کاظمی:

مافیای کنکور خیلی از طرح های تربیتی را نقش بر آب می کند

مافیای کنکور خیلی از طرح های تربیتی را نقش بر آب می کند

به گزارش دانشگاه فارسی، وزیر آموزش و پرورش کنکور را از موانع تحقق اهداف تربیتی دانست و اظهار داشت: مافیای کنکور خیلی از طرح های کیفیت بخشی و تربیتی را نقش بر آب می کند و آموزش و پرورش را از اهداف اصلی خود دور می سازد.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش وپرورش، در رویداد «راهبرد عدالت در کیفیت آموزشی» با تکیه بر نقش راهبردی نظام تعلیم و تربیت در آینده کشور اظهار داشت: آموزش و پرورش امروز به مسئله اول دولت تبدیل گشته و این نگاه، آورده های فراوانی برای آینده کشور بهمراه خواهد داشت. کاظمی با تقدیر از اساتید و کارشناسان حاضر در این رویداد گفت: از تمام عزیزانی که در فضای تعلیم و تربیت برای تقویت نگاه رئیس جمهوری محترم تلاش کردند، صمیمانه تشکر می کنم؛ چونکه این تلاش ها سبب شد آموزش و پرورش به گفتمان عمومی جامعه تبدیل گردد و مهلتی برای تبیین حرکت نظام تعلیم و تربیت و استفاده از دیدگاه های کارشناسان فراهم آید.

دستاوردهای نظام تعلیم و تربیت نباید نادیده گرفته شود

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موفقیتهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش اظهار داشت: نظام تعلیم و تربیت کشور دستیافته های خیلی قابل ملاحظه ای داشته است که نباید در گفتمان عمومی مغفول بماند. نهضت سوادآموزی و ریشه کنی بی سوادی، گسترش پوشش تحصیلی در همه مقاطع، توسعه آموزش دختران، توجه به نخبگان، توسعه عدالت آموزشی، پیشرفت های چشم گیر در حوزه پیش دبستانی و افتخارات بین المللی در المپیادهای علمی همچون این موفقیت هاست. وی ادامه داد: فضاها، تجهیزات، امکانات و دسترسی های آموزشی امروز کشور نیز از افتخارات نظام تعلیم و تربیت محسوب می شود. هرچند برخی جریان های معاند تلاش می کنند کارها و مجاهدت های معلمان را کم اهمیت جلوه دهند، اما باید تاکید کرد که خیلی از دستیافته های نظام در حوزه های مختلف، محصول کار معلمی و تلاش معلمان است. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این دستگاه با چند مسئله اساسی رنج می برد، اظهار داشت: از دید من، تمام چالش های مختلف آموزش و پرورش ذیل چند «کلام مسئله» تعریف می شود و اگر این مسایل حل شود، خیلی از مشکلات جزئی نیز برطرف خواهد شد. وی «کوچک انگاری آموزش و تربیت» را یکی از این مسایل دانست و اضافه کرد: آموزش و پرورش آنگونه که شایسته و بایسته است، در فاکتورهای مختلف مورد توجه قرار نگرفته است. در صورتیکه این نظام یکی از پیچیده ترین، گسترده ترین و پهن پیکرترین دستگاه های کشور است، اما در بیرون، با نوعی ساده انگاری و نگاه سطحی با آن برخورد می شود. کاظمی بی ثباتی مدیریت را یکی دیگر از لطمه های جدی نظام تعلیم و تربیت دانست و اظهار داشت: آموزش و پرورش در گذر تحولات سیاسی کشور، چه در دولت و چه در مجلس، در عمل چند بار گرفتار پوست اندازی مدیریتی می شود. این تغییرات ناشی از انتظارات و شرایط مختلف، لطمه های ساختاری جدی به نظام آموزشی وارد میکند. وی اضافه کرد: این وضعیت سبب شده آموزش و پرورش همیشه درگیر سلیقه گرایی، سیاست زدگی و فقدان سیاست واحد شود و امکان ایجاد تحول فرهنگی عمیق و پایدار از بین برود. این مسایل ریشه خیلی از مشکلات ما در حوزه های مختلف، همچون منابع انسانی است. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رویکرد دولت چهاردهم اظهار داشت: خوشبختانه در این دولت، حداقل یکی دو مسئله کلان حل شده است. امروز آموزش و پرورش روی میز دولت قرار دارد و به مسئله اول کشور تبدیل گشته است. وی ادامه داد: رئیس جمهوری محترم با ایمان راسخ و نگاه راهبردی اعتقاد دارد نقطه شروع تحول و توسعه کشور، آموزش و پرورش است. اما تحقق این نگاه نیازمند کمک، صبر و حوصله است تا بتوانیم ایده ها و رویکرد های ایشان را قدم به قدم اجرایی نماییم. کاظمی با تکیه بر تجربه و نظر کارشناسان تعلیم و تربیت اظهار داشت: من معتقدم نقطه شروع دستیافتن به کیفیت و عدالت آموزشی، نیازمند چهار تحول اساسی است که خوشبختانه در احکام و قوانین کشور نیز پیش بینی شده است.

قلب مدرسه برنامه درسی است

وی برنامه درسی را کانون اصلی یادگیری دانست و اظهار داشت: قلب مدرسه برنامه درسی است. برنامه درسی است که رویکردها، جهت گیری ها، نقش معلم، موقعیت های تربیتی و محتوای کتاب های درسی را تنظیم می کند. نقطه شروع تحول، مدرسه و در مدرسه، برنامه درسی است. وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: برنامه درسی فعلی حافظه محور، منفعل، خشک و غیرمهارتی است و از موقعیت های تربیتی کمی برخوردارست. ما به دنبال تبدیل آن به برنامه ای مهارت محور، یکپارچه، استعدادیاب و سرشار از موقعیت های تربیتی هستیم؛ برنامه ای که محتوای آن جذاب و نافع باشد و فقط بر حفظ مطالب تکیه نکند. وی با اشاره به شروع این تحول اظهار داشت: این مسیر از پایه اول ابتدایی شروع شده و اقدامات آن آغاز شده است. کاظمی در قسمت دیگری از سخنان خود به ساختار نظام آموزشی پرداخت و اظهار داشت: تا وقتی که ساختار نظام آموزشی کشور به ساختاری یکپارچه، به هم پیوسته و مبتنی بر نیازهای جامعه و رویکرد تربیتی تبدیل نشود، به اهداف تربیت دست نخواهیم یافت. وی کنکور را یکی از موانع جدی تحقق اهداف تربیتی دانست و اضافه کرد: مافیای کنکور خیلی از طرح های کیفیت بخشی و تربیتی را نقش بر آب می کند و آموزش و پرورش را از اهداف اصلی خود دور می سازد. این کنکورزدگی نه فقط به تربیت کمک نمی کند، بلکه مانع آن می شود. وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از تنوع و پراکندگی رشته ها در دوره متوسطه دوم اظهار داشت: این ساختار بهره وری نیروی انسانی و امکانات را بشدت کاهش داده است و نیازمند بازبینی جدی است. کاظمی ساختار فعلی آموزش و پرورش را خیلی گسترده و سنگین توصیف کرد و اظهار داشت: حجم بالای معاونت ها، سازمان ها و ادارات، مدیریت این مجموعه عظیم را دشوار کرده است. حتی در مناطقی با تعداد محدود دانش آموز، چارچوب های اداری گسترده به وجود آمده که لطمه های مدیریتی به دنبال دارد. اصلاح این ساختار در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده و در دولت نیز درحال پیگیری است. وزیر آموزش و پرورش تحول در حکمرانی را اساسی ترین محور دانست و اظهار داشت: با سازوکار فعلی اداره مدارس نمی توان به جلو حرکت کرد. مدارس امروز اختیارات لازم را ندارند؛ نه در حوزه مالی و نه در حوزه نیروی انسانی. وی تاکید کرد: تمرکزگرایی شدید سبب شده تصمیم گیری ها در مرکز صورت گیرد، در صورتیکه مدیران مدارس اختیاراتی ندارند. این شیوه حکمرانی باید تغییر کند.

عدالت آموزشی فقط سخت افزار نیست

کاظمی با اشاره به ابعاد مختلف عدالت آموزشی اظهار داشت: اگر عدالت را از منظر سخت افزاری نگاه نماییم، مسائلی مانند مدارس کانکسی، فرسوده و غیراستاندارد، کمبود سرانه فضا، مدارس شبانه روزی، هنرستان ها، مناطق روستایی، بازماندگان از تحصیل، کلاس های چندپایه و متراکم، کمبود منابع انسانی، منابع مالی، توسعه پیش دبستانی، فضاهای ورزشی، توجه به نخبگان و مدارس استثنایی از مهم ترین محورهای عدالت آموزشی هستند. وی ادامه داد: برای هر یک از این حوزه ها فاکتورها و اعداد دقیقی وجود دارد که نشان میدهد امروز کجا هستیم و به کجا باید برسیم. وزیر آموزش وپرورش، با تکیه بر این که نظام آموزشی کشور از سطح کیفی مطلوب برخوردار نیست، اظهار داشت: تقریبا همه کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت در این مساله وحدت نظر دارند، اما مسئله اصلی اینست که ریشه های این افت کیفیت را به درستی شناسایی نماییم. کاظمی با اشاره به فاکتورهای مؤثر بر کیفیت آموزشی گفت: بخشی از این وضعیت به برنامه درسی بازمی گردد که پیشتر به آن اشاره کردم، اما بخش مهم تر، روش اجرای برنامه درسی است. یکی از بزرگ ترین مشکلات در اجرای برنامه درسی، کاهش و از میان رفتن زمان آموزش است. وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از تعطیلی های مکرر مدارس اظهار داشت: در طول سال حدود ۲۲ روز آموزش را به بهانه های مختلف تعطیل می نماییم. امروز هم نخستین راهکار برای خیلی از مسائل، بستن مدارس است. ما قبول داریم که مشکلاتی وجود دارد، اما تعطیل کردن مدرسه، خسارتی به نظام تعلیم و تربیت وارد میکند که هیچ کس قادر به جبران آن نیست. وی ادامه داد: حذف پنجشنبه ها در یک مقطع زمانی، یکی از بزرگ ترین ظلم ها به نظام تربیتی کشور بود. علاوه بر این، وجود مدارس دوشیفته نیز بشدت بر کیفیت آموزش اثر منفی گذاشته است. کاظمی با تکیه بر نقش معلم در کیفیت آموزشی اظهار داشت: معلم و مسایل در رابطه با جامعه معلمان، تأثیر مستقیمی بر کیفیت دارند. معیشت معلم، تجربه، قابلیت و مهارت های حرفه ای او از عوامل تعیین کننده موفقیت نظام آموزشی است. وی اضافه کرد: مهم ترین عنصر موفقیت در هر سازمان، انگیزه نیروی انسانی آن است. معلمی که از حداقل رفاه برخوردار نیست، معلمی که در سخت ترین شرایط و در دورترین مسیرها خدمت می کند، چه طور می تواند با انگیزه کامل فعالیت کند؟ این معلمان با همه مشکلات، به نظام جمهوری اسلامی ایران خدمت می کنند و باید بیشتر از پیش مورد توجه قرار گیرند. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مسیرهای مختلف جذب معلم اظهار داشت: امروز باید پاسخ بدهیم که معلمانی که از مسیرهای متنوع و خارج از روال اصلی وارد آموزش و پرورش شده اند، کجا آموزش دیده اند و چه میزان تحصیلات مرتبط داشته اند. ما چه طور می توانیم این نیروها را توانمند کنیم؟ این ها از لطمه ها و چالش های جدی کیفیت آموزش است. وی ادامه داد: حدود ۵۵ درصد معلمان از راه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی وارد آموزش و پرورش شده اند و حدود ۲۰ درصد نیز بر مبنای قوانین تعیین تکلیف نیروی انسانی جذب شده اند. در کنار این موضوع، خود دانشگاه فرهنگیان با چالش هایی در حوزه اساتید، فضاهای آموزشی و کمبودهای مختلف مواجه می باشد. کاظمی با اشاره به وضعیت تحصیلات معلمان اظهار داشت: حدود ۸۵ درصد معلمان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند، اما تنها ۶۰ درصد آنان مدرک تحصیلی مرتبط دارند و حدود ۴۰ درصد دارای مدارک غیرمرتبط یا نیمه مرتبط هستند. این وضعیت، نتیجه لطمه هایی است که در فرایندهای جذب و آموزش معلم به وجود آمده است. وی خدمات فوق برنامه دانش آموزان را یکی دیگر از حوزه های لطمه دیده دانست و اضافه کرد: تعطیلی مدارس، کاهش برنامه های فوق برنامه و ضعف دسترسی به فناوری های روز، به کیفیت آموزش لطمه زده است. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت زیرساخت های فناوری اظهار داشت: در خیلی از مدارس، بخصوص در نقاط مختلف کشور، دسترسی مناسب به زیرساخت های فناوری وجود ندارد. حتی شبکه شاد نیز در زمان تعطیلی مدارس با اختلال مواجه می شود. زمانیکه میلیونها دانش آموز به شکل هم زمان وارد فضای مجازی می شوند، زیرساخت ها پاسخگو نیستند و این نشان میدهد که باید سرمایه گذاری جدی تری در این زمینه صورت گیرد.

فاصله معنادار سرانه دانش آموزی در ایران با میانگین جهانی

کاظمی بودجه را یکی از مهم ترین مشکلات آموزش و پرورش دانست و اظهار داشت: یکی از دلیلهای اصلی این که به کیفیت مطلوب نمی رسیم، مضیقه بودجه است. اگر سرانه دانش آموزی در ایران را با میانگین جهانی مقایسه نماییم و آنرا به دلار محاسبه نماییم، فاصله معناداری مشاهده می شود. وی ادامه داد: سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور در سالهای گذشته حدود ۱۲ درصد بوده و بااینکه در سال ۱۴۰۴ شرایط کمی بهبود یافته، اما بازهم فاصله بسیاری با وضعیت مطلوب داریم. از بودجه در اختیار مدیران مدارس، تنها حدود چهار درصد امکان هزینه کرد برای کیفیت باقی می ماند؛ آن هم در حالی که بخش عمده این منابع صرف هزینه های آب، برق و سرانه های جاری می شود. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش خانواده ها اظهار داشت: اگر بپذیریم که برآیند تربیت حاصل تعامل مدرسه، خانواده و جامعه است، باید نقش خانواده را خیلی جدی بگیریم. آمارها نشان میدهد بخشی از خانواده ها حداقل های ضروری جهت همراهی آموزشی را ندارند و بخش دیگر به علت مشغله های زیاد، در عمل پروسه تربیت را رها کرده اند. وی فضای عمومی جامعه و فضای مجازی را از دیگر عوامل اثرگذار دانست و اظهار داشت: این فضاها کار نظام تربیتی را دشوارتر کرده اند. در گذشته، تکالیف درسی موجب تقویت مهارت های خواندن و نوشتن دانش آموزان می شد، اما امروز این کار مشکل تر شده است. کاظمی در قسمت پایانی سخنان خود با اشاره به اقدامات انجام شده در دوره اخیر اظهار داشت: در همین دوره، در چارچوب نهضت توسعه عدالت آموزشی و با نگاه رئیس جمهوری محترم، اقدامات مهمی در حوزه استانداردسازی فضاها و تجهیزات انجام شده است. وی ادامه داد: با وجود محدودیت ها، در حوزه کیفیت نیز گام هایی برداشته شده است؛ همچون اجرای طرح «توانا» در دوره ابتدایی و اجرای طرح های «شمیم» و «سفر یادگیری» در دوره متوسطه که دستاوردها و تحولات مثبتی را به دنبال داشته است. به طور خلاصه، اما تحقق این نگاه نیازمند کمک، صبر و حوصله است تا بتوانیم ایده ها و رویکرد های ایشان را مرحله به مرحله اجرایی نماییم. وی ضمن اشاره به شروع این تحول عنوان کرد: این مسیر از پایه اول ابتدایی شروع شده و اقدامات آن شروع شده است. کاظمی ضمن اشاره به وضعیت تحصیلات معلمان عنوان کرد: حدود ۸۵ درصد معلمان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند، اما تنها ۶۰ درصد آنان مدرک تحصیلی مرتبط دارند و حدود ۴۰ درصد دارای مدارک غیرمرتبط یا نیمه مرتبط هستند.


1404/09/25
08:59:22
5.0 / 5
12
تگهای خبر: آموزش , اساتید , استاندارد , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور
پلت فرم یادگیری از راه دور که امکان تحصیل در رشته های مختلف را بصورت آنلاین فراهم می آورد

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است