تغییر در مدل آموزش ریاضی برای دانش آموزان رشته علوم انسانی

تغییر در مدل آموزش ریاضی برای دانش آموزان رشته علوم انسانی

به گزارش دانشگاه فارسی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: نگاه میان رشته ای به نقش ریاضیات در علوم اجتماعی، اقتصاد و روان شناسی می تواند مسیرهای جدیدی پیش ِروی برنامه ریزان درسی بگذارد.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، حجت الاسلام علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در نشست بازاندیشی آموزش ریاضی در رشته علوم انسانی با تشکر از حضور استادان و متخصصان حوزه ریاضی و علوم انسانی، مسئله طراحی ریاضیات متناسب با دانش آموزان این رشته را یکی از موضوعات مهم نظام تعلیم و تربیت دانست. لطیفی ضمن اشاره به پرسش هایی درباره ی ضرورت آموزش ریاضی برای دانش آموزان علوم انسانی اظهار داشت: این یک دوگانگی رایج است که از یک سو برخی تصور می کنند ریاضی سخت و کم کاربرد است و ضرورتی برای تدریس آن در این رشته وجود ندارد، اما از طرف دیگر، تحلیل های کارشناسی نشان میدهد ضعف در آموزش ریاضی یکی از دلیلهای ضعف قسمتی از دانش آموزان علوم انسانی در ادامه مسیر تحصیلی و دانشگاهی است. رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اضافه کرد: با مفروض گرفتن این که این گروه از دانش آموزان هم نیازمند سطحی از آموزش ریاضی هستند، پرسش مهم بعدی این است که ریاضیات موردنظر چه تفاوت ماهوی و محتوایی با ریاضی رشته ریاضی و تجربی دارد. وی توضیح داد بخش مهمی از این تفاوت می تواند در نوع پرداخت، مثال ها و کاربردها باشد؛ بگونه ای که مفاهیم ریاضی در پیوند با حوزه های مختلف علوم انسانی همچون مطالعات اجتماعی، داده محوری، تصمیم گیری، تحلیل های آماری و مسایل در رابطه با فناوری اطلاعات ارایه شود. لطیفی ضمن اشاره به تغییرات جهان جدید و نقش فزاینده داده ها در علوم اجتماعی خاطرنشان کرد: بخش مهمی از فعالیت پژوهشی و تصمیم گیری در علوم انسانی مبتنی بر تحلیل داده است و لازم است آموزش ریاضی برای این دانش آموزان ناظر به چنین نیازهایی بازطراحی شود. او تاکید کرد مفاهیمی مانند آمار، تحلیل داده، روش شناسی کمی و مهارت های شناختی در رابطه با فهم ساختارها و روابط، امروز از ضرورتهای قطعی آموزش علوم انسانی است. ایشان سپس با اعلان اینکه برخی مفاهیم بنیادین ریاضی و فلسفه ریاضیات هم می تواند در فهم مبانی علوم انسانی مؤثر باشد اظهار داشت: این مورد به معنای ورود مباحث فلسفی سنگین به کتاب درسی نیست، اما نگاه میان رشته ای به نقش ریاضیات در علوم اجتماعی، اقتصاد و روان شناسی می تواند مسیرهای تازه ای پیش ِروی برنامه ریزان درسی بگذارد. رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی یکی از چالش های مهم نظام آموزش عمومی را مقیاس پذیری تجارب خوب دانست و بیان نمود: هر مدلی که برای آموزش ریاضی علوم انسانی پیشنهاد می شود باید با توان معلمان، محدودیت زمان آموزش، ساختار رسمی مدارس و امکان اجرا در مقیاس ملی سازگار باشد.


منبع:

1404/09/20
15:45:48
5.0 / 5
11
تگهای خبر: آموزش , تحصیل , دانشگاه , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور
پلت فرم یادگیری از راه دور که امکان تحصیل در رشته های مختلف را بصورت آنلاین فراهم می آورد

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است