حكیم زاده مطرح گرد؛

لزوم پرهیز از ایجاد فضای رقابتی در مقطع ابتدایی

لزوم پرهیز از ایجاد فضای رقابتی در مقطع ابتدایی

به گزارش دانشگاه فارسی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به لزوم پرهیز از ایجاد فضای رقابتی در دوره ابتدایی، تبدیل رقابت به رفاقت را امری ضروری و مطابق با اقتضائات تربیتی دوره کودکی دانست.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش با اعلان اینکه اصول اساسی در تربیت و یادگیری به صورت عام و در مورد دوره کودکی بطور دقیق تر باید مبنای دینی داشته باشد، اظهار داشت: بهترین و کامل ترین منبع برای استخراج نظریه های تربیتی قرآن کریم است که در واقع کتاب زندگی است. پاسداشت کرامت کودکان یک اصل تربیتی است وی با اعلان اینکه نتیجه کلیه جهت گیری ها و برنامه ها باید تابع اصول دینی باشد، اضافه کرد: انسان ذاتاً پرارزش و صاحب کرامت است؛ به این علت پاسداشت کرامت کودکان که پاک ترین و با ارزش ترین سرمایه کشور هستند، امری ضروریست و همه اقدامات و برنامه ها باید حافظ این کرامت باشد. حکیم زاده با اعلان اینکه تربیت فرآیند ارزش بخشیدن است، افزود: محیط تربیتی باید بگونه ای طراحی شود که کودک این ارزش خدادادی را ادراک کند. سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اظهارکرد: ورود به دوره مدرسه نخستین مواجهه کودک با دنیای بزرگسالانی است که با آنان ارتباط خانوادگی ندارد؛ ازاین رو این محیط باید بشکلی اداره شود که حس تعلق در دانش آموز ایجاد شود و مدرسه را خانه دوم خود بداند. اساسا این مهم نقش بسزایی در کاهش صدمه ها خواهد داشت و فرد بهتر می تواند خویش را در معرض یادگیری قرار دهد. ضرورت پرهیز از ایجاد فضای رقابتی در دوره ابتدایی وی با اشاره به لزوم پرهیز از ایجاد فضای رقابتی در دوره ابتدایی، تبدیل رقابت به رفاقت را امری ضروری و مطابق با اقتضائات تربیتی دوره کودکی دانست و اشاره کرد: اهمیت توفیق خواهی جمعی به حدی است که حتی در مبانی دینی هم بر آن تاکید شده است؛ ازاین رو کودکان باید به نحوی تربیت شوند که توفیق خواهی جمعی داشته باشند. لازمه این مهم، ایجاد فضای مشارکتی و نگاههای مشارکتی و همکاری در کار تعلیم و تربیت است. با این دید هر موقعیتی که کودک را در فضای رقابتی قرار دهد مردود است. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش فضای مقایسه ای را اشتباه و نادرست توصیف کرد و تصریح کرد: کودکان تحت هیچ عنوانی نباید در فضای رقابتی قرار بگیرند. این مورد خط قرمز دوره ابتدایی است. ارزشیابی توصیفی برای یادگیری هدفمند است حکیم زاده اشاره کرد: اصلاح رویکردها «از آموزش از یادگیری» به «آموزش برای یادگیری» و از «ارزشیابی از یادگیری» به «ارزشیابی برای یادگیری» ضروریست. نگاهی که بیشتر از سه دهه توسط علم هم اثبات شده است. وی اشاره کرد: هدف از ارزشیابی دانش آموزان در دوره ابتدایی به شکل توصیفی، یافتن نقاط قوت و ضعف و هدفمند کردن ادامه مسیر آنان در تحصیل است. در واقع، ارزشیابی صورت می پذیرد تا یادگیری به شکل هدفمند رخ دهد. اگر ارزشیابی توصیفی به درستی انجام پذیرد، اساسا نتایج بهتری حاصل خواهد شد؛ چونکه در این شیوه دانش آموزان با نمره و عدد مقایسه نمی گردد. وفاق ملی را باید از پیش دبستانی آغاز کرد معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش افزود: اصل وفاق ملی که رئیس جمهور آنرا محور اصلی دولت چهاردهم عنوان کرده، از مدرسه و دوره پیش دبستانی و ابتدایی شروع می شود. موضوعی که باید در بستر کارِ گروهی محقق شود که لازمه آن ترجیح دادن منافع جمعی به منافع فردی است که این مهم تنها در فضای رفاقتی و مشارکتی محقق می شود. وی با اشاره به نقش تشویق در انگیزه بخشی به دانش آموزان، تصریح کرد: مهرورزی و اخلاق نیکو یکی از شروط اصلی معلمی است و معلم باید بتواند در گام اول ارتباط عاطفی با دانش آموز برقرار کند؛ ارتباطی که مشارکت دانش آموز را در راه یادگیری می افزاید و سبب افزایش انگیزه او می شود. به عبارت بهتر، یادگیری پایدار در گرو ارتباط دو سویه معلم و دانش آموزان است. موضوعی که معلم در کنار همه روش های نوین تدریس و فراگیری مهارت های مختلف باید به آن توجه ویژه داشته باشد. وی با اعلان اینکه معلم مربی است، افزود: حرکات، رفتار، گفتار و منش معلم تاثیر تربیتی روی کودکان دارد. حکیم زاده با اعلان اینکه تربیت فرآیند ارزش بخشی است، تصریح کرد: کودک باید در مدرسه احساس ارزشمندی کند احساس کند مدرسه و نظام آموزشی فرصت کافی برای یادگیری و در اختیار او قرار می دهند. وی ضمن بیان این که نظام آموزشی و ذهنیت خانواده ها سیاست زده است، اظهار داشت: محور کارهای معاونت ابتدایی وزارت آموزش وپرورش در دور جدید، «توسعه عدالت»، «ارتقای کیفیت» و «ایجاد تعلق و هویت بخشی» است که این سه اصل برای حل سه ابر چالش نظام آموزشی کشور یعنی «نابرابری در آموزش و فرصت یادگیری و تربیتی»، «نگرانی راجع به کیفیت و ضعف مهارت های سواد پایه» و همینطور «بحران هویت» مد نظر قرار گرفته اند. ارتقا مهارت های پایه باید محور همه فعالیتها و برنامه ها باشد سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اشاره کرد: فعالیتها در آموزش ابتدایی باید بشکلی باشد که دانش آموزان مهارت های سواد پایه را به خوبی فرا بگیرند و برای یادگیری، توانمند و به ابزار یادگیری مجهز شوند. فراموش نکنید ایجاد سرمایه انسانی از مسیر تثبیت سواد پایه می گذرد و در این میان مهارت های زبانی و حسابی بیشترین نقش را دارند که متأسفانه دوره کرونا به مهارت های زبانی صدمه های زیادی رساند؛ البته این مورد مختص ایران نبود و تقریبا همه جهان با آن درگیر شده اند. وی اشاره کرد: معاونت آموزش ابتدایی در دور جدید تلاش دارد با همکاری استان ها و مناطق برنامه های لازم برای سواد پایه را طراحی کند تا آنها باتوجه به اقتضائات اقلیمی و بومی در طراحی این برنامه ها نقش داشته باشند. ایجاد محیط یاددگیری مثبت یک اصل است حکیم زاده با اعلان اینکه ایجاد محیط یادگیری مثبت اولویت دیگر معاونت آموزش ابتدایی است، اشاره کرد: این عوامل زمانی خروجی مطلوب خواهند داشت که محیط یادگیری مثبت بوجود آمده باشد و احساس تعلق به مدرسه در همه بچه ها وجود باشد و همه آنها صرف نظر از تفاوت های فردی، فرهنگی، زبانی و حتی اقتصادی خانواده ها بتوانند مهارت های یادگیری را در خود بهبود ببخشند. از سوی دیگر، دانش آموزان باید در فرآیند یادگیری هم مشارکت جدی داشته باشند تا محیط یادگیری مثبت ایجاد شود. حکیم زاده اشاره کرد: ایجاد فضای یادگیری مثبت سبب موفقیت تحصیلی دانش آموزان خواهد شد و از تبدیل ناکامی های تحصیلی به ناکامی های بزرگ تر جلوگیری می کند؛ این مهم محقق نمی شود مگر این که همه دانش آموزان و همه خانواده ها خویش را بخشی از فرآیند یادگیری بدانند. ضرورت پرهیز از جداسازی و غربالگری دانش آموزان معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش تصریح کرد: نتایج بررسی های علمی نشان میدهد نظام های آموزشی که از غربالگری و جداسازی دانش آموزان پرهیز دارند، عموماً به نتایج مطلوب تری می رسند و بهتر می توانند زمینه را برای پیشرفت جامعه فراهم کنند؛ به این علت همه کارهای نظام آموزشی باید به نحوی باشد که همه کودکان مفید بودن و پرارزش بودن را احساس کنند. او در آخر اشاره کرد: اگر زبان برنامه در سیاستگذاران نهادینه شود و اطلاعات بر اساس شاخصها و سنجه های دقیق علمی عرضه شوند، حتما مشارکت و شبکه سازی بین سیاستگذاران و تصمیم گیران منتج به مطلوب خواهد شد. فراموش نکنید تعدد برنامه ها و تراکم آنها الزاماً به معنای رسیدن به مطلوب نمی باشد.


منبع:

1403/08/04
12:47:21
5.0 / 5
124
تگهای خبر: آموزش , تحصیل , طراحی , علمی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است