معاون دانشگاه تهران خبر داد؛

نارضایتی 15درصدی دانشجویان از تدریس اساتید

نارضایتی 15درصدی دانشجویان از تدریس اساتید

به گزارش دانشگاه فارسی معاون دانشگاه تهران اظهار داشت: بیش از 48 درصد دانشجویان از کیفیت تدریس استادان تا میزان زیادی رضایت دارند، 36 درصد دانشجویان رضایت متوسط و 15 درصد آنها رضایت کمی از کیفیت تدریس استادان دارند.



به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از دانشگاه تهران، سعید حبیبا ضمن بیان این مطلب به تشریح جزئیات "طرح همدلی مرکز مشاوره دانشگاه تهران" پرداخت و اظهار داشت: این طرح با ابتکار و اجرای مرکز مشاوره دانشگاه تهران محقق شده است. باید گفت مراکز آموزشی از نخستین نهادهایی بودند که به سرعت توانستند با ایجاد بسترهای لازم، آموزش ها را به فضای مجازی و ازراه دور منتقل کنند و مسیری که بیشتر دانشگاه ها هم اکنون در پیش گرفته اند، زنده نگه داشتن آموزش و جریان یادگیری بوسیله آموزش الکترونیکی است».
معاون دانشجویی دانشگاه تهران همدلی و همراهی دانشگاه با دانشجویان در وضعیت سخت و دشوار فعلی و برقراری تعاملی مؤثر، پویا و مسئولانه برای کاهش اضطراب و فشار روانی ناشی از نتایج شیوع بیماری کرونا، شناسایی و غربالگری دانشجویان از جنبه های مختلف همچون روان شناختی، تحصیلی، اقتصادی و ارائه خدمات تخصصی در جهت رفع مشکلات و حل مسائل دانشجویان را از اهداف مهم این طرح برشمرد.
وی اشاره کرد: اطلاع از وضعیت سلامت جسمانی دانشجویان و خانواده آنها، اطلاع از وضعیت روان شناختی و نگرانی های احتمالی دانشجویان، اطلاع از وضعیت اقتصادی، معیشتی و خانوادگی دانشجویان، اطلاع از میزان رضایتمندی و تأثیرات شیوه آموزش الکترونیکی بر وضعیت تحصیلی دانشجویان، شناسایی چالش های آموزش های مجازی، بررسی تأثیر شیوع ویروس کووید ۱۹ بر جنبه های مختلف زندگی دانشجویان و معرفی باردیگر راه های گوناگون دسترسی به خدمات مرکز مشاوره دانشگاه تهران (حضوری، سامانه مشورپ و مشاوره تلفنی) همچون اقدامات صورت گرفته دراین زمینه است.
ارائه خدمات حمایتی اقتصادی به دانشجویان درگیر کرونا
حبیبا، همین طور ارائه خدمات حمایتی اقتصادی، مشاوره و… به دانشجویانی که خود و خانواده آنها درگیر بیماری کرونا بوده و نیازمند حمایت هستند، ارائه تسهیلات خرید تجهیزات آموزشی همچون گوشی هوشمند، تبلت، اینترنت به دانشجویان کمتر برخوردار و ساکن در مناطق محروم در امتداد تحقق عدالت آموزشی، شناسایی نیازها، مسائل و مشکلات دانشجویان به سبب تغییر شیوه آموزشی از حضوری به مجازی و انتقال آن به مسئولان ذیربط در دانشگاه و ارائه راهکارهای عملی در جهت رفع مسائل دانشجویان در حوزه های مختلفی همچون تحصیلی، اقتصادی و روان شناختی را از دیگر کارهای این حوزه توصیف کرد.
معاون دانشجویی دانشگاه تهران، بیان کرد: جمع آوری اطلاعات کمی و کیفی مورد نیاز طرح، با روش مصاحبه تلفنی و با بهره گیری از یک پرسشنامه ۴۰ سؤالی) نیمه ساختار یافته (که توسط مرکز مشاوره دانشگاه تهران تهیه شده، صورت گرفته است. در فاز اول و دوم اجرای این طرح که از خرداد ماه سال ۱۳۹۹ آغاز شد، در مجموع تعداد ۳۳ هزار و ۱۲۵ تماس با دانشجویان گرفته شده است. تعداد تماسهای موفق منجر به مصاحبه در فاز اول برابر با ۲۷۰۸ تماس و در فاز دوم برابر با ۱۹ هزار و ۹۶۴ تماس بوده و در مجموع تعداد ۲۲ هزار و ۶۷۲ مصاحبه کامل با دانشجویان انجام شده است.
وی اضافه کرد: این طرح، تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه تهران که شامل دانشجویان مقطع کارشناسی از ورودی ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد از ورودی ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸، دانشجویان مقطع دکتری تخصصی از ورودی ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ می شوند را در بر می گیرد. این حجم از مصاحبه توسط ۶۹ متخصص رشته های روان شناسی، مشاوره و مددکاری و طی مدت سه ماه انجام شده است. در مجموع اجرای فاز دوم این طرح، بیش از هفت هزار ساعت فعالیت صورت گرفته است.
۳۰ درصد دانشجویان و خانواده هاشان به کرونا مبتلا شدند
حبیبا اظهار نمود: بررسی کارشناسان مرکز مشاوره دانشگاه تهران، نشان داد حدود ۳۰ درصد دانشجویانی که مورد مصاحبه قرار گرفته اند خود و یا اعضای خانواده آنها مبتلا به کرونا شده اند. از این میان ۲۰ درصد فقط ابتلای خود دانشجو، ۵۶ درصد ابتلای خانواده دانشجو و ۲۴ درصد ابتلای دانشجو و خانواده دانشجو بوده است.
فوت ۵ دانشجو بر اثر کرونا
به گفته معاون دانشجویی دانشگاه تهران، از بین افراد مبتلا ۸۷ درصد بهبود پیدا کرده و ۸ درصد در حال طی دوره درمان هستند. همین طور متأسفانه پنج نفر از دانشجویان نیز بر اثر بیماری فوت شده اند. حدود ۱۷ درصد دانشجویان و خانواده های آنان که به بیماری کرونا مبتلا شده اند، در بیمارستان بستری شده و ۸۳ درصد در منزل بستری و دوره درمان را طی کرده اند.
وی در ادامه ضمن تبیین بررسی وضعیت تحصیلی دانشجویان در این طرح، اظهار نمود: در مصاحبه های انجام شده وضعیت تحصیلی دانشجویان و مواردی همچون میزان رضایت دانشجویان از سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه و کیفیت تدریس استادان مورد بررسی قرار گرفته است. این بررسی ها نشان داد که در مجموع حدود ۳۷ درصد دانشجویان تا حد زیادی از سامانه آموزش الکترونیک دانشگاه رضایت دارند، حدود ۳۵ درصد رضایت متوسط و بیش از ۲۸ درصد رضایت کمی داشتند.
نارضایتی ۱۵ درصدی دانشجویان از تدریس استادان
حبیبا اشاره کرد: بیش از ۴۸ درصد دانشجویان از کیفیت تدریس استادان تا میزان زیادی رضایت دارند، ۳۶ درصد دانشجویان رضایت متوسط و تنها ۱۵ درصد آنها رضایت کمی از کیفیت تدریس استادان دارند. همین طور بیش از ۵۴ درصد دانشجویان معتقدند که اتلاف وقت در آموزش الکترونیکی کمتر است. حدود ۸۲ درصد دانشجویان نیز به تجهیزات و امکانات لازم برای حضور در کلاس های آنلاین تا حد زیادی دسترسی داشته و حدود ۵۷ درصد از نتایج امتحانات تا حد زیادی راضی هستند.
وضعیت روانشناختی دانشجویان
معاون دانشجویی دانشگاه تهران با اظهار اینکه وضعیت روان شناختی دانشجویان در این طرح بررسی شده است، اضافه کرد: این بررسی ها نشان داد، بیش از ۳۱ درصد دانشجویان تا حد زیاد، ۳۵ درصد به میزان متوسط و حدود ۳۴ درصد به میزان کم نگران ابتلای خود و اعضای خانواده به کرونا هستند. بیش از ۲۱ درصد دانشجویان در وضعیت ناشی از شیوع بیماری کرونا تا حد زیاد و ۳۰ درصد به میزان متوسط و حدود ۴۹ درصد به میزان کم اضطراب دارند.
وی افزود: بیش از ۲۰ درصد دانشجویان به سبب شرایط کرونا به میزان زیاد، حدود ۲۷ درصد به میزان متوسط و بیش از ۵۳ درصد به میزان کم غمگین هستند و حدود ۳۲ درصد دانشجویان عنوان کرده اند که در وضعیت فعلی تا حد زیادی به خدمات مشاوره و روان شناختی دسترسی دارند. همین طور مصاحبه با دانشجویان نشان داد که بیش از ۴۸ درصد دانشجویان نسبت به از بین رفتن شرایط کرونا امیدواری زیاد داشته، بیش از ۳۲ درصد تا حد متوسط امیدوارند و ۱۹ درصد امیدواری کمی دارند.
دانشجویان دختر نگرانی بیشتری دارند
حبیبا با اشاره به مقایسه وضعیت روان شناختی دانشجویان مذکر و مؤنث اظهار داشت: در مجموع وضعیت روان شناختی دانشجویان مذکر مناسب تر از دانشجویان مونث است. دانشجویان مؤنث اضطراب و نگرانی بیشتری دارند و عنوان کرده اند که دسترسی بیشتری به خدمات مشاوره و روان شناختی دارند. اما امیدواری دانشجویان مونث و مذکر نسبت به رفع مشکلات ناشی از کرونا تفاوت زیادی با هم ندارد.
معاون دانشجویی دانشگاه تهران، با تاکید بر اینکه طرح همدلی، دستاوردهای مثبت بسیاری برای دانشجویان و دانشگاه داشته، اشاره کرد: این طرح، علاوه بر تقویت ارتباط مثبت بین دانشجو و دانشگاه توانست با شناسایی و مداخله بهنگام در مشکلات دانشجویان در هر سه سطح پیش گیری از بروز و تشدید مشکلات زیادی در دانشجویان جلوگیری کند.
وی اظهار نمود: تقویت حس ارزشمندی در دانشجویان و احساس تعلق به دانشگاه به جهت پیگیری در روزهای شیوع کرونا، ایجاد حس مثبت و خوشایند درک شدگی، ایجاد بستر مناسب برای ارتباط مؤثر دانشجویان با مرکز مشاوره دانشگاه و شکل گیری تصویر مثبت در دانشجویان از خدمات حمایتی مرکز مشاوره، اطلاع از خدمات آنلاین مرکز مشاوره دانشگاه) سامانه مشورت (و مشاوره تلفنی و نحوه دسترسی به خدمات، همسو کردن دانشجویان با دانشگاه و افزایش اعتماد آنان به اقدامات مسئولانه و پاسخگویانه دانشگاه، فراهم شدن فرصتی برای بیان تجربیات و مشکلات در ایجاد احساس اعتماد و تعامل بهتر دانشجویان با دانشگاه خصوصاً مرکز مشاوره همچون نتایج مثبت این طرح است.
شناسایی ۴۰۳ دانشجو که مشکلات تحصیلی و اقتصادی دارند
دکتر حبیبا همین طور در آخر ایجاد فضای همدلانه درخلال دانشجو و دانشگاه، درخواست دانشجویان به تکرار طرح های مشابه طرح همدلی بمنظور حفظ ارتباط مستمر و پویای دانشگاه با دانشجویان، تعامل مؤثر با دانشجویان تحصیلات تکمیلی و بهره گیری از نظرات تخصصی آنان در جهت رفع چالش های پیش رو، شناسایی چالش های آموزشی و … دانشجویان به تفکیک مقطع و دانشکده، شناسایی زود هنگام دانشجویان درگیر با ویروس کرونا و ارائه خدمات حمایتی لازم، شناسایی ۴۰۳ نفر از دانشجویان با مشکلات مختلف تحصیلی، اقتصادی، روان شناختی و ارائه خدمات حمایتی لازم را از دیگر دستاوردها و نتایج مثبت طرح همدلیدانست.


منبع:

1399/10/21
13:50:39
0.0 / 5
552
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است