استاد دانشگاه تهران:

دانشجومحوری، هسته اصلی یادگیری الكترونیكی است

دانشجومحوری، هسته اصلی یادگیری الكترونیكی است

استاد مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه تهران اظهار داشت: استفاده از لفظ مجازی برای آموزش الكترونیكی، گمراه كننده است؛ دانشجومحوری، هسته اصلی یادگیری الكترونیكی است.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عباس بازرگان، استاد مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه تهران در دهمین در دهمین جلسه از مجموعه نشست های برخط «از آموزش عالی کلاسیک به آموزش عالی الکترونیکی» اظهار داشت: در گذار از آموزش کلاسیک (مرسوم) یعنی آموزش حضوری و چهره به چهره معمول به آموزش و یادگیری الکترونیکی، «باید چشم ها را شست…» و واقعیت ها و تفاوت های این دو نظام آموزشی را مورد توجه قرار داد.
وی اشاره کرد: در نظام آموزش و یادگیری الکترونیکی برخلاف نظام کلاسیک، این محیط آموزشی است که به طرف دانشجو می رود و دانشجو می تواند بدون رفتن به مدرسه و یا دانشگاه از منزل یا هر مکان دلخواه آموزش ببینند. در نظام آموزش کلاسیک، مدرس و دانشجویان جدا از هم و در نظام آموزش الکترونیکی در کنار هم هستند. در آموزش کلاسیک، مقررات و بخشنامه های محکمی در زمینه حضور و غیاب و … از بالا دیکته می شود ولی در یادگیری الکترونیکی معیارهای مورد تأیید طرفین، مبنای عمل است.
استاد مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه تهران با اعلان اینکه گذار مطلوب از تدریس سنتی به برخط، نیازمند حرکت تدریجی، ایجاد آمادگی های لازم، تغییر نقش مدرس و یادگیرنده است، گفت: بروز پاندمی کرونا موجب شد که دانشگاه های ما به صورت اضطراری و به اجبار به آموزش الکترونیکی روی بیاورند؛ مثلاً یکی از دانشگاه های پژوهشی کشور که تا پیش از همه گیری (دی ماه ۱۳۹۸) تنها ۲۰۰ کلاس برخط داشت بعد از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کلاس های حضوری، ناچار شد سریعاً پنج هزار کلاس درس را به صورت الکترونیکی برگزار کند.
بازرگان با اعلان اینکه برای گذار مطلوب به آموزش و یادگیری الکترونیکی باید در نقش مدرس و یادگیرنده تغییر بنیادی رخ دهد، اظهار داشت: در یادگیری کلاسیک، مدرس، دانایی است بر تالار و پیشاپیش پروسه یاددهی- یادگیری در صورتیکه در آموزش الکترونیکی، دانشجو، محور و پیشاپیش این پروسه قرار می گیرد و مدرس است که باید نیازهای آموزشی دانشجو را بفهمد و به آنها پاسخ دهد.
بازرگان با انتقاد از اطلاق واژه «مجازی» به آموزش های «الکترونیکی» که می تواند ابهامات و سوء برداشت هایی را به دنبال داشته باشد، اظهار داشت: استفاده از واژه مجازی (غیرحقیقی) در مورد آموزش های الکترونیکی، خصوصاً در شرایط حاضر که دانشگاه ها به اجبار به این شیوه آموزشی روی آورده اند، این تلقی غلط را در افراد به وجود می آورد که گویی با آموزشی دست چندمی مواجه هستیم؛ در صورتیکه آموزش و یادگیری اموری کاملاً حقیقی بوده و یادگیری الکترونیکی (یادا) به سبب مزایای فراوان آن در تمام دانشگاه های بزرگ دنیا در حال گسترش است
این استاد برجسته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی در ادامه سخنان خود در نشست برخط «گذر از آموزش عالی کلاسیک به آموزش عالی الکترونیکی» به برخی مشکلات و موانع یادگیری الکترونیکی در کشور اشاره نمود و اظهار داشت: ناکافی بودن دانش و مهارت مدرسان برای طراحی و اجرای تدریس در فضای دیجیتال، نبود یا کمبود پروسه پشتیبانی آموزشی از دانشجویان، مهارت های ناکافی بیان نوشتاری دانشجویان، ناآشنایی مدرسان با نیازهای دانشجویان و عدم شناسایی خاصیت های آنان، و ناکافی بودن ابزار طراحی و توسعه مواد درسی چندرسانه ای برای تدریس برخط، بعضی از مشکلات و موانع یادگیری آموزش کلاسیک است.
وی، تاکید بیش از حد بخشنامه های ارتقاء هیئت علمی بر پژوهش و در سایه قرار گرفتن کوشش های آموزشی مدرسان خصوصاً در فضای دیجیتال، کمبود عوامل انگیزشی جهت ترغیب مدرسان بمنظور آماده شدن و صرف وقت بیشتر برای تدریس در فضای دیجیتال، نبود یا ناکافی بودن سازوکار لازم برای به کارگیری دستیاران آموزشی جهت یاری دادن به یادگیرندگان و پیگیری پیشرفت آنان در فضای دیجیتال و آشنایی ناکافی و عدم آمادگی اغلب دانشجویان برای کار با سیستم های یادگیری الکترونیکی در موقع ورود به این سیستم ها از دیگر مهمترین موانع توسعه یادگیری الکترونیکی در ایران نام برد.
وی اشاره کرد: منظور از صلاحیت مدیریتی مدرس این است که بتواند به محیط الکترونیکی درس وارد شده و فعالانه، کلاس را برگزار کند، طرح درس را تهیه و در سامانه قرار دهد، تکالیف درسی متناسب با مطلب را تعیین و بعد از دریافت، نمره گذاری و نتیجه را اطلاع رسانی کند.
این استاد مدیریت و برنامه ریزی آموزشی در آخر در جمع بندی مباحث مطرح شده اظهار داشت: گذار مطلوب به یادگیری الکترونیکی مستلزم دانشجومحوری و کسب آمادگی های لازم در پنج حوزه فناوری، عوامل انسانی، پداگوژیک، سازمانی و حکمرانی است که امکان رعایت الزامات، انجام کارهای آموزشی مناسب و اجرای به روش ها را فراهم می کنند.

1399/07/16
14:11:18
5.0 / 5
715
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است