ارجاع ۵ درصد نوآموزان به سنجش تخصصی سلامت

ارجاع ۵ درصد نوآموزان به سنجش تخصصی سلامت

دانشگاه فارسی: به گزارش دانشگاه فارسی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از ارجاع حدود پنج الی شش درصد از نوآموزان شرکت کننده در فرایند سنجش سلامت به سنجش تخصصی و هم تشکیل کمیته «جای دهی آموزشی» برای نخستین بار به منظور تعیین چگونگی جای دهی دانش آموزان استثنایی در مدارس استثنایی اطلاع داد.


حمید طریفی حسینی در گفت و گو با ایسنا، با بیان این که حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز کلاس اولی در سال قبل در کل کشور داشتیم، اظهار داشت: از نظر ما حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر از کلاس اولی ها تقریباً تعیین تکلیف شده اند یعنی کار سنجش آنها انجام شده است.
وی با اعلان اینکه پرونده سنجش مقدماتی ما تقریباً بسته شده است و خیلی مراجعات محددودی در سطح کشور داریم که کار سنجش آنها نیز در حال انجام می باشد، توضیح داد: برخی از این نوآموزان کلاس اولی به سنجش تخصصی سلامت ارجاع داده شده اند که حدود ۸۰ درصد از تست های تخصصی این نوآموزان نیز انجام و ۲۰ درصد از تست های تخصصی باقی مانده است. اگر این تست های تخصصی هم صورت گیرد پرونده سنجش در بخش تخصصی هم کاملا بسته می شود. تلاش می نماییم تا انتهای مرداد ماه سنجش تخصصی ما صورت گیرد.
به گفته طریفی کار سنجش سلامت ۴۰ هزار الی ۵۰ هزار نفر در کل کشور باقی مانده است که این افراد هم می تواند تا مردادماه برای انجام سنجش خود به پایگاه ها مراجعه کنند.
تجدید نظر در ابعاد سنجش سلامت و انجام تست ها توسط نیروهای متخصص رییس سازمان آموزش وپرورش استثنایی عنوان کرد: امسال پروسه سنجش در ابعاد و مولفه های مختلف مورد تجدید نظر و بازبینی قرار گرفت. یکی از مولفه های آن نیرو و عوامل انسانی درگیر در این امر بود. امسال برای نخستین بار بخش مهمی از برنامه سنجش توسط نیروهای متخصصی که در مراکز مشکلات ویژه یادگیری ما کار می کردند انجام شد. این متخصصین حرفه ای و اکثرا دارای مدارک تحصیلی مرتبط در سطح فوق لیسانس و دکتری هستند و تست ها توسط این افراد گرفته شد. کیفیت کار خیلی بالاتر رفت و بدین جهت ارجاعات ما به مرحله تخصصی به ویژه در ارجاع تخصصی هوش، کم شد.
به گفته وی از این طریق حدود ۵۰ درصد ارجاعات تخصصی به مرحله تخصصی ارزیابی هوش کاهش داده شده است چونکه نوآموزان در همان سطح اول توسط ابزارها و نیروهای متخصص سنجش می شدند.
طریفی بیان کرد: امسال سنجش سلامت متفاوت تر از سالهای قبل انجام شد. از این بابت خانواده ها نیز فضای بهتری را تجربه کردند چونکه نیازی نبود جهت بررسی های بیشتر به پایگاه های تخصصی مراجعه کنند. کوشیدیم گاهی استرسی که به دانش آموز و خانواده وارد می شد را از باب پیگیری های سطح بالاتر حذف نماییم.
چند درصد نوآموزان نیازمند مداخله جدی تشخیص داده شده اند؟ رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی در پاسخ به این که چه تعداد از نوآموزانی که به سنجش تخصصی ارجاع داده شدند با مشکلات نیازمند مداخله جدی گزارش شدند؟، اظهار داشت: بطور معمول بین ۵ تا ۶ درصد از افرادی که در پروسه سنجش شرکت می کنند به سنجش تخصصی ارجاع داده می شوند و در این پروسه هم کمتر از یک درصد بچه ها دارای معلولیت یا اختلال شدید تشخیص داده می شوند که نیاز به مداخله جدی دارند. از این جهت هم نباید خانواده ها نگرانی داشته باشند چونکه ارجاع تخصصی از باب بررسی های دقیق تر و بیشتر برای تشخیص مشکل و جای دهی آموزشی درست برای دانش آموز اتفاق می افتد.
تشکیل کمیته «جای دهی آموزشی» برای نخستین بار طریفی همین طور از تشکیل کمیته «جای دهی آموزشی» برای نخستین بار بمنظور تعیین چگونگی جای دهی دانش آموزان استثنایی در مدارس استثنایی خبر و توضیح داد: ما برای نخستین بار کمیته ای تحت عنوان کمیته جای دهی آموزشی در آموزش وپرورش استثنائی ایجاد کردیم. این کمیته در مراکز جامع سنجش و آموزش و توانبخشی و مداخله به هنگام ما تشکیل می شود.
به گفته ی ایشان، افراد مختلفی همچون اولیای دانش آموز، مدیر مرکز، آموزگار استثنایی که در رابطه با نوع معلولیت دانش آموز باشد و یک نفر نیروی توان بخشی عضو کمیته یاد شده هستند و تصمیم می گیرند دانش آموزی که سطح، شدت و نوع معلولیت او مشخص شده است باید در مدرسه استثنایی یا عادی جای گیرد، یا می تواند آموزش در منزل ببیند و یا حتی کلاس های بیمارستانی برای او اجرا شود چونکه آموزش وپرورش استثنایی آموزش ویژه ای خارج از مدرسه هم ارائه می دهد.
طریفی افزود: آن کمیته تصمیم می گیرد که دانش آموز کجا جای بگیرد و چه نوع خدماتی دریافت کند. برای مثال این کمیته مشخص می کند دانش آموز شناسایی شده نیاز به معلم رابط دارد یا خیر؟، برای چه ساعتی نیاز به معلم رابط دارد؟، آیا نیاز به خدمات توان بخشی دارد یا خیر؟، نیاز به چه سطحی از خدمات توانبخشی دارد؟. این کمیته جزییات را صورت جلسه می کنند و در سامانه ذیربط بارگذاری می شود. پس از آن مشخصات برای سامانه ثبت نام ارسال می شود و دانش آموز می تواند در مدرسه مربوطه ثبت نام را انجام دهد.
رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی همین طور تصریح کرد: قبلا روال اینطور بود که بعد از مشخص شدن نتیجه تست، مدیر مدرسه تصمیم می گرفت کار ثبت نام یا جای دهی دانش آموز در مدرسه عادی یا استثنایی صورت گیرد اما حالا این کمیته که از ذی نفعان مختلفی تشکیل شده است در این زمینه تصمیم می گیرند. برای این کار هم آزمونگر آزمون و تست را می گیرد، پس از آمدن نتیجه تست خاصیت های دیگر دانش آموز نیز در آن کمیته مورد بررسی قرار می گیرد و آن چه به مصلحت دانش آموز است تصمیم گیری می شود.
کمیته «جای دهی آموزشی» در طول سال فعال است؟ وی در پاسخ به این که آیا کمیته جای دهی آموزشی در طول سال فعال است؟، اضافه کرد: این کمیته همیشه بصورت دائمی در طول سال تحصیلی فعال است چونکه ممکنست در خلال سال تحصیلی با دانش آموزی مواجه شویم که باید مورد تست مجدد قرار گیرد، بدین سبب این کمیته همیشه فعال است و به حسب مورد جلسات آن در مرکز جامع برگزار می گردد.




منبع:

1402/05/09
08:25:56
5.0 / 5
268
تگهای خبر: آموزش , تحصیل , ثبت نام , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است