کلیات آزمون استخدامی آموزگاری ۱۴۰۲ آموزش و پرورش

کلیات آزمون استخدامی آموزگاری ۱۴۰۲ آموزش و پرورش

به گزارش دانشگاه فارسی، وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه ای اعلام نمود که بهسازی، اِعتلا و بهبود مدیریت منابع انسانی، بعنوان محور تحول نظام تعلیم و تربیت کشور در آزمون استخدامی آموزگاری ۱۴۰۲ این وزارت خانه در نظر گرفته شده است.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از ایسنا، در این اطلاعیه آمده است: اهمیت مبحث تربیت معلم، بازبینی در شیوه های جذب، تربیت، نگهداشت و به کارگیری بهینه ی نیروی انسانی موردنیاز آموزش و پرورش و بسترسازی برای جذب معلمان کارآمد و دارای شایستگی های لازم آموزشی، تربیتی و اخلاقی و همینطور ارتقاء کیفیت نظام تربیت معلم و افزایش مستمر شایستگی ها و توانمندی های علمی، حرفه ای و تربیتی معلمان، همچون دغدغه های مهم و جدی دلسوزان عرصه تعلیم و تربیت و تاکیدات اسناد بالادستی این حوزه است.
این مهم در طراحی و بازتعریف آزمون استخدامی آموزگاری ۱۴۰۲ وزارت آموزش و پرورش در چارچوب چرخش های تحول آفرین جذب همچون فراگیری مخاطبان، شایسته گزینی، شفافیت اجرا و بازنگری محتوا و امنیت و کیفیت، مورد توجه قرار گرفته و تغییرات مهمی در جهت شایسته گزینی و عدالت محوری در جذب معلم صورت گرفته است.
شایسته گزینی و عدالت محوری در آزمون امسال
در بخش فراگیری مخاطبین، شاهد افزایش رشته های تحصیلی مجاز به شرکت در آزمون استخدامی نسبت به سنوات گذشته و ورود نخبگان دانشگاهی رشته های علوم اسلامی، علوم پایه و علوم انسانی هستیم.
از سویی در محور شایسته گزینی، تغییراتی همچون تاثیر۴۰ درصدی امتحان فراگیر مشترک (آزمون کتبی) و افزایش تأثیر و اهمیت ارزیابی تکمیلی (مراحل مصاحبه) تا۶۰ درصد در حیطه های عمومی، تخصصی و اختصاصی صورت گرفته است.
از موارد دیگر میتوان به انتخاب دقیق معلم علاقه مند و با اخلاق و دارای توانایی های چندساحتی، افزایش ظرفیت ورودی ۳ برابری در ارزیابی تکمیلی نسبت به سنوات گذشته و بررسی دقیق صلاحیت های حرفه ای آنان در فرایند ارزیابی تکمیلی و در نهایت ارزیابی توسط ارزیابان حرفه ای آموزش دیده، نام برد.
کسب حداقل۵۰ درصد از شایستگی عمومی و۳۰ درصد شایستگی اختصاصی و تخصصی (ارزیابی تکمیلی) و همینطور کسب ۴۷۰ نمره از ۱۰۰۰ نمره کل، در این آزمون ضروریست.
شفافیت اجرا و باز بینی محتوا به همراه امنیت و کیفیت
در آزمون آموزگاری سال جاری، مواد و منابع آزمون کتبی از ابتدا به صورت دقیق در حیطه های عمومی، اختصاصی و تخصصی مشخص و در دفترچه اعلام گردید. منابع عمومی مبتنی بر اندیشه های امامین انقلاب و منابع تخصصی و اختصاصی با رویکرد بومی سازی محتوای داخلی وزارت و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اصلاح و بازبینی شده و جدول شایستگی های ارزیابی تکمیلی شامل شایستگی ها، نوع ابزار، محتوای ارزیابی و سهم آن از ارزیابی نهایی به صورت کامل در دفترچه آزمون قرار گرفت.
بازنگری در ارزیابی تکمیلی در جهت شایسته گزینی
مرحله ارزیابی تکمیلی در آزمون سال ۱۴۰۲ جایگزین مرحله مصاحبه شده است. برای این امر ارزیابانی تربیت شده اند تا با استفاده از ارزیابی۳۶۰ درجه، بتوانند ابعاد مختلف فراگیر را تحلیل کنند. برای آزمون سال۱۴۰۲ صلاحیت های معلمی با عنایت به ملاک های کمی و کیفی در دو قسمت آزمون و ارزیابی تکمیلی تقسیم شدند، ازاین رو از تکراری شدن مطالب ارزیابی نسبت بـه آزمون کتبی جلوگیری می شود. همینطور با استفاده ابزارهای مختلف مبتنی بر شایستگی های معلمی و بررسی های میدانی، ارزیابی ۳۶۰ درجه صورت می گیرد.




منبع:

1402/03/20
10:59:37
5.0 / 5
311
تگهای خبر: آموزش , تحصیل , دانشگاه , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است