گفتگو با برگزیده جایزه مصطفی(ص)؛

نبرد برای اثبات زیبایی، فناوری كاهش مصرف برق در راه می باشد

نبرد برای اثبات زیبایی، فناوری كاهش مصرف برق در راه می باشد

دانشگاه فارسی: برگزیده جایزه مصطفی(ص) معتقد می باشد كه یك ریاضی دان در پیكار برای یافتن اثبات زیبایی است؛ وی در قالب طرحی می خواهد به فناوری كاهش مصرف برق دست پیدا كند.



خبرگزاری مهر- گروه دانش و فناوری، میترا سعیدی كیا: جایزه مصطفی(ص) جایزه عالی علم و فناوری است كه هر دو سال یكبار به دانشمندان جهان اسلام اعطا می گردد. منابع مالی این جایزه به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار با استفاده از موقوفات علمی تامین می شود؛ «علوم و فناوری نانو»، «علوم و فناوری زیستی و پزشكی»، «علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات» و «طرح برتر دانشمند مسلمان» همچون رشته هایی هستند كه برگزیدگان بر مبنای آنها مورد ارزیابی قرار می گیرند.
دوسالی است كه برترین های جهان اسلام كاندیدای جایزه عالی علم و فناوری؛ جایزه مصطفی(ص) می شوند و طی این مدت ۴ نفر موفق به دریافت این جایزه ۵۰۰ هزار دلاری شده اند.
پروفسور «جكی یینگ» مدیرعامل و عضو هیات علمی موسسه نانو فناوری و مهندسی زیستی از سنگاپور در حوزه علوم و نانو فناوری زیستی و پروفسور «عمر یاغی» از كشور اردن، رئیس موسسه علوم نانو انرژی كاولی و عضو هیات علمی دانشگاه بركلی آمریكا، در حوزه علوم و فناوری نانو، برگزیدگان اولین دوره جایزه مصطفی(ص) در سال ۱۳۹۴ بودند.
امسال هم دومین دوره جایزه مصطفی(ص) در تالار وحدت با حضور دانشمندان جهان اسلام برگزار گردید كه پروفسور «محمد امین شكراللهی» از برگزیدگان جایزه در بخش عمومی (طرح برتر دانشمند مسلمان) و پروفسور «سامی ارول گلنبی» دانشمند كامپیوتر، مهندس الكترونیك، عضو انجمن علمی تركیه بعنوان برگزیدگان دومین دوره جایزه مصطفی(ص) معرفی گشتند.
در همین راستا گفتگویی با پروفسور محمد امین شكراللهی برگزیده دوره دوم جایزه مصطفی(ص) داشتیم. مشروح گفتگوی خبرنگار مهر با پروفسور امین شكراللهی به شرح زیر است؛
*لطفا نظرتان را درباره جایزه مصطفی و چشم انداز آینده آن بفرمایید.
جایزه مصطفی(ص) برای دومین بار اعطا شد و به این دلیل هنوز نو است؛ باید پیشرفت آن را به دقت نگریست. ولی می توان با اطمینان اظهار داشت كه اگر همانند وضعیت كنونی، علم و پیشرفت را مدّ نظر قرار بگیرد، این جایزه می تواند جزو بزرگترین جوایز علمی دنیا باشد.
*با توجه به اینكه جایزه مصطفی(ص) به مسلمانان برجسته دنیا اعطا می گردد و این دفعه بر مبنای سوابق درخشان و فعالیت های شما در عرصه فناوری اطلاعات بعنوان نخستین ایرانی طی دو دوره موفق به دریافت جایزه شدید، آینده علم و فناوری را در كشورهای اسلامی چگونه پیش بینی می كنید.
كشورهای اسلامی یكسان نیستند و نمی توان در یك كلمه علم و فناوری را در همه این كشورها با یكدیگر مقایسه كرد. در میان این كشورها ایران و تركیه از اهمیت خاصی برخوردار هستند؛ از این لحاظ كه تحقیقات در این دو كشور بسیار فراوان و متنوع است.
پس از آن می توان از مصر نام برد كه دانشمندان برجسته تربیت كرده و هم اكنون در سطوح مختلف به كار و تحقیق مشغولند.
در خیلی كشورهای دیگر اسلامی تحقیقات كمتر وجود دارد. برخی از آن كشورها با وارد كردن علم به صورت استخدامِ نخبه های دیگر نقاط جهان تلاش بر ازدیاد حجم تولید علم دارند؛ بعضی دیگر كشورها هم چنان در مسائل خود غوطه ورند كه اصلا نمی توانند به تحقیقات پیشرفته بیاندیشند.

*در تكمیل سوال قبلی می توانید بفرمایید چقدر می توان امیدوار بود كه علم در جهان اسلام به دوران طلایی گذشته خود بازگردد؟ رمز این بازگشت را در چه می بینید.
فكر می كنم برای رسیدن به این دوران باید یك یا دو كشور پیش قدم شوند؛ مراكز علمی خویش را پرورش دهند و دیگر كشورها را هم در این مسیر یاری كنند.
*آیا تمایل به همكاری با مراكز علمی و دانشگاهی داخل كشور دارید یا درخواست همكاری هم داشته اید؟
من از زمان دانشجویی با مراكز علمی ایران در تماس هستم و با آنها همكاری دارم. در این میان می توان از دانشگاه تهران، دانشگاه شریف و مركز تحقیقات در فیزیك نظری و ریاضیات نام برد. در سالهای اخیر هم با مراكز علمی دیگر در ایران تماس برقرار كرده ام و همكاریهایی دارم.
*نظرتان درباره بازگشت به ایران چیست؛ آیا برای این مسئله برنامه ای دارید؟
من از ۱۶ سالگی دیگر در ایران نبوده ام و به این دلیل تا حدی نمی توان در مورد بازگشت صحبت كرد چون كه دوران اصلی یادگیری ام را در خارج از ایران سپری كرده ام.
در حال حاضر مشغله های زیادی دارم كه به خاطر آنها نمی توانم خارج از سوئیس زندگی كنم. ولی امیدوارم در سالیان آینده از شدت این كارها بكاهم و در عوض حجم كارهایم در ایران را ازدیاد بخشم.
*چه چیزی در دنیای ریاضیات شما را به این علم علاقه مند كرد؟ راغب هستیم كه در مورد زیبایی های این علم برایمان بگویید.
ریاضیات بیشتر از این كه یك علم باشد، یك هنر است. شما ریاضیات را با تعداد كمی اصل شروع می كنید. با استناد به این اصل ها و با استفاده از اصول منطق می توانید به قضایای مختلفی برسید. مانند این است كه جلوی كوهی بلند قرار گرفته باشید، به شما طناب و تیشه كوهنوردی داده باشند و از شما خواسته باشند نقشه كاملی از این كوه تهیه كنید؛ از غارها، چشمه ها، سنگها، درختان، حیوانات، راه ها و غیره. حال شما هستید و مهارت شما.
بعضی اوقات می توانید با یافتن میانبرهایی استثنایی چیزهایی بیابید كه هیچ وقت فكرش را هم نمی كردید. گاهی روزها، هفته ها، ماه ها و شاید سال ها به دنبال چیزی می گردید و هنگامی كه آماده هستید همه چیز را ترك كنید، یك دفعه راه حل مورد نظر برایتان محرز می گردد.
این راه حل ها كه ما آن را اثبات می نامیم هم زیبا و هم زشت هستند. اثبات های زیبا اثبات هایی هستند كه از ایده های جدید و پر بار استفاده می نمایند تا حجم اثبات را كم كنند. هنگامی كه چنین اثباتی می یابید انگار دنیا را به شما داده اند.
زندگی یك ریاضی دان تا حدی خلاصه می گردد در پیكار و نبرد برای یافتن اثبات هر چه زیباتر و بهتر. زندگی یك ریاضی دان تا حدی خلاصه می گردد در پیكار و نبرد برای یافتن اثبات هر چه زیباتر بهتر
*این علاقه شما به ریاضیات منجر به ابداعی در خصوص «كد رپتور» شده است؛ درباره كدهایی كه توسط شما ابداع شده اند توضیح بفرمایید و بگویید چشم انداز كاربرد این كدها را چگونه ارزیابی می كنید.
تصور كنید كه می خواهید یك فایل را از یك فرستنده به یك گیرنده با استفاده از یك شبكه ماهواره ای ارسال كنید. فایل ممكن است بسیار بزرگ باشد آنچه شما انجام می دهید این است كه فایل را به قطعات كوچكتری به نام بسته ها تقسیم كنید. هنگامی كه این بسته ها را با استفاده از ماهواره ارسال می كنید، برخی به گیرنده می رسند و برخی نمی رسند.
چگونه بسته هایی را كه دریافت نكرده اید بازسازی می كنید؟ كدهایی كه به وجود آورده ایم دقیقا این كار را انجام می دهند. ما چیزی را به نام «چشمه دیجیتالی» ساختیم. این چشمه می تواند از یك فایل داده شده یك تعداد نامتناهی بسته بوجود آورده و آنها را با استفاده از ماهواره ارسال نماید.
به عنوان مثال، اگر فایل شما ۱۰۰ مگابایت باشد، می توانید آن را با دریافت ۱۰۰ مگابایت بسته های چشمه ای، بدون توجه به ترتیب یا زمان ارسال آن ها، بازسازی كنید. اگر در مورد آن فكر كنید، ساخت یك چنین چیزی آسان نیست. شما نیاز به ساختارهای ریاضی پیشرفته ای دارید تا بتوانید چنین موضوعی را طراحی كنید. این كدها هم اكنون توسط خیلی از استانداردهای مختلف برای انتقال داده ها با استفاده از شبكه های بی سیم، ماهواره ای و اینترنت مورد استفاده قرار می گیرند.

* آیا پروژه تحقیقاتی در دست دارید كه بتواند همانند پروژه قبلی كاربردی باشد؟
در حال حاضر پروژه من در زمینه الكترونیك است و در حال انجام كار روی این طرح هستم. ما در حال توسعه نوع جدیدی از ارتباط بین قطعات الكترونیكی هستیم كه به وسیله آن مصرف برق كاهش و سرعت دستگاه ها افزایش می یابد.
در حال حاضر پروژه من در زمینه الكترونیك است و در حال انجام كار روی این طرح هستم. ما در حال توسعه نوع جدیدی از ارتباط بین قطعات الكترونیكی هستیم كه به وسیله آن مصرف برق كاهش و سرعت دستگاه ها افزایش می یابد
این فناوری در تلفن های همراه، كامپیوتر، ماهواره، اتومبیل، هواپیما، سرورها و عملا هر دستگاه الكترونیكی كه در آینده تولید خواهد شد، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
*چه رویایی برای آینده كار تحقیقاتی خود متصور هستید. در واقع بزرگترین آرزوی تحقیقاتی شما چیست؟
به نظر من رویاها در حین كار بر روی موضوعی به وجود می آیند؛ وظیفه ما تحقق بخشیدن به آنها با كار شدید و مداوم است.
*با توجه به اینكه ابداعات شما كاربردی شده بفرمایید كه كدام شركت های فناوری بزرگ دنیا هم اكنون از دستاوردهای شما استفاده می كنند؟
می توان از شركت «كوالكام» امریكا نام برد و همینطور چندین شركت ژاپنی مانند شركت «سومیتومو»، بعلاوه شركتهای شبكه های بی سیم مانند «ودافون» انگلیس. فكر می كنم كه شركتهای زیادی باشند، ولی از هنگامی كه تكنولوژی ما به وسیله شركت كوالكام خریداری شد دیگر نمی دانم آنها این كدها را به كدامیك از مشتریانشان فروخته اند.
*جناب دكتر شكراللهی شما در جایی عنوان كردید كه علم نباید شخصی و سیاسی باشد به نظر شما داشتن چنین دیدگاهی به علم چقدر می تواند صدمه زا باشد.
علم مانند آبی روان است، اگر آب را محصور كنید اول شور می گردد و سپس كلا از بین می رود. به كار گرفتن علم برای مقاصد شخصی یا سیاسی همان محصور كردن آب است. وقتی كه آب با اصلش در تماس نباشد به جایی نخواهد رسید.

1396/10/28
18:14:40
5.0 / 5
3893
تگهای خبر: دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است