چالش موتورهای کم مصرف برای عبور از موانع قانونی تا رسیدن به مسیر تجاری سازی

چالش موتورهای کم مصرف برای عبور از موانع قانونی تا رسیدن به مسیر تجاری سازی

به گزارش دانشگاه فارسی، گروهی از مهندسان یکی از شرکتهای دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در حالیکه موفق شدند موتورهای فوق کم مصرف BLDC را به فاز تولید برسانند، همچنان با چالش های قانونی و سرمایه در گردش مواجهند و بنا به قول آنها کاربرد این موتورها در کولرهای آبی می تواند بخش مهمی از ناترازی های انرژی را در کشور بهبود بخشد.


محمد سپه کار، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در گفتگو با ایسنا، با اعلان اینکه این شرکت در زمینه موتورهای الکتریکی و درایو و همینطور هیترهای القایی فعال است، اظهار داشت: موتورهای الکتریکی در حمل و نقل برقی کاربرد دارند و محصولی که ما در این شرکت به تولید رساندیم، موتور برقی دوچرخه و موتور سیکلت برقی و خودرو های برقی به همراه درایو آنها است.
وی با اعلان اینکه ما بر روی این محصولات موفق به دریافت مجوز دانش بنیانی شدیم، اظهار نمود: تابحال این محصولات را در چارچوب پکیج های هزار عددی به فروش رساندیم.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به موتورهای برقی ساخته شده در این شرکت، تصریح کرد: این موتورها از نوع موتورهای «براش لس» DC است که بازده بالاتری نسبت به موتورهای نسل قبل خود دارند و باتوجه به مصرفه بهینه انرژی، به تدریج جایگزین موتورهای نسل قبل خود شده اند.
سپه کار، موتور الکتریکی کولرهای آبی را از دیگر دستاوردهای دانش بنیان محققان این شرکت نام برد و افزود: این موتورها با جایگزین شدن با موتورهای فعلی کولرهای آبی، باعث می شوند که راندمان مصرف انرژی در کولرهای آبی به میزان ۳۰ درصد بهبود یابد و مصرف آب و برق را به صورت قابل توجهی کم می کنند.
مدیرعامل این شرکت با تأکید بر این که این موتورها در هر کولر آبی حداقل ۳۰۰ وات صرفه جویی انرژی را ایجاد می کنند، اشاره کرد: اگر این عدد در ۲۰ میلیون کولر آبی موجود در کشور ضرب شود، حدود ۴۵۰۰ مگاوات صرفه جویی در مصرف برق در کل کشور را به دنبال خواهد شد.
وی با اعلان اینکه این موتورها به تولید رسیده و استانداردهای آنها هم دریافت شده است، اضافه کرد: موتورهای BLDC ما وارد فاز تولید انبوه شده است و دراین خصوص با چالش سرمایه در گردش مواجه هستیم.
سپه کار با اشاره به چالش های تجاری سازی این نوع موتورهای کم مصرف در کشور، توضیح داد: دراین خصوص با دو چالش مواجه هستیم که یکی از آنها قوانین است که باید قوانین اصلاح گردد تا جلوی تولید موتورهای قدیمی گرفته شود، چون برق به سختی تولید می شود و به سادگی از راه این موتورها در کولرهای آبی تلف می شود.
وی چالش دیگر را سرمایه در گردش و هزینه اول عنوان نمود و افزود: معمولاً صنایع بسمت کالاهای ارزان تر می روند، ولی نیاز است همان کاری که برای روشنایی صورت گرفت، اجرایی شود؛ دولت برای حذف لامپ های رشته ای، با اعطای یارانه، لامپ های کم مصرف را جایگزین این نوع لامپ ها کرد و در زمینه این نوع موتورها هم باید این تجربه تکرار شود که یا از تولید این موتورها، حمایت و یا تبصره ای برای سازندگان، تصویب شود تا کاربرد این موتورها در کولرهای آبی الزامی شود.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، تصریح کرد: در صورتیکه قوانین اصلاح گردد، در بازار کشش لازم برای خریداری این موتورها وجود دارد.
وی با تأکید بر این که بخشی از ناترازی های انرژی موجود در کشور ناشی از محصولات کم بازده موجود در بازار است، اظهار داشت: این موتورها در کل دنیا کاربردی شده اند، چون انرژی در دیگر کشورها گران است و از آنجاییکه انرژی در کشور ما ارزان است، جایگزین شدن موتورهای BLDC سخت تر است.
سپه کار با اعلان اینکه در مقابل، با تلاش ما موتورهای حوزه حمل و نقل تجاری سازی شده است، اضافه کرد: برای کاربردی شدن این محصول در دوچرخه ها و موتور سیکلت های برقی با چند شرکت همکاری داریم، ولی برای کاربردی شدن موتورهای BLDC در کولرهای آبی با کولرسازان به توافق نرسیده ایم.



1403/09/09
11:06:47
5.0 / 5
76
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است