ارتباط صنعت و دانشگاه آنچه هست و آنچه باید باشد

ارتباط صنعت و دانشگاه آنچه هست و آنچه باید باشد

به گزارش دانشگاه فارسی ارتباط صنایع با دانشگاه ها و پژوهشگاه ها موضوعی مهم بوده كه در كشور ما به علت تشدید روز افزون تحریم ها اهمیتی مضاعف یافته است چونكه با تحقق این مسئله خیلی از مشكلات صنعت و حتی اشتغال دانش آموختگان مرتفع می شود.


نیاز به علم و خاصیت راه گشایی آن در زمان بحران کرونا بر همگان ثابت شد. آن زمان که در بحبوحه این بحران نابهنگام چشم همگان برای یافتن راهی برای درمان به دستان محققان دوخته شده بود. در کشور ما شرکت های دانش بنیانی که از دل دانشگاه ها بیرون آمده بودند، در زمینه تولید تجهیزات و تشخیص این بیماری خوش درخشیدند.
شاید این موقعیت زمینه ای باشد که صاحبان صنایع هم رویکرد خویش را با نگاه به داخل تغییر داده و به این اطمینان برسند که دانشگاه ها می توانند خیلی از گره های کشور و صنایع را با راهکارهای خود باز کنند.
در چند سال گذشته به شکلی آشتی صنعت و دانشگاه و پژوهشگاه ها شکل گرفته است و معاونت پژوهشی وزارت علوم برنامه ریزی هایی را در این راستا داشت که تا حدودی این ارتباط را تقویت کرد. به صورتی که محمد سعید سیف مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست هم اندیشی مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور در سال ۹۸ اظهار داشت: بیشتر از ۸ هزار قرارداد در حال اجرا بین دانشگاه ها و بخش صنعت وجود دارد که نسبت به سال قبل ۲ برابر شده است.
به گفته وی، وظیفه دانشگاه ها در گذشته آموزش و پژوهش بود اما زمانی که چالش و بحران در کشور بوجود آمده و مردم با آن درگیر هستند، باید از راه علمی رفع گردد چونکه اغلب آنها سر منشاء علمی دارد. ارتباط دانشگاه و صنعت می تواند روش های فراوانی داشته باشد و اکوسیستمی تعریف شود و هر حلقه نقش خویش را ایفا کند. در این راستا باید بین مدیران ارتباط با صنعت و پژوهش دانشگاه ها هم افزایی صورت گیرد.
همچنین گسترش دوره های فرصت های مطالعاتی اعضای هیات علمی در جامعه و صنعت از اولویت های وزارت علوم در سال های اخیر بود که با عرضه شیوه نامه «فرصت های مطالعاتی اعضای هیات علمی در جامعه و صنعت» و تأثیر آن در آئین نامه ارتقای اساتید این هدف تا حدود مطلوب محقق شد. (در این طرح اساتید جوان در ابتدای راه می توانند شش ماه در صنعت حضور داشته باشند و اساتید قدیمی تر برای تغییر در وضعیت شش ماه به صورت پاره وقت یا سه ماه تمام وقت در صنعت فعالیت کنند.)
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم همینطور اعلام نموده است: پژوهش های دانشجویی و مهارت افزایی ها، نوعی از ارتباط دانشگاه ها و دانشجویان بخش علمی کشور با جامعه است؛ همینطور برنامه های درسی و رشته های دانشگاهی، تاسیس شرکت های مشترک و فروش فناوری می تواند راه های دیگری برای ارتباط دانشگاه با صنعت باشد.
اقدامات فوق تنها بخشی از فعالیتهای معاونت پژوهشی وزارت علوم در جهت اتصال صنعت با دانشگاه است اما جای سوال دارد که چرا هنوز این ارتباط تسهیل نشده و چالش هایی وجود دارد. ارس شیخی یکی از دانش آموختگان نخبه دانشگاه صنعتی شریف در مقطع دکتری رشته برق گرایش قدرت است. وی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا چالش های ارتباط صنعت و دانشگاه را بررسی و در نهایت راهکار برون رفت از وضعیت فعلی و تقویت این مورد را با عنایت به شرایط تحریم عرضه کرده است.
چالش های ارتباط صنعت و دانشگاه
شیخی در مورد ارتباط صنعت و دانشگاه تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا، دانشگاه ها مظهر «حل مسئله به ارزانترین شکل» هستند و بررسی تطبیقی بین کشورهای پیشرفته نشان داده است که معمولا کشورهایی که دانشگاه های قوی تری دارند، از اقتصاد و صنعت پیشرفته تری هم برخوردار می باشند.
وی اضافه کرد: دلیل این مورد کاملا روشن است چونکه ابزار حل مسئله، اندیشمندان و مهندسان خوش ذوقی هستند که در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی پرورش یافته اند.
شیخی با طرح این سوال که باید دریابیم مشکل دانشگاه ها و صنعت کجاست که هنوز آن طور که باید با یکدیگر ارتباط ندارند، اظهار داشت: در مورد صنعت عواملی مثل عدم اعتماد صنعت به دانشگاه و نگاه زینت المجالسی به محیط های دانشگاهی، آگاه نبودن مدیران صنایع به توان دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور، عدم طرح مشکلات و عارضه های صنعت با دانشگاه های مادر (نبود گردش صحیح و کارآمد اطلاعات بین صنعت و دانشگاه) و نداشتن نگاه بلندمدت مدیران صنایع و سیاست گذاران و عدم اعتماد آنها به علم بر تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه اثرگذار است.
وی با اشاره به مشکلات دانشگاه در تقویت ارتباط با صنعت خاطرنشان کرد: دست و پا گیر بودن قوانین ارتباط با صنعت و عدم توجه کافی به حل مسائل صنعت در مقایسه با چاپ مقالات (به همین دلیل اساتید ترجیح می دهند وقت خویش را با چاپ مقاله پر کنند و زمانی برای ارتباط با کارفرمایان نداشته باشند)، فقدان یک نگاه استراتژیک و کارآمد برای ارتباط تنگاتنگ با سیاست گذاران و صنعت و آشنا نبودن اساتید با مشکلات صنعت مشکلاتی است که دانشگاه در تقویت و حتی شکل گیری ارتباط با صنایع دارد.
راه حل اصلی؛ تعامل دوسویه
این نخبه دانشگاهی خاطرنشان کرد: دانشگاه ها و صنایع ما به منزله جزایری هستند که گاهی پلی از آنها به یکدیگر زده می شود و پروژه هایی کوچک بین آنها تعریف می شود. در حالیکه ارتباط بین صنعت و دانشگاه ها باید تا حدی قوی باشد که هیچ پروژه و اقدامی در صنایع بدون مشورت با صاحبان نظران این حوزه در دانشگاه ها عملیاتی نشود.
شیخی افزود: البته این ارتباط باید دوسویه باشد و دانشگاه ها هم در زمینه رفع مشکلات صنایع مختلف و نیاز جامعه احساس مسئولیت کرده و در پروژه های مختلف صنایع را یاری دهند.
وی با اشاره به چاره خروج از وضعیت فعلی عنوان کرد: مدیران ما هم در هر جایگاهی باید بپذیرند که به علم در هر سطحی اعتماد کنند و دانشگاه ها هم آگاه باشند که حیاتشان وابسته به حل مشکلات دنیای واقعی بوده و صرفاً چاپ مقاله حائز اهمیت نیست.



منبع:

1399/05/10
23:53:44
5.0 / 5
1578
تگهای خبر: آموزش , اساتید , تولید , دانش بنیان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است