حذف نواحی جوش در ورقه های فلزی با دانش ایرانی

حذف نواحی جوش در ورقه های فلزی با دانش ایرانی

دانشگاه فارسی: پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند با یک روش خاص، نواحی جوش در ورقه های فلزی کاربردی در صنعت حمل و نقل را از بین ببرند.


به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محمد برهمند، دانش آموخته دکترای دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح بررسی مشخصه های متالورژیکی و مکانیکی فولاد مرتبه ای تولید شده توسط پروسه نورد با اعلان اینکه این پروژه را با هدف علمی – کاربردی پیش بردیم، اظهار داشت: صنایع مختلف خصوصاً صنعت حمل و نقل و هوافضا مانند خودرو و هواپیما بمنظور کاهش وزن و هزینه های تمام شده خود، از اتصال دو ورق همسان با ضخامت های متفاوت استفاده می نمایند.
وی اضافه کرد: روش جوشکاری یکی از روشهای پرکاربرد است که خود موجب بوجود آمدن یک ناحیه ناپیوسته و عیب دار در ورق می شود که می تواند در فرآیندهای بعدی شکل دهی، تنش و ترک را در محصول نهایی بوجود آورد.
به گفته دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر، برخی از آلیاژها مانند آلیاژهای آلومینیوم و تیتانیوم که در صنعت هوا و فضا پر کاربرد هستند به سختی جوش پذیرند و نسبت به جوش بسیار حساس اند. برای حذف ناحیه تحت تاثیر جوش، در این تحقیق از روش نورد پله ای (stair rolling treatment) برای تولید ورق مرتبه ای با خواص متفاوت در امتداد طول استفاده کردیم.


وی افزود: باتوجه به تست های مکانیکی انجام شده روی ورق مرتبه ای تولید شده با روش نورد پله ای، نتایج بسیار رضایت بخش بود. پس با کاربرد این روش جدید در صنعت خودرو سازی، می توان وزن و هزینه های تولید و ماده مورد استفاده شده در بدنه خودرو را کم کرد.
برهمند اظهار داشت: از این روش می توان در صنایع حمل و نقل مانند خودرو سازی و یا هواپیما سازی بهره برد.
وی با اشاره به خاصیت های طرح اظهار داشت: تولید ورق با خصویات مرتبه ای در امتداد طول و استفاده نکردن از جوش برای کاربرد ورق با ضخامت های متفاوت از خاصیت های این طرح بشمار می رود.
محقق این طرح با اعلان اینکه کارهای تکمیلی این پروژه به مدت ۶ ماه در دانشگاه کوماموتو ژاپن در قالب فرصت تحقیقاتی انجام شده است، اشاره کرد: تجربیات و نقطه نظرات اساتید و پژوهشگران این عرصه در این دانشگاه به همراه میکروسکوپ های جدید و پیشرفته و تجهیزات آنالیز مواد مستقر در دانشگاه کوماموتو، نقش به سزایی در حوزه ارتقای سطح علمی این پروژه داشته است.
برهمند افزود: برمبنای بررسی ها، تا حالا هیچگونه نمونه مشابهی چه در داخل و چه در خارج از این طرح وجود ندارد و برای نخستین بار این کار انجام شده است.
وی اظهار داشت: از مزیت های رقابتی طرح می توان «کاهش زمان جهت بررسی مکانیزم های تغیر شکل در فلزات و آلیاژها در رشته مهندسی مواد و متالورژی»، «کاهش هزینه ها، ماده مورد استفاده و وزن وسیله حمل و نقلی تولید شده، شکل پذیری بهتر در فرآیندهای شکل دهی ورق» را نام برد.
این محقق درباب کاربردهای پروژه اظهار داشت: از نتیجه این پروژه می توان در صنایع مختلف حمل و نقل مانند خودروسازی، هوا و فضا بهره برد.
به گفته دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر، این پژوهش به عنوان پروژه دکتری در مدت چهار سال انجام شده و هم اکنون ۲ مقاله ISI در نشریات معتیر خارجی از این پژوهش به چاپ رسیده است. در مقاله های چاپ شده مطالعه تحولات ریزساختاری با کرنش، اثر متغیرهای فرایندی و همین طور نتایج رفتارهای مکانیکی مورد بحث قرار گرفته است.
استاد راهنما این پروژه دکتر مصطفی کتابچی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و استاد مشاور دکتر مصطفی جمشیدیان عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و پروفسور ساداهیرو تسورکاوا از دانشگاه کوماموتو ژاپن بوده اند.



منبع:

1401/06/29
11:51:43
5.0 / 5
27
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است