وزیر آموزش و پروش خبرداد؛

کمبود 60 هزار مربی پرورشی در کشور

کمبود 60 هزار مربی پرورشی در کشور

به گزارش دانشگاه فارسی، وزیر آموزش وپرورش از کمبود 60 هزار مربی پرورشی آگاهی داد و اظهار داشت: بیش از 7 هزار نمازخانه در مدارس ایجاد می شود.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، رضا مراد صحرایی، عصر شنبه در سی امین اجلاس سراسری نماز، کوچک انگاری آموزش وپرورش را عامل تضعیف سایر بخش ها خواند و اظهار داشت: اگر مدرسه ضعیف شود، کشور ضعیف می شود. وی با اشاره به این که طرح محراب در ۶۴ هزار مدرسه با جذب و ساماندهی ۷۴ هزار روحانی، خانواده ها و سایر اقشار اجرا شد، عنوان کرد: امام جماعت هایی که از اولیای دانش آموزان پای کار آمدند از ۴۵۳ نفر در سال قبل به ۲ هزار و ۴۱۶ نفر افزوده شد و این همکاری اولیا بسیار باارزش است. وزیر آموزش وپرورش به افزایش حضور امام جماعت های روحانی برای ادای فریضه نماز در طرح محراب اشاره نمود و اظهار داشت: ۳۲ هزار امام جماعت فرهنگی در این طرح با آموزش وپرورش همکاری کردند. وی طرح بهار بندگی با موضوع جشن تکلیف را از دیگر اقدامات آموزش وپرورش برای ترویج نماز در نسل نو خواند و اضافه کرد: در سال قبل این طرح برای یک میلیون و ۳۶۰ هزار دانش آموز انجام شد و امسال نیز با قوت در حال اجراست. مرادصحرایی با اعلان اینکه جشن تکلیف بیشتر برای دختران برگزار می شد و پسران مورد غفلت قرار گرفته بودند، اشاره کرد: امسال این مساله در مدارس پسرانه هم بطور جدی اجرا می شود. وی با اشاره به این که طرح سه میم «پیوند مدرسه، مسجد و منزل» با محوریت مدرسه است اشاره کرد: مدرسه در امر اقامه نماز حتی از مسجد هم مهم تر است و اگر در مدرسه خوب یاد بگیرند مسجدی شدن آنها تضمین شده است. وی برمبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقطه اتکای ملت و دولت را در رشد و تعالی مدرسه دانست و اظهار داشت: اگر این فهم عمیق و پیش بینانه در جامعه جا بیفتد خیلی از مسائل ما حل می شود و طرح سه میم در ۳ هزار و ۶۰۰ مدرسه به خوبی در حال اجراست. وی با اشاره به این که اعتکاف دانش آموزی، نشست های مهدوی، دوره های آموزش خانواده و جلسات پرسش و پاسخ مسابقات قرآن، عترت و نماز، درحال برنامه ریزی و اجرا است، افزود: فضای مجازی به واقعیت روز تبدیل گشته و به همین دلیل سامانه نورینو برای آموزش صحیح خوانی نماز طراحی شد و ۱۱۰ هزار دانش آموز در آن مشارکت کردند. مرادصحرایی با اشاره به این که توانمندسازی معلمان، مربیان، روحانیون و مدیران نیز در دستور کار است، تصریح کرد: بیش از ۳۱۰ هزار نفر در طرح آموزشی قرار گرفتند که البته نیازها بیش از این است. وی با اعلان اینکه برگزاری مسابقات اذان، احکام و انشای نماز از دیگر کارهای آموزش وپرورش محسوب می شود، اشاره کرد: این طرح با مشارکت ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار دانش آموز در سطح کشور به اجرا درآمد و ۷۶۰ اجلاس نماز در سطح منطقه تا کشور اجرا شد. وزیر آموزش وپرورش با اشاره به این که مشکل فضای فیزیکی داریم، اظهار داشت: در ساخت مدارس جدید، ایجاد نمازخانه در اولویت قرار گرفته و در دو سال قبل ساخت قریب به ۶ هزار مدرسه و تعبیه نمازخانه با معماری ایرانی اسلامی انجام شده و تا پایان دولت ۳ هزار مدرسه دیگر خواهیم ساخت. وی با اعلان اینکه از دید تربیتی فضا، معلم سوم دانش آموزان محسوب می شود، اشاره کرد: جذاب بودن نمازخانه به تبدیل شدن این فضا به محل تجمع دانش آموزان موضوعیت دارد و اکنون ۷۱ هزار و ۶۰ فضای نماز در مدارس وجود دارد که ۴۴ هزار و ۵۸۴ مورد آن نمازخانه مستقل است و مابقی مسجد همجوار، نمازخانه کلاسی یا سالن های چندمنظوره است. مرادصحرایی ضمن تاکید به ادامه حضور روحانی در مدارس اشاره کرد: نیروی انسانی کماکان از مشکلات ما است و در سراسر کشور با کمبود مربی پرورشی مواجه هستیم و اکنون به ۶۰ هزار مربی پرورشی نیاز داریم و در سال پیش رو ۱۹ هزار مربی پرورشی جذب خواهند شد. وی توجه به چگونگی تغذیه دانش آموز از بیرون مدرسه را مهم خواند و اضافه کرد: برخی مشکلات ما مربوط به خانواده ها است در صورتیکه امن ترین نقطه تماس ما با کشور مدرسه است و از جانب دیگر دانش آموزان و کودکان در فضای مجازی بی پناه هستند و این فضا رها شده است و مربیان باید به نسل جدید پاسخ جدید دهند. وزیر آموزش وپرورش تامین یک میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع سجاده و گسترش طرح سه میم به ۹ هزار مسجد را از برنامه های پیش رو در آموزش وپرورش برشمرد و اظهار داشت: ۷ هزار و ۲۸۰ نمازخانه در دست ساخت است و سرانه نمازخانه ها بطور جدی پیشرفت خواهدنمود. وی با اشاره به این که جشن های تکلیف امسال به شیوه متفاوت در محلهای مقدس همچون مسجد جمکران برگزار می شود، عنوان کرد: تشکیل انجمن موذنان و تربیت ۲۰ هزار اذان گو برای اقامه اذان زنده در هنگام اذان و دعوت مردم به نماز از دیگر کارهای مهم و خلاقانه است. مرادصحرایی بیان این که سند تحول بنیادین از دانش آموزان ۴۰ خاصیت همچون موحد بودن، اهل نماز بودن و… می خواهد که با اهمیت ترین آن محور نماز است، اظهار داشت: نماز با اهمیت ترین رکن در آموزش وپرورش است و در تنظیم سند نماز، طرح فراگیر حول ۵ محور اصلی امید، ایمان، خودباوری، خردورزی و هویت اجرا می شود. وی با اعلان اینکه ۳۲ کمیسیون مطالعاتی و تخصصی در سطح استانها با موضوع نماز تشکیل شده است، اضافه کرد: امروز باید برای حل مشکل، کنشگرانه وارد عمل شویم و اگر بوسیله مدارس جلوی لطمه های اجتماعی را بگیریم آسان تر می توانیم با مشکلات روبه رو شویم. وزیر آموزش وپرورش با اشاره به اقدامات شاخص افزود: ۶۴ هزار نماز جماعت با حضور دانش آموزان در طرح محراب درحال اجراست.


منبع:

1402/10/21
16:33:15
5.0 / 5
238
تگهای خبر: آموزش , انجمن , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است