همیار سمپاد بستری برای رشد و ایفای نقش دانش آموزان سمپادی
به گزارش دانشگاه فارسی، رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اظهار داشت: برنامه همیار سمپاد بستری ملی برای ایفای نقش اجتماعی و آموزشی دانش آموزان مستعد است.
به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، الهام یاوری؛ رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، ضمن اشاره به اجرای طرح «سفیران کتاب» در دبیرستان فرزانگان شهر قدس، اظهار داشت: این برنامه یکی از ده ها طرح مبتکرانه ای است که در چهارچوب برنامه ملی همیار سمپاد با هدف گسترش عدالت آموزشی و ارتقاء مهارت های فردی و اجتماعی دانش آموزان در سرتاسر کشور درحال اجراست. وی با قدردانی از رویکرد هوشمندانه دبیرستان فرزانگان در انتخاب و اجرای این طرح، تصریح کرد: در این برنامه، دانش آموزان سمپاد با مطالعه عمیق کتاب های مناسب، سپس انتقال این مفاهیم به دانش آموزان مقاطع پایین تر، نه فقط به ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک می کنند، بلکه در نقش مربی و تسهیل گر، مهارت های ارتباطی، مدیریتی و آموزشی خویش را تقویت می نمایند. یاوری در ادامه اضافه کرد: تعداد قابل توجهی از دانش آموزان پایه نهم و پایه هشتم این مدرسه در این طرح مشارکت فعال داشته اند. مراحل اجرا شامل مطالعه فردی، جلسات جمع خوانی، گردآوری دیدگاه ها و در نهایت تدوین طرح درس برای عرضه در مدارس مقصد بوده است که نشان دهنده نگاهی نظام مند و اثرگذار می باشد. رئیس سمپاد با بیان نمونه ای از اجرای خلاق این طرح، اظهار داشت: به عنوان مثال، عرضه کتاب «مغز خمیری، مغز سنگی» به دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی با استفاده از روش های جذابی مانند نمایش، کار عملی با خمیربازی و آموزش مفهوم رشدذهنی، یا استفاده از مجموعه کتاب های «دعوا نکنیم، گفتگو کنیم» برای آموزش مهارت های کنترل خشم و حل مساله به دانش آموزان پایه دوم، نمونه های درخشان و عینی از تأثیرگذاری این طرح است. وی تاثیر این برنامه بر شخصیت و پتانسیلهای دانش آموزان سمپاد (سفیران کتاب) را بسیار پرارزش توصیف کرده و اظهار نمود: حضور در نقش مربی و هدایت جلسات آموزشی، سبب افزایش قابل توجه اعتمادبه نفس، توانایی مدیریت کلاس، تاب آوری و مهارت نقد سازنده در این دانش آموزان شده است. یاوری در آخر خاطرنشان کرد: برنامه «همیار سمپاد» بستری ملی برای ایفای نقش اجتماعی و آموزشی دانش آموزان مستعد است و اجرای طرح هایی مانند «سفیران کتاب» گواه پویایی و مسئولیت پذیری این نسل است. ما شاهد تکرار چنین ابتکارات ارزشمندی در خیلی از مدارس سمپاد کشور هستیم که همگی در راه تحقق عدالت آموزشی و تربیت نسلی توانمند و اثرگذار گام برمی دارند. به طور خلاصه رئیس سمپاد با بیان نمونه ای از اجرای خلاق این طرح، گفت: به عنوان مثال، عرضه کتاب مغز خمیری، مغز سنگی به دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی با بهره گیری از روش های جذابی مانند نمایش، کار عملی با خمیربازی و آموزش مفهوم رشدذهنی، یا استفاده از مجموعه کتاب های دعوا نکنیم، گفتگو نماییم برای آموزش مهارت های کنترل خشم و حل مسئله به دانش آموزان پایه دوم، نمونه های درخشان و عینی از تأثیرگذاری این طرح است. ما شاهد تکرار چنین ابتکارات ارزشمندی در بسیاری از مدارس سمپاد کشور هستیم که همگی در راه تحقق عدالت آموزشی و تربیت نسلی توانمند و اثرگذار گام برمی دارند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب