كشف یك برخورد كهكشانی جدید؛

سیاره ای كه تبدیل به ابری از گرد و غبار شد!

دانشگاه فارسی: طبق تحقیقی جدید، عكس تلسكوپ هابل از یك سیاره خارج از منظومه شمسی در حقیقت به ابری از گردوغبار متعلق می باشد كه در نتیجه برخورد دو جسم آسمانی به وجود آمده بوده است.

به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از ناسا، طبق تحقیقی جدید، یکی از سیاره هایی که خارج از منظومه شمسی کشف شد، اصلا سیاره نیست و احیانا یک ابر عظیم از گرد و غبار بوده که در نتیجه برخورد دو جسم آسمانی از جنس یخ به وجود آمده بوده است. این سیاره مدتی بعد از رصد شدن، ناپدید شد.۱۲ سال قبل ستاره شناسان یک سیاره مشابه زحل را در منظومه ستاره دار Fomalhaut رصد کردند که در فاصله ۲۵ سال نوری از زمین قرار داشت. این سیاره Famalhaut b نام گرفت. بعد از بررسی اطلاعاتی که در سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۶ به دست آمد، پژوهشگران در سال ۲۰۰۸ میلادی کشف این سیاره را اعلام نمودند. اما حالا پژوهشگران دانشگاه آریزونا ادعا می کنند تصاویر واضح و مادون قرمزی که تلسکوپ هابل از این سیاره ثبت کرده، در حقیقت یک برخورد کهکشانی است. پژوهشگران این تصاویر را با جزئیات بیشتر بررسی کردند و متوجه شدند آنچه در عکس ها نشان داده شده در حقیقت پروسه بعد از برخورد دو جسم آسمانی با عرض ۱۲۵ مایل است که به یکدیگر برخورد می کنند. تخمین زده می شود چنین رویدادی هر ۲۰۰ هزار سال یکبار اتفاق می افتد و اطلاعاتی درباره شیوه تکامل سیارات فراهم می آورد. اندراس کاسپر محقق ارشد این پژوهش می گوید: چنین رویدادی بسیار نادر است و بنا بر این یک کشف بسیار مهم بشمار می رود. پژوهشگران معتقدند برخورد میان ستاره دنباله دار در فاصله ۱۱ میلیارد مایلی ستاره در صورت فلکی Piscis Austrinus اتفاق افتاده است. این ستاره بسیار داغ تر از خورشید و ۱۵ برابر آن درخشان تر است.

منبع:

1399/02/05