صحرایی مطرح كرد؛

قابلیت های اجتماعی در کودکان به علت فضای مجازی رشد نمی کند

قابلیت های اجتماعی در کودکان به علت فضای مجازی رشد نمی کند

به گزارش دانشگاه فارسی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: فضای مجازی سبب شده است تا کودکان جدا از هم بزرگ شوند و قابلیت های اجتماعی در آنها شکل نگیرد.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، رضامراد صحرایی در گردهمایی مدیران کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استانها اظهار داشت: نوسازی و تحول در آموزش وپرورش در دو حوزه درونی و بیرونی صورت گرفت، حوزه بیرونی شامل؛ ساخت و ساز، نوسازی و بازسازی مدارس است که به سازمان نوسازی مدارس واگذار شد و حوزه درونی که حوزه تحول در کتاب های درسی است، بر عهده سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی گذاشته شد. صحرایی با اعلان اینکه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس باید بر روی نظام تعلیم و تربیت تمرکز داشته باشد، یعنی در طراحی ساختمان ها در کنا توجه به بخشنامه ها، بنای آموزشی طراحی کند و معیارهایی برای طراحی و اجرای بناهای آموزشی مشخص نماید، اضافه کرد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی هم یک هسته امیدآفرین برای کشور است. سرپرست وزارت آموزش وپرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش، یک پروسه با عناصری در درون آن است و اگر این عناصر بطور کامل در کنار یکدیگر قرار نگیرند و باهم مرتبط نشوند و به خوبی کار نکنند، به نتیجه مورد نظر نمی رسیم. وی معلم را یکی از عناصر اصلی این پروسه دانست و اظهار داشت: معلم یک عنصر اصلی و نقش آفرین در نظام تعلیم و تربیت است؛ با معلم خوب می توان به همه اهداف رسید چونکه دایره مرکزی نظام تعلیم و تربیت، معلم است. صحرایی با اعلان اینکه دانش آموز، محتوای درسی کتب درسی و فضا، عناصری در لایه های بالاتر هستند، اشاره کرد: فضای آموزشی لایه دیگری است که نقش هویت بخشی را برای دانش آموزان ایفا می کند و می توان گفت فضا، معلم سوم است. سرپرست وزارت آموزش وپرورش با تأکید بر این که در کنار تأمین معلم، باید به تربیت معلم با صلاحیت و شایسته توجه گردد، اشاره کرد: دولت گذشته در کنار تأمین معلم به تربیت معلم توجه نکرد، لازم است که فرد برای نقش معلمی ساخته شود. صحرایی یکی از عناصر در لایه های بالاتر در پروسه آموزش وپرورش را تکنولوژی و ایجاد محیط های جدید یادگیری دانست و اظهار داشت: در دنیای کنونی و با حضور فضای مجازی، بستر جدیدی شکل گرفته، بنابراین مدارس و دانشگاه های مجازی به وجود آمده است، این موارد بخشهایی از تکنولوژی آموزشی است که باید به آن دقت نماییم. وی با اشاره به تحویل ۲ هزار مدرسه در مهرماه امسال، اظهار داشت: در کنار این کارها باید سندی برای تجهیز مدارس به فناوریهای جدید طراحی شود تا هر مدرسه، آمادگی اتصال به فیبر نوری و سایر زیرساخت ها را داشته باشد. صحرایی با اعلان اینکه در این طراحی باید تمامی شرایطی که در مدارس روز دنیا وجود دارد در نظر گرفته شود، اظهار داشت: باید نسلی تربیت نماییم که به نیازمندی های روز جامعه پاسخ دهد، بنابراین باید به فکر الگوهای جدید باشیم و این کالبد متناسب با نیازهای جدید شکل بگیرد. دانش آموزان باید در کلاس درس و مدرسه باهم گفت و گو کنند و باید این فضا ایجاد شود. سرپرست وزارت آموزش وپرورش با تأکید بر اهمیت بازبینی در سند تحول بنیادین از نقطه شروع مدرسه به ستاد، اظهار داشت: مدرسه کانون تحول است و همه حوزه ها باید در اختیار اهداف مدرسه باشد، سازمان نوسازی مدارس هم باید برای اجرای سند تحول بنیادین، نقش خویش را ایفا کند. وی با اشاره به گستردگی فضای مجازی و تکنولوژیهای جدید اظهار داشت: فضای مجازی سبب شده است تا کودکان جدا از هم بزرگ شوند و قابلیت های اجتماعی در آنها شکل نگیرد، بنابراین باید مدارس طوری طراحی شوند که بچه ها با یکدیگر حرف بزنند و فضای بازی داشته باشند تا تربیت اجتماعی را در مدارس کسب کنند. صحرایی با اشاره به لزوم نوسازی در کلان پروسه تعلیم و تربیت اشاره کرد: آموزش وپرورش از نظر ساختار اداری، وسیع است و این دستگاه بزرگ، اگر درون خود، فرآیندهای پویایی نداشته باشد، در درون خود خواهد ماند و نمی تواند تحول بوجود آورد، بنابراین ایراد امروز آموزش وپرورش این است که جریانات، بصورت نقطه ای و خطی هستند و بدین سبب فرآیندهای تحولی در آموزش وپرورش ایجاد نمی گردد. سرپرست وزارت آموزش وپرورش با اعلان اینکه سنجش، یک عنصر دیگر در لایه های بالاتر است، اظهار داشت: با تاثیر قطعی سوابق تحصیلی دانش آموزان در کنکور سراسری، آموزش وپرورش به ریل اصلی خود باز خواهد گشت و می تواند اهداف نظام تعلیم و تربیت را محقق کند. وی با اعلان اینکه سنجش، جزئی از پروسه کلان آموزش وپرورش است، اشاره کرد: دانش آموز در آموزش و پرورش، آموزش می بیند اما توسط کنکور سنجش می شود و این مساله سبب خواهد شد تا اهداف نظام تعلیم و تربیت به حاشیه برود. صحرایی با اعلان اینکه ابر پروسه تعلیم و تربیت دارای چند کلان پروسه است، اظهار داشت: در این ابر فرایند، روابط درونی از حالت فرآیندی به نقطه ای تبدیل گشته است، بنا بر این همه اجزا حرکت می کنند اما به نتیجه مطلوب نمی رسیم، بنابراین باید تمامی روابط درونی در یک راستا باشند تا این ابر پروسه بطور مطلوب کار کند. سرپرست وزارت آموزش وپرورش با اعلان اینکه آموزش وپرورش قوی یعنی ایران قوی، بیان کرد: برای داشتن ایران قوی، آموزش وپرورش باید از درون تقویت و قوی شود، چونکه هر کشوری که قصد قوی شدن دارد، نقطه آغاز تقویت خویش را از کلاس درس آغاز نموده است.
وی با اشاره به اهمیت ساختن مدارسی که در آن هویت اسلامی ایرانی وجود داشته باشد، اظهار داشت: مدارس باید تجلی بخش هویت اسلامی ایرانی باشد و کودکان با حضور در مدرسه بتوانند هویت، تاریخ و گذشته خویش را در آن پیدا کنند و با آن مأنوس شوند.


منبع:

1402/02/31
01:38:28
5.0 / 5
344
تگهای خبر: آموزش , تحصیل , تكنولوژی , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است