معاون آموزشی وزارت بهداشت:

پایان نامه های دانشجویی از حالت تحقیقاتی صرف خارج می شود

پایان نامه های دانشجویی از حالت تحقیقاتی صرف خارج می شود

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اظهار داشت: پایان نامه های دانشجویان از حالت فقط تحقیقاتی خارج و این اختیار به دانشگاه ها داده شده است كه اشكال دیگری از پایان نامه های مرتبط با فعالیت های اجتماعی و مسؤولیت پذیری را بپذیرند.


به گزارش روز دوشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، علی اکبر حقدوست در وبیناری با حضور معاونان آموزشی و فرهنگی و دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی گفت: به دنبال کوشش های صورت گرفته در بخشنامه مربوط به پایان نامه های دانشجویان، تغییراتی ایجاد و با تصویب شورای عالی برنامه ریزی به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ گردیده است.
وی اضافه کرد: بر این اساس اگر دانشجویی در زمینه در رابطه با موضوع پاسخ گویی اجتماعی اقدام نماید، دانشگاه ها آنرا مدیریت کرده و در دوره های آموزشی دانشگاه مصوب شود. در بعضی نقاط دنیا اگر دانش آموزی بخواهد وارد رشته پزشکی شود باید در رزومه خود به این مساله اشاره کند که چند ساعت فعالیت داوطلبانه برای خدمت به دیگران داشته است. در بعضی کشورهای دنیا نیز انترن ها فارغ التحصیل نمی شوند، مگر اینکه فعالیت داوطلبانه داشته باشند.
حقدوست افزود: یکی از بسته های تحولی آموزش پزشکی "آموزش پاسخ گو و عدالت محور" است، "پاسخ گویی اجتماعی" موضوع بسیار مهم و بابرکتی است و اهمیت موضوع به اندازه ای است که این جمع گسترده را در کنار هم قرار داده است.
وی خطاب به معاونان فرهنگی دانشجویی و آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، اظهار داشت: مراقبت از یک بیمار بسیار باارزش است، اما پزشک، پرستار و خدمتکاری که تنها چهاردیواری مطب و اتاق عمل را می بینند آن گونه که باید و شاید رسالت اجتماعی خودرا ایفا نخواهند کرد. شما عزیزان در حوزه مسؤولیت خود تلاش بسیاری می کنید و همکاران من در تهران و وزارت بهداشت نیز زحمات بسیاری می کشند که خیر و برکات بسیاری به دنبال دارد. همه می کوشیم تا عالِم تربیت نماییم، اما عالِمی که آدم نباشد معین نیست چه سرنوشتی خواهد داشت و چه سرنوشتی را برای جامعه رقم خواهد زد. نسل بعدی متأثر از نیروی انسانی است که امروز از دانشگاه ها به جامعه تحویل داده می شود.

شرط اول ورود به دانشگاه و کار در دانشگاه عاشق شدن است
معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: اگر دانشجویانی که با آنها کار می نماییم عاشق، دلسوخته، علاقمند، ایثارگر و فداکار باشند، هر مشکلی قابل حل و فصل است و با هر مشکلی، عزمی قویتر برای حرکتی قوی تر ایجاد خواهد شد. به همین دلیل شاید شرط اول ورود به دانشگاه و کار در دانشگاه "عاشق شدن" باشد. باید دغدغه مند باشیم و حس نماییم که وظیفه داریم در هر شرایطی کار نماییم.
این مقام مسؤول افزود: گاه ما با مسائلی روبه رو می شویم همچون این که تعداد کمی از دانشجویان به فکر خروج از کشور هستند، از کمبودها گلایه مندند، فردگرا شده اند، آن گونه که باید استانداردهای نسل گذشته از نظر اخلاق و ادب را رعایت نمی کنند.
معاون وزیر بهداشت با انتقاد از سطحی نگری در مواجهه شدن با این مقوله فرهنگی، اظهار داشت: گاهی نسخه های سطحی برای رفع این مشکلات می نویسیم، اما به واقع باید واکاوی نماییم و به لایه های عمیق تر برسیم. اگر دانشجو و دانش آموخته ما عاشق این کشور و خدمت به این مردم باشد، حتی اگر سختی ها چند برابر هم شود، حتما عاشقانه کار خواهدنمود و از کار خود لذت خواهد برد.

تورهای بازدید از مکان های نگهداری لطمه خوردگان اجتماعی راه بیندازید
وی با اشاره به تاکید دین اسلام بر انسان سازی، تصریح کرد: گاه از این مقوله اصلی غافل می شویم که دانشگاه کارخانه انسان سازی است، اگر فارغ التحصیل و دانش آموخته ما در ابعاد انسانی عروج پیدا نکند باید فکر نماییم ضرر و اشتباه کرده ایم. اگر امکان دارد در نخستین فرصت، رؤسای دانشگاهی که بوسیله این وبینار صدای من را می شنوند با چند تن از معاونان خود سری به زندان ها بزنند و با چند زندانی بنشینید و حرف های دل آنها را گوش کنند.
معاون آموزش وزارت بهداشت خطاب به معاونان فرهنگی و دانشجویی و آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، اظهار داشت: از شما درخواست دارم سری به شیرخوارگاه، محل نگهداری کودکان و زنان بد سرپرست، زندان ها و... بزنید، این عمل علاوه براینکه ثوابی والا دارد، نگاه شما را به پدیده های اجتماعی را تغییر خواهد داد. اگر این اقدام اثر بخش بود، این رفتار را تبدیل به فرمول کنید و دانشجویان و اساتید را با برگزاری این گونه تورها آشنا و به مشکلات و معضلات جامعه و انسانی دغدغه مند کنید و اهتمام کنید از لایه های سطحی به لایه های عمیق جامعه بروید.

پاسخ گویی اجتماعی از وظایف معاونت های فرهنگی است
در ادامه این جلسه سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجوی وزارت بهداشت اظهار داشت: در تاریخ ثبت خواهد شد که در مقابل این بحران عظیم بین المللی و کوشش برای کنترل این بیماری بزرگ، چگونه دانشجویان در کنار مسؤولان و دیگر کارکنان خط مقدم مبارزه با کرونا تلاش شبانه روزی و جهادگونه داشته و دارند.
لاری با بیان این که درحالی که همه دانشگاه های کشور به سبب شیوع ویروس منحوس کرونا تعطیل بودند، ولی دانشگاه های علوم پزشکی به خاطر وجود دانشجویان بالینی در حال فعالیت هستند، اشاره کرد: این رسالت ما بود که در شرایط موجود، فارغ التحصیل داشته باشیم و این خود به صورتی یک پاسخ گویی اجتماعی به جا و به هنگام بود. ذات معاونت های فرهنگی همان بحث پاسخ گویی اجتماعی است.
وی اضافه کرد: دانشجویانی که علاوه بر تحصیل در این معاونت مشغول کارهای فرهنگی می شوند همچون دانشجویان دغدغه مند نسبت به دیگران و جامعه ای که در آن زیست می کنند هستند و همیشه آرزوی ما این بوده که اجتماع فعالان دانشجویی در حوزه فرهنگی را توسعه و رشد دهیم. امروز را به فال نیک می گیریم تا سازوکارهای مشخصی طراحی شود که دامنه افرادی را که در این فعالیت ها حضور دارند و حس مسؤولیت اجتماعی دارند، افزایش یابد.
معاون وزیر بهداشت با بیان این که بحران کرونا به ما درس های زیادی داد، اظهار داشت: در شرایط کرونا متوجه نیازمان به دانشجویان همه بعدی شدیم، دانشجویانی که نگاه جامعه نگر و دغدغه مند داشته باشند و پاسخ گوی نیازهای جامعه باشند.
سخنگوی وزارت بهداشت به مصادیقی از نقش آفرینی دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه های علوم پزشکی کشور در بحران های اجتماعی کشور اشاره نمود و اظهار داشت: در بحران سیل و زلزله اخیر کشور، خانواده بزرگ دانشگاه های علوم پزشکی کشور حدود دو میلیارد تومان برای ساخت خانه های تخریب شده سیل زدگان کمک کرد. پیوستن ۸ هزار دانشجو به پویش «زندگی دست یارگیر توست» در بحث مقابله با کرونا از دیگر مصادیق پاسخ گویی اجتماعی دانشجویان دغدغه مند دانشگاه های علوم پزشکی است.
از جمله مهمترین موضوعات مطرح شده از طرف معاونان آموزشی و معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی و دیگر مدیران ستادی و دانشگاهی حاضر در نشست می توان به تعیین امتیازات فرهنگی برای سوق دادن اساتید به سمت کارهای عام المنفعه، خیرخواهانه و اجتماعی، پیشنهاد افزودن دو واحد اختیاری درس مسئولیت های اجتماعی در کوریکولوم های درسی، بالا بردن سطح سواد اجتماعی دانشجویان، تربیت چند بعدی دانشجویان علوم پزشکی، اهمیت تربیت دانشجویان باکیفیت، تربیت دانشجویانی که تبدیل به افراد فداکار و دغدغه مند برای جامعه خود شوند، اشاعه فرهنگ پاسخگویی در میان دانشگاهیان، تغییر در کوریکولوم های آموزشی، تبیین و آموزش مهارت های حل مسئله، تقویت ارتباطات اجتماعی دانشجویان بوسیله تقویت نهادهای دانشجویی، ایجاد کارگروه پاسخ گویی اجتماعی، استفاده از پتانسیل دانشجویان فعال فرهنگی، برگزاری جشنواره تجربیات برتر پاسخ گویی اجتماعی در دانشگاه های علوم پزشکی و اتخاذ تدابیری که سبب درهم تنیدن موضوع پاسخ گویی اجتماعی در مقوله آموزش دارد، اشاره نمود.


1399/05/21
14:49:38
5.0 / 5
1400
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است