افزایش ۳۰ درصدی ترافیک تهران در هفته اول مهر
به گزارش دانشگاه فارسی، رییس پلیس راهور تهران بزرگ، با اشاره به افزایش مراجعات شهری و سفرهای آموزشی در آستانه مهرماه اظهار داشت: در هفته اول مهر نسبت به نیمه اول سال، بالاتر از ۳۰ درصد افزایش ترافیک خواهیم داشت.
به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، سردار سید ابوالفضل موسوی پور، رییس پلیس راهور تهران بزرگ در نشست خبری اظهار داشت: با نزدیک شدن به پایان شهریور و شروع مهرماه، تردد در سطح شهر تهران بطور محسوسی بالا رفته است. برابر آمار و نمودارهایی که داریم، در هفته اول مهرماه نسبت به نیمه اول سال، بالاتر از ۳۰ درصد افزایش تراکم و ترافیک در محورهای شهری خواهیم داشت. تنها در هفته جاری نسبت به هفته قبل، حدود ۳۲ درصد افزایش عبور داشته ایم و ۲۶ درصد نیز سفرهای آموزشی در مهرماه به این حجم اضافه می شود. وی ادامه داد: طرح ویژه ترافیکی از شنبه گذشته شروع شده و ۷۵ درصد نیروهای پلیس راهور بزرگ شامل تیم های موتورسوار، خودروسوار و پیاده در سطح شهر فعال می باشند. در روز اول مهرماه این حضور به ۱۰۰ درصد خواهد رسید. وی تاکید کرد: در تهران ۴۴۹۰ مدرسه وجود دارد که ۲۹۹ مدرسه در معابر مهم و پرتردد واقع شده اند و نیازمند مدیریت ویژه ترافیک هستند. جمعیت دانش آموزی نیز حدود یک میلیون و ۴۰۷ هزار نفر برآورد می شود. رییس پلیس راهور تهران بزرگ اظهار داشت: روز شنبه ۲۹ شهریور حدود ۱۰۰ هزار دانش آموز در جشن شکوفه ها شرکت خواهند کرد. برابر سوابق، در مهرماه ساعات اوج ترافیک ما از ۶: ۳۰ تا حدود ۷: ۳۰ بامداد است و سپس تراکم بتدریج کاسته می شود تا ساعت ۹. در عصرها نیز از ساعت ۱۸ تا ۱۹: ۳۰ شاهد پیک ترافیک هستیم.
تجمیع مراکز آموزشی؛ عامل تشدید بار ترافیکی
وی ادامه داد: یکی از موضوعات بسیار مهم در سالهای اخیر، تجمیع مراکز آموزشی در بعضی نقاط شهر است. بعنوان مثال در محدوده زعفرانیه یا خیابان کی نژاد در منطقه سه، عرض کم معابر و حجم زیاد عبور موجب می شود خیابان های اطراف همچون شهید موسوی، ولیعصر، دزاشیب و میدان قدس و حتی بزرگراه همت درگیر بار ترافیکی شوند. این مشکل خصوصاً در ایام اول مهر شدت بیشتری پیدا می کند.
شناسایی ۶۰ گلوگاه در معابر اصلی
وی اضافه کرد: از مردادماه جلسات مشترکی با آموزش و پرورش و شهرداری برگزار کرده ایم و طرح ویژه مهرماه تهیه شده است. در این طرح، ۶۰ نقطه گلوگاهی در سطح بزرگراه ها شناسایی شده و همه ظرفیتهای انتظامی و ترافیکی شامل نیروهای پیاده، موتورسوار و خودروسوار در روز اول مهر و دو هفته ابتدایی در مقابل مدارس و معابر مهم مستقر خواهند شد.
ممنوعیت عبور کامیون ها و برگزاری نمایشگاه ها
سردار موسوی پور تاکید کرد: برابر مصوبه شورای ترافیک شهر تهران، از ساعت ۶ بامداد تا ۱۰ بامداد در دو هفته اول مهر، عبور کامیون ها، کامیونت ها، میکسرهای بتن و خودرو های حمل بار غیرمجاز است. همینطور در همین بازه زمانی، برگزاری هرگونه نمایشگاه در محل نمایشگاه بین المللی تهران نیز ممنوع خواهد بود تا از تشدید ترافیک خصوصاً در مناطق شمالی شهر جلوگیری شود.
استقرار امدادخودرو در نقاط پرتردد
سردار موسوی پور رییس پلیس راهور تهران بزرگ اظهار داشت: امدادخودرو در محورهای بزرگراهی و در نقاطی که پلیس اعلام می کند مستقر خواهد شد تا در صورت بروز خرابی خودرو ها به سرعت وارد عمل شده و نسبت به رفع انسداد اقدام نماید.
توقف عملیات عمرانی در شروع مهر
وی ادامه داد: از هفته پایانی شهریور تا ابتدای مهر، هرگونه عملیات عمرانی که سبب انسداد معابر شود ممنوع است؛ مگر پروژه هایی که از قبل مجوز داشته و کارگاه آنها فعال بوده است. تمامی مقدمات فراهم شده و رفع نقصها چراغ های راهنمائی نیز در دستور کار قرار دارد. فردا نیز آخرین نشست مشترک با حوزه حمل و نقل و آموزش و پرورش برگزار می شود تا هماهنگی های نهائی برای اجرای طرح بازگشایی مدارس انجام گیرد.
برنامه های آموزشی و فرهنگی پلیس
وی اضافه کرد: برای پیشرفت فرهنگ ترافیک، ۱۰۰ نفر از افسران پلیس راهور در روز ۲۹ شهریور در جشن شکوفه ها در مدارس منتخب حضور خواهند داشت. در این مراسم کلاه ایمنی میان اولیای موتورسوار و دانش آموزان توزیع می شود و همیارکارت پلیس نیز به دانش آموزان اهدا خواهد شد. از شروع سال جاری تا حالا ۱۵ هزار و ۹۰۷ همیار پلیس ثبت نام شده اند.
آموزش رانندگان سرویس مدارس و دانش آموزان
سردار موسوی پور تصریح کرد: سال جاری ۸۶۸۷ نفر از رانندگان سرویس مدارس آموزش دیده اند. همینطور محتوای آموزشی ترافیک در اپلیکیشن شاد بارگذاری شده و آموزش پیمانکاران و رانندگان سرویس مدارس در دستور کار قرار گرفته است. علاوه بر این، در ۱۷ پارک ترافیک شهر تهران، برنامه های آموزشی و مسابقات فرهنگی با مشارکت افسران راهور برای دانش آموزان اجرا خواهد شد.
افزایش همکاری دانش آموزان با پلیس مدرسه
رییس پلیس راهور تهران بزرگ اظهار داشت: توجه بیشتری به مبحث آموزش و فرهنگ سازی داشته ایم و سال جاری ان شاءالله اساسا بیشتر کار خواهیم کرد. حالا ۳۸۲ نفر از دانش آموزان در چارچوب طرح پلیس مدرسه بعنوان همراه، همکار و همیار ما در امر کنترل ترافیک و ایمنی عبور فعالیت می نمایند.
ضعف در اجرای بخشنامه سرویس مدارس
وی ادامه داد: یکی از موضوعات بسیار مهم، بحث سرویس مدارس است. متاسفانه با وجود ابلاغ آخرین بخشنامه اجرائی سرویس مدارس در شهریور ۱۴۰۲، برخی موارد همچنان بصورت سنتی مدیریت می شود. تا حالا ۲۳ هزار نفر ثبت نام کرده اند و حدود ۶۰۰ نفر در سامانه شهرداری اطلاعات خویش را ثبت کرده اند که این آمار نسبت به حجم مورد انتظار خیلی کم است.
نقش پلیس در نظارت محدود
وی اضافه کرد: بر مبنای بخشنامه جدید، نظارت اصلی بر سرویس مدارس بر عهده آموزش وپرورش، شهرداری و اولیای دانش آموزان گذاشته شده است. وظیفه پلیس بیشتر در حوزه استعلام وضعیت رانندگان و خودرو های سرویس مدارس تعریف شده و نظارت مستقیم یا برخورد با تخلفات در این بخشنامه برای پلیس پیشبینی نشده است. همین مساله موجب نگرانی ماست، چونکه ضمانت اجرائی کافی برای برخورد با تخلفات وجود ندارد.
مطالبه پلیس برای شفافیت و ایمنی بیشتر سرویس مدارس
سردار موسوی پور تاکید کرد: امیدواریم که در ماه اول مهر، اگر برچسب سرویس مدارس محقق نشد، حداقل در آبان ماه این اقدام صورت گیرد تا فرصت تکمیل سامانه فراهم شود. متاسفانه معین نیست در صورت عدم ثبت نام رانندگان یا قصور مدارس چه نهادی پاسخگو خواهد بود. این یکی از مطالبات جدی پلیس است تا سرویس مدارس به صورت درست ساماندهی گردد. خصوصاً برای دانش آموزان کلاس اولی، ایمنی سرویس ها و رفتار رانندگان می تواند تأثیر بسیار مثبتی بر امنیت عبور و فرهنگ ترافیکی آنان داشته باشد.
ارزیابی مهرماه ۱۴۰۳
رییس پلیس راهور تهران بزرگ اظهار داشت: برابر اعلام مسؤلان و شهروندان، در مهرماه ۱۴۰۳ باآنکه ترافیک سنگین بود، اما الحمدلله کمترین مشکل را داشتیم. سال جاری هم ان شاءالله با همکاری نهادهای مرتبط در حوزه حمل و نقل و ترافیک، چه دستگاه هایی که مستقیماً مسئولیت دارند و چه آن هایی که غیرمستقیم نقش ایفا می کنند، و همینطور با مشارکت والدین، اولیای مدارس و آموزش و پرورش، شرایط بهتری را تجربه خواهیم کرد.
اهمیت مدیریت زمان سفر
وی ادامه داد: رعایت قوانین راهنمائی و رانندگی و مدیریت زمان سفر بسیار اهمیت دارد. اگر خانواده ها بامداد بموقع بیدار شوند و با آرامش حرکت کنند، از عجله و شتاب که خود عامل تصادف است جلوگیری می شود. توقف های مختلف و پیاده کردن دانش آموزان دقیقا مقابل درِ مدارس موجب تراکم ترافیک می شود. سفارش ما اینست که خانواده ها کمی جلوتر یا عقب تر توقف کنند تا عبور روان تر شود. همینطور مدارس می توانند برخی از معلمان یا عوامل اجرائی خویش را در مقابل مدرسه مستقر کنند تا دانش آموزان را تحویل بگیرند و زمان توقف خودرو ها کاهش پیدا کند.
توصیه به موتورسواران
وی اضافه کرد: متاسفانه مواردی داشته ایم که موتورسوار پدر، دو فرزندش را سوار کرده و خودش هم بدون استفاده از کلاه ایمنی رانندگی می کرده است. این رفتارها علاوه بر خطرات جدی برای جان کودکان، اثر منفی تربیتی نیز دارد. دانش آموز شش یا هفت یا هشت ساله وقتی می بیند پدرش مقررات را رعایت نمی کند، در آینده نیز همان رفتار ناصحیح را تکرار خواهد نمود. سردار موسوی پور تاکید کرد: از تمامی والدین موتورسوار می خواهیم حتما از کلاه ایمنی برای خود و فرزندانشان استفاده نمایند. ان شاءالله با رعایت قوانین و مقررات، شاهد وقوع حوادث تلخ و ناگوار برای دانش آموزان عزیز کشور نباشیم.
لزوم رعایت قوانین در روز اول مهر
سردار موسوی پور بزرگ اظهار داشت: اگر صبر و حوصله داشته باشیم و قوانین و مقررات راهنمائی و رانندگی را رعایت نماییم، می توانیم روز اول مهر خوبی را پشت سر بگذاریم و از بروز ترافیک سنگین و آزاردهنده جلوگیری نماییم. این مساله اساسا به سود همه خواهد بود.
افزایش نگران کننده تصادفات منجر به فوت
وی ادامه داد: چند سال قبل در تهران بزرگ شاهد کاهش تصادفات بودیم، اما متاسفانه از بهمن ماه سال قبل تا حالا هر ماه با افزایش تصادفات منجر به فوت روبه رو شده ایم. در پنج ماهه سال جاری ۳۶۴ نفر جان خویش را از دست دادند که این رقم نسبت به زمان مشابه سال قبل که ۲۵۴ نفر بود، ۱۱۰ نفر افزایش داشته و معادل رشد ۴۳ درصدی است.
آمار جرحی و خسارتی
وی اضافه کرد: سال جاری در حوزه تصادفات جرحی، ۱۱۱۲ فقره حادثه ثبت شده که ۱۲۴۶۰ نفر مجروح برجای گذاشته است و نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایش سه درصدی داشته ایم. همینطور تصادفات خسارتی از ۴۷۸۳ فقره در سال قبل به ۵۴۱۲ فقره رسیده که معادل ۱۳ درصد افزایش نشان داده است.
سهم عابران پیاده و موتورسواران
سردار موسوی پور تصریح کرد: از مجموع ۳۶۴ فوتی، ۱۴۱ نفر عابر پیاده بودند که ۳۹ درصد کل فوتی ها را شامل می شود و نسبت به سال قبل ۴۲ درصد افزایش داشته است. همینطور ۱۷۱ نفر از جان باختگان موتورسوار بوده اند که ۴۷ درصد کل حوادث را شامل می شود و نسبت به سال قبل رشد ۵۱ درصدی داشته است. ۵۲ نفر دیگر نیز رانندگان یا سرنشینان خودرو ها بوده اند که ۱۴ درصد کل فوتی ها را تشکیل می دهد و این رقم هم نسبت به سال قبل ۲۴ درصد افزایش داشته است.
بزرگراه ها در صدر حوادث مرگبار
وی تاکید کرد: ۵۷ درصد کل تصادفات منجر به فوت در بزرگراه ها روی داده است. بزرگراه آزادگان و بزرگراه امام علی (ع) هر کدام با ۲۴ فوتی معادل هفت درصد، جزو حادثه خیزترین محورهای پایتخت هستند. بیشترین علت تصادفات شامل عدم توجه به جلو با ۴۳ درصد، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه با ۳۲ درصد و تغییر مسیر ناگهانی با شش درصد بوده است. همینطور ۷۷ درصد تصادفات در ساعات تاریکی هوا روی داده است.
مناطق حادثه خیز تهران
سردار موسوی پور تصریح کرد: بر مبنای تقسیم بندی مناطق شهرداری تهران، منطقه ۴ با ۴۵ فوتی (افزایش ۱۸ نفر نسبت به سال قبل)، منطقه ۱۵ با ۳۵ فوتی (افزایش ۱۷ نفر)، منطقه ۲۰ با ۲۱ فوتی (افزایش ۹ نفر) و منطقه ۱۲ با ۲۰ فوتی (افزایش هشت نفر) بیشترین آمار تصادفات منجر به فوت را داشته اند. این مناطق در صدر نقاط حادثه خیز تهران قرار دارند.
رسیدگی به نقاط حادثه خیز
سردار موسوی پور اظهار داشت: از مجموع ۴۰۲ نقطه حادثه خیز، ۹۳ نقطه طی پنج ماه گذشته برطرف شده و مابقی نیازمند اقدام در ماه های باقیمانده هستند. وی ادامه داد: هماهنگی با شهرداری و پلیس برای کاهش تصادفات و رفع موانع در بزرگراه ها ادامه دارد. رییس پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: ایجاد ۱۵ محل در بزرگراه ها موجب کاهش توقف ها و خرابی ها و پیشگیری از تصادفات منجر به جرح و فوت شده است.
اقدامات در حوزه مدیریت ترافیک
وی اظهار داشت: ۵۲ محل برای پارک موتورسیکلت مشخص شده و ۵۴ خیابان برای جداسازی موتورها خصوصاً خیابان های دوطرفه اصلاح شده اند. وی ادامه داد: ۱۷۴ سرعت گیر در معابر نصب شده و ۱۶ محل نیز مجهز به سیستم برخورد با موانع و کمپل است تا تصادفات کاهش پیدا کند.
پروژه های عمرانی و تقاطع ها
وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲، ۹۸ تقاطع غیرهمسطح شناسایی شد و بررسی ها نشان داد که تکمیل آنها می تواند روزانه یک میلیون لیتر مصرف سوخت را کم کند. این مقام انتظامی اشاره کرد: از این مقدار، ۸۰ تقاطع طراحی و اجرای دسترسی ها انجام شده و در ۶ ماه اول سال، ۴۲ تقاطع به بهره برداری رسیده است. وی تصریح کرد: پروژه هایی مانند دوربرگردان حکیم، دورگرد همت، اشرفی اصفهانی، میدان فردوسی و رمپ زیرگذر میدان سپاه کمک شایانی به روان شدن ترافیک کرده اند.
چراغ های راهنمائی و عبور و مرور
وی اظهار داشت: هماهنگی با شهرداری برای تجهیز چراغ های راهنمائی و عبور و عبور انجام شده است. وی ادامه داد: از مجموع ۸۰۰ چراغ راهنمایی، ۱۱۳ چراغ مهم با تامین برق پایدار مجهز شده اند تا عبور و مرور بدون مشکل ادامه یابد.
دستاوردهای اجتماعی و جلوگیری از تصادفات
سردار موسوی پور اضافه کرد: این اقدامات موجب کاهش تصادفات مستقیم ناشی از توقف های ناگهانی و خرابی های جاده ای شده و امنیت شهروندان را زیاد می کند وی گفت: جلوگیری از تصادفات با همکاری مردم و هماهنگی پلیس، شهرداری و سایر نهادها در سطح شهر ادامه دارد. وی تصریح کرد: اجرای پروژه های عمرانی، مدیریت نقاط حادثه خیز و تجهیز معابر موجب افزایش رفاه و ایمنی شهروندان در تهران شده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب