نجفی پازوكی:

شیوه نامه ابلاغی مدارس برای اجرا باید داربست قوی داشته باشد

شیوه نامه ابلاغی مدارس برای اجرا باید داربست قوی داشته باشد

به گزارش دانشگاه فارسی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: قبلاً یک شیوه نامه نوشته می شد و بیشتر کلیشه اجرایی بود؛ شیوه نامه برای رسیدن به کف کلاس باید داربست قوی داشته باشد.



به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، گردهمایی ۲ روزه معاونان آموزش ابتدایی ادارات کل آموزش و پرورش استان ها از امروز در اردوگاه شهید باهنر تهران شروع شد. معصومه نجفی پازوکی در آئین شروع به کار این گردهمایی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی کرمان بخصوص دانش آموزان شهید اظهار نمود: دانش آموزان شهید، غنچه هایی بودند که نشکفته در حادثه دلخراش گلزار شهدای کرمان پرپر شدند.
وی ضمن اشاره به حضور در مراسم گرامیداشت شهدای حادثه تروریستی کرمان تصریح کرد: هر شخصی در این مراسم حضور پیدا کرد و صحنه ها را از نزدیک دید و حوادث را لمس کرد، بهره خویش را برد و به شناخت لازم از فضای آن رسید.
نجفی پازوکی با اشاره به اینکه فضای مزار شهید سلیمانی پس از حادثه، فضای خاصی شده بود و مراسم فرهنگی خاص و موکب های زیادی که برگزار شده بود، ساکت شده بود، اضافه کرد: فضای مدارس با به شهادت رسیدن دانش آموزان که ۱۲ نفر از آنها در مقطع ابتدایی بودند و داغدار بودن خانواده ها، فضایی حماسی بود.
نجفی پازوکی ابراز کرد: امیدواریم با احساس مسئولیت در این راه تا حد توان در نوع خدمت رسانی و برنامه کاری آن چه حق دانش آموزان و کودکان ایرانی است، تلاش نماییم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: جمع امروز دارای ادبیات و رویکرد یکسان است و این فرصت مغتنمی برای یادگیری و تقویت در انجام امور است.
وی با اشاره به اینکه پروپوزال چگونگی مدل اجرای کار در آموزش ابتدایی ۲ سال قبل به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آمده بود، اظهار داشت: مدلهای علمی برای برنامه درسی مختلف است اما این مهم می باشد که وقتی به مرحله اجرا می رود، چگونه باید باشد که بدانیم از وقت و منابع به صورت بهینه استفاده می نماییم. این مدل ۲ سال قبل بررسی گردید و چون خیلی قوی نبود به جایی نرسید.
وی با اشاره به اینکه نداشتن نقشه راه سبب می شود که اولویت ها شناسایی نشود و جریان کارها ما را با خود ببرد از برنامه ریزی دور شویم، اظهار نمود: از همان ابتدای آغاز کار در معاونت آموزش ابتدایی، توجه و تمرکز ما این بود که به یک مدل برسیم و همه بر روی یک مسیر اتفاق نظر داشته باشیم و طبق آن پیش برویم.
نجفی پازوکی ضمن اشاره به مدل مدنظر تصریح کرد: این مدل ۴ فاز دارد که طبق هر مدل دیگری فاز اول آن برنامه ریزی و تهیه سند استراتژیک است. فاز دوم، برنامه عملیاتی مبتنی بر سند استراتژیک و فاز سوم، مرحله اجرا و فاز چهارم هم مرحله سنجش و ارزیابی به صورت تعاملی است.
کیفیت آموزش در مقطع ابتدایی مد نظر است
معصومه نجفی پازوکی در حاشیه گردهمایی معاونان آموزش ابتدایی ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور در جمع خبرنگاران اظهار نمود: وقتی می خواهیم راهبری امر کیفیت را در آموزش ابتدایی داشته باشیم، مسیر باید آنقدر دقیق و حساب شده باشد که هدررفت منابع، انرژی و نیروی انسانی و… نداشته باشیم و همه چیز بر روی ریل دقیق خودش انجام شده و تمام جوانب کار، سنجیده شود تا مطمئن باشیم که مسیر دقیق و درستی را در پیش گرفته ایم.
وی با اشاره به اینکه مدل راهبری آموزش ابتدایی ۴ مرحله دارد، تصریح کرد: مرحله نخست اینست که برنامه ریزی دقیق یعنی سند استراتژیک داشته باشیم. هر مجموعه ای برای داشتن برنامه دقیق و علمی و اتصال درست تمام اجزایش باید یک سند استراتژیک داشته باشد که بر مبنای مدل SWOT برآوردی از وضع موجود داریم و نگاه می نماییم که حقیقت کلاس درس در آموزش ابتدایی به چه چیزهایی باید توجه گردد. نخستین هدف اینست که بچه های لازم التعلیم در سنین آموزش در مدرسه باشند. هدف دوم پس از حضور در مدرسه، فضای آموزشی است که باید به روز، استاندارد و با کیفیت باشد که توانمندسازی معلم در این خصوص بسیار اهمیت دارد. سپس منابع کافی و محتوایی متنوع را به معلم باید بدهیم.
برنامه ریزی دقیق برای مشارکت دانش آموزان منجر به مدرسه محوری می شود
نجفی پازوکی اضافه کرد: سپس باید فضا و تجهیزات کافی را هم در اختیار معلم بگذاریم و پس از آن باید فناوری لازم جهت استفاده از آن تجهیزات را هم فراهم نماییم و سپس به سنجش و ارزشیابی باید توجه کرد و سپس از نهادهای بیرونی که در آموزش ابتدایی می توانند کمک کنند هم باید کمک گرفت.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر همه این ها دقیق باشد به مدرسه محوری می رسد و مدرسه به تنهایی می تواند برنامه ای دقیق برای همه کارها داشته باشد، اظهار داشت: سند استراتژیک در ذیل همه اهداف خود، راهبرد دارد و ذیل راهبردها هم راهکار دارد و نقشه راهش دقیق است و این حاصل عملکرد یک ونیم سال قبل معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش است.
وی ابراز کرد: از رسانه ها انتظار می رود کمک کنید که یک گفتمان سازی را رواج دهیم و برای این کار از همه ظرفیت رسانه ای خود استفاده کنید و فکر کنید چه کار کنید تا انتقال این مطلب برای مخاطبان جذاب باشد و با اشاعه این مدل علمی، پایه گذاری یک جریان شوید که وابسته به شخص نیست.
جزئیات فاز دوم برنامه عملیاتی آموزش ابتدایی
نجفی پازوکی با اشاره به اینکه فاز دوم، نوشتن برنامه عملیاتی متناسب با اهداف، راهبردها و راهکار ها است، اظهار نمود: وقتی یک برنامه عملیاتی نوشته شود به صورت کامل تا مرحله اقدام می رود. مثلا اگر نخستین برنامه در این سند، کودکان لازم التعلیم و انسداد مبادی بی سوادی بود، اقدام عملیاتی این برنامه، شناسایی و جذب کودکان است که به استان ها ابلاغ می شود و همه استان ها در جریان قرار می گیرند که بر مبنای برنامه باید کارها را تنظیم کنند.
وی با اشاره به اینکه ابلاغ برنامه به تنهایی کافی نیست و شیوه نامه دقیق برای تک تک برنامه ها باید تدوین شود، اضافه کرد: در فاز سوم، یکی از برنامه ها از روی جدول مربوطه که به استان ها ابلاغ گردیده، انتخاب و در طول مسیر هم به صورت کامل پایش می شود و مراقبت ها و دقت هایی صورت می گیرد تا یک برنامه باکیفیت در استان ها اجرا شود و خیالمان راحت باشد که برنامه مربوطه به کف کلاس رسیده است.
شیوه نامه برای اصلاح رویه گذشته در آموزش ابتدایی
نجفی پازوکی افزود: مسیری که طی می نماییم، قبلاً یک شیوه نامه نوشته می شد و بیشتر کلیشه اجرایی بوده تا این که یک ساز و کار کیفی قوی داشته باشد. شیوه نامه برای رسیدن به کف کلاس باید داربست قوی داشته باشد. در حالیکه شیوه نامه ها قبلاً به استان ها ارسال می شد و به فهم سطحی می رسیده اما هم اکنون وقتی که شیوه نامه نوشته می شود، سطحی اجرایی نیست و هدف ها را در راه میتوان پایش کرد که تا چه اندازه محقق شده اند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: به جای این که وقت و انرژی خویش را برای کار کردن به عمق موضوع، صَرف نماییم به حد سطحی که زودبازده است، بسنده می نماییم اما وقتی کار عمیق بخواهیم انجام دهیم باید صبور باشیم و پای برنامه بنشینیم تا به کف کلاس برود و ببینیم که اتفاق مورد نظر می افتد. باید یاد بگیریم که در آموزش ابتدایی اگر می خواهیم تحول ایجاد شود همه صبوری کنند و شلوغی های اضافی که اولویت نیست را برای ارتقای کیفیت کف کلاس حذف نمایند.
تغییر رویکرد از سنتی به تحولی احتیاج به یک مدل دارد
وی با اشاره به اینکه این مدل برای همه پایه ها و همه درس ها است، اظهار نمود: هدف نهایی مدل اینست که اتفاقی که کف کلاس می افتد با آن چیزی که قرار بوده باشد، خیلی متفاوت می باشد و نتیجه اینست که همه می گویند خروجی آموزش و پرورش ضعیف است و بچه ها اهل تفکر نیستند چون مسیر اجرا کلیشه ای و غلط و سنتی است. تغییر و تحولی که باید صورت گیرد بر مدار همین مدل است و اگر معاونان آموزش ابتدایی استان ها خودشان مسیر را باور کنند و به اجرای مدل بروند، اتفاق مورد نظر می افتد و اگر می خواهیم تغییر رویکرد اتفاق بیفتد، یک مدل و مسیر می خواهیم که همه به آن وفادار باشیم.
نجفی پازوکی تصریح کرد: در فاز سوم یعنی پایش و اجرا خیلی باید دقت نماییم. مجبوریم به مدت یک ماه با تمام استان ها هر روز همراه باشیم تا مطمئن باشیم که تمام کارها انجام شده است. در این مرحله باید کارها را جزءبه جزء نماییم تا مطمئن شویم که با اقتضائات استان ها دقیق و سر جای خودش صورت می گیرد.
سفر به استان ها در جهت اصلاح مدل آموزش ابتدایی
وی با اشاره به اینکه وقتی این نظارت ها صورت گیرد به گام آخر می رسد که نظارت و ارزیابی است، اظهار داشت: همه برنامه هایی که در سند استراتژیک گفته شده و همه دقت های لازم انجام شده باید نظارت و ارزشیابی شود. بازدیدهای استانی در این مرحله شروع می شود و در بازدیدها هم این طور نباید نباشد که بگویند همایش داریم و شما دعوت هستید بلکه می خواهیم اگر به استانی می رویم با یک تیم برویم. در این بازدیدها بررسی می نماییم که برنامه ها و راهبردها در دل اجرا چگونه است و سفر به استان ها ادامه مدل است و سفر نمایشی نیست.
نجفی پازوکی با اشاره به اینکه ۳ گام اول مدل فعالیت تا آذرماه سالجاری انجام شده است، اظهار داشت: نظارت های استانی را از دیماه شروع کردیم. گام یک و ۲ را در اردیبهشت و خرداد به معاونان استان ها گفتیم و گام سوم را در تابستان و پاییز اجرا کردیم و الان گام چهارم را از دیماه شروع کرده ایم.
ارزیابی استان ها به صورت تعاملی است
وی با تکیه بر این که همه این کارها نیازمند ابزارهای علمی است، اظهار نمود: ابزارهای این مدل، کامل شده و هدف در گردهمایی معاونان آموزش ابتدایی سراسر کشور اینست که ۴ مرحله مذکور را با هم و به صورت کامل پیش برویم و ابزارها را یکی یکی توضیح دهیم. به معاونان می گوئیم که مدل را مثل ما در نظر بگیرند و کار راهبری را انجام دهند و خودشان را درگیر روزمرگی نکنند.
نجفی پازوکی با اشاره به اینکه مدل ارزیابی ما تعالی است و این طور نیست که استان ها را در رنکینگ قرار دهیم و بگوییم فلان استان ضعیف علم کرده است، تصریح کرد: رنک کردن نهایی استان ها به پایان سال تحصیلی و حدود تیرماه می رود. هم اکنون مدل نظارت ما تعالی است یعنی وقتی در استانی می بینم که یکی از برنامه ها ضعیف است، بررسی می نماییم که شاید اِشکال در جایی از خود ستاد باشد. مدل کامل نشان داده است که کدام یک از ستاد، استان، منطقه، مدرسه یا کلاس مشکل دارد. وقتی بدانیم صدمه ها کجاست، برطرف می شود.
برنامه های آموزش ابتدایی در جهت تقویت برنامه درسی و شایستگی محوری است
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: همه برنامه هایی که در آموزش ابتدایی داریم در جهت تقویت برنامه های درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و همینطور شایستگی محوری است. یعنی بچه های ابتدایی را تا سطح حافظه محوری نبریم بلکه باید به سمت کسب شایستگی بروند. همکاران ما اگر در این راه بتوانند به یک همگرایی برسند و ۴ گام را در اجراهایشان رعایت نمایند، بهره وری بالا می رود و افزایش بهره وری یعنی از تمام ظرفیت ها درست استفاده کنید.
وی با اشاره به اینکه از همه استان ها نیازسنجی کرده ایم و همه برنامه هایی که متناسب با سند استراتژیک داریم، متمرکز است، تصریح کرد: برنامه ها مشترک است اما جدولی در فرم های نظارت برای برنامه های خلاقانه استان ها داریم که خلاقیت استان ها با تمام استانهای دیگر به اشتراک گذاشته می شود تا آن برنامه را پیش ببرند.
نجفی پازوکی تصریح کرد: بخش مهم همایش ما اینست که یک مدل و نقشه راه به همه همکاران عرضه کردیم که از این به بعد طبق آن عمل کنند.
معاونان آموزش ابتدایی استان ها شبکه سازی شده اند
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بخش دوم بحث ما دبیرخانه ها هستند، اظهار داشت: دبیرخانه ها یک شبکه سازی در کل کشور است و همه معاونان آموزش ابتدایی ۳۲ استان را با ۱۵ دبیرخانه شبکه شده اند به صورتی که ۳ نفر از معاونان، عضو هر دبیرخانه هستند و همه آنها در سیاست گذاری تمام برنامه های آموزش ابتدایی دخیل می شوند و وقتی همه دخیل شوند، آنها هم پای کار هستند وگرنه هر استان کار خودش را انجام می دهد.
وی ضمن اشاره به برخی عناوین برنامه ها اظهار نمود: همچون برنامه ها شامل انسداد مبانی بی سوادی (بازماندگان از تحصیل) و مبحث مهمی تحت عنوان توانمندسازی معلمان است که خیلی روی آن وقت گذاشته ایم. چون اعتقادمان اینست که اگر معلم، قوی باشد با دست خالی هم می تواند دانش آموزان را به آنجاییکه باید برساند، می رساند.
نجفی پازوکی با اشاره به اینکه علت این که این همه روی معلم کار می نماییم، می خواهیم معلم ابتدایی را از نگاههای سنتی و کلیشه ای جدا کرده و به سمتی ببریم که دانش آموز را به روشی هدایت نکند که چون تعدادشان زیاد است همه باید ساکت بنشینند و کار گروهی انجام ندهند، خاطرنشان کرد: در حالیکه فضای آموزش ابتدایی، فضای مشارکتی است و بچه ها باید گروه بندی شوند و موقعیت یادگیری را در اختیار قرار دهیم اما متأسفانه همچنان معلمان ما با روش سخنرانی، کلاس را مدیریت می کنند.
توانمندسازی معلمان یکی از مهم ترین برنامه هاست
وی با اشاره به اینکه متأسفانه انعکاس کارهای کیفی دشوار می باشد و کسی هم حوصله پرداختن به آنرا ندارد و آموزش به سمتی نرفته که به کیفیت آن فکر نماییم، اضافه کرد: افزود: یکی از مهم ترین برنامه ها در توانمندسازی معلم، تجهیز منابع آموزشی در کلاس درس است که یکی از مهم ترین آنها کتابخانه کلاسی است. اگر کتاب به کلاس برود و ۳ بار در هفته و هر بار ۲۰ دقیقه در طراحی آموزشی معلم باشد، دانش آموزان را به تحلیل و بررسی و درک می رساند اما اگر فقط عادت نماییم که در کنار تخته، یک مطلب را بارها توضیح دهیم، نتیجه نمی دهد چون روش غلط است.
نجفی پازوکی افزود: مبحث بعدی در منابع آموزشی، بسته هایی برای اول ابتدایی است. بسته های زبان آموزی، طراحی آموزشی را با مدل روز به معلم یاد می داد. بیشترین مشکل را در اول ابتدایی داریم و اگر پایه زبان آموزی درست شکل بگیرد، تغییر را می توانیم رقم بزنیم.
عدالت آموزشی و توجه به دانش آموزان عشایر در برنامه ها پُررنگ است
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه عدالت آموزشی و توجه به دانش آموزان عشایر در برنامه ها پررنگ است، اظهار داشت: در بازدیدهایی که از استان ها داشتیم، متوجه شدیم بچه های عشایری به لحاظ شناختی نسبت به بچه های دیگر در شهرها فاصله دارند و خانواده ها هم به علت سبک زندگی، خیلی نمی توانند به لحاظ فرهنگی و اجتماعی به بچه ها کمک کنند و بچه تنها است همینطور اگر سال تحصیلی برای دیگر بچه ها ۹ ماه است برای آنها به علت کوچ، سال تحصیلی هم کوتاه است که در این بحث باید محتوای آموزشی را غنی و ساعتهای آموزش را طولانی نماییم تا بتوانیم در بحث عدالت آموزشی، خلاء شناختی بچه ها را پر نماییم.
وی تصریح کرد: نتیجه بحث این شد که استان با یک شیوه نامه نمی رود کار را انجام دهد و به کف کلاس برساند و ما در ستاد باید دقیق تر و با وقت گذاری بیشتر با استان همراه شویم و به همفکری برسیم و گفتمان مستمر از اینجا آغاز می شود.

1402/11/02
13:02:08
5.0 / 5
260
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , برند , پاییز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است