دانش سواد رسانه ای مقابل هجمه رسانه های خارجی لازم است

دانش سواد رسانه ای مقابل هجمه رسانه های خارجی لازم است

دانشگاه فارسی: رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی با اشاره به این که رسانه های غربی و خارجی مرتب هجمه های بسیار سنگینی را با سو استفاده از بروز حوادث و اتفاقات در کشور وارد می کنند، بر ضرورت افزایش توجه به سواد رسانه ای در همه مولفه ها و ارکان آن، تاکید نمود.


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از گزارش روابط عمومی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، دکتر حامد حاجی ملامیرزایی روز سه شنبه - 29 شهریورماه - در نشست اعضای کمیته ی علمی چهارمین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی، بر لزوم ارتقاء سواد رسانه ای مسئولان، مدیران میانی و فعالان رسانه ای اصرار کرد و اظهار داشت: آموزش سواد رسانه ای ذوق و قریحه خدادادی نیست و نیاز به آموزش رسمی عمومی و عالی دارد.
وی افزود: سوادرسانه ای رشته علمی دارای یک ادبیات عمیق، استوار و وسیع دانشگاهی در ساحت دانشگاهی دارای اکوسیستم، زیست بوم و نظام است.
تاکید بر دقت مباحث علمی همایش سواد رسانه ای به جزئیات
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همین طور با اشاره به اینکه در مباحث علمی چهارمین همایش سواد رسانه ای باید به جزییات بیشتر دقت شود، عنوان کرد: این که آیا سواد رسانه ای یک دانش یا یک مهارت و این که بدنبال مهارت افزایی در مسئولان، مردم، اصحاب رسانه و خبرنگاران هستیم و یا بدنبال تولید و انتقال دانش با ابزارهای موجود، موضوعی است که باید در این کمیته ی علمی به آن پرداخته شود، سفارش کرد تا این جلسات الگوی راهبردی و مدل مفهومی و جزییات متفاوتی را مد نظر قرار دهد.
حاجی ملامیرزایی همین طور با تشریح زمینه ها، حوزه ها و موضوعات پر تعداد حوزه سواد رسانه ای، شامل مسئولان، خبرنگاران و اقشار دیگر، «موضوع علم» و ذی نفعان سوادرسانه ای است، ضرورت تعمیم نظریه های سواد رسانه ای و اخبار جعلی درباره ی ساحت «مسائل این علم» را مورد تاکید قرار داد.
صحبت همایش سواد رسانه ای درباره ی مسائل این علم و موضوع آن
به گفته وی، کمیته ی علمی چهارمین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی باید این مهم را در نظر داشته باشد که مقرر است درباره ی مسائل این علم یا موضوع آن صحبت کند.
رییس چهارمین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی ضمن اشاره به این که اگر در ارتباط با سیاست گذاری مسائل عمومی از ساحت حکمرانی و مدیریت دولتی به آن پرداخته نشود گرفتار تضییع منافع عامه شده و درحقیقت حقوق عامه را زیر سوال می بریم، اظهار داشت: اساسا فلسفه تشکیل دولت ها، حفظ و صیانت از منافع عامه، در گرو اولویت بندی و رویکرد و بینش صحیح به مسئله یابی آن هم مسائل عمومی است.
نتایج همایش سواد رسانه ای باید برای جامعه قابل استفاده باشد
وی در عین حال اشاره کرد: تلاش می نماییم چهارمین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی به توفیق منجر شود تا بدین وسیله نتایج به دست آمده از آن برای جامعه قابل استفاده باشد، اظهار داشت: باید مختصات اکوسیستم و زیست بومی که با هم تعریف کرده و درباره ی آن با هم، هم رای شده ایم مسئله عمومی دارای اولویت برای کشور باشد.



حاجی ملامیرزایی ضمن اشاره به این که شاید در سالهای گذشته برخی اتفاقات که منجر به بحران ها و آشوب اجتماعی شده به این علت بوده که یک مسئول نه فقط مهارت صحبت کردن نداشته که مهارت نوع برخورد، ادبیات و حالت صحبت کردن را هم نداشته، اشاره کرد: اگر موضوعی را که برای مردم دارای اهمیت است با لبخند بیان نماییم مردم احساس می کنند مدیر مربوطه قصد کوچک کردن موضوع و یا به استهزا گرفتن آنرا دارد در نتیجه نه فقط شیوه صحبت کردن، بلکه حالت گفتگو و خبررسانی و پاسخگویی نیز در انتقال مطالب موثر است.
توجه به سواد رسانه ای در همه مولفه ها مقابل هجمه رسانه های خارجی لازم است
تاکید بر ضرورت افزایش سواد رسانه ای در همه مولفه ها
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه حوادثی که یک به یک اتفاق می افتد و ما حدودا هفته ای نیست که یک یا دو مسئله در همین رابطه نداشته باشیم و رسانه های غربی و خارجی مرتباً هجمه های بسیار سنگینی را به وسیله آن بر کشور وارد می کنند، بر ضرورت افزایش توجه به سواد رسانه ای در همه مولفه ها و ارکان آن، تاکید نمود.
حاجی ملامیرزایی افزود: پیشنهاد ما این بوده که همایش پیشرو به موضوع اخبار جعلی بپردازد اما با عنایت به این که هزاران مسئله به سواد رسانه ای گره می خورد و پیشنهادهای متنوعی از طرف دست اندرکاران در این نشست عنوان شد، در نهایت باید موضوعی را بررسی نماییم که در رابطه با ماموریت های حوزه فضای مجازی باشد، اگر قائل به این نباشیم که سواد فضای مجازی و سواد رسانه ای یکی است.
منشاء خیلی از مشکلات موجود ناکافی بودن سواد رسانه ای در مسئولان، رسانه هاست
دبیر کمیته ی علمی چهارمین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی نیز در ادامه این جلسه عنوان کرد: اهمیت موضوع سواد رسانه ای به عنوان یک موضوع بسیار راهبردی و مورد نیاز مردم و کشور بر کسی پوشیده نیست. اگر ما این روزها درگیر تعدادی از تنش ها، اعتراضات و مشکلات و مواردی از این دست هستیم به موضوع سواد رسانه ای باز می گردد.
اکبر نصرالهی ضمن اشاره به این که منشاء خیلی از مشکلات و بحران های موجود فقدان یا سواد ناکافی رسانه ای در مسئولان، رسانه ها و در مرحله آخر مردم است اضافه کرد: اگر بخواهیم مشکلات و چالش ها و بحران هایی که در کشور وجود دارد را ریشه یابی نماییم علت اصلی آن به فقدان یا ناکافی بودن سواد رسانه ای مسئولان باز می گردد.
تحقق جهاد تبیین با افزایش سواد رسانه ای مسئولان و رسانه ها
مدرس علوم ارتباطات همین طور با اشاره به اینکه بوطر یقین برگزاری این همایش و چنین تلاش هایی می تواند به کاهش هزینه های کشور کمک نماید، اشاره کرد: هرچند اخبار جعلی به عنوان موضوع این همایش مهمست اما پرداختن به محور سواد رسانه ای مسئولان و رسانه ها، اهمیت به سزایی دارد.



وی ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص این که کشور در «محاصره تبلیغاتی» است، اظهار داشت: خروج از محاصره تبلیغاتی ممکن نیست مگر بوسیله اتخاذ، پیگیری و تحقق راهبرد جهاد تبیین، و جهاد تبیین نیز محقق نمی گردد مگر این که سواد رسانه ای مسئولان، مخاطبان و رسانه ها را بالا ببریم.
نیازمند افزایش سواد رسانه ای مسئولان هستیم
در ادامه نشست علی گرانمایه پور مدرس دانشگاه با تکیه بر این که اساسا سخنان وی از سر دلسوزی است، اظهار داشت: مردم هر چند ضعیف اما بالاخره سواد رسانه ای دارند. ما 2 قشر داریم که سواد رسانه ای ندارند یکی رسانه ها و یکی هم مسئولان و پیشنهاد می کنم یکی از محورهای چهارمین همایش ملی سواد رسانه ای، سواد رسانه ای و مسئولان سیاسی کشور باشد چونکه ما نیاز داریم که سواد رسانه ای مسئولین، وزرا، وکلا و دست اندرکاران و فعالان رسانه ای کشور بالا برود.
موضوع آموزش مغفول مانده همایش سواد رسانه ای
همچنین بهاره نصیری پژوهشگر و از اولین فعالان حوزه سواد رسانه ای کشور در این جلسه علت ضعف مدیران در سواد رسانه ای را «نبود آموزه های سواد رسانه ای در نظام آموزش و پرورش کشور» عنوان نمود.
وی با اشاره به اینکه آنچه به نظر می آید در موضوعات همایش محورهای همایش سواد رسانه ای مغفول مانده موضوع آموزش است اظهار داشت: باید برنامه ریزی برای سواد رسانه ای در سه حوزه کوتاه مدت، طولانی مدت و میان مدت صورت گیرد.
تاکید بر کاربردی سازی سواد رسانه ای
نصیری نظام آموزشی، تجارب جهانی، تجربه نگاری خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه را حتی اگر علمی-پژوهشی نباشد را برای پژوهش در این همایش مفید دانست و با مهم خواندن کاربردی سازی سواد رسانه ای اشاره کرد: دستاوردهای همایش سواد رسانه ای را باید در جامعه گسترش دهیم.



وی خواهان اختصاص دادن روز یا هفته ای به سواد رسانه ای شد تا از این رهگذر توجه همه اقشار جامعه به این مهم جلب شود. پیشنهادی که با استقبال حضار همراه بود.
اهمیت تولید نظام اخبار و بیان آن در جلوگیری از تولید اخبار جعلی
محمدصادق افراسیابی از بنیانگذاران انجمن سواد رسانه ای و اطلاعاتی ایران نیز در سخنانی با مثبت ارزیابی کردن فعالیتهای سواد رسانه ای مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در سالهای گذشته شامل تولید و انتشار سریال چای نت، تولید و انتشار ۳۰۰ موشن گرافیک که حالا به عنوان منبع آموزش سواد رسانه ای استفاده می شود، اظهار داشت: این فعالیت ها همه از خروجی های همایش های سواد رسانه ای در سالهای قبل بوده است.
این مدرس دانشگاه در عین حال، تولید نظام اخبار و بیان خبر در جلوگیری از تولد اخبار جعلی را مهم دانست.
پیشنهاد «دکترین تبیین» برای محور ویژه همایش ملی سواد رسانه ای
معصومه نصیری دیگر فعال حوزه سواد رسانه ای نیز پیشنهاد کرد تا «دکترین تبیین» محور ویژه همایش ملی سواد رسانه ای در دوره چهارم باشد.
وی با اشاره به اینکه نگاه ما در برگزاری این همایش باید جهانی باشد اظهار داشت: به نظر میرسد که دکترین تبیین می تواند دکترین جمهوری اسلامی برای مواجهه با خاصیت های عصر پساحقیقت و نگاه هایی که درمورد اخبار جعلی در دنیا مطرح می شود باشد.
باستانی رئیس انجمن سواد رسانه ای ایران نیز در سخنانی بر آموزش سواد رسانه ای به ویژه برای کارشناسان روابط عمومی ها اصرار کرد.
عدم موفقیت روابط عمومی ها در ارائه مشاوره به مدیران و مسئولان
حمید شکری فعال حوزه سواد رسانه ای نیز در ادامه این جلسه عنوان کرد: جامعه روابط عمومی، در تبدیل سواد رسانه ای جامعه، نقش اساسی دارد. اگر مدیران و مسئولان در سواد رسانه ای مشکل دارند به این علت است که روابط عمومی ها نتوانسته اند تا به مدیران مشاوره های صحیح و درست بدهند و در نتیجه مدیران در زمینه سواد رسانه ای با مشکل رو به رو شده اند.
چهارمین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با هدف افزایش و ارتقای دانش و مهارت های عمومی در زمینه سواد رسانه ای، اطلاعاتی و فضای مجازی با موضوع اخبار جعلی به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و با همکاری مرکز ملی فضای مجازی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، انجمن سواد رسانه ای ایران و موسسات، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و مطالعاتی کشور برگزار می گردد.
علاقمندان به شرکت در این همایش می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به سامانه اینترنتی چهارمین همایش سواد رسانه ای به آدرس https: //milconf.ir/fa/ مراجعه کنند.
همایش سواد رسانه ای در یک نگاه
همایش های سواد رسانه ای با هدف ارتقا، فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به اقشار مختلف جامعه از کودکان و نوجوانان تا دیگر اقشار مختلف جامعه همه ساله در آبان ماه همزمان با ایام فرهنگ عمومی با همکاری و همراهی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور برگزار می گردد.


این همایش هر سال همزمان با هفته فرهنگ عمومی با مطالبی چون خانواده به عنوان نهاد بنیادین اجتماعی با هدف تبیین نقش و جایگاه مهم خانواده در عصر اطلاعات و جامعه شبکه ای با تکیه بر رویکرد های آموزشی، شناختی و تربیتی در دو بخش علمی - پژوهشی و تجربی - کاربردی در دوره های گذشته برگزار شده است.
در همایش های ملی سواد رسانه ای مطالبی همچون، توانمند سازی، سبک زندگی، آموزش و دین و اخلاق، تجربه نگاری های حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی تولیدات رسانه ای (مستند، فیلم کوتاه، انیمیشن، بازی های کامپیوتری و... ) در زمینه سواد رسانه ای و اطلاعاتی و تولیدات هنری (پوستر، اینفوگرافی و... ) همچون موضوعات و محورهای بخش علمی - پژوهشی این همایش ها، در زمینه سواد رسانه ای و اطلاعاتی، مد نظر قرار گرفته شده است.


1401/06/30
10:33:58
5.0 / 5
84
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است