حکیم زاده:

طرح حامی افت تحصیلی را تا ۴۹ درصد کم کرد

طرح حامی افت تحصیلی را تا ۴۹ درصد کم کرد

به گزارش دانشگاه فارسی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: طرح حامی با پوشش بالاتر از 122 هزار کلاس، منجر به کاهش چشم گیر افت تحصیلی شد.



به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش امروز در سی وهشتمین اجلاس رؤسای آموزش وپرورش که در اردوگاه شهید باهنر تهران درحال برگزاری است، اظهار داشت: ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز در ۷۰ هزار مدرسه توسط ۳۴۰ هزار نیروی انسانی آموزش می بینند. در معاونت ابتدایی درگیر مدال و المپیاد نیستیم و هیچ مدالی بالاتر از خدمت به دانش آموزان محروم، عشایری و روستایی وجود ندارد.
وی اضافه کرد: در برنامه راهبردی معاونت آموزش ابتدایی با باور عمیق به هم افزایی و مشارکت با همکاران، سه محور عدالت آموزشی، ارتقاء کیفیت و ایجاد تعلق، هویت و احساس ارزشمندی در دانش آموزان را پیگیری می نماییم و بر این اساس ۱۰ برنامه تنظیم کردیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش اظهار داشت: برای اولین بار کارنامه عملکرد تمام مناطق کشور را تهیه کرده ایم. در این کارنامه، وضعیت استانها به تفکیک مناطق مشخص شده و امکان مقایسه با میانگین کشوری و نواحی درون استانی فراهم گشته است. نرخ ترک تحصیل، نرخ تکرار پایه، نرخ پوشش تحصیلی و جذب بازماندگان از تحصیل در این کارنامه درج شده و استانها باید بررسی نمایند آیا وضعیت تکرار پایه آنها نسبت به سال قبل بهبود یافته یا خیر چون که این مساله ملاک موفقیت است و در صورت عدم کاهش نرخ تکرار پایه باید بازبینی جدی در برنامه ها صورت گیرد.
وی ضمن اشاره به اهمیت مهارت های جدید در عصر هوش مصنوعی، اشاره کرد: تفکر و پژوهش، مهارت جست وجو، خلاقیت، مهارت زبانی و سواد دیجیتال همچون حوزه های مدنظر ماست. به همین دلیل سه برنامه «عید هنر و داستان»، «جابر بن حیان» و «آموزش سواد دیجیتال» برای دانش آموزان طراحی شده است. تابحال ۹ میلیون دانش آموز در طرح عید هنر و داستان، ۴ میلیون دانش آموز در طرح جابر بن حیان و یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز به همراه ۳۰ هزار آموزگار در طرح آموزش سواد دیجیتال مشارکت کرده اند
حکیم زاده اضافه کرد: سه برنامه اصلی برای تحقق عدالت آموزشی تعریف کرده ایم که شامل جذب بازماندگان از تحصیل، اجرای طرح حامی برای حمایت آموزشی مستمر از دانش آموزان با پایه تحصیلی ضعیف و توسعه مدارس شبانه روزی و هنرستان ها در مناطق عشایری است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش تاکید کرد: سال قبل ۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل به مدارس بازگشتند که این بیشترین تعداد بازگشت در سالیان اخیر شمرده می شود.
وی اضافه کرد: در طرح حامی تمرکز بر دانش آموزانی است که در مدرسه حضور دارند اما مهارت های سواد پایه را نمی آموزند. بازگرداندن یک کودک به مسیر یادگیری به مفهوم زندگی بخشیدن و مصون کردن او از صدمه های اجتماعی است.
وی اشاره کرد: طرح حامی در ۱۲۲ هزار و ۱۴۵ کلاس درس در طول سال تحصیلی و ۲۸ هزار پایگاه در تابستان اجرا می شود که بر مبنای نتایج آن، در دروس علوم، ریاضی و فارسی ۴۹ درصد کاهش در افت تحصیلی نسبت به پایه اول مشاهده شد.
معاون آموزش ابتدایی با تاکید بر لزوم هدایت دانش آموزان عشایری به رشته های مهارتی، اظهار داشت: حالا از متوسط کشوری در این مورد حدود ۱۶ درصد پایین تر هستیم و هدایت دانش آموزان عشایری به هنرستان ها و رشته های مهارتی یک لزوم است. نباید این دانش آموزان در رشته های نظری متمرکز شوند چونکه این امر خدمتی به آنها محسوب نمی گردد.
وی ضمن اشاره به برنامه های تحولی دولت چهاردهم، اشاره کرد: دو برنامه «مدرسه تراز سند تحول بنیادین» و «اصلاح روش های یادگیری و آموزش در کلاس درس» در دستور کار قرار دارد. در قالب برنامه مدرسه تراز سند تحول، توانمندسازی مدیران و معلمان تحت عنوان طرح «توانا» درحال اجراست. مدرسه تراز به عنوان چتر تمام تحولات آموزشی و تربیتی مطرح است و رؤسای آموزش وپرورش استانها باید نسبت به اجرای آن اهتمام ویژه داشته باشند.
حکیم زاده اظهار داشت: این برنامه در پنج محور طراحی شده و ابزارهای لازم را در اختیار مدیران مدارس قرار می دهد. بهبود در مدرسه سه جز دارد که شامل نگاه به درون (خودارزیابی)، نگاه به بیرون (استفاده از تجربه های موفق سایر مدارس) و نگاه به آینده است.
وی اضافه کرد: برنامه تحولی دیگر اصلاح روش های آموزشی در مدارس است. باید روش های تدریس را تغییر دهیم و از راه اجتماعات یادگیری در فضای مجازی و برنامه توانا معلمان را توانمندسازی نماییم. در عصر هوش مصنوعی ناگزیر از تحول در آموزش هستیم. نظام های آموزشی موفق جهان چهار خصوصیت دارند: مدیریت یکپارچه، پشتیبانی جامع از دانش آموزان، تعمیم یادگیری عمیق و برخورداری از معلمان اثربخش.نرخ ترک تحصیل، نرخ تکرار پایه، نرخ پوشش تحصیلی و جذب بازماندگان از تحصیل در این کارنامه درج شده و استانها باید بررسی نمایند آیا وضعیت تکرار پایه آنها نسبت به سال قبل بهبود یافته یا خیر چون که این مسئله ملاک موفقیت است و در صورت عدم کاهش نرخ تکرار پایه باید بازنگری جدی در برنامه ها صورت گیرد. معاون آموزش ابتدایی با تأکید بر ضرورت هدایت دانش آموزان عشایری به رشته های مهارتی، گفت: حالا از میانگین کشوری در این مورد حدود ۱۶ درصد پایین تر هستیم و هدایت دانش آموزان عشایری به هنرستان ها و رشته های مهارتی یک ضرورت است. بهبود در مدرسه سه جز دارد که شامل نگاه به درون (خودارزیابی)، نگاه به بیرون (استفاده از تجربه های موفق سایر مدارس) و نگاه به آینده است.


منبع:

1404/05/28
11:20:43
5.0 / 5
48
تگهای خبر: آموزش , تحصیل , چت , دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور
پلت فرم یادگیری از راه دور که امکان تحصیل در رشته های مختلف را بصورت آنلاین فراهم می آورد

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است