معاون پژوهش وزارت علوم:

ایران در لیست پنج كشور دارای بیشترین رشد كیفی مقالات است

ایران در لیست پنج كشور دارای بیشترین رشد كیفی مقالات است

به گزارش دانشگاه فارسی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: ایران در چهار سال قبل جزو پنج کشوری بوده است که بیشترین نرخ رشد کیفی مقالات را داشته و الان هم مقالات پژوهشگران ایرانی رتبه کیفی ۱۵ را در معتبرترین پایگاه بین المللی دنیا دارند.


به گزارش روز سه شنبه ایرنا از وزارت علوم، غلامحسین رحیمی با تشریح وضعیت علمی کشور در سالهای بعد از انقلاب و بخصوص در چند سال گذشته اضافه کرد: ارتقای علمی ایران از رتبه پنج به رتبه یک منطقه، صعود به رتبه ۱۶ از رتبه ۵۸ در حوزه نانو، ارتقا از رتبه ۵۲ به رتبه ۱۷ جهان در علوم بیوشیمی و زیست مولکولی همچون پیشرفت های قابل عرضه است.
وی افزود: حوزه آموزش عالی باید به دو بخش تقسیم شود. یکی آنچه که بعنوان آموزش عالی شناخته می شود و دیگری آنچه که به بخش پژوهش و تحقیق متعلق می باشد. البته حوزه سومی هم داریم که توسعه فناوری مبتنی بر علم است و اصولاً مقداری متفاوت می باشد.
رحیمی با تشریح دو نکته در حوزه آموزش عالی اظهار داشت: تعداد دانشجویان درسال ۱۳۶۰ زیر ۱۸۰ هزار نفر بود که این میزان در سالهای ۹۲ و ۹۳ به حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسید. الان برای هر متقاضی حداقل یک صندلی داریم یعنی اگر کسی در هر نقطه از کشور بخواهد وارد آموزش عالی شود حتما برایش یک صندلی وجود. نکته مهمتر اینکه کشور هر نیازی به دانش آموخته دانشگاهی داشته باشد، سیستم آموزش عالی کشور آن نیاز را پاسخ می دهد.
وی اظهار داشت: در شرایط کنونی مؤسسات آموزش عالی در گستره عموم شهرستان های کشور وجود دارد و نمی توان شهرستانی را نام برد که در آنجا حداقل یک مؤسسات آموزش عالی نباشد. اگر جوانان هر شهرستانی بخواهند در شهرستان خود ادامه تحصیل در سطح آموزش عالی دهند، این شرایط برای آنها فراهم است.
تربیت نیروی انسانی متخصص کشورهای منطقه در ایران
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: حدود ۳۰ سال قبل برای تأمین استاد در دانشگاه های کشور، حتما دانش آموخته دوره کارشناسی را باید به خارج از کشور می فرستادیم و در آنجا دکتری می گرفت برمی گشت تا بعنوان عضو هیأت علمی دانشگاه تدریس کند، اما حالا بی نیاز از این کار هستیم. امسال (۱۳۹۹) تعداد دانشجویانی که برای تحصیل در رشته های خاصی به خارج از کشور اعزام می شوند زیر ۱۰۰ نفر است.
وی اضافه کرد: از طرفی با احتساب رشته های علوم پزشکی، بیشتر از ۳۰ هزار دانشجوی خارجی در دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه های ایران تحصیل می کنند. این دانشجویان عمدتاً از کشورهای همسایه هستند. به عبارت دیگر دانشگاه های ایران برای دانشگاه های کشورهای همسایه، نیروی متخصص تربیت می کند و این توفیق بسیار بزرگی است.
مرجعیت علمی کشور را در حوزه پژوهش جستجو کنیم
رحیمی درباره مطرح شدن ایران بعنوان مرجعیت علمی در دنیا عنوان کرد: باید مرجعیت علمی را در حوزه پژوهش جستجو نماییم. حدود ۲۵ سال قبل سوال بزرگ ما این بود که آیا زمانی که از آموزش عالی عبور می نماییم، می توانیم در دانشگاه های داخل تحقیقاتی نماییم که نتایح آن قابل عرضه در مجامع علمی معتبر و بین المللی باشد؟ پاسخ این سوال این است که در سال ۲۰۲۰ بیشتر از ۶۶ هزار سند علمی را در پایگاه های بین المللی به ثبت رساندیم و از این بابت رتبه ۱۵ را در دنیا داریم.
وی اظهار داشت: البته در سالهای اخیر وزارت علوم و کلاً نهادهای علمی به دنبال این نبودند که در کمیت بیفزایند؛ چون که پنج شش سال قبل انتقادی که به ایران می شد این بود که اصولاً این مقالات عمدتاً جنبه کمی دارد و در جنبه کیفی تهی است. در چهار سال قبل جزو پنج کشوری بودیم که بیشترین نرخ رشد کیفی مقالات را داشتیم و الان هم در معتبرترین پایگاه بین المللی دنیا رتبه کیفی مقالات پژوهشگران ایرانی رتبه ۱۵ است.
رحیمی افزود: از نظر مقالات پر استناد هم که نکته بسیار مهمی است، رتبه ایران در سطح بین المللی، ۱۲ است و در برخی از شاخه ها حتی به ۱۰ و زیر ۱۰ هم می رسد. در بعضی زمینه ها دوشادوش دانشمندان و پژوهشگران برجسته دنیا پیش می رویم و اینجاست که مسیر مرجعیت علمی از آن می گذرد.
نرخ شتاب پیشرفت علمی ایران در منطقه بسیار بالا است
معاون پژوهش و فناوری وزارت عتف تصریح کرد: ایران در میان کشورهای منطقه، مقام اول را از نظر توسعه علمی و فناوری دارد و از این منظر پیشرو است. این مورد در چند دهه اخیر با برنامه هایی که داشتیم اثبات شده است. شاخصهای کشور در حوزه توسعه فناورانه و توسعه نهادهای فناور بسیار قابل توجه بوده است. زیست بوم فناوری به خود عمل محدود نمی گردد.
وی خاطرنشان کرد: کشوری را در جنوب در ایران داریم که اخیراً هم تبلیغ کرد که ماهواره به مریخ پرتاب می کند. حال باید پرسید که این ماهواره کجا ساخته شده است؟ دوم اینکه پرتاب گر آن کجا ساخته شده است و از کجا پرتاب می شود؟ سوم اینکه ایستگاه های زمینی دریافت اطلاعات و کنترل کننده ماهواره کجاست و توسط چه شرکتی و یا چه کشوری ساخته شده است؟ چهارم اینکه مدیریت کلان کل این برنامه بر عهده کیست؟
رحیمی خاطرنشان کرد: ما ماهواره های کوچک را که زیر صد کیلوگرم وزن دارند در مدار قرار می دهیم، اما همه چیز آن بومی است یعنی ریشه در دانش فناوری خودمان دارد. ماهواره را به معنای واقعی خود طراحی و تحلیل ریاضی علمی می نماییم بعد آنرا نمونه سازی و تست می کنیم؛ سپس نمونه صنعتی استخراج می نماییم که در آن استانداردها را اعمال می نماییم و در نهایت به نمونه ای تبدیل می نماییم که قابل پرتاب و بهره گیری است. پشت مباحث علمی این ماهواره صدها دانشمند مجرب و جوانان متخصص وجود دارند.
رحیمی شعرباف اظهار داشت: می توانیم با یک کشور قرارداد ببندیم که یک ماهواره پانصد کیلویی برایمان بسازند و از آن بهره برداری نماییم. اشکالی هم ندارد، اما در این صورت فقط بهره بردار آن خواهیم بود؛ و این به معنای دست یافتن به دانش و فناوری بوی نیست. دانشی که در ایران ریشه دوانده و فناوری که در حوزه های مختلف به تدریج ریشه می دواند کاملاً ایرانی است. بنابراین در تحلیل ها هم آمده است که گاهی اوقات که اسرائیل و آمریکا تهدید می کنند که چند سایت ایران را خواهند زد؛ خودشان هم معتقدند که چون تکنولوژی بومی شده است، تهدید و یا مورد هدف قرار دادن فایده ای ندارد.
توسعه فناوری های متکی به علم، وارد جریان زندگی مردم شده است
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۲ برای نخستین بار به صورت مشخص و رسمی، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و همینطور مراکز کارآفرین و نوآور تأسیس شدند و وارد برنامه سوم توسعه کشور شدیم. از آن سال به بعد تابحال که تقریباً حدود ۱۷ سال قبل است، ۱۹۹ مرکز رشد رسمی داریم که در سراسر کشور در حال فعالیت هستند.
وی اظهار داشت: وزارت علوم تاکید دارد که هر شهرستانی در کشور حتما باید یک مرکز رشد یافته داشته باشد. حالا ۴۵ پارک علم و فناوری در سطح کشور وجود دارد که میزبان حدود ۱۰ هزار واحد فناور هستند و حدود ۱۷۰۰ شرکت دانش بنیان در این پارک ها فعالیت می نمایند. در کل کشور ۵۷۰۰ شرکت دانش بنیان هستند. علاوه بر این در پارک ها و مراکز رشد، مراکز نوآوری و خلاقیت وجود دارند.
رحیمی عنوان کرد: نکته خیلی مهمی است که چگونه یک جوان دانش آموخته که یک ایده کسب و کار عرضه نماید و آن ایده کسب و کار مطرح شده، مورد ارزیابی قرار می گیرد و طی فرآیندی منظم و برنامه ریزی شده به ایده هایی که امکان تبدیل شدن به یک کسب و کار رسمی دارند کمک می شود تا به یک کسب و کار رسمی و پس از آن به یک شرکت شرکت دانش بنیان تبدیل شوند.
وی اضافه کرد: این مورد در چند سال گذشته شتاب گرفته است و ان شاءالله همان توفیقی که در حوزه پژوهشی پیدا شد و درخششی که در سطح بین المللی به دست آمد، در حوزه فناوری های متکی به علم هم تا چهار پنج سال آینده به دست خواهیم آورد. این مورد یک جریان ملی شده و وارد زندگی مردم خواهد شد. فناوری دو رویه دارد یک رویه دانش فنی است و یک رویه بازار و نیاز و تقاضا که باعث توسعه سطح زندگی مردم است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، درباره منویات مقام معظم رهبری در خصوص دست یافتن به مرجعیت علمی در منطقه و جهان بعنوان یک مزیت علمی، اظهار داشت: نخستین دانشگاهی که در دنیا تأسیس شد، دانشگاه جندی شاپور بود و این مورد را یونسکو هم اخیراً تائید کرد. یعنی ۱۶۰۰ سال قبل ایران به نحوه گسترده و دیرپا به مرجعیت علمی دست پیدا کرده بود. ایران از قرن تقریباً سوم تا هفتم هشتم هجری یعنی حدود پنج قرن دانشمندانی داشته است که کارهایشان برای کل پژوهشگران دنیا مرجع بود.
وی اظهار داشت: پس از آن دیگر هیچگاه در این سطح نبودیم. اگر بخواهیم ان شاءالله پس از پیروزی انقلاب با این رشد علمی به مرجعیت علمی دست پیدا نماییم، اول باید شاگردی نماییم. بزرگترین دوران شاگردی در تمدن متعلق به دوره اسلامی ما است که حدود یک قرن ترجمه کردیم. یک قرن خواندیم و فهمیدیم یعنی بزرگترین یا طولانی ترین انتقال علم در دوره اسلامی صورت گرفت. الان هم همان موضع را با شتاب بیشتر باید ادامه دهیم. به قول رهبر معظم انقلاب اول باید شاگردی نماییم و به این شاگردی افتخار نماییم، اما ننگ آن زمانی است که همیشه شاگرد بمانیم.



منبع:

1399/12/09
23:43:47
0.0 / 5
157
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است