کتاب آموزش عالی در ۲۰۴۰ یک رویکرد جهانی راهی بازار نشر شد

کتاب آموزش عالی در ۲۰۴۰ یک رویکرد جهانی راهی بازار نشر شد

دانشگاه فارسی: انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی کتاب «آموزش عالی در 2040 یک رویکرد جهانی» تالیف «برت واندر ژوان» را روانه بازار نشر کرد.


به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از سازمان جهاد دانشگاهی تهران، «مجتبی شریعتی نیاسر» عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با همکاری «مرتضی ثقفی یزدی» عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) کتاب «آموزش عالی در ۲۰۴۰ یک رویکرد جهانی» را ترجمه و در ۱۸۵ صفحه منتشر و راهی بازار نشر شده است.
در این کتاب، نظام های آموزش عالی، مشکلات گذشته، حال، مولفه های موثر در دهه های پیش رو و عرصه فعالیت دانشگاه ها در سال ۲۰۴۰ بصورت مقایسه ای بررسی شده است. هم چنین در ابتدای این کتاب وضعیت آموزش عالی ایران مروری شده است تا بر طبق آنچه در سایر کشورها رخ می دهد ضرورت تحول روشن شود.
در پیش گفتار مترجم کتاب «آموزش عالی در ۲۰۴۰ یک رویکرد جهانی» می خوانیم:
آنچه نباید از آن غفلت کرد این است که در دهه های آینده مشکلات اجتماعی چندین برابر امروز خواهد بود که انتظار می رود دانشگاه ها برای حل آنها نقش پررنگ تری داشته باشند، برای مثال اگر قرار باشد رشد جمعیت با عدم تغییر در سیاست های کلان امروز همراه باشد، کشور با چالش های بسیار جدی و فشارهای سنگینی در زمینه های مختلف نظیر مهاجرت های شهری، مصرف مواد غذائی، تغییرات اقلیمی، جزر و مد دریا، سیل، کمبود آب، تهدید سلامت و بهداشت عمومی و.... روبرو خواهد شد.
در فصل ششم از بخش اول این کتاب با عنوان «موفقیت ها و شکست های دانشگاه کارآفرین» آمده است:
ایده آزادی پژوهش به مفهوم ایده آل یعنی استقلال کامل در تحقیقات، از عصر روشنفکری وجود داشته است. بی شک استقلال در تحقیق، از جمیع جهات مورد تائید است، اما اغلب اینطور تعبیر می شود که این دانشگاه است که باید برای تشخیص اینکه کدام حوزه تحقیقاتی مهم تر است، استقلال داشته باشد. این ایده بطور خاص آنجا که دانشگاه باید نقش ابتکاری و سهمی در رفع مشکلات داشته باشد به جامعه مربوط می شود.
در آمریکا از زمان گزارش «وانواربوش» رابطه نسبتاً خوبی بین دانشگاه ها و بخش خصوصی وجود داشته است. اما در اروپا کمپانی ها با حمایت مالی خود نقش فزآینده ای در هدایت تحقیقات در دانشگاه ها ایفا می کنند. این امر به بروز اصطکاک و انتقاد، خصوصاً در جمع دانشگاهیان منجر گردیده است. آنها معتقدند مدیریت دانشگاه با این رویکرد عملاً استقلال خودرا به حراج می گذارد، اما از دید جناح مقابل، دولت ها خاصه در آسیا و اروپا، خواهان نقش بخش خصوصی در تامین مالی و رفع بحران اقتصادی دانشگاه ها هستند.
همچنین در فصل چهاردهم از بخش دوم این کتاب با عنوان «دانشگاه جامعه محور» آورده شده است:
مردم آسیا وقتی با این سوال مواجه شوند که دانشگاه برای چیست و به تعبیر دیگر ماموریت یک دانشگاه کلاسیک و متداول چگونه تعریف می شود؟ در حیرت می مانند که چه پاسخی بدهند. مباحثی که در این رابطه در اروپا و آمریکا مطرح می شود به ندرت در آسیا موضوعیت دارد. البته در هر دانشگاه، آموزش و پژوهش وجود دارد، اما نظام دانشگاهی در آسیا از آنچه که در اروپا و آمریکا مشاهده می شود بسیار متفاوت می باشد. بدین جهت لازم است این تفاوت در بررسی توسعه آینده دانشگاه، مدنظر قرار گیرد.
انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران، کتاب «آموزش عالی در ۲۰۴۰ یک رویکرد جهانی» را در ۲۱ فصل و ۳ بخش با موضوعات مشکلات روز گذشته و معضلات امروز، عوامل موثر در دهه های پیش رو و بالاخره عرصه عمل در دانشگاه آینده به قیمت ۱۰۰ هزار تومان چاپ و منتشر نموده است.

1401/06/24
09:43:40
5.0 / 5
221
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , دانشگاه , علمی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است