بررسی تغییرات در فرایند گزینش آموزش و پرورش ظرف یک سال گذشته

بررسی تغییرات در فرایند گزینش آموزش و پرورش ظرف یک سال گذشته

دانشگاه فارسی: هسته گزینش آموزش وپرورش علاوه بر بررسی پرونده های داوطلبان آزمون استخدامی، وضعیت تحصیلی دانشجو معلمان را نیز رصد کرده است.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر؛ آموزش و پرورش بعنوان یکی از نهادهای بنیادین کشور، نقشی اساسی در تشکیل شخصیت و هویت نسل آینده ایفا می کند. روشن است که تحقق چنین مسئولیت سنگینی، نیازمند حضور نیروهای انسانی متعهد، متخصص و کارآمد است؛ نیروهایی که هم از نظر علمی و تخصصی توانمند باشند و هم از نظر اخلاقی و تعهد اجتماعی، شایستگی حضور در زمینه تعلیم و تربیت را داشته باشند. از همین رو، پروسه گزینش در آموزش و پرورش همیشه جایگاهی حساس و تعیین کننده داشته و دارد. در سالیان اخیر با برگزاری آزمون های سراسری استخدامی، مسیرهای ورود به آموزش و پرورش در کنار دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه شهید رجایی افزوده شد و بنابراین اهمیت و پیچیدگی روند گزینش بالاتر از گذشته نمایان شده است. این پروسه در حقیقت حلقه اتصال میان جذب و به کارگیری نیروها است و دقت و شفافیت در آن، می تواند بطور مستقیم بر کیفیت آموزش کشور اثرگذار باشد. در یک سال اخیر، هیات مرکزی گزینش آموزش و پرورش تلاش نموده است تا با تاکید بر عدالت، شفافیت و قانون مداری، کیفیت این پروسه را ارتقا بخشد. این تغییرات در حقیقت پاسخی به انتظارات عمومی برای ایجاد فضایی عادلانه و به دور از سلایق فردی بوده و گامی درجهت استقرار نظامی مبتنی بر شایسته سالاری به شمار می آید. البته باید بر این نکته اصرار کرد که در آزمون استخدامی اخیر وزارت آموزش و پرورش سهم و تأثیر گزینش از ۶۰ درصد به ۳۰ درصد کم شده است و تأثیر آزمون کتبی از ۴۰ درصد به ۷۰ درصد افزایش پیدا کرد.

بررسی بالاتر از ۳۳ هزار پرونده گزینش در سال اخیر

رضا روستایی، مدیرکل هیات مرکزی گزینش، در تشریح اقدامات انجام شده در امتداد گزینش معلمان و دانشجو معلمان اظهار داشت: در یک سال گذشته بالاتر از ۳۳ هزار و ۹۵۸ پرونده گزینش، مورد بررسی در تجدید نظر اول، دوم و دیوان عدالت اداری قرار گرفت که نتایج آن سبب افزایش رضایت داوطلبان و دانشجومعلمان شد. وی با اشاره به اینکه این حجم گسترده از بررسی ها نشان دهنده کوشش برای ایجاد نظم و دقت بیشتر در روند گزینش است؛ اضافه کرد: هر پرونده حداقل توسط هفت نفر شامل محققین، مصاحبه گر، کمیته ارزیابی و اعضاء هسته و هیات گزینش بررسی می شود؛ سازوکاری که سلامت و دقت پروسه را تضمین می نماید. روستایی مدعی شد: اعلام نتایج بموقع پرونده های دانشجویان دانشگاه فرهنگیان امسال موجی از امیدواری و رضایت را در بین دانشجومعلمان بوجود آورده و این پیام را منتقل کرده است که پیگیری و دقت در رسیدگی به حقوق داوطلبان در اولویت قرار دارد.

رعایت سه اصل بنیادین در گزینش

روستایی با تاکید بر ضرورت پایبندی به اصول بنیادین، سه محور اصلی پروسه گزینش را چنین برشمرد: قانون مداری، رعایت حق الناس و شایسته سالاری. به نقل از ایشان، پایبندی به این سه اصل، گزینش را از دید های سلیقه ای دور کرده و آنرا در قالب عدالت و قانون قرار داده است. مدیر کل هیات مرکزی گزینش ضمن اشاره به این که نیروی انسانی جذب شده امروز، دست کم تا سه دهه آینده در نظام تعلیم و تربیت کشور اثرگذار خواهد بود؛ تصریح کرد: ازاین رو دقت در پروسه گزینش، تضمینی برای پایداری کیفیت آموزش و پرورش در سالیان پیش رو بشمار می رود.

ناآشنایی با ضوابط گزینش؛ چالشی پیش روی داوطلبان

یکی از چالش های مهم داوطلبان در سالهای قبل، ناآشنایی با قوانین و ضوابط گزینش بوده است. روستایی با اذعان به این که خیلی از داوطلبان و دانشجومعلمان با ضوابط گزینش آشنایی چندانی نداشتند؛ اظهار داشت: برای رفع این مشکل، بخشنامه ها بصورت عمومی انتشار یافت، آموزش های لازم به داوطلبان ارائه شد و قوانین برای دانشجومعلمان تبیین شد.
وی با اشاره به اینکه این اقدام علاوه بر افزایش شفافیت، به کاهش فشار و ابهام داوطلبان نیز کمک کرده است؛ اظهار داشت: در همین جهت، دوره های آموزشی مختلفی برای گزینشگران سراسر کشور انجام شد تا سطح عملکرد آنان یکسان شود و از اعمال سلیقه های شخصی جلوگیری شود. تنها در چهار ماه اخیر، بالاتر از ۳۵ هزار و ۴۱۶ نفر- ساعت تحت آموزش قرار گرفته اند.

ساماندهی نیروهای مدارس غیردولتی در دستور کار

در سالهای گذشته گزینش و رصد عملکرد معلمان تنها به مدارس دولتی محدود بود و مدارس غیردولتی برای کاهش هزینه های خود، معلمانی را جذب می کردند که چندان با اصول تربیتی آشنا نبوده و حتی از نظر علمی هم چندان به دروس مسلط نبودند. ازاین رو موضوع ساماندهی نیروهای شاغل در مدارس غیردولتی بتدریج از اولویت های هیات مرکزی گزینش قرار گرفت.

به کارگیری نیروهای آزاد در مدارس غیردولتی بدون گزینش ممنوع است

روستایی در این خصوص اظهار داشت: طبق قانون، به کارگیری نیروی آزاد در مدارس بدون مجوز گزینش غیرمجاز است. هم اینک حدود ۲۱۰ هزار نفر در مدارس غیردولتی فعالیت دارند که برآورد ما نشان میدهد تعداد زیادی از آنان مجوزهای لازم را دریافت کرده اند. برای مابقی نیز برنامه ریزی زمان بندی شده ای انجام شده است. این ساماندهی می تواند به افزایش کیفیت نیروی انسانی در مدارس غیردولتی و ایجاد یکپارچگی در استانداردهای گزینش کمک نماید.

کاهش هزینه های ناشی از تکرار بررسی پرونده ها

یکی دیگر از اهداف مدیریت جدید در هیات مرکزی گزینش، کاهش هزینه های ناشی از تکرار بررسی پرونده ها بوده است. بگفته روستایی، دقت در ارزیابی ها بگونه ای صورت می گیرد که نیاز به بررسی دوباره به حداقل برسد و نتیجه نهایی، شفاف و قطعی باشد. این امر علاوه بر صرفه جویی در منابع، سرعت رسیدگی به پرونده ها را نیز افزایش داده است.

تحقق عدالت در گزینش با تقدیر توأمان حق نظام تعلیم و تربیت و حق فردی

مدیرکل هیات مرکزی گزینش بر اهمیت تلفیق «حق نظام تعلیم و تربیت» و «حق فردی» تاکید کرد و اظهار داشت: هیچ گونه معامله ای میان این دو وجود ندارد و ما موظفیم هر دو را همزمان پاس بداریم. این رویکرد بر پایه عدالت طراحی شده است. وی همین طور به سازوکارهای اعتراضی پیشبینی شده اشاره نمود و اضافه کرد: «داوطلبان در سه مرحله امکان اعتراض دارند؛ ابتدا در هیات بدوی، سپس در هیات مرکزی و در نهایت در دیوان عدالت اداری. این روند چندمرحله ای نشان دهنده نگاه منصفانه نظام به داوطلبان و فراهم بودن فرصت بازنگری مجدد پرونده هاست.» پروسه گزینش آموزش و پرورش در سال گذشته با تغییرات ساختاری و نگاهی همراه بوده است. تاکید بر عدالت، شفافیت، قانون مداری و شایسته سالاری باعث شده است تا رضایت داوطلبان افزایش یابد و اعتماد بیشتری به این پروسه شکل گیرد. همین طور اقدامات انجام شده در زمینه آموزش گزینشگران، انتشار عمومی بخشنامه ها و ساماندهی نیروهای مدارس غیردولتی نشان میدهد که مدیریت جدید به دنبال ایجاد نظامی پایدار و قابل اعتماد است. می توان گفت، هرچند بازهم چالش هایی در راه گزینش وجود دارد، اما قدمهای برداشته شده در یک سال گذشته زمینه را برای تشکیل فرآیندی عادلانه تر و کارآمدتر فراهم ساخته است؛ فرآیندی که در نهایت به سود نظام آموزشی کشور و نسل های آینده تمام خواهد شد. بطور خلاصه روشن است که تحقق چنین مسئولیت سنگینی، نیازمند حضور نیروهای انسانی متعهد، متخصص و کارآمد است؛ نیروهایی که هم از نظر علمی و تخصصی توانمند باشند و هم از نظر اخلاقی و تعهد اجتماعی، شایستگی حضور در حوزه تعلیم و تربیت را داشته باشند. البته باید بر این نکته اصرار کرد که در آزمون استخدامی اخیر وزارت آموزش و پرورش سهم و تأثیر گزینش از ۶۰ درصد به ۳۰ درصد کم شده است و تأثیر آزمون کتبی از ۴۰ درصد به ۷۰ درصد افزایش یافت. در سال های گذشته گزینش و رصد عملکرد معلمان تنها به مدارس دولتی محدود بود و مدارس غیردولتی برای کاهش هزینه های خود، معلمانی را جذب می کردند که چندان با اصول تربیتی آشنا نبوده و حتی از نظر علمی هم چندان به دروس مسلط نبودند.
1404/06/19
10:30:07
5.0 / 5
39
تگهای خبر: آزمون , آموزش , استاندارد , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور
پلت فرم یادگیری از راه دور که امکان تحصیل در رشته های مختلف را بصورت آنلاین فراهم می آورد

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است