قائم مقام بنیاد ملی نخبگان:

خیلی از نخبگان برای اثرگذاری مطلوب نیازمند توانمندسازی هستند

خیلی از نخبگان برای اثرگذاری مطلوب نیازمند توانمندسازی هستند

دانشگاه فارسی: قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اعلان اینکه خیلی از دانشجویان نخبه تحت حمایت این بنیاد از توانایی اولیه خوبی برخوردار می باشند در عین حال این دانشجویان را برای رسیدن به نقطه اثرگذاری نیازمند آموزش و اقدامات توانمندسازی از طرف این بنیاد دانست.


به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، تعدادی از مستعدان برتر در نشستی با حضور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان به بیان دیدگاه ها و نظرات خود درباب فضای نخبگانی کشور، تسهیلات توانمندسازی و اثربخشی بنیاد ملی نخبگان در زمینه های مختلف دانش آموزان، دانشجویان و دانش آموختگان برتر پرداختند.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در قسمتی از این جلسه ضمن آرزوی موفقیت برای نخبگان در راه اثرگذاری در جامعه، به بیان تعاریف نخبگی برمبنای سند راهبری کشور در امور نخبگان پرداخت و عنوان کرد: برمبنای سندی که در کشور در توسط شورایعالی انقلاب فرهنگی مصوب شده، بخش عمده ای از افرادی که به عنوان نخبه می شناسیم جزو مستعدان برتر هستند یعنی توانایی های ذاتی، هوش سرشار و استعداد بالقوه دارند که باید شناسایی، توانمند و حمایت شوند و کشور از توانایی های ایشان استفاده نماید.
ناصر باقری مقدم اضافه کرد: تعدادی از مستعدان برتر هم که به بنیاد ملی نخبگان مراجعه می کنند بدنبال رفع موانع در راه اثرگذاری هستند. ازاین رو هدف کلی این بنیاد ایجاد تسهیلاتی است تا افراد بتوانند با استفاده از آنها امکان فعالیت بیشتر در کشور را داشته باشند.



قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه با اشاره به اینکه مخاطبان بنیاد در بخش علمی، سه شاخه عمده دانش آموزی، دانشجویی، اعضای هیات علمی و دانش آموختگان را شامل می شود که هر کدام تسهیلات ویژه خودرا دریافت می کنند، خاطرنشان کرد: بنیاد ملی نخبگان در ازای اعطای این تسهیلات از استعداد برتر می خواهد پویایی خودرا حفظ کند و توقع دارد مستعدان برتر در این راه در انجام مطالعات علمی خود استمرار داشته باشند.
باقری مقدم در ادامه با تکیه بر این که لازم است مستعدان برتر و دانشجویان نوورود، برای مطالعه طرح ها و تسهیلات بنیاد وقت بیشتری بگذارند تا با آگاهی کامل از شرایط، بهترین انتخاب را در جهت افزایش توانمندی های خود داشته باشند، اظهار داشت: خیلی از دانشجویان که الان تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان هستند عموماً توانایی اولیه خوبی دارند اما تا رسیدن به نقطه اثرگذاری، فاصله دارند، رسیدن به این نقطه نیازمند انجام اقداماتی جهت توانمندسازی ایشان است که همچون وظایف بنیاد به حساب می آید.
وی به تعدادی از طرح های در دست اجرای بنیاد ملی نخبگان اشاره نمود و اظهار داشت: در بنیاد ملی نخبگان، الان بیش از ۱۹ طرح مختلف درحال اجراست که امیدواریم بتوانیم با اطلاع رسانی صحیح و بموقع با کمک رسانه ها، دانشگاه ها و بنیادهای نخبگان استانی که در حقیقت بازوهای اجرائی بنیاد ملی نخبگان به شمار می روند و البته پیگیری نخبگان به عنوان مخاطبان اصلی این طرح ها، بستر لازم برای توانمندسازی مستعدان برتر کشور و طی طریق آنها تا نقطه اثرگذاری و نخبگی را فراهم نماییم.




معاون مستعدان و آینده ساران بنیاد ملی نخبگان نیز در این جلسه به تعدادی از سوالات حاضران در جلسه پاسخ گفت و ضمن تاکید باردیگر بر لزوم پیگیری مستعدان برتر در جهت کسب اطلاعات لازم درباب طرح های بنیاد بوسیله وبگاه این نهاد به آدرس bmn.ir به تشریح ضوابط و مقررات تعدادی از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان پرداخت.
سید محمدصاق موحد به بازبینی در ضوابط، مقررات، شیوه نامه و آئین نامه های طرح ها و تسهیلات بنیاد ملی نخبگا اشاره نمود و اظهار داشت: تسهیلات بنیاد بر طبق نیاز جامعه مخاطب طراحی شده است، و دلیل اعطای سالیانه تعدادی از این تسهیلات به علت حفظ پویایی مخاطبان این حمایت ها است.
وی به تشریح برخی ضوابط طرح شهید وزوایی پرداخت و افزود: به عنوان نمونه در طرح توسعه فعالیتهای علمی و فرهنگی دانشجویان و طلاب مستعد تحصیلی که به عنوان طرح شهید وزوایی شناخته می شود، معیارهای بسیار متنوعی برای شناسایی مد نظر است که در سامانه سینا بیش از ۲۵۰ مولفه برای آن در نظر گرفته شده که برگزیدگی در المپیادهای علمی و کسب رتبه برتر در آزمون های ورودی دانشگاهی دو مورد از اقسام معیارها است.
معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: در این طرح، مولفه هایی چون دستاوردها و بروندادهای پژوهشی و افتخارت آموزشی و همین طور افتخارات و دستاوردهای فرهنگی، مهارتی و فعالیتهای اثرگذار بطور شفاف و دقیق دیده شده و مورد ارزیابی قرار گرفته و سعی شده امتیازبندی ها در مقیاس یکدیگر تراز شده باشد.
موحد ضمن تاکید بر تلاش بنیاد در اصلاح رویه های اطلاع رسانی و لزوم همراهی دانشگاه ها و سایر مراکز علمی در تحقق این مهم به ضروت حل مسائل واقعی کشور به دست مستعدان برتر و نخبگان اشاره نمود و اظهار داشت: بنیاد ملی نخبگان تلاش دارد در قالب کارگروه های تخصصی نیازهای هر گروه نخبگانی را شناسایی و آنان را توانمندتر کند.
وی اضافه کرد: بدین منظور طرح توسعه ی هسته های مسئله محور پژوهشی و فناورانه یا طرح شهید احمدی روشن و طرح توسعه ی رویدادهای رقابتی مسئله محور یا طرح شهید بابایی طراحی و اجرا شده اند تا مستعدان در یک فضای واقعی روی یکی از مسائل واقعی کشور و ذیل یک استاد خبره، فعالیت کنند. این اقدام سبب می شود هم فرد به توانمندی لازم برای فعالیت در بازار واقعی کار برسد و هم دستگاه ها و نهادهای مختلف به توانمندی و مهارت آنان اعتماد کنند.




نکاتی پیرامون رویه های استعدادیابی و سازوکارهای اجرائی طرح دانش آموزان مستعد برتر(طرح شهاب) ، پیشنهاداتی درباب پروسه شناسایی استعدادهای برتر دانشجویی در طرح شهید وزوایی، طرح نکاتی ناظر بر فرایندهای تشکیل هسته های مساله محور طرح شهید احمدی روشن، ارائه مسایلی پیرامون رویکرد بنیاد در رویدادها و جریان های حل مساله و مساله محور، تاکید بر لزوم ایفای نقش بنیاد در موضوع ماموریت گرایی دانشگاه ها و طراحی رویه های الزام آور برای بکارگیری توان دانشجویان و اساتید در حل مسایل واقعی استانی، ملی و منطقه ای همچون مهم ترین مباحثی بود که از طرف دانشجویان حاضر در این جلسه یاد شده قرار گرفت.
همچینین ضرورت افزایش اطلاع رسانی بنیاد درباره ی طرح های بنیاد در رسانه های و در سطح دانشگاه ها، بیان مطالبی پیرامون نحوه حمایت های بنیاد ملی نخبگان از شرکت های دانش بنیان، خلاق و رویه های پشتیبانی از ایده های نوآورانه، از دیگر موضوعات یاد شده در این جلسه بود.
در ادامه این جلسه حاضران ضمن مطالعه سند استراتژیک کشور در امور نخبگان، آئین نامه ها و شیوه نامه های طرح ها و تسهیلات بنیاد، نسب به بیان نقطه نظرات، دغدغه ها، انتقادات و پیشنهادات خود درباب نظام آموزش و پرورش، آموزش عالی، مباحث در رابطه با برنامه های فرهنگی، ملی و هویت ساز و نگهداشت نخبگان در کشور و استعدادیابی در سایر حوزه های غیر دانشگاهی اقدام و مطالب خودرا به بنیاد ملی نخبگان ارسال نمایند.


منبع:

1401/06/10
10:18:10
5.0 / 5
175
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است