شرایط شرکت و دایره مشمولان آزمون استخدامی آموزش و پرورش

شرایط شرکت و دایره مشمولان آزمون استخدامی آموزش و پرورش

به گزارش دانشگاه فارسی، آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش برای جذب ۲۸ هزار آموزگار دوره ابتدایی مقرر است در روز هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ برگزار شود؛ طبق اعلام معاون وزیر آموزش و پرورش، شرایط شرکت در آزمون استخدامی تغییر و تسهیل شده است؛ بدین سان علاقه مندان بسیاری به حوزه آموزش و پرورش و شغل معلمی می توانند در آزمون مذکور ثبت نام کنند.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از ایسنا، صادق ستاری فرد، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش وپرورش در نشست خبری هفته اخیرش جزئیاتی از برگزاری آزمون استخدامی جدید آموزش وپرورش اعلام نموده است؛ همچون آنکه آزمون استخدامی برمبنای ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است؛ این آزمون هشتم اردیبهشت سال آینده یعنی نخستین فرصت پس از ماه مبارک رمضان انجام می شود. ثبت نام از پایان هفته یعنی نهم یا دهم اسفندماه شروع و مختص جذب آموزگاران ابتدایی است و در مجموع ۲۸ هزار آموزگار دوره ابتدایی، استثنایی، عشایری و مرزی جذب خواهند شد.

بگفته وی پروسه مصاحبه و گزینش و موارد امتیاز آور در ۲۳ حیطه بصورت کامل مشخص شده است. آموزش وپرورش بدنبال آنست در ارزیابی تکمیلی یا همان مصاحبه از ظرفیت نیروی غیر بومی ارزیابان حرفه ای استفاده نماید. در حالی که قبلا مصاحبه ها در سطح استانی انجام می شد این وزارتخانه بدنبال تربیت ارزیابان حرفه ای است. تغییر دیگر نیز مربوط به "سن" است. قبلا تفکیکی برای مدرک ارشد وجود داشت اما این را برداشته شده و امسال طبق قانون، حداقل سن ۲۰ و حداکثر سن ۴۰ سال است و اینطور دهه شصتی ها هم در آزمون می توانند شرکت نمایند.
وی همین طور به شاخص ها و خاصیت های شخصیتی شغل معلمی اشاره کرده و گفته است که شایستگی های عمومی در قالب ۲۳ شاخص در دفترچه مشخص شده که در مصاحبه سنجیده می شود. حدنصاب را نیز اصلاح کرده ایم و میانگین نمره سه نفر اول هر منطقه مبنای حدنصاب قرار می گیرد و کمک می نماید افراد بیشتری وارد پروسه ارزیابی تکمیلی و مصاحبه شوند. متاسفانه سال قبل از مجموع سهمیه های دریافت شده، ۹هزار و ۷۷۵ صندلی ما خالی ماند و در مرحله تکمیل ظرفیت دیدیم که نمرات منفی است. باید اجازه دهیم نخبگان سایر رشته ها نیز در آزمون شرکت نمایند. ما تقویت علوم ریاضی و علوم پایه را در دوره ابتدایی مدنظر داریم.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش وپرورش اضافه کرد: قبلا سهم نمره آزمون کتبی ۷۰ درصد و مصاحبه ۳۰ درصد بود که در آزمون پیش رو سهم آزمون ۴۰ و سهم مصاحبه ۶۰ درصد خواهد بود. تغییر بعدی افزایش طول زمان گزینش است. نتایج نهایی آزمون نیمه تیرماه اعلام می شود و تا اواخر شهریور فرصت شرکت در دوره مهارت آموزی فراهم می شود. به بیان دیگر کل آزمون ۱۰۰۰ امتیاز دارد که ۴۰۰ امتیاز مربوط به آزمون کتبی و ۶۰۰ امتیاز مربوط به ارزیابی تکمیلی است. حداقل نمره برای قبولی ۴۷۰ امتیاز است. در حقیقت ورود و شرکت در آزمون تسهیل شده، اما قبولی مشکل تر شده است.
در ادامه به برخی شرایط و تغییرات آزمون استخدامی پیش رو اشاره می شود:

شرط سنی چقدر است؟

افزایش سقف سنی به ۳ طریق: همکاری تمام وقت با مدارس دولتی، تاهل و فرزند
- شرط سنی جهت شرکت در آزمون داشتن حداقل سن ۲۰ سال تمام و داشتن حداکثر ۴۰ سال تمام (لیسانس و فوق لیسانس) است. همین طور به سبب تبصره ۲ ماده واحده « نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش وپرورش مصوب سال ۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدت همکاری تمام وقت افرادی که به استناد یکی از قوانین و مقررات موضوعه با واحدهای دولتی آموزشی و تربیتی آموزش وپرورش همکاری کرده اند از حداکثر سن جهت شرکت در آزمون های استخدامی وزارت آموزش وپرورش کسر می شود.
علاوه براین، به سبب بند(الف)ماده ۱۵ قانون حمایت ازخانواده و جوانی جمعیت، داوطلبان مشمول قانون مزبور به ازای تاهل و نیز داشتن هر فرزند، یک سال تا حداکثر پنج سال به سقف محدوده سنی اضافه خواهد شد. امتیازات فوق الذکر، مشروط به آنست که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه داوطلب یا فرزند وی، بالای ۵‏‏/۲ نباشد. مبنای تعیین نرخ باروری، آخرین اعلام رسمی وزارت کشور در زمان برگزاری امتحان مشتر ک فراگیر است.

تغییر منابع آزمونی در ۳ حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی
- مواد امتحان مشترک فراگیر (آزمون کتبی) در آزمون آتی تغییر کرده و به عنوان مثال زبان خارجی حذف گردیده است. (منابع دقیق جهت مطالعه در دفترچه ای که منتشر خواهد شد اعلام می شود.)
الف- مواد حیطه عمومی شامل تاریخ و فرهنگ تمدن، تعلیم و تربیت اسلامی، معارف و اندیشه اسلامی و دانش اجتماعی و حقوق اساسی است.
ب- مواد حیطه اختصاصی شامل اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش، روش­ ها و فنون تدریس، روانشناسی تربیتی و سنجش و اندازه گیری پیشرفت تحصیلی است.
ج- مواد حیطه تخصصی شامل مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی قرآن و هدیه­ های آسمانی دوره ابتدایی، مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی ریاضی دوره ابتدایی، مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی علوم تجربی دوره ابتدایی، مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی فارسی دوره ابتدایی و مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی است.
تعداد سوالات امتحان حیطه عمومی۸۰ سوال خواهد بود که بصورت چهار گزینه ای و با احتساب یک سوم نمره منفی طراحی خواهد شد. سوالات حیطه های اختصاصی و تخصصی در امتحان مشترک فراگیر (آزمون کتبی) و بصورت چهار گزینه ای با احتساب یک سوم نمره منفی به ترتیب ۴۰ و ۸۰ سوال خواهد بود.
تمامی محتوای مواد حیطه تخصصی پایگاه تخصصی کتب درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به آدرس http: //chap.sch.ir قسمت راهنمای تدریس دوره ابتدایی موجود است.
بعد از برگزاری امتحان مشترک فراگیر (کتبی)، نمرات داوطلبان به تفکیک حیطه های عمومی، اختصاصی و تخصصی محاسبه می گردد براین اساس کسب حداقل ۵۰ درصد میانگین نمره مکتسبه سه نفر اول با ارزش وزنی ۴۰ درصد برای حیطه عمومی و ۶۰ درصد برای حیطه اختصاصی و تخصصی در هر شغل- شهرستان محاسبه و مبنای سایر مراحل معرفی داوطلبان قرار می گیرد.

افزایش رشته های شغلی جهت شرکت در آزمون؛ علوم پایه در مرکز توجه
- بسط رشته های احراز شغل آموزگاری به علوم اسلامی، علوم انسانی و علوم پایه از دیگر تغییرات آزمون مذکور است. برمبنای تحلیل داده­ های حاصل از پذیرفته شدگان آزمون سال ۱۳۹۹، حدود ۶۸ درصد و آزمون ۱۴۰۰ حدود ۷۰ درصد از معلمان آموزگار پذیرفته شده نهایی از دانش­ آموختگان دانشگاه های غیردولتی، آزاد و پیام نور بودند. همین طور تعداد صندلی های رشته های علوم تربیتی و گرایش های وابسته در دانشگاهای دولتی حدود ۳۰۰۰ صندلی، اما نیاز آموزش وپرورش بیش از ۲۰ هزار نفر است.
برمبنای آنچه که در جداول رشته های تحصیلی جهت شرکت در آزمون استخدامی شغل آموزگاری آمده است، صراحتا به انطباق رشته تحصیلی هر دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد پرداخته است، در صورتیکه اصالت باید بر دوره کارشناسی باشد، برای اینکه دانش پایه تخصصی و عمومی در دوره کارشناسی شکل می گیرد، از طرفی همچنان که در سالیان اخیر شاهد بودیم داوطلبان دارای هر مدرک کارشناسی (رشته مرتبط یا غیرمرتبط همچون کارشناسی علوم دامی)، فقط با گذراندن دوره کوتاه مدت کارشناسی ارشد در چند رشته فوق الذکر، جواز حضور در کسوت معلم آموزگار را پیدا می کنند.
مواد آزمونی معرفی شده برای آزمون استخدامی اساساً می بایست سطحی از دانش و مهارت را بسنجد که منطبق نیاز معلمی برای تدریس و تربیت در دوره مربوطه باشد. لذا، عدم سنجش دانش داوطلبان در دروس علوم، فارسی، ریاضی و قرآن محل تأمل جدی است، که می بایست مرتفع شود. معلم آموزگار ابتدایی باید یک مربی/معلم چندمهارتی و برخوردار از سطح بالایی از هوش و دانش تخصصی موضوعی (علوم، فارسی، ریاضی و قرآن) باشد، لیکن هم اکنون این امکان نه بوسیله آزمون کتبی و نه ارزیابی و مصاحبه صورت نمی گیرد.
نتایج آزمون تیمز و پرلز نشان می دهند که دانش آموزان ایرانی از سطح پایینی از دانش ریاضی، خواندن و نوشتن برخوردار می باشند که یکی از علت ­های آنرا را می توان در تعیین رشته­ های مجاز به آموزگاری دانست. بخش مهمی از تضعیف علوم پایه به عنوان پایه و اساس رشد علمی کشور و ایجاد بی نظمی در هدایت تحصیلی مناسب دانش ­آموزان، به سبب ضعف در بازار اشتغال دانش­ آموختگان و عدم بسترسازی و برنامه­ ریزی مناسب در این زمینه است لذا، سهم آموزش وپرورش از رشد و توسعه علوم پایه در کشور و زمینه ­سازی مناسب برای هدایت تحصیلی دانش ­آموزان می­بایست مورد توجه باشد.
تجربه نشان داده است که به کارگیری و اشتغال معلمان رشته های علوم پایه و بعضاً مهندسی عمدتا در مدارس غیردولتی سبب کیفیت بهتر آموزش و فرآیندهای یاددهی و یادگیری شده است. ایجاد شرایط رقابتی جهت جذب و تامین بهترین و با کیفیت ­ترین معلمان برای دوره ابتدایی ضرورتی انکار ناپذیر است که با بسط رشته­ های در رابطه با برنامه درسی و متناسب با جدول دروس هفتگی امکان پذیر است.
یکی از عوامل عدم تحقق نظام دوری در دوره ابتدایی، که در سند تحول بنیادین صراحتاً عنوان شده است، ناتوانی تعدادی از معلمان در تدریس و آموزش دروس چند پایه تحصیلی و دشوار بودن برخی دروس همچون علوم و ریاضی است، موضوعی که به کرات توسط کارشناسان و مدیران مدارس در خصوص ناتوانی برخی نومعلمان در آموزش برخی دروس همچون ریاضی پایه های پنجم و ششم و استفاده معلم از برخی کتاب های کمک درسی و راهنما و نارضایتی والدین عنوان شده است.
بدیهی است، در صورت جذب معلم متعهد و دارای بهره­ هوشی و دانش موضوعی بالا، امکان برگزاری دوره ­های توانمندسازی و ارتقای مهارتهای حرفه ای معلم همچون علوم تربیتی بومی شده، فنون تدریس و سنجش و ارزشیابی در دوره یک ساله مهارت آموزی دانشگاه فرهنگیان و در طول سنوات خدمت وجود دارد.
ضعف برخی معلمان در دروس علوم پایه موجب تغییر نگرش دانش آموزان نسبت به علوم پایه و ریاضی و ضعف ایشان در این موارد و در نتیجه عدم اشتیاق به انتخاب رشته ریاضی فیزیک و علوم پایه در سطوح دانشگاهی می شود.

امکان ثبت نام داوطلب دکتری
دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی که عنوان رشته تحصیلی آنها با رشته های تحصیلی مندرج در جداول مربوطه که در دفترچه اعلام می شود مغایرت دارد، در صورت دارا بودن سایر شرایط، با مدرک تحصیلی پایین تر، مشروط به این که با عناوین رشته های مذکور انطباق داشته باشند، می ­توانند در آزمون شرکت نمایند. در صورت استخدام فرد، مدرک تحصیلی بالاتر در حکم کارگزینی ایشان اعمال نمی­ شود.
همین طور حافظان درجات یک تا پنج قرآن کریم به شرط داشتن حداقل مدرک کارشناسی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می توانند در آزمون شرکت نمایند.


ارزیابی تکمیلی (مصاحبه) چگونه خواهد بود؟
اعلام نتایج اولیه سه تا پنج برابر ظرفیت ازبین داوطلبان واجد شرایط، جهت ارزیابی تکمیلی از بین داوطلبان دارای حدنصاب صورت می پذیرد.
داوطلبان باید در مرحله ارزیابی تکمیلی صلاحیت معلمی توسط مراکز ارزیابی و سایر عوامل مربوط در مجموع حداقل ۴۷۰ امتیاز از حداکثر امتیاز ممکن (۱۰۰۰ امتیاز) را کسب کنند.
در ارزیابی تکمیلی، کسب حداقل (۹۵) امتیاز از شایستگی های عمومی، حداقل (۷۰) امتیاز از شایستگی اختصاصی و (۴۰) امتیاز از شایستگی تخصصی الزامی است.

اعلام نتیجه نهایی آزمون
پذیرش نهایی از بین داوطلبان معرفی شده به آموزش وپرورش(حداکثر سه برابر) درسقف ظرفیت پذیرش و بر طبق نتیجه امتحان مشترک فراگیر (کتبی) با وزن ۴۰ درصد و ارزیابی تکمیلی با وزن ۶۰ درصد لحاظ شده و برمبنای اولویت های انتخابی (حداکثر سه کد شغل محل) درمقایسه باسایر داوطلبان و با رعایت سهمیه قانونی داوطلب، به تعداد یک برابر ظرفیت صورت خواهد گرفت.

گزینش ها بومی است؛ نقل و انتقال ممنوع
باتوجه به مصوب جلسه ۹۶۵ سال ۹۸ شورای عالی آموزش وپرورش و همین طور تبصره ۴ ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» مصوب جلسه ۸۳۳ سال ۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی، هرگونه گزینش و استخدام در مشاغل آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش، برمبنای نیاز «برای بوم خدمت» خواهد بود که بصورت استانی صورت می ­پذیرد.
بدین سبب پس از طی پروسه استخدامی، خارج شدن نیرو (فرد قبول شده) از بوم خدمت استانی به منزله قطع رابطه استخدامی بوده و ابقای ردیف برای بوم استان خواهد بود.
بمنظور نگهداشت و افزایش ماندگاری نیروهای استخدام شده در دوره ابتدایی، هرگونه تغییر سمت نیروهای به کارگرفته شده موضوع این آگهی به سایر مشاغل گروه معلم و کیفیت بخشی و یا انتقال ایشان به سایر دستگاه های اجرائی ممنوع می باشد، مگر در موارد خاص که بعد از بررسی واحد طرح و برنامه استان و با تأیید مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و اموراداری و معاونت آموزش ابتدایی وزارتخانه انجام می­ شود. در اجرای تبصره ۴ مصوبه ۸۳۳ شورای انقلاب فرهنگی، خارج شدن نیرو از بوم (استان، شهرستان، منطقه و ناحیه) به منزله قطع رابطه استخدامی و ابقای ردیف برای بوم خواهد بود.


مهارت آموزی یک ساله پذیرفته شدگان در دانشگاه فرهنگیان
مدت دوره یکساله مهارت ­آموزی جزء سنوات خدمتی محسوب نخواهد شد و فقط به عنوان شرط استخدام پیمانی در آموزش­­ و پرورش است. گواهی آخر دوره مهارت ­آموزی، دارای ارزش برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی نیست.
محل مهارت ­آموزی دوره یک ساله، بر طبق شغل محل بعد از اعلام نتایج قطعی توسط دانشگاه فرهنگیان تعیین خواهد شد.
ضمن آنکه پذیرفته شدگان نهایی ضمن شرکت و موفقیت در دوره مهارت آموزی دانشگاه فرهنگیان باید در قالب برنامه سنجش صلاحیت حرفه ­ای معلمان و در راه رشد معلمی در دوره های ضمن خدمت پیش بینی شده مطابق ضوابط اعلامی وزارت آموزش وپرورش موفق به دریافت گواهینامه صلاحیت معلمی شوند. گذراندن حداقل ۱۲۰ ساعت ضمن خدمت در رابطه با امورتربیتی و مهارت های معلمی برای پذیرفته شدگان رشته های غیر امورتربیتی در دو سال نخست استخدام الزامی است.




منبع:

1401/12/08
14:03:26
5.0 / 5
365
تگهای خبر: آموزش , تحصیل , ثبت نام , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است