وزیر آموزش و پرورش :
آموزش وپرورش بر مدار سند تحول بنیادین قرار گرفته است
به گزارش دانشگاه فارسی، وزیر آموزش وپرورش در سی وهفتمین اجلاس سراسری مدیران و روسای آموزش وپرورش سراسر کشور اظهار داشت: آموزش وپرورش امروز بر مدار سند تحول بنیادین قرار گرفته است.
به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از ایسنا رضا مراد صحرایی بامداد امروز در سی وهفتمین اجلاس سراسری مدیران و روسای آموزش وپرورش سراسر کشور ضمن گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به کشور، به تشریح روند برگزاری اجلاس سی و ششم پرداخت و اظهار داشت: چگونگی برگزاری اجلاس سال قبل مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در آن اجلاس مهمانانی به ایراد سخنرانی پرداختند اما فرصت گفت و گو برای همکاران فرهنگی وجود نداشت. بنا بر این امسال اجلاس بصورت ترکیبی یعنی مجازی و حضوری برگزار می گردد.
وزیر آموزش وپرورش با اعلان اینکه اجلاس امسال با شعار «معلم تمدن ساز، مدرسه اثربخش و ایران قوی» آغاز به کار کرده است، اظهارکرد: تحول در آموزش وپرورش از معلم و با کمک معلم امکان پذیر است. در گذشته برنامه درسی نقطه عزیمت اجرای سند تحول قرار گرفت حتی نظام آموزشی را گرفتار تغییراتی کردیم و روی نوشتن برنامه درسی تاکید کردیم اما نتیجه مطلوبی بدنبال آن حاصل نشد. در حقیقت از همان شروع باید بدنبال این بودیم که نقطه عزیمت مدرسه و نقطه شروع تحول معلم باشد.
وی اضافه کرد: معلم عنصری است که اگر متحول شود، همه امور گرفتار تغییرات تحولی خواهد شد.
وزیر آموزش وپرورش با اعلان اینکه ۵۲۱ مرکز تربیت معلم طی سالهای دهه ۷۰ و ۸۰ فعال بوده اند، اظهار داشت: یک خطای راهبردی امروز کشور را به اینجا رسانده که معلم به عنوان هسته تحول سازی و قدرت ایران در جای خود نیست و آن از بین بردن و تضعیف مراکز تربیت معلم در آن مقطع بود.
صحرایی با اشاره به این که نقطه شروع رشد و پیشرفت در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، مدرسه است، اظهارکرد: معلم عامل این رشد و پیشرفت است. امروز در گام سوم تمدن سازی هستیم و باید پذیرفت که بدون معلم، تمدن سازی ممکن نیست و با وجود معلمان تمدن ساز مدارس قوی می شوند.
وی با تأکید بر اینکه سیمای آینده ایران را می توان بوسیله آموزش وپرورش دید، اشاره کرد: اگر اصلاحات لازم انجام نشود، آینده خوبی در انتظار کشور نخواهد بود. اولویت هرکس که دل در گرو وطن و انقلاب داشته باشد، آموزش وپرورش است.
وزیر آموزش وپرورش با یادآور شدن این مساله که باید به مدرسه بازگشت، اظهارکرد: بازگشتن به کلاس درس، بازگشتن به گذشته و شیوه های تربیت سنتی موضوعی اشتباه نیست برای اینکه آنها اصالت داشتند. نگاه به گذشته می تواند کلید حل مشکلات بزرگ باشد.
وی در ادامه با اشاره به این که درباره ی ۱۰ موضوع مطرح شده برای اجلاس سی وهفتم گفت و گو به انجام می رسد، اظهار داشت: شش برنامه ملی در دستور کار آموزش وپرورش است که اهتمام تمامی همکاران را می طلبد. این برنامه ها مبتنی بر سند تحول بنیادین است.
وزیر آموزش وپرورش اضافه کرد: نقشه راه اجرائی سازی سند به عنوان برنامه عمل پیشرفت قابل توجهی داشته است و امیدواریم به زودی مسیر تایید و تصویب نهایی را طی نماید.
وی با اعلان اینکه سند تحول بنیادین آموزش وپرورش مبتنی بر چهار نگاشت حقوقی، رسانه ای، نهادی و مدرسه ای است، اظهار داشت: این نگاشت ها بصورت مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صحرایی در آخر اظهار داشت: درباب سند تحول شش برنامه تربیت معلم و بهسازی نیروی انسانی، مهارت های نرم و سخت، احیای معاونت پرورشی و گسترش امید و نشاط و خودباوری در دستور کار قرار گرفته است، برنامه ملی فضای آموزشی، برنامه سنجش و شایستگی های عمومی و برنامه تقویت سواد خواندن را در دستور کار داریم.
منبع: unifarsi.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب