كارنامه سال اول دولت مردمی _ ۲۷

عزم دولت برای ورود نخبگان به دستگاه های اجرائی

عزم دولت برای ورود نخبگان به دستگاه های اجرائی

دانشگاه فارسی: درحالی که خیلی از منتقدان یکی از ایرادات اصلی بخشنامه جذب نخبگان در دستگاه های اجرائی را تکلیفی نبودن آن برای دستگاهها می دانستند و معتقد بودند که این بخشنامه، بیشتر «توصیه ای و پیشنهادی» است، حالا مقدمات استخدام حدود 200 نخبه در دولت سیزدهم در حال انجام می باشد.


به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می گذرد، دولتی که به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خودرا شروع کرد و به اذعان خیلی از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت های بعد از انقلاب، هیچ دولتی به اندازه دولت سیزدهم و آیت الله رئیسی میراث دار مشکلات، ضعف ها و کاستی های برجای مانده از دولت قبل از خود نبوده است.
وضعیت بد فاکتورهای کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش ها که ماحصل سیاستگذاری ها و اقدامات نادرست سالهای قبل از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که بگفته آیت الله رئیسی در نخستین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، اولین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!
با اینحال گرچه چالش ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم شامل رییس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرائی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع خیلی از چالش های گذشته و کوشش برای ریل گذاری صحیح برای حرکت به سمت شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در زمینه های مختلف عملکردی انجام شده است که بنظر می رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت حالا نوبت به بازخوانی آن رسیده است.
در این گزارش به ابلاغ بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور به دستگاه های اجرائی در خصوص ایجاد امکان بکارگیری دستیار و مشاور از میان نخبگان و متخصصان خواهیم پرداخت. استعدادهای برتری که یکی از بازوهای تحقق شعار امسال رهبر معظم انقلاب مبنی بر "تولید، دانش بنیان و اشتغالزایی" به شمار می روند و در همین راستا، نیازمند حمایت های مادی و معنوی بیشتری هستند.
دولت سیزدهم شیوه نامه جذب نخبگان را با هدف شناسایی سرمایه انسانی استعدادهای برتر و جذب آنان در دستگاه های اجرائی کشور تصویب کرد. موضوعی که نشان از عزم دولت برای جذب و استفاده هرچه بیش از استعدادهای برتر در پروسه تصمیم سازی، آینده پژوهشی و برنامه ریزی بمنظور رفع مشکلات کشور دارد.
دوم اسفندماه سال ۱۴۰۰ بود که هیات وزیران در جلسه دوم اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مشترک سازمان اداری و استخدامی کشور و بنیاد ملی نخبگان، بخشنامه جذب و نگه داری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاه های اجرائی را تصویب کرد.




بر همین اساس، بنیاد ملی نخبگان متعهد شد که با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این بخشنامه شیوه نامه شناسایی صاحبان استعداد برتر دارای توانمندی های بالقوه و بالفعل را با در نظر گرفتن شایستگی های علمی پژوهشی، فناوری و افتخارات متقاضیان، شایستگی های شغلی، فرهنگی، اجتماعی و سوابق کاری با جهت گیری ایجاد تحول در دستگاه های اجرائی تنظیم و به تصویب شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی موضوع ماده (۱۱۶) قانون مدیریت برساند.
اما ۲۴ خردادماه امسال بود که شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی به پیشنهاد مشترک بنیاد ملی نخبگان و سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد ماده(۳) «آیین نامه‌ی جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاه های اجرایی»، شیوه نامه جذب نخبگان را با هدف شناسایی سرمایه انسانی استعدادهای برتر و جذب آنان در دستگاه های اجرائی کشور تصویب کرد.
بر اساس این بخشنامه، وزرا، رؤسای سازمان های مستقل زیرنظر رئیس جمهور، استانداران و رؤسای مؤسسات دولتی با گستره کشوری برای تعیین حداکثر پنج نفر دستیار (مشاور) بوسیله احکام انشائی یا ابلاغ داخلی مجاز شده اند.




فرآیند و قدمهای شناسایی سرمایه انسانی استعدادهای برتر در این شیوه نامه نیز به گونه ای است که بعد از نشر فراخوان عمومی هر ۶ ماه یک دفعه در سامانه‌ی بنیاد ملی نخبگان، متقاضیان سوابق کارهای خودرا بارگذاری و درخواست خودرا ثبت می کنند. سپس با همکاری بنیادهای نخبگان استانی، پرونده های متقاضیان طی ده روزکاری بررسی و راستی آزمایی شده و به کارگروه شناسایی ارائه می شود.
کارگروه شناسایی، متشکل از نماینده بنیاد به عنوان رییس کارگروه شناسایی و دست کم سه نفر از صاحب نظران حوزه کارهای نخبگانی، با تشکیل جلسه در هر یک از زمینه های تحصیلی، امتیاز نهایی متقاضیان را محاسبه می کند و امتیاز کارهای متقاضیان در چهار بخش فناورانه-مهارتی، آموزشی، پژوهشی و اجتماعی- فرهنگی برمبنای شیوه نامه محاسبه می گردد.
همچنین یک ماه بعد از ثبت نام متقاضیان، نتیجه درخواست بوسیله سامانه بنیاد اعلام می شود و ارزیابی شایستگی های شغلی عمومی برگزیده شدگان تأیید شده در کارگروه شناسایی، توسط کانون های ارزیابی شایستگی انجام و چنانچه متقاضی در کارگروه شناسایی برگزیده نشود، در صورت ارتقای کارهای خود می تواند بعد از گذشت دست کم سه ماه از اعلام نتیجه، درخواست خودرا مجدداً در سامانه بنیاد ثبت کند.
مدت اعتبار برگزیدگی بر طبق این شیوه نامه حداکثر تا دو سال بعد از زمان برگزیده شدن است و متقاضیان بعد از زمان مذکور می بایست مجدداً جهت بررسی پرونده در سامانه بنیاد ثبت نام کنند که البته مدت زمان دوره خدمت نظام وظیفه برای برگزیده شدگان شامل بازه زمانی این بند نمی گردد.
شرایط برگزیده شدن نیز جهت بررسی پرونده در کارگروه شناسایی، کسب حداقل امتیازات متناسب با مقطع تحصیلی و بر طبق شیوه نامه است و دانشجویان و دانش آموختگان هر دوره‌ی تحصیلی، فقط برمبنای آخرین مقطع تحصیلی می توانند در سامانه بنیاد ثبت نام کنند.




با توجه به این که بخشنامه جذب و نگهداری جایگزین تصویب نامه مورخ ۱۵ اسفندماه ۱۳۹۰ هیات وزیران شده است، کلیه افرادی که برمبنای شیوه نامه های گذشته برگزیده شده اند، برای بهره مندی از تسهیلات بخشنامه جذب و نگهداری سال ۱۴۰۰، می بایست مجدداً در سامانه بنیاد ثبت نام کنند و شرایط ایشان برمبنای ضوابط این شیوه نامه بررسی شود.
فرآیند جذب نخبگان نیز به گونه ای است که در اصلاح طرح های طبقه بندی مشاغل دستگاه های اجرائی، برگزیده شدن بر طبق این شیوه نامه به عنوان شرط قابل جایگزینی با مدرک تحصیلی به شرایط احراز مشاغل اختصاصی تخصصی اضافه می شود و سازمان اداری و استخدامی کشور تا اختتام شهریورماه هر سال لیست مشاغل اصلاح شده در طرح طبقه بندی مشاغل را به بنیاد ملی نخبگان اعلام می کند و بنیاد بانک اطلاعات برگزیده شدگان این شیوه نامه را تهیه و به سازمان ارائه می دهد.
همچنین تعداد و عناوین پست های سازمانی بلاتصدی دستگاه های اجرائی دو بار در سال در ماه های اردیبهشت و آبان توسط سازمان تهیه و به بنیاد اعلام می شود، در اجرای این بند، دستگاه های اجرائی مکلفند اطلاعات شاغلین پست های سازمانی خودرا در سامانه مدیریت ساختار دستگاه های اجرائی کشور به روز رسانی کنند. همین طور بنیاد تعداد و عناوین پست های بلاتصدی دستگاه های مشمول تبصره ماده (۲) بخشنامه جذب و نگهداری را بصورت سالانه از دستگاه های مذکور دریافت می کند.




بر اساس بانک اطلاعات برگزیده شدگان و پست های بلاتصدی دستگاه های مشمول تبصره ماده (۲) بخشنامه جذب و نگهداری که برای آن درخواست نیروی انسانی دارند، برنامه زمان بندی جذب برگزیده شدگان و سهمیه دستگاه های مربوطه دو بار در سال توسط بنیاد و دستگاه های مربوطه تعیین و بعد از تأیید کارگروه مشترک اطلاع رسانی خواهد شد.
همچنین ظرفیت قانونی بکارگیری نیروی قرارداد کارمعین (مشخص) یا عناوین مشابه در هر یک از دستگاه های اجرائی برمبنای قوانین و مقررات مربوط و سیاست های جاری سازمان، دو بار در سال در ماه های اردیبهشت و آبان توسط سازمان تعیین و به بنیاد اعلام می شود و ظرفیت قانونی بکارگیری نیروی قراردادی در هر یک از دستگاه های مشمول تبصره ماده (۲) بخشنامه جذب و نگهداری نیز دو بار در سال توسط دستگاههای مربوطه تعیین و به بنیاد اعلام می شود.




متقاضیان برمبنای آنچه که در زمان ثبت نام در سامانه بنیاد به عنوان دستگاه های اجرائی اولویت دار برای جذب انتخاب نموده اند، بعد از برگزیده شدن به سازمان و دستگاه های اجرائی معرفی می گردند.
همچنین در طول اجرای بخشنامه جذب و نگهداری، نتایج اجرای بخشنامه مذکور توسط سازمان و بنیاد مورد بررسی قرار گرفته و در صورت لزوم بعد از ۳ سال از تاریخ ابلاغ آن، اصلاحات مورد نیاز اعمال و جهت تصویب به هیئت وزیران ارسال می شود.
همکاری های بین دستگاهی و استفاده از ظرفیت مستعدان برتر و نخبگان در دستگاه های اجرائی و حاکمیتی به ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات دستگاهها منجر و در بلند مدت، زمینه حل مسائل اساسی کشور را فراهم آورد.
اما و برهمین اساس سامانه ای در بنیاد ملی نخبگان برای شناسایی و جذب نخگبان در دستگاه های اجرائی فعال شد و به طور پایلوت به مدت ۱۰ روز این سامانه باز شد که طی این بازه زمانی ۲هزار و ۲۰۰ نفر ثبت نام کردند.
از این تعداد هزار و ۲۰۰ نفر مدرک دکتری و نزدیک به ۸۶۰ نفرشان کارشناسی ارشد دارند. می توان چنین برداشت کرد که ۹۰ درصد تعداد ثبت نام کنندگان در این سامانه دارای مدارک ارشد و دکتری هستند.
بر اساس این گزارش این تعداد ۲۰۰ نفر از دانشگاه تهران، ۹۰ نفر از دانشگاه تربیت مدرس، ۷۵ نفر از دانشگاه امام خمینی، ۷۰ نفر از دانشگاه صنعتی شریف، ۶۵ نفر از دانشگاه شهید بهشتی، ۶۰ نفر از دانشگاه فردوسی مشهد، ۶۲ نفر از دانشگاه شیراز، ۶۰ نفر از دانشگاه علم و صنعت فارغ التحصیل شده اند. اینها بالاترین رکوردهایی هستند که در این سامانه ثبت نام کردند. این افراد از بهترین دانشگاه های کشور فارغ التحصیل شده اند. همین طور از این تعداد یک هزار و صد نفر در بنیاد ملی نخبگان پرونده داشتند و جز نفرات برتر بودند.




این میزان از ثبت نام نشان میدهد که بخش مهمی از نخبگان ما شغل مناسبی ندارند؛ با اینحال تلاش شده است که فعلا از این جمع با فاکتورهای سخت گیرانه یک بسته ۲۰۰ نفری از این تعداد برای معرفی به دستگاه های اجرائی انتخاب شده و در نیمه دوم سال باردیگر فراخوان جذب اعلام خواهد شد.
قرار است این ۲۰۰ نفر به مراکز ارزیابی رسمی سازمان امور استخدامی معرفی شوند تا از دیدگاه فکری و برمبنای مدلهای علمی بررسی و شغل متناسب آنها تعیین شود.

1401/05/30
12:31:28
5.0 / 5
243
تگهای خبر: آموزش , تحصیل , تولید , ثبت نام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است