كشف ژن های جدید راهگشای تولید محصولات مقاوم در مقابل خشكسالی

دانشگاه فارسی: محققان موفق به شناسایی چند ژن جدید شده اند که مسئول رشد ریشه در گیاهان گوجه فرنگی و برنج است. این کشف می تواند به پژوهشگران در تولید انواع مختلف گیاهان مقاوم در مقابل خشکسالی کمک نماید.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، شبکه های ریشه مانند یک سیستم عصبی مرکزی کار می کنند و به گیاهان اجازه می دهند محیط اطراف خودرا حس کنند. گیاهان از ریشه های خود استفاده می نمایند تا نه فقط منابع مورد نیاز خود، آب و مواد مغذی را جستجو کنند، بلکه تهدیدهای زیست محیطی را نیز شناسایی کنند.
اکنون پژوهشگران با تجزیه و تحلیل داده های بیان ژن جمع آوری شده از گیاهان گوجه فرنگی، برنج و غیره که در وضعیت مختلفی رشد کرده اند، موفق شدند تعداد انگشت شماری از ژن ها را شناسایی کنند که مسئول شناسایی و پاسخ به شرایط خشکسالی هستند.
محققان بطور خاص، ژن های مسئول تولید آوند چوبی، عروق کوچک و لوله مانند را شناسایی نمودند که آب و مواد مغذی را از ریشه گیاه تا شاخه های آن پمپ می کنند.
«سیوبان بردی» نویسنده اصلی این مطالعه و استاد زیست شناسی گیاهی در دانشگاه کالیفرنیا، در یک خبرنامه مطبوعاتی نوشت: آوند چوبی برای پرورش گیاهان در مقابل خشکسالی و همین طور نمک و سایر تنش ها بسیار مهم می باشد.
محققان همین طور گروهی از ژن ها را شناسایی نمودند که فرمان ساخت «لیگنین» و «سابرین» را در داخل لایه های بیرونی ریشه گیاه صادر می کنند. « لیگنین» و «سابرین» به ریشه ها کمک می نماید تا آبی را که می گیرند نگه دارند.
«جولیا بیلی-سررس» که در نوشتن این مطالعه همکاری داشت، اظهار داشت: سابرین و لیگنین، اَشکال طبیعی محافظت از خشکسالی هستند و الان با شناسایی ژن هایی که در آنها در این لایه کاملاً خاص سلول رمزگذاری می کنند، می توان تولید این ترکیبات را افزایش داد.
محققان گمان می کنند ژن های تازه شناسایی شده نقش های مشابهی را در انواع گونه های گیاهی ایفا می کنند. آنها قصد دارند در مطالعات بعدی، نحوه تقویت این ژن ها را برای تقویت مقاومت به خشکی آزمایش نمایند.
مشروح این کشف در مجله Cell انتشار یافته است.

منبع:

1400/03/10