زمین تخت است!
دانشگاه فارسی: در دنیایی که فناوری هوش مصنوعی با سرعت شایان توجهی پیش می رود، کلیپی انتشار یافته که چهره و صدای معروفی چون «نِیل دِگرس تایسون» را به کار گرفته است. این نمونه ای زنده از خطر «دیپ فِیک» هاست که نشان داده است تا چه حد تشخیص واقعیت از جعلیات دشوار می شود.
به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از خبر آنلاین، نیل دِگرس تایسون، یکی از شناخته شده ترین ستاره های علم نجوم و فیزیک عمومی در جهان است. با کمی گشت و گذار در اینترنت با عجیب ترین ویدئو از این چهره سرشناس دنیای علم مواجه می شویم. کلیپی که به ظاهر او بود و حرفی خیلی غیرمنتظره زد: «نمی توانم نتیجه بگیرم که زمین تخت نیست!»
البته که این سخنان یکی از مشهورترین مروجان علم در جهان نیست. کلیپ، یک دیپ فِیک (Deepfake) بود که بگفته برخی محققان و رسانه ها یکی از «ترسناک ترین نمونه» های ویدئوی جعلی است.
این رویداد، فراتر از سرگرمی یا شوخی است. نشانه ای روشن از این است که چه طور فناوری هوش مصنوعی با ترکیب تصویر و صدا می تواند به سرعت اعتماد عمومی را متزلزل کند.
چرا این مسئله مهم است؟ اولاً، صدای فردِ شناخته شده ای مانند نیل دِگرس تایسون، بطور ناخودآگاه برای مخاطب «معتبر» تلقّی می شود. وقتی چنین فردی جمله ای غیرعادی می گوید، واکنش عمومی قوی تر می شود. دوم اینکه، فناوری ساخت دیپ فِیک ها آن قدر دسترس پذیر شده که هیچ تضمینی نیست مخاطب عادی بتواند فورا تشخیص دهد چه چیزی واقعی و چه چیزی ساختگی است. سرانجام، در عرصه های حساس مانند سیاست، علوم، بهداشت عمومی یا امنیت، پخش سریع محتوای ساختگی می تواند از گمراه سازی افکار عمومی تا ضربه به اعتبار افراد یا نهادها نتایج جدی در پی داشته باشد.
نیل دِگرس تایسون با بیان این که آن ویدیو «کار او نیست» و آن کلامی که به ظاهر از زبان او گفته شده، واقعا از او نبوده است، هشدار می دهد که دیپ فِیک ها حال «خط قرمز را رد کرده اند»، یعنی دیگر فقط جلوه ای سرگرم کننده نیستند بلکه می توانند به ابزاری قدرت مند در مبارزه با حقیقت تبدیل شوند.
در پی این وقایع باید به مواردی چون آموزش دیجیتال، سامانه های هویت سنجی و تایید محتوا، قوانین و چارچوب های حقوقی و البته سواد و فرهنگ رسانه ای بیشتر توجه داشت. در نهایت وقتی شخصی مانند نیل دِگرس تایسون، که سال ها در حوزه علم و عمومی سازی دانش فعالیت کرده، ناچار به تکذیب یک ویدئو می شود، یعنی ما به مرحله جدیدی از بحران اعتماد عمومی به رسانه ها و واقعیت وارد شده ایم.
این دیپ فِیک نه فقط درباره ی پیشرفت فناوری هشدار می دهد، بلکه به کاربران نیز تلنگر می زند که اگر نمی خواهید فریب بخورید، باید بهتر ببینید، بهتر بشنوید و بهتر فکر کنید.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب