تدوین کارنامه عملکرد مدارس در نرخ ثبت نام
به گزارش دانشگاه فارسی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از تدوین کارنامه عملکرد استان ها در شاخص هایی همچون نرخ ثبت نام، نرخ ارتقاء پایه، تکرار پایه و گذر تحصیلی اطلاع داد.
به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، نشست تبیینی «رویکردهای تحولی در آموزش ابتدایی» به همت کمیسیون آموزش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران و با همکاری معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش برگزار گردید. در این جلسه، رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، ضمن عرضه اقدامات تحولی این معاونت، بر نقش محوری معلمان در رهبری تغییر فرهنگی در مدارس تاکید کرد.
حکیم زاده ضمن اشاره به تدوین کارنامه عملکرد استان ها در شاخص هایی همچون نرخ ثبت نام، نرخ ارتقا پایه، تکرار پایه و گذر تحصیلی اظهار داشت: برای اولین بار، عملکرد همه استان ها در چارچوب تفاهمنامه ای دقیق پایش و رصد شده است. این اقدام صرفا یک پروژه نیست بلکه نقشه راهی برای ارتقاء کیفیت آموزش در کلاس درس به حساب می آید.
وی با انتقاد از ناکارآمدی شیوه های سنتی دوره های ضمن خدمت اضافه کرد: در اجتماعات یادگیری، به معلمان فرصت می دهیم تجربه های موفق خویش را روایت و نقد کنند. این توسعه حرفه ای مبتنی بر تجربه، راهکاری واقعی برای توانمندسازی معلمان است.
معاون آموزش ابتدایی ضمن اشاره به تجربه دوران کرونا تصریح کرد: ما هیچگاه نمی توانستیم مهارت فناوری را در سطح وسیع به معلمان آموزش دهیم، اما وقتی فضا را باز گذاشتیم، آنها پیشگام شدند. این تجربه نشان داد ظرفیت درونی معلمان، سرمایه ای پرارزش است که باید به رسمیت شناخته شود.
وی با تاکید بر پشتیبانی از پژوهش های مدرسه محور نظیر درس پژوهی و اقدام پژوهی اظهار نمود: هدف از اجتماعات یادگیری، دیکته کردن یک روش تدریس خاص نیست؛ بلکه می خواهیم معلم بعنوان تولیدکننده دانش آموزشی و عامل ارتقا نظام آموزشی ایفای نقش کند.
معاون وزیر همینطور از اساتید و محققان علوم تربیتی دعوت کرد در طراحی و اجرای برنامه های تحولی آموزش ابتدایی مشارکت فعال داشته باشند و اظهار داشت: هیچ برنامه ای نهائی و بسته تلقی نمی گردد. ما آماده هستیم ایده ها و پیشنهادهای سازنده را از جانب بدنه علمی کشور، چه دولتی و چه غیردولتی، دریافت و به کار ببندیم.
وی با تاکید بر رویکرد مشارکتی در طراحی برنامه های تحولی خاطرنشان کرد: معلمان صرفا اجراکننده نیستند، بلکه طراحان یادگیری اند. در اجتماعات یادگیری، نقش فعال به آنها داده شده تا تجربه های واقعی خویش را به اشتراک گذارند و مسیر رشد حرفه ای خویش را مدیریت کنند.
حکیم زاده در ادامه از تقویت پیوندهای عملیاتی میان پژوهش، برنامه درسی و میدان عمل اطلاع داد و اضافه کرد: ما در وزارت آموزش و پرورش منابع زیادی در اختیار داریم اما نتوانسته ایم آنها را به شکل نظام مند به اجرا بگذاریم. باید یاد بگیریم از ظرفیتهای موجود بهره وری بیشتری داشته باشیم، برند بسازیم و اجازه دهیم معلمان نوآوری های خویش را عرضه کنند.
وی در انتها تصریح کرد: این تحول بدون مشارکت فعال معلمان، خانواده ها و جامعه علمی ممکن نیست. از تمام علاقمندان دعوت می نماییم با طرح ها و ایده های خود، به این حرکت ملی بپیوندند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب