صحرایی:

غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد

غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد

به گزارش دانشگاه فارسی، وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در این دولت غول کنکور در چراغ جادو شد؛ دو دولت، دو مجلس، تصویب گردید، ابلاغ گردید، اما اجرا نشد. ولی این دولت در بحبوحه تلاطم شروع سال ۱۴۰۲ این مصوبه را اجرا کرد.



به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، رضامراد صحرایی، در دیدار جمع زیادی از فرهنگیان و در آیین تجلیل از معلمان نمونه کشوری با حضور رئیس جمهوری، ضمن تقدیر از آیت الله سیدابراهیم رئیسی برای حضور در جمع معلمان، اظهار داشت: حضور شما در جمع معلمان با توجه به این که خود شما هم اصالتاً و اساساً یک معلم هستید پیام های خیلی مهمی دارد. آموزش و پرورش در کف مسائل انقلاب قرار گرفته است وی با گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام خمینی (ره) و شهدای انقلاب اسلامی بخصوص پنج هزار معلم شهید و ۳۶ هزار دانش آموز شهید، شهدای مظلوم غزه و شهدای مظلوم حادثه تروریستی کرمان افزود: ما در حادثه کرمان، یک کلاس کامل تقدیم انقلاب کردیم. از جمع شهدا و جانبازان آن حادثه بیشتر از ۳۰ درصد معلم و دانش آموز بودند و این یعنی آنکه آموزش وپرورش در کف مسائل انقلاب قرار گرفته است. معلم ستون فقرات نظام آموزشی است صحرایی با اعلان اینکه گردهمایی امروز برای احیای حرمت معلمان است، اظهار داشت: معلم ستون فقرات نظام آموزشی است. در تعبیر رهبر معظم انقلاب، معلم معمار هویت آینده کشور است. معلم صاحب نفس است، انسان ساز است و روشن کننده دل انسان هاست. معظم له در جایی می فرمایند کار معلم از انرژی هسته ای خیلی مهم تر است، در انرژی هسته ای ما از سنگ به آن انرژی می رسیم، کار معلم گوهری به نام انسان و ساختن آن گوهر. جای دیگری می فرمایند معلم زیرساخت سرافرازی کشور را می سازد و همه حتی شهدا و اولیا و امام راحل عظیم الشان رحین منت معلمان هستند. این تعبیر از معلم برآمده از دیدگاه اسلام به جایگاه معلم است. ما نظام تعلیم و تربیت خاص خودمان را داریم. پیام این دیدگاه اینست که ما همه نظام های تعلیم و تربیتی را بشناسیم اما ما خود صاحب نظام تعلیم و تربیت هستیم. اگر تحول می خواهیم، عامل تحول معلم است وزیر آموزش وپرورش اشاره کرد: در این دستگاه با نظرات وارداتی نمی توان معلم تربیت کرد و دانش آموز را برای آینده ساخت. ما برای ساختن آینده کشور، مهم ترین تکیه گاهمان جامعه خوشنام معلمان هستند و بنده اعلام می کنم که وزیر آموزش وپرورش با معلمانش می تواند تحول را در این نظام رقم بزند نه بودجه و سایر امکانات. اگر تحول می خواهیم، عامل تحول معلم است. تحول از سر آغاز می شود. ما معلمان باید تحول را از خود شروع نماییم تا جامعه را متحول سازیم. صحرایی اظهار داشت: سال ۱۴۰۲ سالی بود به غایت پرماجرا و متلاطم برای آموزش وپرورش کشور که امروز به تجربه ای پرارزش تبدیل گشته است. نشان دادیم که اگر با هم باشیم و متحد و منسجم و همدل و همکار و همراه و همسو در دل بحران تحول می آفرینیم. حوادث ۱۴۰۲ در تاریخ آموزش وپرورش بی سابقه بودند. چه حادثه ای که در بین و چه حادثه ای که در انتها رخ داد اما در دل این بحران چه دستاوردهایی که داشتیم. نقشه اجرای حقیقی سند تحول آماده تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی است وی به این دستاوردها اشاره نمود و اظهار داشت: نقطه تمرکز ما اجرای حقیقی سند تحول بنیادین بوده است. بعد از ۱۲ سال نقشه این سند با پنج خصوصیت مشخص و دقیق، سنجش پذیر، دست یافتنی، منطقی و دسته بندی شده آماده تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی است. پیام سند در نقشه راه آن اینست که همه با هم باید آموزش وپرورش را تکان دهیم و روح سند یعنی ائتلاف برای اعتلای تعلیم و تربیت. برای اجرای سند بودجه ضروری است اما شرط لازم و کافی بودجه نیست، مسئله ما شکل گرفتن آن ائتلاف و تبدیل شدن آموزش وپرورش به مسئله اصلی است. نقشه به دنبال این مهم می باشد. نگاشت مدرسه ای سند تحول در انتظار تصویب در شورای عالی آموزش وپرورش / اجرای آزمایشی شروع شده است صحرایی با اعلان اینکه نگاشت مدرسه ای سند نگاشته شد، اظهار داشت: برای کاهش فاصله صف و ستاد به دستورالعملی نیاز بود تا بگوید مدیر مدرسه که مقرر است تحول را رقم بزنی، این را چطور باید پیاده کنی. این سند هم در انتظار تصویب در شورای عالی آموزش وپرورش است و اجرای آزمایشی آن شروع شده است. تشکیل شورای راهبری سند تحول، تعریف هفت پروژه ملی و تصویب بخشنامه ملی مهارت آموزی او همینطور با اعلان اینکه نگاشت نهادی سند هم آماده و توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ گردیده است، اظهار داشت: هفت پروژه ملی پیشران برای اجرای بخش قابل توجهی از سند انتخاب و به خلاقیت رئیس جمهور برای تشکیل شورایی برای راهبری سند به ریاست معاون اول آماده اجرا شده است. یک پروژه از آن هفت پروژه هفته گذشته در دولت تصویب گردید. این اولین بخشنامه اجرایی در قالب اصل ۱۳۸ قانون اساسی برای اجرای سند تحول بود تحت عنوان «مهارت آموزی یکپارچه و سراسری دانش آموزان کشور». پیام این شورایی که به دستور رئیس جمهور و به ریاست معاون اول شکل گرفته اینست که آموزش وپرورش مسئله ملی است. نخستین اقدام مهم ما آن بود که مبحث سند به یک جهت اصلی در برنامه های پیشرفت کشور تبدیل گردد. ماده ۹۲ قانون برنامه هفتم کشور «آموزش و پرورش به مثابه امر ملی» نام دارد و آنجا تکلیف شده که بمحض تصویب قانون باید ظرف شش ماه، تقسیم کار ملی که در آن وظایف یکایک ارکان کشور برای تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت تعیین شده، تصویب و برای اجرا ابلاغ شود. آموزش و پرورش در برنامه هفتم ۳۸ حکم دارد عضو کابینه دولت سیزدهم با اعلان اینکه آموزش وپرورش در برنامه هفتم ۳۸ حکم دارد، اظهار داشت: این کار بی سابقه است و امیدواریم آنرا محقق نماییم. در این دولت غول کنکور در چراغ جادو شد صحرایی اظهار داشت: اتفاق مهم دیگر آن بود که در این دولت غول کنکور در چراغ جادو شد. دو دولت، دو مجلس، تصویب گردید، ابلاغ گردید، اما اجرا نشد. ولی این دولت در بحبوحه تلاطم شروع سال ۱۴۰۲ این مصوبه را اجرا کرد. هدف آن مصوبه آن است که از حفظیات به یادگیری عمیق حرکت نماییم. هدف آن است که مرجعیت به برنامه درسی ملی به مدرسه و به معلم بازگردد نه این که در یک موسسه کنکوری بیرونی که تمام دغدغه اش میزان درآمدش است تعیین شود. هیچ تحولی در سطح وسیع و کلان رخ نمی دهد مگر این که رئیس آن دولت پشت کار باشد. اگر این مصوبه اجرا شد چون رئیس دولت خواست که اجرا شد وگرنه بهانه جویی برای عدم اجرا زیاد بود. اما بهانه بُر نگذاشت که حادثه های پیشین تکرار شود. ۴۰ درصد سال گذشته، سال جاری ۵۰ درصد و ۶۰ درصد سال آینده، نمره راهیابی به دانشگاه ها از خواندن عمیق کتاب های درسی، گوش فرا دادن درست به حرف های معلم ناشی می شود. هفت استان سهم از دست رفته خود در ۳ هزار صندلی برتر دانشگاه ها را پس گرفتند مقام عالی وزارت آموزش وپرورش افزود: عدالت آموزشی هم یک رهاورد بود. شواهد نشان دهنده راهیابی گسترده دانش آموزان مناطق محروم به دانشگاه های خوب کشور است. هفت استان سهم از دست رفته خود در ۳ هزار صندلی برتر دانشگاه ها را پس گرفتند. سیستان و بلوچستان از ۱۶ صدم درصد به ۴۸ صدم درصد ارتقا پیدا کرده است. تعداد رتبه های برتر استان کرمان سه برابر شده است. از اسفراین، سرپل ذهاب، چارآیماق، پل دختر و اسلام آباد، نفر برتر در ۴۰ نفر برتر همه رشته ها داشته ایم. این یک گواه مهم می باشد و این اتفاق خیزشی در تقویت مدرسه های دولتی به راه انداخته است. رقابت بین مدرسه ها برای ارتقای کیفیت به دغدغه خودشان تبدیل خواهد شد وی اشاره کرد: این نخستین بار است که پیمایش ملی از وضعیت نظام تعلیم و تربیت کشور رخ می دهد و ما می دانیم کدام مدرسه در کدام منطقه از کشور، در چه درسی، معلم آن چه وضعی دارد و اگر این ادامه پیدا کند رقابت بین مدرسه ها برای ارتقای کیفیت به دغدغه خودشان تبدیل خواهد شد. تحول در تعلیم، تربیت و تأمین معلمان / ظرفیت پذیرش دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی ۳۰۰ درصد رشد کرده است صحرایی به وضعیت تعلیم، تربیت و تأمین معلم اشاره نمود و اضافه کرد: این دولت تربیت معلم را اصیل می داند. اما جبران نقصان ها ما را به یافتن راه های برای تأمین معلم وامی دارد. اصالت با تربیت معلم است. راتبه معلمی بهتر از استخدام ماده ۲۸ است. حتما بهتر است و در نتیجه آنرا دنبال خواهیم کرد. جذب استعدادهای برتر دانشگاه های کشور بهتر از ماده ۲۸ است. سال جاری کنکور اختصاصی تربیت معلم داشتیم. دانشگاه فرهنگیان هیات مرکزی جذب استاد دارد. مسیر جذب برای استعدادهای برتر باز شده است، چون می خواهیم بسان کشاورزی که بهترین بذرش را در مزرعه می کارد، بهترین دانش آموزان را معلمان کشور نماییم. برنامه تربیتی اختصاصی دارند. ظرفیت پذیرش دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی ۳۰۰ درصد رشد کرده است و تربیت دینی و هویت معلمان دغدغه ما شده است. این دولت در این ۳۰ ماه معادل ۲۰ درصد کل معلمان کشور را تأمین کرده است وزیر آموزش وپرورش در ادامه سخنرانی خود افزود: این دولت در این ۳۰ ماه معادل ۲۰ درصد کل معلمان کشور را تأمین کرده است و این نشان میدهد که ما بنا نداریم مسئله را به زمان دیگری موکول نماییم و صد البته این از دشواری های ما است. سال قبل ۵۰ هزار معلم و سال جاری ۷۲ هزار معلم از آزمون های استخدامی خواهند آمد. سال قبل ۲۵ هزار معلم از دانشگاه های شهیدرجایی و فرهنگیان و سالجاری هم حدود ۲۵ هزار نفر ظرفیت دو دانشگاه هم افزایش چشم گیر داشته است. تحول بی سابقه در جذب معلم؛ هم کمیت، هم کیفیت وی با اعلان اینکه استخدام سال قبل بی سابقه بود و استخدام های سال جاری بی سابقه تر، اظهار داشت: اما نه فقط از نظر کمیت که سابقه ندارد در یک سال ۵۰ هزار معلم جدید وارد آموزش وپرورش شده باشند، بلکه از حیث کیفیت؛ پیدا کردن کسی که ذات و ذی معلمی دارد، عشق و عرق و علاقه معلمی دارد. سال جاری، سال نهضت ملی آموزش معلمان است. دو دهه غفلت کرده ایم. اگر سالهای پیشین، سالی یکبار آموزش نیاز بود، سال جاری، هر فصل، آموزش نیاز است. سال جاری و در این دولت عهد کردیم که از مسیر غلط گذشته معلم تأمین نکنیم و نخواهیم کرد. تکمیل، تجهیز یا ساخت ۷ هزار مدرسه؛ روزانه ۸ مدرسه رضامراد صحرایی با اعلان اینکه «مدرسه قوی، ایران قوی» راهبردی بوده است که رئیس جمهور به من ابلاغ کرده اند، اظهار داشت: در عمر سپری شده دولت سیزدهم، قریب به ۷ هزار مدرسه تکمیل، تجهیز یا ساخته ایم، متوسط روزی ۸ مدرسه. در این دولت، ایران کارگاه مدرسه سازی شد و پیام آن به همه اینست که آینده را می سازیم. شاداب سازی کلاس های درس، تجهیز هنرستان ها که دغدغه پیوسته ماست. ۵ هزار میلیارد سال قبل برای این منظور تخصیص دادیم و البته راه دور و درازی در پیش داریم. ۱۹ هزار معلم پرورشی، مشاور و مربی ورزشی برای مدرسه ها جذب می کنیم وزیر آموزش وپرورش با اعلان اینکه بعد از قریب به ۱۵ سال ۱۹ هزار معلم پرورشی، مشاور و مربی ورزشی برای مدرسه ها جذب می نماییم، اظهار داشت: همینجا لازم می دانم قهرمانی شیربچه های کشورمان در مسابقات والیبال جهان را تبریک بگویم. آنها از سد آلمان گذشتند. دو روز قبل از سد مدافع عنوان قهرمانی یعنی چین تایپه گذشتند. پنج روز قبل از سد ایتالیا، هفت روز قبل از سد هلند گذشتند و ۹ روز پیش یکبار دیگر از سد همین آلمان گذشته بودند. آن چیزی که ما را سرافزار کرده است، بودجه و امکانات مان نیست، بلکه همت، اراده و روجیه فرزندان این سرزمین است و این آن چیزی است که شما معلمان باید آنرا ارتقا دهید. کارهای بی سابقه دولت برای دانش آموزان صحرایی به وضعیت دانش آموزان هم اشاره نمود و اظهار داشت: دانش آموز نقطه کانونی تمرکز سند تحول بنیادین است. این دولت در رابطه با دانش آموزان کارهایی انجام داده است که اگر بی سابقه نباشند، کم سابقه اند. منظومه ای به نام «امید، ایمان، خودباوری، خرد، نشاط و هویت» تهیه شده است و در قالب این منظومه مدارس کشور فعال شده اند. ما راهی دور و دراز در پیش داریم اما ۱۳.۵ میلیون روز اردو، بیشتر از ۸ میلیون کارهای فرهنگی دانش آموزان در آن شش قالب، بیشتر از ۵ میلیون حضور دانش آموزان در پویش مهر ریاست جمهوری، کسب مقام اول جهان در قرآن، برگزاری بیشتر از ۲۰ هزار محفل قرآنی دانش آموزی فقط در ماه مبارک رمضان گوشه ای است و نمی است از یمی که به راه افتاده است. تشکیل ۸ هزار گروه سرود دانش آموزی که آهنگ انقلابی بودن کشور را آنها می نوازند. ۱۳ آبان، ۹ دی، ۱۳ دی، ۲۲ بهمن و انتخابات بخشی زیادی از شکوه آن به آموزش وپرورش انقلابی و دانش آموزان آن بازمی گردد. ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز در مدرسه غربال شده انو مقام عالی وزارت آموزش وپرورش با اعلان اینکه صدمه های اجتماعی دغدغه ماست، اظهار داشت: یک قرارگاه ملی برای پیش گیری از صدمه در بطن مدرسه ها به وجود آورده ایم. چگونه می توانم نگویم که ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز در مدرسه غربال شده اند که اگر زمینه صدمه ای دارند ما نگذاریم این صدمه به جامعه برسد و آن بچه با آن صدمه بزرگ نشود. چگونه بازگو نکنم با وجود این که در بودجه پیشبینی نشده بود ۵ هزار میلیارد تومان سال قبل برای سلامت دانش آموزان تأمین شد. ۱۶۰ میلیون پاکت شیر به دانش آموزان دادیم و ۱۰۰ میلیون هم تا انتهای سال تحصیلی توزیع خواهیم کرد. چگونه نگویم که هدایت تحصیلی به شکلی پیش رفته که امروز ۴۰ درصد دانش آموزان در هنرستان ها هستند؛ یعنی پیام رفع بیکاری از مدرسه و کنشگری فعال برای ساختن آینده کشور. چگونه نگوییم که المپیادی ها در یکسال ۲۸ مدال آوردند و ما سردم دار و پیشنهادکننده دیپلماسی نخبگانی کشور خواهیم شد. چارچوب ملی شایستگی های پایه و عمومی نظام تعلیم و تربیت در آستانه ابلاغ صحرایی به کتاب های درسی هم اشاره نمود و اظهار داشت: کتاب نوشته ایم بدون آنکه چارچوب مقدماتی آنرا تهیه نماییم. خوشبختم به اطلاع برسانم که چارچوب ملی شایستگی های پایه و عمومی نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور آماده شده و در جلسه همین روزهای شورای عالی آموزش وپرورش به ریاست رئیس جمهور، ابلاغ خواهد گردید و این آغاز بازبینی برای تولید کتاب های مفید و شوق انگیز و جذاب برای کودکان این سرزمین خواهد بود. بازآرایی دوره متوسطه و همچنین حرکت از برنامه درسی دانایی محور به برنامه درسی توانایی محور و مهارت محور نکته کلیدی این چارچوب است. فرآیند انتخاب معلمان نمونه وزیر آموزش وپرورش به حضور معلمان نمونه کشوری در این آیین اشاره نمود و اظهار داشت: این عزیزان در فرآیندی انتخاب شده اند که متفاوت با فرآیندهای پیشین بوده است. اولاً در سطح مدرسه ما سعی کردیم معلمان را شناسایی و کشف نماییم. بعضی از معلمان آنقدر نجیب اند که وارد این فرآیندها نمی شوند. ۹۳ هزار مدرسه افرادی را که تشخیص می دادند جایگاه معلم نمونه دارند را معرفی کردند و در شهرستان ها ۲۳۱۷ معلم نمونه برگزیده شد. بعد از آن در استان ها ۳۲۰ معلم و امروز در کشور ۲۰ معلم در این مکان دور هم جمع شده اند. از خلاقیت های این دوره مشارکت های اولیا و دانش آموزان در انتخاب معلم نمونه بوده است و از خلاقیت های دیگر انتخاب مدیر نمونه، معاون نمونه، مشاور نمونه، مراقب سلامت نمونه و مربی پرورشی نمونه بوده است. جای شکر دارد که اعلام کنم ۴۰ درصد معلمان از روستاها انتخاب شده اند. معلمانی که گاهی آگاه نمی شوند ما چنین فرآیندی داریم. معلمان ما می دانند که دانشگاه دیر است و باید مدرسه ها را دریابیم. نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران منبعث از اسلام ناب محمدی رضامراد صحرایی در انتها اظهار داشت: نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران نظامی است متفاوت، برگرفته و منبعث از اسلام ناب محمدی. درخت این نظام تعلیم و تربیت زنده است، بانشاط و پویا. استوار است و تنومند.

1403/02/11
11:54:56
5.0 / 5
115
تگهای خبر: آموزش , پروژه , تحصیل , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است