مخالفت اساتید دانشگاه تربیت معلم با افزایش سقف سنی پذیرش دانشجومعلمان
دانشگاه فارسی: بالاتر از ۱۰۰ عضو هیات علمی دانشگاه های تربیت معلم با افزایش سقف سنی پذیرش دانشجومعلمان مخالفت کردند.
به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، جمعی از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی در نامه ای خطاب به مسعود پزشکیان، رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، نسبت به مصوبه افزایش سقف سنی پذیرش دانشجومعلمان به ۳۰ سال هشدار دادند و تاکید کردند که چنین تصمیمی، برعکس اصول علمی، تربیتی و مطالبات رهبر معظم انقلاب، کیفیت تربیت معلم را قربانی سیاستگذاری های نادرست می کند. متن نامه به شرح زیر است: «إِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ کَالْأَرْضِ الْخَالِیَةِ مَا أُلْقِیَ فِیهَا مِنْ شَیْءٍ قَبِلَتْهُ»؛ همانا قلب نوجوان مانند زمین خالی است که هر بذری در آن افکنده شود، آنرا می پذیرد. (بخشی از نامه ۳۱ نهج البلاغه) هو العلیم الحکیم برادرارجمند جناب آقای دکترمسعود پزشکیان رییس جمهوری اسلامی ایران؛ رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان سلام علیکم احتراماً، همان گونه که مستحضرید، در سالهای قبل سقف سنی پذیرش دانشجومعلم در دانشگاه های تربیت معلم، یک دفعه از ۲۲ سال به ۲۴ سال بالا رفته بود. با این وجود، اخیراً بنا به درخواست وزارت آموزش و پرورش، در حالیکه بالاتر از ده ماه بحث و بررسی در کمیسیون معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به طول انجامیده بود و مخالفت های کارشناسی گسترده ای وجود داشت، بار دیگر مصوبه ای در این کمیسیون برای افزایش سقف سنی پذیرش دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان به سقف ۳۰ سال به تصویب رسیده است! ما جمعی از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی که مسؤولیت خطیر تربیت مربیان و معلمان کشور را بر عهده داریم، برمبنای مبانی علمی، پژوهشی و تجربی باور داریم این تصمیم بنا به دلیلهای متعدد، نه تنها باعث بهبود وضعیت دانشگاه نخواهد شد که تبعات جدی و منفی برای نظام تربیت معلم کشور به همراه خواهد داشت و خلاف مطالبات صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی (حفظه الله) بر مبنای لزوم ارتقاء کیفیت تربیت معلم است. اهم دلیلهای مخالفت به شرح زیر است:
عدم توجه به تفاوت های استخدام معلم و دانشجومعلم
پذیرش دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، تنها فرآیندی برای استخدام معلم نیست که فرآیندی تربیتی و نیازمند بسترهای لازم از جمله؛ سن مناسب دانشجومعلم جهت ورود به این دانشگاه شبانه روزی است. تجربه های علمی و مطالعات روان شناختی نشان میدهد که بهترین بازه سنی برای ایجاد هویت حرفه ای، اجتماعی و تربیتی معلم، ۱۸ تا ۲۴ سالگی است؛ سنی که فرد روحیاتی منعطف دارد و ذهن و جانش آماده یادگیری عمیق و زیست تربیتی است. بر این اساس، افزایش سقف سنی باعث ورود دانشجومعلمانی با سنین بالاتر و درنتیجه کاهش کارایی فرآیندهای تربیتی و هویتی دانشگاه و خروجی های آن خواهد شد. تأثیرگذاری بی بدیل همسالان در پروسه تربیت و رشد خلاقیت، از اصول بدیهی تربیتی است که در دوره دانشجومعلمی، برمبنای ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین، دنبال می شود.
نادیده گرفتن زیست تربیتی و فضای شبانه روزی دانشگاه فرهنگیان
دانشگاه فرهنگیان، به علت ماهیت شبانه روزی خود، مبتنی بر یک زیست تربیتی تمام وقت طراحی شده است؛ زیستی که لازمه آن حضور دانشجومعلمان جوان و منعطف در محیطی هم سالانه و هم نسلان است. هم اکنون نیز، به علت افزایش ظرفیتهای پذیرش و محدودیت های زیرساختی و مالی، برنامه های فرهنگی و تربیتی دانشگاه با چالش های جدی مواجه اند. ورود افراد با سنین بالاتر، این تعارض را تشدید می کند و باعث تضعیف کارایی برنامه های فرهنگی و تربیتی و در نهایت کاهش کیفیت خروجی دانشگاه خواهد شد.
نادیده گرفتن لزوم پشتوانه کارشناسی و پژوهشی در تصمیم گیری های کلان
تصمیم گیری و سیاستگذاری در نظام مسایل آموزش و پرورش؛ خصوصاً تربیت معلم، نیازمند بهره برداری از تحلیل های کارشناسی و پژوهشی و مشورت با صاحب نظران دلسوز است. عدم توجه به این الزامات در داستان افزایش سقف سنی دانشگاه فرهنگیان، خطری است که ممکنست به سایر حوزه های سیاستگذاری در آموزش وپرورش نیز سرایت کند و الگویی ناصحیح برای تصمیم گیرندگان آینده ایجاد کنند. با عنایت به دلیلهای فوق و همین طور برگزاری سالیانه آزمون استخدامی وزارت آموزش وپرورش که سقف سنی شرکت در آن به ۴۵ سال نیز می رسد، از جناب. عالی و اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی که همواره با دوراندیشی و اهتمام به ارتقاء کیفیت تربیت معلم در کشور، تصمیمات مطلوبی اتخاذ می کنند، تقاضا داریم ضمن رد مصوبه کمیسیون معین شورا، بر سقف سنی ۲۴ سال و ضرورت تفکیک سن استخدام و تربیت معلم تاکید کنید.
حرف آخر اینکه تجربه های علمی و مطالعات روان شناختی نشان میدهد که بهترین بازه سنی برای ایجاد هویت حرفه ای، اجتماعی و تربیتی معلم، ۱۸ تا ۲۴ سالگی است؛ سنی که فرد روحیاتی انعطاف پذیر دارد و ذهن و جانش آماده یادگیری عمیق و زیست تربیتی است. تأثیرگذاری بی بدیل همسالان در فرایند تربیت و رشد خلاقیت، از اصول بدیهی تربیتی است که در دوره دانشجومعلمی، برمبنای ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین، دنبال می شود. دانشگاه فرهنگیان، به سبب ماهیت شبانه روزی خود، مبتنی بر یک زیست تربیتی تمام وقت طراحی شده است؛ زیستی که لازمه آن حضور دانشجومعلمان جوان و انعطاف پذیر در محیطی هم سالانه و هم نسلان است.
منبع: دانشگاه فارسی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب