تاثیری که فاجعه چرنوبیل بر پرندگان آوازخوان گذاشت

تاثیری که فاجعه چرنوبیل بر پرندگان آوازخوان گذاشت

به گزارش دانشگاه فارسی، پرندگان آوازخوان چرنوبیل اثرات تشعشعات هسته ای بر حیات وحش را نشان می دهند.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از ایسنا، محققان پرندگان آوازخوان چرنوبیل را مورد مطالعه قرار دادند و تاثیر شگفت انگیزی را که تشعشع بر رژیم غذایی و میکروبیوم های روده آنها داشته است، کشف کردند.
محققان دانشگاهی در فنلاند، دو گونه از پرندگان آوازخوان را مورد بررسی قرار دادند که پیش از این در علم شناخته شده بودند و در چرنوبیل حضور داشتند.
ساملی پیرت(Sameli Piirt)، محقق دکترا درگیر در این تحقیق که به دنبال روشن کردن اثرات بلندمدت آن است، اظهار داشت: فرضیه ما این بود که تنوع زیستی در مناطق آلوده به خطر بیفتد و منجر به تغییراتی در پرورش پرندگان، رژیم غذایی و میکروبیوم روده شود. حوادث هسته ای بر حیات وحش تأثیر گذاشته است.
مطالعه روده و میکروبیوم پرندگان آوازخوان در چرنوبیل
محققان با قرار دادن جعبه های لانه در مناطق با آلودگی بالا و کم در منطقه چرنوبیل، رفتار پرندگان آوازخوان را زیر نظر گرفتند و نمونه های مدفوع را برای جمع آوری اطلاعات در مورد رژیم غذایی و روده آنها جمع آوری کردند.
پرندگان آوازخوان به صورت طبیعی به سمت لانه در هر دو منطقه به صورت مساوی جذب می شدند، ازاین رو به نظر نمی رسید که سطوح تابش بر انتخاب آنها برای مکان لانه سازی تاثیر بگذارد. علاوه بر این، محققان در هیچ یک از گونه ها هیچ تغییر عمده ای در مورد بوم شناسی پرورشی یا سلامت لانه شان پیدا نکردند.
حتی طبق بیانیه مطبوعاتی، جوجه های حاضر در لانه به تنوع بالاتری از حشرات در رژیم غذایی خود در مناطق آلوده دسترسی داشتند.
در مورد سلامت روده آنها، به نظر نمی رسد که سطوح تشعشع بر ساختار باکتریایی روده آنها تاثیر بگذارد. در بیانیه مطبوعاتی آمده است، با این وجود، به نظر می آید که تابش ها، ترکیب نسبی میکروبیوم را تغییر می دهد.
پیرت می گوید: این نتایج جالبی برای درک اکولوژی پرندگان در مناطق آلوده رادیولوژیکی بوجود می آورد. آنها اطلاعات جدید و ارزشمندی در مورد تأثیرات تشعشعات بر پرندگان جوان به ما می دهند.
تابش در بلند مدت بر حیات وحش تاثیر می گذارد
فاجعه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ همچنان بعنوان یک تراژدی جهانی در یادها باقی مانده است. این یکی از دو منطقه عاری از انسان در جهان است که مورد دیگر آن فوکوشیما است. به علت تهدید فراگیر تشعشع، آنها از دسترس خارج شده اند و تاثیر بلند مدت تشعشع بر حیات وحش ناشناخته در آنها نامشخص باقی مانده است.
بنابراین، بعنوان یک منطقه آلوده از نظر رادیولوژیکی، محققان از این فرصت برای مطالعه بهره برده اند و همانطور که مشخص است، مناطق چرنوبیل بیشتر شبیه یک ذخیره گاه طبیعی برای حیات وحشی شده که هم اکنون در این منطقه ساکن هستند.
حتی اگر چرنوبیل پر از حیات باشد، این تحقیق نشان داده است که مناطق بسیار آلوده بر ساختار روده پرندگان تاثیر می گذارد، حتی اگر حیات به صورت معجزه آسایی سازگار شود و زنده بماند. ازاین رو علم می خواهد در مورد این که تشعشع چه می کند و چگونه زیست شناسی حیات وحش به صورت طبیعی واکنش نشان می دهد، اطلاعات بیشتری کسب کند.
بعنوان مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری ها در ایالات متحده، زمین به صورت طبیعی تشعشع تولید می کند و ما را هر روز در معرض مواد رادیواکتیو قرار می دهد. با این وجود، اثرات سوانح هسته ای مانند فاجعه ای که در چرنوبیل رخ داد، هنوز به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نگرفته است.
پیرت در یک بیانیه مطبوعاتی به این نتیجه رسید: آلودگی رادیولوژیکی یک عامل تنش زای اضافی بوجود می آورد که ارگانیسم ها باید با آن مقابله کنند، که منجر به عواقب بی شماری می شود که هنوز به صورت کامل درک نشده اند. اگر بشریت بخواهد آینده اتمی تری را دنبال کند، مطالعه اثرات آن خیلی مهم است.



1403/04/14
21:10:19
5.0 / 5
266
تگهای خبر: تولید , دانشگاه , محقق , محققان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است