تحقق اهداف انقلاب در گرو تحول در حوزه علوم انسانی است

تحقق اهداف انقلاب در گرو تحول در حوزه علوم انسانی است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: یکی از چالش های اصلی که مانع پویایی، رشد و تولید علم می شود، توقف در حوزه ترجمه و تقلید صرف است. لازمه تحقق اهداف انقلاب اسلامی مانند استقلال و آزادی، تولید علم و تحول در حوزه علوم انسانی است.


به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، محمدعلی زلفی گل در پیامی به نشست هم اندیشی بزرگداشت علامه طباطبایی با مبحث «چگونگی تحول در علوم انسانی» نوشت: ۲۴ آبان، سالروز درگذشت علامه طباطبایی؛ فیلسوف، حکیم، مفسر قرآن، فقیه و اسلام شناس معاصر است. او مظهر جامعیت، عقلانیت و تحول در علوم انسانی- اسلامی است. امیدوارم دانشگاه علامه طباطبایی با الگوبرداری و الگونمایی از روش، منش و مجاهدت های علمی و معنوی این دانشمند و چهره ماندگار در علوم انسانی کشور، بتواند بیشتر از گذشته در راه تولید علم و تحول در علوم انسانی گام بردارد.
وی در قسمتی دیگر آورده است: بدون شک پیروزی انقلاب اسلامی بر نظام سلطه مبین نقش راهبردی علوم انسانی اسلامی و احیا گران تراث علمی، فرهنگی و تمدنی مانند امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) می باشد. انقلاب ما در گام دوم رشد و تحول خود، بدون حرکت به سمت تولید علم و تحول در علوم انسانی، موفقیت چندانی بدست نخواهد آورد. چون که علوم انسانی نقش نرم افزاری دارد و این نرم افزار باید متناسب با بافت فکری و فرهنگی جامعه طراحی و تولید شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه یکی از چالش های اصلی که مانع پویایی، رشد و تولید علم می شود توقف در در حوزه ترجمه و تقلید صرف است، اظهار داشت: همانگونه که مقام معظم رهبری هم بارها تاکید فرموده اند، با شاگردی کردن هیچ مشکلی نداریم ولی شاگردی کردن با تقلید کردن متفاوت می باشد و ما نباید همیشه در مقام شاگرد باقی بمانیم. تجربه زیست انقلاب اسلامی، تولید علوم انسانی اسلامی را از مرحله امکان به مرحله لزوم تبدیل نموده است. لازمه تحقق اهداف انقلاب اسلامی مانند استقلال و آزادی، تولید علم و تحول در علوم انسانی است، به صورت مثال تا وقتی که ما در تبیین نظریه اقتصاد مقاومتی، الزامات و راهبردهای آن رشد علمی نداشته باشیم و با نظریه های اقتصادی غیر بومی بخواهیم مسائل اقتصادی کشور را حل نماییم، به استقلال اقتصادی نخواهیم رسید و تحت تأثیر چالش ها و تکانه های ملی و بین المللی، نظام اقتصادی بسیار شکننده ای خواهیم داشت.
زلفی گل اظهار داشت: از طرفی برای تحول در علوم انسانی، باید به رشد فرهنگ عمومی، علمی، اخلاقی و گفتمان سازی تولید علم و تحول در علوم انسانی در سطح جامعه توجه ویژه نماییم. بها دادن به نظریات، ایده ها و نگاههای انتقادی و خلاقانه در دانشگاه های علوم انسانی، کرسی های نظریه پردازی، نقد و آزاداندیشی، نقش به سزایی در این حوزه خواهد داشت.
وی در قسمتی دیگر آورده است: با عنایت به اسناد بالادستی کشور مانند نقشه جامع علمی، سند دانشگاه اسلامی و سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری، تحول و ارتقای علوم انسانی از مسیر راهبردها و اقداماتی همچون نهادینه کردن نگرش اسلامی به علم، تسریع در فرایندهای اسلامی شدن نهادهای آموزشی و پژوهشی، متحول سازی و ارتقای کمی و کیفی در علوم انسانی و هنر مبتنی بر معارف اسلامی، تقویت جایگاه و منزلت این علوم، جذب افراد مستعد و با انگیزه، اصلاح و بازبینی در متون، برنامه ها و روش های آموزشی، ارتقاء کمی و کیفی مراکز و فعالیتهای پژوهشی محقق خواهد شد. در این حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آمادگی کامل دارد تا از همه ظرفیت های تقنینی، مادی و معنوی خود برای تسهیل و تحقق این اهداف و برنامه ها استفاده نماید.
زلفی گل در این پیام تصریح کرد: در انتها لازم می دانم با عنایت به این که تولید علم و تحول در علوم انسانی لازمه پیشرانی و بقای تمدنی کشور است، از همه اندیشمندان، صاحبنظران و دانشجویان حوزه علوم انسانی بخواهم تا با هوشیاری مضاعف و درک رسالت تاریخی و تمدنی خود بخصوص در گام دوم انقلاب اسلامی، با هم افزایی و تشکیل شبکه های نخبگانی در سطح ملی و بین المللی، نسبت به تولید علم و تحول در علوم انسانی و به تبع آن پاسخگویی به نیازهای جامعه اهتمام ویژه داشته باشند.

1400/08/24
15:20:34
5.0 / 5
502
تگهای خبر: آموزش , آموزشی و پژوهشی , تولید , دانشجو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است