تبیین انقلاب اسلامی و راهکارهای توسعه برای استادان دانشگاه ایران
دانشگاه فارسی: به همت دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه علوم پزشکی ایران دوره دانش افزایی استادان با موضوع انقلاب اسلامی و راهکارهای توسعه ایران در مشهد مقدس اجرا شد.
به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی ایران، در این دوره که تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در برنامه سفر مشهد مقدس ویژه استادان این دانشگاه به طور انفرادی یا همراه با خانواده شرکت کردند علاوه بر بهره مندی از زیارت حضرت رضا مقابل السلام، برنامه های دانش افزایی و تبیینی نیز اجرا شد. برنامه های این دوره که با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر عیسوی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و دکتر جنیدی دبیر هم اندیشی استادان دانشگاه در دو بخش انقلاب اسلامی و طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن بود، دکتر محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران طی چهار جلسه به موضوع انقلاب اسلامی و راهکارهای توسعه ایران پرداخت. دکتر کوشکی در این دوره با اشاره به موضوع نوسازی جامعه که در زمینه علوم سیاسی جزو بحث های محوری است عنوان نمود نکته اصلی در بحث نوسازی این است که جوامع چگونه حال و آینده خودشان رو می سازند با چه الگویی می سازند و وضعیت امروز جامعه محصول چه ساخت و سازهایی در گذشته است. وی ادامه داد: اگر قرار باشد که جامعه در آینده خودش را بازسازی و نوسازی کند چه الگوهایی و چه روش هایی وجود دارد؟ این روش در حقیقت برمبنای و نشانه شناسی ها می کوشد که این جامعه را به مثابه یک بیمار قرار بدهد و برمبنای شناخت نشانه ها، تجویز ها انجام بدهد، بخشی توصیف اگر دقیق اتفاق بیفتد قسمت تجویز شدنی و امکان دارد. این استاد دانشگاه درباره توصیف عقب ماندگی جامعه ایرانی به مقطعی از تاریخ ایران اشاره نمود و اضافه کرد: در آن زمان رجال و سیاسیون کشور و نزدیکان آنها و کسانیکه با رده های بالای حکومتی ارتباط داشتند با فرنگ و اروپا تماس گرفتند و جامعه ایران را با آن روز اروپا و حتی امریکا مقایسه می کردند و بعد از دیدار از ممالک غربی هرکدام برای ترقی و پیشرفت مملکت نسخه ای تجویز می کردند. کوشکی اظهار داشت: دامنه این تجویزها از توجه به قانون مداری در غرب تا حتی تبدیل کردن خط نوشتاری به لاتین وسعت داشت الان اگر ما با فاصله بخواهیم نگاه نماییم متوجه می شویم که همین تنوع و تکثر دیدگاه ها کافی ست تا تجویزهای اینها هم هیچ نتیجه ای نداشته باشد ولی بالاخره در هر مقطعی قسمتی از این تجویزها برای ترقی جامعه ایران به مانند آنچه در ممالک پیشرفته اتفاق افتاده آزمایش و اجرا شد. وی ادامه داد: این کوشش برای تغییر و نوسازی ایران و شبیه غرب شدن از اواسط دوران قاجار شروع و با رضاخان ادامه یافته و در دوران پهلوی دوم به اوج رسید. به اذعان محققین و حتی خود مجریان، این فعالیت و تحرک ها به هم پیوسته و هماهنگ و یک جهت نبود و هر کسی در یک جزیره ای برای خودش ایجاد کرد و اهتمام کرد به تعبیر خودش پیشرفت و بوجود آورد و حتی در دورانی مانند رضاشاه تلاش شد این پدیده و این اندیشه را با اجبار در جامعه محقق کنند. کوشکی با اشاره به این که کشورهایی مانند کره جنوبی و مالزی و ژاپن که پروسه غربی شدن را دیرتر از ایران آغاز نموده بودند در توسعه خود موفق تر بودند به طرح این سوال پرداخت که چرا ایران با وجود منابع سرشار نفتی و درآمد بالا، جلب حمایت کامل غرب و ارتباط با همه کشورهای دنیا و نیز دشمنی نکردن با دنیا، موفق نشد کشور ایده آل مدنظر خودرا بسازد و در همین رابطه دختر رضا شاه نوشته است باوجود این که ما خاندان پهلوی، پدرم و برادرم سعی کردیم جامعه ایران را به هدف توسعه قابل قبولی برسانیم اما محصول فقط تراکم نارضایتی شد. وی افزود: بعد از انقلاب با این مساله با سه دیدگاه مختلف برخورد شد: دیدگاه اول قائل بود که تا پیش از انقلاب ما نسخه مترقی شدن مانند غرب را دقیق پیاده نکردیم و الان می توانیم با اجرای دقیق آن مانند غرب پیشرفته شویم، دیدگاه دوم می اظهار داشت که غرب مزایا و معایبی دارد ما باید امتیازات و خوبی های غرب را بگیریم و معایب آن که با جامعه ایرانی همخوانی ندارد را جدا نماییم. این استاد دانشگاه اظهار داشت: دیدگاه سومی هم وجود داشت که عنوان می کرد ما باید بر طبق اهداف انقلاب اسلامی نقشه پیشرفت و توسعه ای داشته باشیم که ما رابه یک تمدن درون زا برمبنای توانمندی های ایرانی اسلامی برساند. خروجی هرکدام از این طرز تفکرها در قالب دولت های مختلف و در بخش های مختلف کشوربصورت های مختلف بروز و ظهور یافت و وضعیت امروز جامعه نیز حاصل عملکرد صاحبان این نگرش ها و گرایشات است. وی با اشاره به آیه ۲۵ سوره حدید «لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» آنرا مبنای تفکر انقلاب اسلامی و بنیانگزار آن دانست و عنوان کرد: خداوند پیامبران را فرستاد تا شاخص و میزان و منبع به مردم بدهند اما این مردم هستند که جامعه مطلوب خواهند ساخت؛ این مردم اگر اجماع نظر داشته باشند می توانند جامعه مطلوب خودرا بسازند. کوشکی اظهار داشت: اگر تعاریف هرکدام فرق کند و هر کسی یک کاری بکند جامعه مطلوب ساخته نمی گردد و این دفعه سنگین اجماع و اتفاق نظر برای پیشرفت و نزدیک کردن دیدگاه ها به یکدیگر متوجه نخبگان جامعه است. وی در تعریف نخبه اشاره کرد: نخبه با کسی که از نظر دانش خاصی توانمند و متخصص است متفاوت است، نخبه کسی است که قدرت تولید فکر دارد و به طور روشمند تولید اندیشه کند و ربطی به داشتن یا نداشتن تحصیلات آکادمیک ندارد، فرد دغدغه آینده طولانی مدت برای همگان را دارد و منافع جمعی را بر منفعت شخصی و لذت کوتاه ترجیح و اولویت می دهد. این استاد دانشگاه تصریح کرد: بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی و مسیری که جامعه ایران پیموده است نشانه های مختلفی وجود دارد که نخبگان بتوانند برای توسعه متوازن و پیشرفت واقعی و همه جانبه کشور به یک اجماع نظری برسند بااینکه از دولت های برآمده از غیر نخبگان انتظاری برای اجماع سازی نبوده و نیست و ممکنست باز هم زمان ببرد ولی اجماع نظر نخبگان برای تهیه و اجرای نقشه پیشرفت و توافق بر سر نقشه، سرعت ساختن و آبادکردن را بسیار زیاد می کند. در بخش دیگر این دوره نیز که با حضور حجت الاسلام موسوی انجام شد به تبیین بخش هایی از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن در جمع اساتید شرکت کننده در این سفر پرداخته شد. ماجرای کتاب «طرح کلی اندیشه ی اسلامی در قرآن» به رمضان سال ۱۳۵۳ شمسی باز می گردد. بعد از تعطیلی جلسات آیت الله خامنه ای در مسجد کرامت مشهد در اسفند سال ۱۳۵۲ به وسیله ساواک، ایشان جسته و گریخته در میعادگاه های مختلفی به سخنرانی و تبلیغ می پرداختند. رهبر معظم انقلاب، خود درباره اهداف و چگونگی آن برنامه و سخنرانی ها این طور توضیح می دهند: «بنده یک ماهِ رمضان در مسجد امام حسنِ مشهد سخنرانیِ مستمر سی جلسه ای داشتم. آن زمان به ضبط سخنرانی ها خیلی اهمیت داده نمی شد؛ اما استثنائاً همه ی این سی سخنرانی ضبط شده است. در آن سخنرانی ها راجع به توحید، امامت، ولایت، نبوّت و سایر مباحث اساسی بحث شده است که الان هم آنها را تأیید می کنم. اینها پایه های فکری برای ایجاد یک نظام اسلامی بود؛ بااینکه ما آن موقع امیدوار نبودیم که نظام اسلامی شش، هفت سال دیگر محقق شود. می گفتیم اگر پنجاه سال دیگر هم ایجاد نشود، بالاخره پایه های فکری اش اینهاست. آن کار، جهت دادن به فکر نسل جوان آن روز بود.... این دوره هفدهمین سفر مشهد مقدس ویژه استادان و یکصدو بیست و هفتمین دوره دانش افزایی استادان این دانشگاه محسوب می شود.
منبع: unifarsi.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب