشت یک ماه از آغاز وضع بحرانی کرونا در کشور ترکیه، نسبت به درخواست اعمال محدودیت های تردد بین دو کشور اقدام نمود. جای سؤال است که علت تأخیر وزارت بهداشت نسبت به پیشنهاد اعمال محدودیت ها چیست؟
همچنین لازم است نامه نگاری های وزارت بهداشت با قرارگاه عملیاتی و کمیته های ستاد شفاف سازی و منتشر گردد تا افکار عمومی نسبت به وضعیت مدنظر وزارت خانه و وضع فعلی قضاوت کند.
نتایج فاجعه بار چنین روند مدیریتی را میتوان در شیب صعودی مبتلایان و درگذشتگان کرونا در کشور مشاهده کرد. به قول کارشناسان اگر محدودیت های کامل در خلال تعطیلات عید نوروز اعمال می شد، ضرر اقتصادی آن حدود ۱۰۰ میلیارد تومان کمتر از اعمال محدودیت ها در وضعیت فعلی می شد.
در مجموع به نظر می آید رویه اصلی ستاد، اولویت دادن مسائل اقتصادی، اجتماعی و امنیتی بر سلامت مردم بوده است که این مورد بر خلاف سخنان رهبر انقلاب در جلسه با اعضای ستاد در آبان ماه ۹۹ است. سوال این جاست که مقصر وضعیت فعلی، سوء مدیریت و تصمیمات غیرعقلانی ماه های اخیر با کیست و چه افرادی در ستاد ملی مقابله با کرونا باید پاسخگوی وضعیت فعلی باشد؟
نکته ای دیگری که میتوان در این خصوص متذکر شد، انحصار کارشناسی در بدنه ستاد است؛ به صورتی که تابحال صرفا یک نفر از مجلس شورای اسلامی از آذر ۹۹ به اعضای ستاد افزوده شده است.
۲) توقف طرح شهید سلیمانی:
هرچند بارها عنوان شده است که سرعت شیوع و رفتار ویروس در موج چهارم خطرناک تر از موج های قبلی است، اما برخی راهکارها و الزامات مقابله با ویروس، هم چنان بر روی کاغذ مانده و اجرا نمی گردد.
در حالی که وزارت بهداشت در ابتدا پیشنهاد تشدید طرح بیماریابی خانه به خانه در چارچوب طرح شهید سلیمانی را داده بود و مسؤلان وزارت خانه این طرح را بی نظیر در دنیا می خواندند؛ اما نه تنها این اتفاق رخ نداد؛ بلکه طرح مذکور با بی توجهی دولت و در ادامه خود وزارت بهداشت عملاً متوقف گردید.
لازم است با اجرای دوباره این طرح، توان نظام سلامت کشور صرف ردیابی و بیماریابی فعال، جداسازی، پیگیری مستمر موارد تماس و قرنطینه بیماران شود.
۳) عدم اجرا یا پیشبینی اجبار حقوقی برای مقررات وضع شده و اثربخش نبودن اعمال محدودیت ها به شیوه فعلی:
الزامات حقوقی کافی برای اعمال مجازات های مصوب ستاد پیشبینی نشده و نهادهایی که بعنوان مسئول اعمال محدودیت ها در نظر گرفته شده اند، از زیر بار برخورد با متخلفان شانه خالی می کنند. بعنوان مثال در مهر ماه ۹۹ جریمه مالی عدم استفاده از ماسک در ستاد مصوب شد، اما به نظر می آید قابلیت اجرایی شدن ندارد؛ ضمن آنکه اعمال مجازات صرفا با اعمال قانون ممکن بوده و تقنین از شئون ستاد محسوب نمی گردد.
با توجه به اینکه وظیفه اجرای مصوبات ستاد با قرارگاه عملیاتی است، لازم است گزارش عملکرد قرارگاه در ۵ ماهی که از تشکیل آن می گذرد انتشار یافته تا میزان موفقیت آن در برگزاری مقررات بررسی شود.
بسیاری از کارشناسان معتقدند محدودیت های فعلی به هیچ وجه اثربخشی لازم را ندارد و ضروریست تعطیلی ادارات غیرضرور در شهرهای قرمز اجرایی شده و لغو طرح ترافیک ادامه یابد.
همچنین در طول ۵ ماه اخیر و بعد از اعلام رنگ بندی مشاغل، ستاد بعضی از مشاغل را با فشارهای صنفی از گروه های ۳ به ۲ و یا ۲ به ۱ منتقل کرد که این امر در علمی بودن تصمیمات خدشه وارد می نماید.
۴) نقصها دستورالعمل های درمانی موجود:
علاوه بر موارد فوق لازم است در دستورالعمل های پیشگیری، مقابله و درمان بیماری هم بازبینی صورت گیرد. راهنمای تشخیص و درمان بیماری در سطوح عرضه خدمات سرپایی و بستری از آذرماه ۹۹ اصلاح نشده و هم چنان همچنان مواردی مانند سفارش به استفاده از هیدروکسی کلروکین، که شواهد قابل توجهی در خصوص عدم کارایی آن وجود دارد، دیده می شود.
۵) فروش واکسن های وارداتی:
در روزهای اخیر سخنان رئیس جمهور در خصوص واکسیناسیون پولی نگرانی های فراوانی را در بین اقشار مختلف جامعه بوجود آورده است. هرچند مسئولین وزارت بهداشت تاکید دارند که واکسیناسیون از راه توزیع در شبکه های بهداشت و به صورت مجانی و مطابق با سند ملی واکسیناسیون کشور صورت خواهد گرفت.
اما تاکید ایشان بر واردات واکسن توسط بخش خصوصی با ارز نیمایی و تزریق آن با پرداخت هزینه توسط افراد مختلف، نگرانی های فراوانی را در مورد ایجاد بازار سیاه و هم نقض کمینه سازی نابرابری ها و عدالت در سلامت، که مورد تاکید بندهای ۷ و ۸ سیاست های کلی سلامت هم است، بوجود آورده است.
۶) تعدد مراجع رسانه ای:
موضوع دیگری که به شدت افکار عمومی را آزار می دهد، تعدد مراجع رسانه ای و اظهارات ضدونقیض مسؤلان و شخصیت های مختلف در مورد واکسن کرونا است.
در حالی که «شنیده شدن صدای واحد» از مسؤلان مربوطه، از تأکیدات رهبر انقلاب در دیدار با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا بوده است و وزیر بهداشت در دیماه ۹۹ هم تاکید داشتند که مردم خبر واکسن را فقط از وزیر پیگیری کنند، مساله ای که متأسفانه توجهی به آن نشده است.
تعیین یک سخنگو و یک سامانه جامع جهت اطلاع رسانی اخبار در رابطه با واکسیناسیون و منع مسئولین ستاد، وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی، اساتید و متخصصین، افراد در رابطه با شرکتهای تولیدکننده واکسن و سایر مسئولین سیاسی و اقتصادی از مصاحبه های فراوان با رسانه های مختلف می تواند راه گشا باشد.
۷) ضرورت توجه و پشتیبانی از تولید واکسن:
همچنین با عنایت به کمبود شدید واکسن در جهان و مشخص نبودن طول دوره اثربخشی واکسن ها و احتمال احتیاج به تزریق دوزهای اضافه، همان گونه که در بیانیه های پیشین بسیج دانشجویی ذکر شده بود، لازم است مسؤلان امر ضمن واردات واکسن، برای تولید داخل و خودکفایی در این حوزه تلاش کنند. دولت هم حمایت های مالی و پشتیبانی لازم را به صورت کامل نسبت به تولید داخل ایفا کند.
لازم به ذکر است موارد فوق منکر نقش تحریم ها و فشارهای شدید دشمنان نظام در اعمال محدودیت برای واردات واکسن و انتقال پول آن نیست؛ بلکه تأکیدی بر تاثیر مدیریت صحیح در غلبه بر تحریم های همه جانبه است.
۸) شفاف نبودن و بروز تخلفات در وضعیت توزیع واکسن:
در کنار تمام حواشی واردات واکسن، مساله عدم شفافیت در توزیع، عدم رعایت سند ملی واکسیناسیون و تغییر دستورالعمل های تزریق واکسن کرونا خود تبدیل به معضل بزرگی شده است.
علی رغم وجود جزئیات کامل تزریق واکسن کرونا در سامانه مربوطه به صورت لحظه ای (شامل محل، زمان، نوع و کد ملی دریافت کنندگان واکسن)، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تابحال یک گزارش جامع از جزئیات واکسیناسیون عرضه نداده و صرفا به اعلام آمار روزانه تزریق در کشور اکتفا کرده است. مساله ای که باعث سلب اعتماد عمومی به سلامت نظام توزیع واکسن در کشور شده است.
باید توجه داشت که رعایت حقوق شهروندی و محرمانگی اطلاعات افراد در واقع بهانه ای برای فرار از شفافیت و پاسخ گویی است؛ چونکه انتشار تعداد، تاریخ و نوع واکسن های دریافت شده و تزریق شده به تفکیک مراکز بهداشت و اعلام وضعیت تزریق آن به هر کدام از گروه های هدف (اعم از کادر درمان، سالمندان و …) مصداق افشای اطلاعات شخصی افراد نیست.
در کشور ما هیچ بانک اطلاعاتی جامعی در مورد مشاغل افراد وجود ندارد. ازاین رو نمی توان بر مبنای ثبت کد ملی افراد تشخیص داد که آنها از اعضای کادر درمان، پاکبانان یا سایر مشاغل هستند.
سامانه معاونت بهداشت وزارت بهداشت علیرغم اتصال به پایگاه ثبت احوال، فرآیند احراز هویت را به صورت سنتی انجام می شود؛ ازاین رو امکان وقوع تخلفاتی مانند اظهار کد ملی های نامعتبر و یا تزریق واکسن به افراد خارج از اولویت وجود دارد. به طوری شاهد تزریق واکسن خارج از ترتیبات مندرج در سند ملی به ساکنین خانه های سالمندان (گروه ۲ فاز اول) و پاکبانان (فاز سوم) بودیم.
بسیج دانشجویی مخالف واکسیناسیون هیچکدام از اقشار زحمتکش جامعه نیست؛ اما چنین اشتباهاتی زمینه بروز تخلفات بیشتر را به دنبال خواهد داشت؛ به صورتی که سایر سازمان ها و تشکل های صنفی هم درخواست سهیمه واکسن داده و خویش را در این حوزه محق می دانند.
شواهد نشان می ‎دهد که در مراکز بهداشتی فرآیند ثبت اطلاعات در سامانه با تأخیر انجام می شود که باعث افزایش ضریب خطا در ثبت داده ها می شود. متأسفانه از آنجائیکه هم اکنون استعلام کد واکسن از سامانه مربوطه توسط پرسنل بهداشتی غالباً بعد از تزریق انجام می گیرد، عملاً امکان شناسایی واکسن های تقلبی وجود نخواهد داشت. بعلاوه برخی گزارش ها حاکی از جابه جایی واکسن ها بین مراکز بهداشت است که به نوبه خود احتمال خروج واکسن از زنجیره را به دنبال خواهد داشت.
جهت حل این مشکلات پیشنهاد می شود در گام نخست مراکز بهداشتی ملزم به استعلام کدهای اصالت واکسن قبل از تزریق به افراد شوند. ثانیاً استحقاق سنجی بیماران خاص برای دریافت واکسن از راه اطلاعات بیمه های درمانی صورت گیرد. ثالثاً هویت سنجی افراد از راه استعلام برخط کد ملی از سازمان ثبت احوال توسط سامانه سیب صورت گیرد. علاوه بر این میتوان با ارسال کد تأیید به تلفن همراه افراد، نسبت به هویت سنجی آنان اطمینان حاصل کرد.
۹) اولویت فاصله گذاری اجتماعی و اعمال محدودیت با وجود واکسیناسیون:
هرچند در وضعیت فعلی و با عنایت به موارد مذکور، اعمال محدودیت ها و نظارت بر اجرای دقیق آنها ضروری می باشد، اما ستاد ملی مقابله با کرونا می توانست قبل از شیوع موج چهارم، با اعمال محدودیت های کمتر و تمرکز بر رویکردهای مبتنی بر پیشگیری، از بروز وضعیت فعلی جلوگیری کرده تا نیازی به اعمال محدودیت های سنگین و تعطیلی کسب و کارها و فشار اقتصادی و قرنطینه تمامی جامعه نباشد.
با توجه به کندی روند واردات واکسن از کشورهای مختلف و هم چنین عدم امکان شروع واکسیناسیون گسترده با واکسن داخلی، حداقل تا ابتدای تابستان، ستاد نباید از اهمیت اعمال محدودیت ها، فاصله گذاری اجتماعی، بیماریابی فعال و قرنطینه بیماران غافل شود.
تجربه موفق کشورهایی مانند استرالیا و نیوزلند که از راه قرنطینه موفق به کنترل کرونا شدند و یا تایوان و کره جنوبی که با رویکرد فاصله گذاری اجتماعی، تعداد تست بالا و بیماریابی فعال به این موفقیت رسیدند؛ نشان داده است رویکرد مدیریت کرونا نمی تواند صرفا مبتنی بر واکسیناسیون باشد.
به خصوص که نگرانی هایی در ارتباط با عدم پایداری ایمنی زایی واکسن ها و عدم اثربخشی در مقابل جهش های جدید وجود دارد. تجربه برخی کشورها (مانند شیلی) که بعد از واکسیناسیون نسبتاً مناسب، مبادرت به لغو ناگهانی محدودیت ها کرده و مجدداً گرفتار شیوع گسترده ویروس شدند، پیش چشم ما قرار دارد.
همچنین کشور چین هم ماه هاست بدون قرنطینه و علیرغم درصد پایین واکسیناسیون، موفق به مهار کرونا شده است که با عنایت به روابط نزدیک بین دو کشور انتظار می رود مسئولین مربوطه از تجربیات مدیریتی این کشور هم استفاده کنند.
بسیج دانشجویی از تمامی اعضای ستاد مقابله با بیماری کرونا خواسته است به موارد یاد شده تا زمان ریشه کنی ویروس و بازگشت وضعیت سلامت پایدار به جامعه می رود، توجه کند.
امضاکنندگان نامه بسیج دانشجویی:
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
دانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشگاه علوم پزشکی ایران
دانشگاه امام صادق (ع)
دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه شاهد
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
دانشگاه آزاد اسلامی سما تهران واحد کن
پردیس فنی مهندسی شهید عباسپور
دانشگاه فرهنگیان پردیس تهران
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
دانشگاه علوم قضایی
دانشگاه مذاهب اسلامی
دانشگاه شهید شمسی پور
دانشگاه صنعت هواپیمایی
دانشگاه انقلاب اسلامی
مدرسه عالی شهید مطهری (ره)
دانشگاه علم و فرهنگ
دانشکده روابط بین الملل
دانشکده فنی دکتر شریعتی

1400/02/09
16:20:43
5.0 / 5
239
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است