معاون آموزشی وزارت بهداشت عنوان كرد:
تدوین شیوه نامه اهرم های تشویقی برای كارهای علمی دانشجویان
به گزارش دانشگاه فارسی معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: می توان در قالب شیوه نامه اهرم های تشویقی و انگیزشی برای دانشجویان علوم پزشکی بابت کارهای علمی و تحقیقاتی، ایجاد نماییم.
به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، نشست هم اندیشی مشترکی میان دکتر «علی اکبر حقدوست»، دکتر « سیماسادات لاری» و دکتر «فرید نجفی» معاونان « آموزشی»، «فرهنگی و دانشجویی» و «فناوری و تحقیقات» وزارت بهداشت با موضوع انجمن های علمی دانشجویی و راهکارهای گسترش کارهای این نهاد دانشجویی اجرا شد. در این جلسه درباب هم افزایی سه نهاد «انجمن های علمی دانشجویی»، «کمیته تحقیقات دانشجویی» و «دفاتر استعدادهای درخشان» دانشگاه های علوم پزشکی بحث و تبادل نظر شد. در ادامه این جلسه، دکتر علی اکبرحقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: باید تلاش نماییم در هر دانشکده یا دانشگاه علوم پزشکی، در راه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی، به اهداف متعالی دست یابیم و این اهداف متعالی، ایجاد نمی گردد مگر با تعامل و هم افزایی و بدین جهت باید روحیه تعامل و هم افزایی میان این سه نهاد در دانشگاه های علوم پزشکی، تقویت شود. وی گفت: تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور شمرده می شود که عصاره آن می تواند از دلِ دانشگاه ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمن های علمی دانشجویی همچون نهادهایی هستند که می توانند بطور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند. دانشگاه ها به دنبال ارتقای دانش و مهارت خود هستند و این امر از سمت انجمن های علمی امکان پذیرتر است چونکه اعضای انجمن های علمی دانشجویی از نظر تحصیلی معمولا از سایر دانشجویان دانشگاه برتر بوده و در پروسه توسعه کشور نقش مهمی دارند. معاون آموزشی وزارت بهداشت اشاره کرد: در کشورهای پیشرفته انجمن های علمی یک نوع سازمان شناخته شده است که بصورت جدی روی آنها سرمایه گذاری می شود چونکه یکی از مهم ترین کانون های علمی و تأثیرگذار بر تولید علم و روند کارهای علمی محسوب می شوند و باید بسترهایی فراهم گردد که بتوان در امتداد افزایش کمی و کیفی انجمن های علمی دانشجویی و همین طور حمایت مادی و معنوی آنها، اقدامات شایسته ای انجام داد. حق دوست اضافه کرد: ما باید با سیاستگذاری منطقی، کارهای دانشجویان را در سطح دانشگاه ها هدفمند و منسجم تر نماییم. ما مجموعه ای در دانشگاه می خواهیم که برای دانشجویان سیاستگذاری هدفمندی اعمال کنند و کارهای دانشجویی آنها در تمامی زوایا از ورود و خروج آنها و چه در مرحله فارغ التحصیلی و پس از فارغ التحصیلی آنان مورد رصد و پایش قرار گیرد. وی اظهار داشت: هر چند ممکنست این کار زمان زیادی از ما بگیرد اما شدنی است و بدون شک تعامل و هم افزایی میان سه معاونت« آموزشی»، «تحقیقات و فناوری» و «فرهنگی و دانشجویی» می تواند ما را به هدف نزدیک تر کند. معاون آموزشی وزارت بهداشت بر تعامل میان مسؤولان انجمن های علمی دانشجویی، کمیته تحقیقات دانشجویی و استعدادهای درخشان در همه دانشگاه های علوم پزشکی اصرار کرد و اظهار داشت: درخواستی که از دانشکده ها یا دانشگاه های علوم پزشکی دارم این است که جلسات هم افزایی ماهانه با حضور این سه نهاد داشته باشند؛ اساسا برگزاری این جلسه های همفکری، می تواند به رشد و تقویت کارهای تحقیقاتی، علمی و پژوهشی، دانشجویان علوم پزشکی کمک نماید و مسیر را برای فعالیت نمایندگان دانشجویی این سه نهاد در دانشگاه، فراهم سازد. وی ادامه داد: اگر بتوانیم بعنوان یک راه حل دیگر در راه تقویت کارهای پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی، با تدوین بخشنامه ای، یکسری از کارهای دانشجویان را هدفمندتر و ضابطه مندتر کرد، می توانیم به اهداف خوبی دست یابیم. حق دوست اظهار داشت: به عبارتی اگر بتوان در قالب شیوه نامه یا بخشنامه ای، اهرم های تشویقی و انگیزشی برای دانشجویان بابت کارهای علمی و تحقیقاتی، ایجاد نماییم، دانشجویان بیشتر نسبت به انجام کارهای علمی و تحقیقاتی ترغیب می شوند و فعالیت آنها منتج به ستاندن یک مدرک معتبر می شود. وی ادامه داد: می توانیم مسیر رو به رشدی داشته باشیم که البته در گام اول باید بتوانیم بخشنامه ای شفاف برای این مساله تدوین نماییم. بدون شک با وجود این، مثلا یک دانشجوی علوم پزشکی در طول تحصیلش، می تواند علاوه بر کسب علم و دانش و ستاندن مدرک رسمی خود، با انجام کار تحقیقاتی و پژوهشی در اوقات فراغت خود، مدرک معتبر علمی دیگری نیز ستاندن کند. معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه انجمن های علمی دانشجویی در سطح دانشگاه های علوم پزشکی خوشبختانه به بلوغ و رشد خوبی دست یافته اند، گفت: انجمن های علمی در صورتیکه به خوبی فعالیت کنند و بتوانند نقش خوبی در جذب حداکثری دانشجویان در دوران تحصیل در انجمن های علمی ایفا کنند، پل ارتباطی مؤثری میان اعضای هیات علمی، دانشجویان و مسؤولان خواهند بود.
منبع: unifarsi.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب