معاون وزیر علوم:

تعیین رشته های مورد نیاز صنعت به دانشگاه ها واگذار می شود

تعیین رشته های مورد نیاز صنعت به دانشگاه ها واگذار می شود

به گزارش دانشگاه فارسی، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: بر مبنای سند تحول دولت مردمی در آموزش عالی، اختیار تعیین رشته های تحصیلی مورد نیاز صنعت را به خود دانشگاه ها واگذار می ‎کنیم و همراهی لازم را در این حوزه با آنها خواهیم داشت.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از ایرنا، قاسم عمو عابدینی روز سه شنبه در همایش " طرح تحول آموزش عالی " در دانشگاه اصفهان اضافه کرد: دانشگاه های هر استان می توانند با عنایت به ظرفیت ها، توانمندی ها و نیازهای بخش های مختلف صنعت و جامعه رشته های تحصیلی مورد نیاز را تعریف کنند و ما هم در کوتاهترین زمان ممکن مجوزهای لازم را برای آنها صادر می نماییم.
وی به "سند تحول دولت مردمی" اشاره و تصریح کرد: ما بر طبق این سند می کوشیم تا با ایجاد تغییرات و تحولات مثبت در بخش آموزش وزارت علوم و مدیریت آنها، منفعت ملی و فضای جدیدی برای کشور ایجاد و دانشجویان را اشتغال پذیر تربیت نماییم.
وی ضمن اشاره به این که بر مبنای آمار رسمی حدود ۵۰ درصد از دانش آموختگان دانشگاهی در کشور بیکار هستند، اضافه کرد: بخشی از علل این امر به آموزش عالی بازمی گردد ازاین رو ما باید در ارتباط موثر با جامعه و صنعت، نیازهای واقعی آنها را شناسایی نماییم و در تعامل با آنها رشته های حرفه ای در دانشگاه ها راه اندازی شود تا دانشجویان متناسب با فرصت ها و نیازهای شغلی آموزش داده شوند و آینده شغلی آنها به شکلی تضمین شده باشد.
معاون آموزشی وزیر علوم به برخی اقدامات انجام شده در این حوزه در بعضی از دانشگاه های کشور اشاره نمود و اظهار داشت: در این دانشگاه ها در تعامل با صنایع، بورس صنعتی برای بعضی از رشته ها یا کارشناس فنی حرفه ای برای تربیت قاضی با تضمین استخدام صد درصد تعریف شده است.
وی ضمن اشاره به این که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از مشاغل موجود تا ۱۰ سال آینده از بین خواهد رفت، خاطرنشان کرد: خیلی از رشته هایی که امروز در دانشگاه ها تدریس می شود در چند سال آینده شغلی برای آنها وجود ندارد ازاین رو باید سرفصل بعضی از دروس و رشته های دانشگاهی بر مبنای نیاز صنعت و جامعه تغییر کند که این مورد همت استانی می طلبد.
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه توسعه کمی آموزش عالی باید به توسعه کیفی تغییر یابد، اظهار داشت: دانشگاه های ما باید با چرخش های تحول آفرین، اقتدار علمی کشورمان را در دنیا بالا ببرند و به دیپلماسی علمی و فرهنگی برسند.
وی تصریح کرد: دانشگاه هایی که در کشورمان مدعی بین المللی بودن دارند باید به جایگاهی برسند که حتی دانشجویان ایرانی خارج از کشور، آرزو کنند که در این دانشگاه ها درس بخوانند ازاین رو آنها باید در این راه حرکت کنند.
عموعابدینی با اشاره به اینکه اجرای سند تحول در آموزش عالی شروع شده است، اضافه کرد: در این سند چهار چالش اصلی، هشت عامل برای چالش ها، ۱۰ راهبرد و ۳۱ اقدام تعریف شده است و باید این اقدام ها تا ۲ تا سه سال آینده اجرا شود.
وی بعضی از چالش های آموزش عالی را ناکارآمدی در نظام حکمرانی و اداره دانشگاه ها، حوزه مالی و تداخلات زیاد عنوان و افزود: یکی دیگر از چالش ها، توسعه نیافتگی نظام فرهنگی و اجتماعی است که برای حل آن باید رویکرد خانواده گرایی در آموزش عالی، توسعه یابد.
معاون وزیر علوم، با تکیه بر این که همه اسناد بالادستی در سند تحول آموزش عالی دیده شده است، یکی از طرح های راهبردی در اجرای این سند را " تحقق حکمرانی دانشگاه آینده با رویکرد ایرانی اسلامی و حکمت بنیان "، اضافه کرد: دانشگاه های ما در نسل ششم باید حکمت محور باشند.
وی ضمن اشاره به این که هر یک از دانشگاه ها باید برنامه خویش را بمنظور اجرای این سند مشخص کنند، به بعضی از اقدامات کلیدی انجام شده برای سند تحول آموزش عالی اشاره و افزود: پشتیبانی از به کارگیری دانشجویان دکترا به عنوان پژوهشگر یکی از این موارد است بطوریکه جذب حداقل ۲۰ درصد دانشجویان دکترا باید مأموریت گرا باشد.
عموعابدینی جدا شدن شورای گسترش از شورایعالی برنامه ریزی در وزارت علوم را هم از دیگر اقدامات انجام شده در جهت سند تحول دانست و اظهار داشت: برای پشتیبانی از دانشجویان استعداد درخشان هم مصوبه هایی در نظر گرفته شده است بطوریکه به بعضی از دانشگاه و رشته ها مجوز می دهیم تا دانشجویان استعداد درخشان و رتبه های کمتر از یکصد کنکور، به طور مستقیم بعد از دیپلم، مدرک کارشناسی ارشد بگیرند.
وی همینطور ضمن اشاره به این که جریان های تمدن ساز از جوامعی که منبع علم هستند، شکل می گیرد، عنوان کرد: دانشگاه ها نقش بسیار مهمی در تمدن سازی و اجرای گام دوم انقلاب دارند.
معاون وزیر علوم با تکیه بر این که لازم است جریان های استانی برای تمدن سازی ایجاد شود، اضافه کرد: اصفهان همواره در زمینه علم و فناوری مانند ایجاد پارک علم و فناوری و شهرک علمی و تحقیقاتی پیشرو بوده است و می تواند در این حوزه هم به خوبی اقدام نماید.
عمو عابدینی، تمدن سازی را شیرازه گام دوم انقلاب و یک جریان نرم دانست و خاطرنشان کرد: دانشگاه ها و بخش علم و پژوهش کشور، نیروی محرکه برای تحقق این اهداف هستند.

رییس دانشگاه اصفهان هم در این همایش اظهار داشت: این دانشگاه دارای ۱۵ دانشکده، ۲ مرکز آموزش عالی شهرضا و خوانسار و حدود ۱۵ هزار دانشجو است که ۴۰ درصد دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی و ۱۰ درصد آنها خارجی هستند.
حسین هرسیج ضمن اشاره به فعالیت حدود ۶۵۰ عضو هیات علمی در این دانشگاه که ۶۰ درصد آنها دارای مرتبه دانشیاری به بالا هستند، اضافه کرد: نسبت دانشجو به استاد ۲۳ نفر و نسبت استاد به کارمند یک به یک است.
وی ضمن اشاره به سیاست های تحولی وزارت علوم، عنوان کرد: دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه جامع استان با اجرای برنامه های تحولی متناسب با سیاست های دولت در جهت افزایش اقتدار نظام، تحقق شعار سال و افزایش ارزش افزوده پیش می رود.
در آخر این همایش هم تعدادی از استادان دانشگاه، پرسش هایی را در رابطه با چگونگی اجرای طرح تحول آموزش عالی مطرح نمودند.
همایش طرح تحول آموزش عالی روز سه شنبه با حضور معاون آموزشی وزیر علوم، رییسان و استادان برخی از دانشگاه های استان و بعضی از مسئولان بخش دولتی و صنایع بزرگ در تالار صدر دانشگاه اصفهان برگزار شد.


منبع:

1401/05/25
20:26:15
5.0 / 5
226
تگهای خبر: آموزش , برند , پژوهشگر , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است