مدیركل دانشجویی وزارت بهداشت عنوان كرد:

ارتباط معکوس تحصیل در تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی با سلامت روان

ارتباط معکوس تحصیل در تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی با سلامت روان

به گزارش دانشگاه فارسی مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت اظهار داشت: بررسی ها نشان داده تحصیل در رشته های علوم پزشکی خصوصاً در مقاطع تحصیلات تکمیلی به سبب ماهیت دوره، حجم کاری و مشکلات موجود با سلامت روان ارتباط معکوس دارد.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، دومین روز دوره توانمندسازی آشنایی با مهارتهای مقابله با افکار و رفتارهای خودشکن، روز دوشنبه ۹ اسفند ماه با حضور دکتر اشراقی مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت در سالن همایش های بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران اجرا شد. دوره آموزشی دو روزه حضوری و غیرحضوری آشنایی با مهارت های مقابله با افکار و رفتارهای خودشکن با حضور اساتید مشاور، روسای ادارات آموزش دانشگاههای علوم پزشکی، روسا و کارشناسان ادارات مشاوره و سلامت روان دانشجویان در مرکز بین المللی همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شده است. دکتر حمید رضا اشراقی مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت اظهار داشت: امیدوار هستم برگزاری این دوره های آموزشی و ارتقای سطح دانش و بینش اساتید و کارشناسان مشاوره دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد تا در نهایت بتوانیم به یک پروتکل عملیاتی و راهبردی در برخورد با رفتارهای خودشکن در فضاهای دانشگاهی دست یابیم. وی ادامه داد: به هر حال رفتارهای خودآسیب رسان همیشه باید یکی از دغدعه های مسوولا نظام باشد. امروزه در جوامع بشری یکی از عناوینی که دانشمندان حوزه علوم اجتماعی و انسانی ذهنشان به آن معطوف است و برنامه های جدی نسبت به آن دارند موضوع مقابله و مهار رفتارهای خود لطمه رسان است. اشراقی اشاره کرد: بررسی علمی و آکادمیک رفتارهای خودآسیب رسان ومطالعه علمی آن در سال ۱۸۹۷ توسط یکی از دانشمندان انجام شد و در این راستا کتابی نیز تهیه شد و شاید بتوان گفت اولین مطالعه روش شناختی در این مقوله بود. وی اظهار داشت: در شصت و ششمین نشست سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۳، اولین برنامه روان درمانی این سازمان به تصویب رسید که پیش گیری از رفتارهای خودشکن، بعنوان جزء اصلی این برنامه بوده و هدف گذاری برنامه کاهش ۱۰ درصد میزان خودکشی در کشورها تا سال ۲۰۲۰ بوده است. آمارها نشان میدهد میانگین سالانه خودکشی در سال ۱۱.۴ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است و در هر ۴۰ ثانیه یک نفر در جهان دست به خودکشی می زند. مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت اشاره کرد: خودکشی یازدهمین عامل مرگ و میر درکل جمعیت جهان و سومین عامل پس از رانندگی و قتل در دنیا و در رده سنی ۱۵ تا ۲۹ سال است. با آنکه این رفتارخودشکن در بیشتر کشورها برخلاف قانون است و آمارهای واقعی در مراکز و نهادهای قانونی ثبت رسمی نمی گردد، آمارها نشان میدهد ۶۵ درصد گرایش زنها به این عمل و ۳۵ رصد در بین مردان است. هرچند عمل به خودکشی موفق در کل دنیا در بین مردان بمراتب بیشتر از زنان گزارش شده است. وی با اشاره به این که دانشجویان علوم پزشکی جزو نخبگان باارزش علمی کشور به شمار می روند، اشاره کرد: کسی که از سد کنکور عبور و وارد دانشگاه می شود و در رشته های علوم پزشکی مشغول به تحصیل می شود یقینا به لحاظ نخبگی و توانمندی های علمی جزو رده های بالای دانشجویی و جزو اقشار باارزش و نخبه جامعه شمرده می شود. اشراقی اظهار داشت: باید با برگزاری این دوره های توانمندسازی، با موضوع آشنایی با مهارت های مقابله با افکار و رفتارهای خودشکن، در امتداد دانش افزایی و ارتقای توان علمی اساتید مشاور، روسای ادارات مشاوره، ناظم و ناظمه های خوابگاههای دانشجویی و... اقدامات موثری انجام دهیم. وی اظهار داشت: همچون چالش های رایج در نظام مسائل بررسی رفتارهای خود لطمه رسان در دانشگاه های علوم پزشکی می توان به طولانی بودن مدت زمان تحصیل، سنگین بودن منابع درسی، سختی های دوران دستیاری و رزیندنتی، غربت و دوری دانشجو از خانواده، بحران های روحی و روانی، تناقضات و تعارضات زیاد با خانواده، افراط و تفریط و سختگیری والدین نسبت به مسائل آموزشی دانشجویان، شکست روابط عاطفی والدین یا دانشجویان، مشکلات هویتی و بحران هویت و مشکلات شخصیتی، افسردگی، اضطراب، وسواس، اعتیاد و... اشاره نمود. مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت اشاره کرد: باید در این راستا اقدامات کارشناسانه صورت گیرد. وی ادامه داد: بررسی ها نشان داده است، تحصیل در رشته های علوم پزشکی، به علت ماهیت این دوره، حجم کاری و گاهی مشکلات موجود برای برخی دانشجویان به خصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی، ارتباط معکوسی با سلامت روان آنها دارد. ارتباط ناهمگون دانشجویان در مقاطع تحصیلی خاص با اساتید و دانشجویان سال بالاتر، موجب تشدید موارد اعمال خودآسیب رسان در بین دانشجویان است که باید در این راستا بررسی های علمی صورت گیرد. این مقام مسئول اظهار داشت: بنظر می رسد یکی از رسالت های اصلی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و اداره کل دانشجویی، برنامه ریزی با رویکرد دانش افزایی وتوانمندسازی برای اساتید مشاوره، روانشناسان، مشاوران ادارات مشاوره ونیز آگاه سازی مسئولان مربوطه واحدهای خوابگاهای و نهادهای نظارتی دانشگاهی است و برگزاری اینگونه نشستها می تواند در کاهش عوامل فشارزای تحصیلی، آموزشی، روانی، عاطفی، اجتماعی و تقویت ابعاد معنوی، مذهبی و در نتیجه تاب آوری روانشناختی بسیارموثر واقع شود. اشراقی اظهار داشت: برنامه های پیشگیرانه مقابله با رفتارهای خودآسیب رسان با رویکرد های فرهنگی، اجتماعی و گاهی اقتصادی دراین زمینه بسیار موثر است. طرح هایی مثل همتایاران سلامت و همین طور طرح همقدم در مجموعه نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها همچون طرحهای عملیاتی و کاربردی موفق دراین زمینه در سال های اخیر بوده است. مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت اشاره کرد: باتوجه به این که دو سال اخیر با کرونا مواجه بودیم و مشکلات اجتماعی مختلفی در خانواده ها و نیز دانشجویان ممکنست به وجود آمده باشد، یکی از وظایف اصلی همه ما موضوع امیدآفرینی است. اشراقی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در ۱۹ دیماه امسال درباب موضوع امیدآفرینی، اشاره کرد: این وظیفه ماست که امید را در دلها تقویت نماییم.


منبع:

1400/12/12
23:35:56
5.0 / 5
378
تگهای خبر: آموزش , اساتید , پزشك , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است