دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح كرد
دانشگاه آزاد نقش کلیدی در ارتقاء جایگاه علمی ایران بازی کرده است
به گزارش دانشگاه فارسی، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: اگر آمار مقالات دانشگاه آزاد را حذف نماییم، رتبه علمی کشور بشدت افت می کند؛ این مورد نشان دهنده سهم بزرگ این دانشگاه در تولید علم کشور است.
به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از ایسنا، عبدالحسین خسروپناه امروز در چهل و سومین سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن بزرگداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی بخصوص شهدای این دانشگاه، به تبیین دستاوردهای این نهاد علمی در طول چهار دهه فعالیت پرداخت و تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی موفق شد بدون آن که باری بر دوش دولت بگذارد، میلیونها دانشجو را تربیت و به کشور تحویل دهد؛ امری که تحقق آن از جانب دولت به تنهایی ممکن نبود.
خسروپناه بیان نمود: نباید فراموش نماییم که امامین انقلاب اسلامی و بزرگان مانند مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نقش بنیادینی در تأسیس و هدایت این دانشگاه بازی کرده اند. دانشگاه آزاد اسلامی، یادگار حکیمان و شهیدان این سرزمین است و باید این مسیر علمی و فرهنگی با قدرت ادامه یابد.
افزایش چشم گیر جمعیت دانشجویی و جهش در جذب هیئت علمی
وی با اشاره به رشد جمعیت دانشجویی در سالهای اخیر اظهار داشت: هم اکنون، حدود یک میلیون و ۴۶۰ هزار دانشجو در دانشگاه آزاد مشغول تحصیل هستند؛ این در حالیست که در دوره اخیر ریاست دانشگاه، حدود ۶۰۰ هزار دانشجو به این جمع اضافه شدند. این جهش در حالی رقم خورد که دانشگاه در مقاطعی با کاهش ورودی مواجه بود.
خسروپناه با اشاره به اهمیت نیروی انسانی متخصص، اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۳۰ هزار عضو هیئت علمی دارد که ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر از آنها در حوزه علوم انسانی و هنر فعال می باشند. جذب و ارتقاء این تعداد از استادان در دانشگاه های دولتی ممکن نبود و دانشگاه آزاد زمینه ساز بالندگی آنها شد.
افزایش هیأت های ممیزه برای تسریع روند ارتقاء استادان
این مقام مسئول اظهار نمود: در شروع دوره ریاست فعلی، تنها یک هیأت ممیزه در دانشگاه فعال بود؛ حالا این تعداد به چهار رسیده است. البته دانشگاه این ظرفیت را دارد که تا هشت هیأت ممیزه هم داشته باشد تا پرونده های ارتقاء استادان معطل نماند.
سهم برجسته دانشگاه آزاد در ارتقاء رتبه علمی کشور
خسروپناه با تکیه بر نقش دانشگاه آزاد اسلامی در ارتقاء جایگاه علمی کشور اظهار داشت: اگر مقالات علمی و پژوهشی این دانشگاه را از آمارهای کل کشور حذف نماییم، جایگاه علمی ایران به مراتب پایین تر خواهد آمد. این دانشگاه نقش برجسته ی در حفظ و ارتقاء رتبه علمی کشور داشته است.
رشد مجلات علمی و توجه به محققان جوان
او همینطور به فعالیتهای علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره نمود و اظهار داشت: تعداد مجلات علمی، بخصوص مجلات آی اس آی و آی اس سی، نسبت به مجلات علمی عمومی کمتر است و باید دراین خصوص جهشی تازه رقم بخورد. خوشبختانه مجلات علمی گوناگونی درحال تولید هستند و باشگاه محققان جوان دانشگاه آزاد هم ظرفیت مهمی برای توسعه تحقیقات در اختیار دارد.
دانشگاه آزاد؛ نهادی برخاسته از حمایت امامین انقلاب
خسروپناه با یادآوری نقش رهبری نظام در پشتیبانی از دانشگاه آزاد اظهار داشت: این دانشگاه از ابتدا با پشتیبانی مقام معظم رهبری، چه در زمان ریاست جمهوری و چه بعد از آن، شکل گرفت و تقویت شد. ایشان همواره با خصوصی سازی کامل دانشگاه مخالف بودند و تاکید داشتند که این نهاد علمی باید عمومی و متعلق به همه مردم باشد.
نقش دانشگاه آزاد اسلامی در حکمرانی علمی، فرهنگی و فناورانه کشور
عبدالحسین خسروپناه با اشاره به ظرفیتهای فراگیر دانشگاه آزاد اسلامی در ابعاد مختلف، اظهار داشت: این دانشگاه موفق شده است دانشجویان جوان را از همان دوران تحصیل بعنوان پژوهشگر تربیت کند. این مزیت بزرگی است که دانشگاه آزاد در اختیار دارد.
تقویت تشکل های علمی و انجمن های دانشجویی
وی ششمین موفقیت دانشگاه آزاد اسلامی را پشتیبانی از فعالیتهای علمی و تشکیلاتی دانشجویان دانست و اظهار داشت: «در حال حاضر، ۲۲۳ تشکل و ۱۷۶۲ کانون فعال دانشجویی در دانشگاه مشغول بکار هستند. این فعالیتها سبب رشد فکری و اجتماعی دانشجویان شده است.»
حضور مؤثر دانشگاه در زمینه رسانه ای
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در ادامه اظهار نمود: حضور دانشگاه آزاد در رسانه هم قابل توجه است؛ روزنامه فرهیختگان، خبرگزاری آنا و ایسکانیوز نمونه هایی از تجربه های موفق دانشگاه در زمینه رسانه هستند. در شرایطی که یکی از ضعف های اصلی ما در حکمرانی، ضعف رسانه ای است، بخشی از این دفعه را دانشگاه آزاد اسلامی بر دوش گرفته است.
فعالیت های فرهنگی، ورزشی و نقش استادان در ترویج فرهنگ
وی با اشاره به برنامه های فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه اضافه کرد: فعالیتهای گسترده فرهنگی و ورزشی بخصوص با تلاش معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به خوبی دنبال می شود. هزاران دانشجو در مسابقات ورزشی داخلی و جهانی شرکت کرده اند و امکانات ورزشی دانشگاه در سرتاسر کشور، بی نظیر است.
خسروپناه همینطور اظهار داشت: بیشتر از ۴ هزار استاد بعنوان استاد همیار فرهنگ با معاونت فرهنگی همکاری می کنند. برگزاری کرسی های آزاداندیشی با مشارکت ۱۱ هزار تیم از سراسر کشور، نمونه بارزی از نوآوری فرهنگی دانشگاه است؛ تا جایی که مقام معظم رهبری هم در پیامی از این اقدام دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر کردند.
گسترش فعالیتهای جهادی و مذهبی
این مقام فرهنگی با اشاره به فعالیتهای جهادی دانشگاه اظهار داشت: حدود ۸۰۰ گروه جهادی تخصصی در دانشگاه فعال می باشند. برنامه های مذهبی مانند شبهای قدر و سایر مناسبت ها هم با قوت در واحدهای دانشگاهی برگزار می گردد.
پیشرفت در حوزه فناوری و شرکتهای دانش بنیان
خسروپناه با تکیه بر اهمیت فعالیتهای فناورانه اظهار داشت: در حوزه های مختلف فناوری، بخصوص در زمینه هایی چون رباتیک، هوش مصنوعی، کوانتوم، لیزر و آب، دانشگاه آزاد اسلامی پیشرفت های قابل توجهی داشته است. بعنوان نمونه، در واحدهای قزوین و نجف آباد، ۱۰ ساختمان با مساحت ۲۴ هزار متر مربع به فناوری اختصاص یافته اند و ۲۰۸۴ هسته و شرکت دانش بنیان در دانشگاه فعالیت دارند.
فعالیت در آموزش عمومی و پرورش نسل آینده
وی افزود: در حوزه آموزش وپرورش هم دانشگاه آزاد اسلامی با راه اندازی ۸۰۰ مدرسه سما و ۱۲ مدرسه معارف اسلامی، باری از دوش وزارت آموزش وپرورش برداشته است. این مدارس نقش مؤثری در تربیت نسل آینده داشته اند.
تقریب مذاهب و تقویت وحدت اسلامی
وی با اشاره به تلاش دانشگاه در ایجاد وحدت مذهبی، اضافه کرد: با راه اندازی ۳۲ دفتر در استان ها در حوزه تقریب مذاهب، دانشگاه آزاد اسلامی در مقابل توطئه های دشمن برای ایجاد نزاع مذهبی ایستاده است. برگزاری جشنواره های امامت و مهدویت هم از دیگر فعالیتهای مؤثر دانشگاه در این حوزه می باشد.
نقش دانشگاه آزاد در حوزه سلامت کشور
خسروپناه با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد در حوزه سلامت هم حضور فعالی دارد، خاطرنشان کرد: بیمارستان فرهیختگان حالا یکی از قطب های پیوند کلیه در کشور است و خدمات گسترده ای در حوزه بهداشت و درمان عرضه می کند. معاونت علوم پزشکی دانشگاه هم دستاوردهای ارزشمندی دراین خصوص داشته است.
ورود همهجانبه دانشگاه به حوزه های حکمرانی علمی و فرهنگی
وی در جمع بندی این بخش اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی امروز دیگر تنها یک نهاد آموزش محور نیست؛ بلکه به دانشگاهی نسل سوم تبدیل گشته که همزمان در آموزش، پژوهش، فرهنگ، رسانه، فناوری، پزشکی، آموزش عمومی، تقریب مذاهب و سلامت نقش آفرینی می کند. این دانشگاه، نمونه ای از یک دولت مردمی علمی است که در همه عرصه ها حضور دارد.
پاسخ به یک پرسش کلیدی حکمرانی: چگونه دانشگاه آزاد ماندگار شد؟
خسروپناه در قسمت دوم سخنان خود به یک پرسش بنیادین پرداخت و اظهار داشت: سؤال مهم اینست که چگونه دانشگاه آزاد اسلامی توانست در این سال ها بماند و رشد کند؟ پاسخ روشن است؛ با وجود دولت حجیم و فربه ای که در کشور وجود دارد، بخش غیردولتی معمولا اجازه رشد نمی یابد. اما دانشگاه آزاد توانست خلاف این جریان حرکت نماید.
وی ادامه داد: منظورم از دولت، صرفا قوه مجریه فعلی یا گذشته نیست؛ بلکه ساختاری است که ۸۵ درصد اقتصاد کشور را در اختیار دارد. تا آن زمان که این غول اقتصادی در دست دولت باشد، امکان رشد واقعی بخش خصوصی یا غیردولتی وجود ندارد.
خسروپناه در ادامه تاکید کرد: موفقیت دانشگاه آزاد اسلامی، اثباتی است بر اینکه با اتکا به دانش، مشارکت مردمی و استقلال نسبی از دولت، میتوان نهادی کارآمد، ماندگار و مؤثر در حکمرانی ملی ایجاد کرد.
ضرورت استقلال در حکمرانی علم و فناوری برای عبور از بحران های ملی
عبدالحسین خسروپناه با اشاره به سهم ۴۰ درصدی دانشگاه آزاد اسلامی از آموزش عالی کشور، اظهار داشت: اگر این دانشگاه چنین سهم بزرگی نداشت، اساسا تا امروز دوام نمی آورد. این نکته می تواند درسی مهم برای حکمرانی باشد. کشور ما نیازمند شرکت ها و نهادهای بزرگ غیردولتی است؛ در غیر این صورت، اقتصاد همواره وابسته به دولت باقی می ماند و گرفتار ناترازی های مزمن خواهد شد.
الگوی نادرست اداری؛ مانعی بزرگ در راه حکمرانی کارآمد
وی با انتقاد از ساختار بوروکراتیک کشور بیان نمود: با این سبک حکمرانی حکومتی، سلسله مراتب ناکارآمد و بروکراسی فشل، نمی توان مشکلاتی چون آب، برق، گاز و اقتصاد را حل کرد. ریشه خیلی از ناترازی ها، الگوی غلط اداری در دولت می باشد. اگر واقعا به دنبال حل این مشکلات هستیم، نخست باید الگوی حکمرانی مان را اصلاح نماییم.
نیاز به الگویی مشابه دانشگاه آزاد در زمینه فناوری های نو
خسروپناه اظهار نمود: از سال ۱۳۶۱ که دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس شد، حکمرانی آموزش عالی تغییر کرد. امروز هم باید نهادی مشابه دانشگاه آزاد، اما در حوزه فناوری های نو و دانش بنیان ایجاد شود؛ نهادی غیردولتی و غیردولتی نما، با حمایت حاکمیت اما با استقلال در اجرا.
صنعت فولاد؛ نمونه ای از عقب ماندگی فناورانه با وجود رشد کمی
وی با اشاره به تجربه دیدار اخیر خود با فعالان صنعت فولاد در دانشگاه تهران اظهار داشت: در حالیکه صنعت فولاد یکی از صنایع پیشرفته کشور است، اما همچنان در خام فروشی متوقف مانده ایم و رشد فناوری در این زمینه متناسب با رشد صنعتی نبوده است. این نشان میدهد که احتیاج به مجموعه ای مستقل، فناور و دانش بنیان داریم که بتواند راهبر حوزه فناوری در کشور باشد.
دانشگاه آزاد باید استقلال ساختاری در حکمرانی علمی پیدا کند
این مقام مسئول با اشاره به ضرورت استقلال دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اگر مقرر است دانشگاه آزاد این دفعه را بر دوش بکشد، باید هیأت امنای مستقل و مؤثر، شورای برنامه ریزی مستقل و شورای گسترش مستقل داشته باشد. تا آن زمان که همه دانشگاه ها تابع یک شورا در وزارت علوم باشند، اساسا حوزه فناوری و دانش بنیان رشد نخواهد کرد.
ضعف در تنوع رشته های هنری و میان رشته ای؛ حاصل تمرکزگرایی در برنامه ریزی آموزشی
خسروپناه با انتقاد از محدودیت در توسعه رشته ها بخصوص در حوزه هنر اظهار داشت: ایران، مهد هنر است، اما هنوز رشته های کارشناسی، ارشد و دکترای خوشنویسی در کشور نداریم و دانشجوی ایرانی برای دریافت مدرک خوشنویسی به کشورهای همسایه می رود. چرا نباید رشته هایی مانند صنایع دستی یا دکترای موسیقی داشته باشیم؟
وی افزود: خیلی از رشته های علوم انسانی باید بازبینی و برخی حتی تعطیل شوند تا رشته های میان رشته ای جدید شکل گیرد. اما تا استقلال در شوراهای برنامه ریزی و گسترش دانشگاه آزاد اسلامی حاصل نشود، این تحولات ممکن نخواهد بود.
تأکید بر نقش استادان در حکمرانی دانشگاهی
خسروپناه در انتها سخنانش خطاب به مسؤلان دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: می خواهم بر یک اصل مهم تاکید کنم؛ هر نوآوری، بالندگی و تحول در آموزش عمومی، آموزش عالی، آموزش پزشکی، پژوهش، فناوری، فرهنگ، اجتماع و سایر حوزه ها تنها با مشارکت حداکثری استادان و اعضای هیأت علمی محقق می گردد.
وی ادامه داد: در تمام فرآیندهای حکمرانی دانشگاهی ـ از سیاست گذاری، آئین نامه نویسی، تنظیم گری و راهبری، تا اجرا، تصدی گری و ارزیابی ـ حضور فعال استادان ضروری می باشد. آنچه امروز سبب موفقیت دانشگاه آزاد در آموزش، پژوهش و فناوری شده، مشارکت فراگیر استادان بوده است. این مشارکت باید به همه حوزه ها تسری یابد تا بتوانیم شاهد دستاوردهای بزرگ تری باشیم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب