عصر ۶ دی در باغ كتاب؛

رشد53 برندگان خویش را شناخت

رشد53 برندگان خویش را شناخت

به گزارش دانشگاه فارسی، پنجاه و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم رشد ۶ دی در پردیس سینمایی باغ کتاب پایان یافت.



به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، مراسم اختتامیه پنجاه و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم «رشد»، عصر روز چهارشنبه ۶ دی، در پردیس سینمایی باغ کتاب تهران اجرا شد. مراسم اختتامیه با تأخیری ۴۵ دقیقه ای نسبت به زمان تعیین شده و با اجرای محمدرضا مقدسیان شروع شد. در آغاز این مراسم حسین عبادتی دبیر جشنواره پنجاه و سوم به عرضه توضیحات آماری از این دوره فیلم «رشد» پرداخت و اشاره کرد: این جشنواره قدیمی ترین رویداد فرهنگی و هنری کشور، سومین جشنواره آموزشی دنیا است و دیپلماسی فرهنگی بزرگی را در منطقه رقم می زند. وی از همه تولیدکنندگان فیلم و دست اندرکاران سینما تقاضا کرد برای تولید آثار فاخر آموزشی با هدف ارتقای فرهنگی و هنری دانش آموزان و جوانان، در دوره بعد جشنواره فیلم «رشد» اقدام نمایند. در این بخش جایزه فیلمنامه فرهنگیان فیلم ساز اهدا شد: لوح تقدیر: راضیه یوسفی برای فیلمنامه «پوستر» دیپلم افتخار: فاطمه داوودی مازندرانی برای فیلمنامه «راه پله» تندیس زرین: سیداحسان حسینی برای فیلمنامه «آشغال» تندیس سیمین: مهران سلطانیان برای فیلمنامه «بابانگهدار» در ادامه جایزه فیلمنامه ها در قسمت آزاد اهدا شد: قدردانی: عباس قدیرمحسنی برای فیلمنامه «یک جای دور» دیپلم افتخار: فردین انصاری برای فیلمنامه «به شرط» تندیس سیمین: اسماعیل عظیمی برای فیلمنامه «بچه خوان» تندیس زرین: محسن دانشور برای فیلمنامه «ممدوک» حجت الاسلام علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش وپرورش در این بخش از مراسم، اظهار داشت: جشنواره «رشد» منحصر به فرد است که هنر را به کودکی و معصومیت و به تربیت پیوند می زند. جشنواره در طول تارخش نوسان هایی داشته ولی آینده درخشانی را برایش آرزومندیم.
وی اشاره کرد: جشنواره تلاش کرده زمینه ای را برای انتقال پیچیدگی های تربیت و آموزش به وجود آورده است. فیلم بعنوان یک رسانه جذاب از ابزارهایی است که برای تربیت و آموزش مدنظر قرار داد. هنر و فیلم فرصت بی نظیری برای تحقق اهداف آموزشی و پرورشی مدنظر ما است. لطیفی تصریح کرد: جشنواره فیلم «رشد» پس از اختتامیه به واقع آغاز و بسته فیلمهای آموزشی جشنواره در سرتاسر کشور توزیع و اکران می شود. یکی از نشانه های فرهنگ سازی در کشور اینست که این فرهنگ سازی را فقط به کتاب های درسی ختم نکنیم.
بعد از این سخنان پیام تصویری مستندساز فلسطینی به جشنواره فیلم «رشد» پخش گردید.
سپس اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر روی صحنه رفت و اظهار داشت: یکی از صدمه های اجتماعی، اعتیاد است. ما گزینه ای جز پیشگیری، اولویت دیگری نداریم و جامعه دانش آموزی و خانواده آموزش وپرورش در اولویت جامعه هدف ما است. گریزی نداریم که برای انتقال مفاهیم در پیش گیری از بستر هنر استفاده نمائیم.
وی افزود: در بین هنرها، یکی از مؤثرترین هنرها سینما است که منظومه ای از هنرهای دیگر است. ما همین جا اعلام می نماییم در موضع پیش گیری از اعتیاد آماده پشتیبانی از پیشنهادهای هنری هنرمندان، هستیم. طرح «یاری گران زندگی» را با همکاری آموزش وپرورش اجرا کردیم و از همه خواهش می کنم یاریگر یکدیگر و نوجوانان و جوانان کشورمان باشیم. سپس جایزه ویژه دبیر و همینطور حامی جشنواره اهدا شد: نشان ویژه ایثار و از خود گذشتگی: فیلم «شورشی» علی سلمانی
جایزه ویژه داوران: در قسمت فیلمنامه: صدیقه حسن زاده برای «شیران»
جایزه ویژه «یاری گران زندگی»: «تکیه گاه» مصطفی کرملو پس از این بخش، رضامراد صحرایی وزیر آموزش وپرورش به ایراد سخنانی پرداخت و اظهار داشت: این جشنواره فرصتی کم نظیر برای نشان دادن اثر و اهمیت هنر در زمینه یادگیری است. آموزش وپرورش هر کشوری سیمای آینده آن کشور را ترسیم می کند. مدرسه جایی است که آینده در آن ایجاد می شود، اگر مدرسه پر از هنر و آموزش با زیبان هنر باشد ببینید چه آینده روشنی خواهیم داشت. وی اشاره کرد: ایران قوی را مدرسه قوی می سازد. اگر فرهنگ، اقتصاد و حامعه قوی می خواهیم باید گل های درون مدرسه را سرزنده بار بیاوریم. آموزش وپرورش آینه عملکرد تمام مدیران و مسؤولان در برابر ساختن آینده است. برخی وقتی به آینه می نگرند، آینه را می شکنند. صحرایی اظهار داشت: نخستین جایی که از ناهماهنگی مسؤولان صدمه می بیند، مدرسه است. اگر می خواهیم مشکل را حل نماییم از مدرسه، در مدرسه و با مدرسه باید عمل نماییم. وزیر آموزش وپرورش تصریح کرد: این جشنواره می کوشد فاصله معلمان با آینده را کم می کند. گاهی یک فیلم می تواند به اندازه نیم سال تحصیلی به آینده نزدیک می کند. دانش آموزی که بخش عمده زندگی خویش را به معنای عام در رسانه می گذراند، نمی توان روی نیمکت نشاند و با کتاب تنها او را آموزش داد. بلکه باید آموزش به او را با بهره گیری از هنر انجام داد. وی اظهار داشت: هدف چنین جشنواره هایی اینست که معلمان را از ایستایی به پویایی برسانند. آموزش وپرورش با درک اهمیت فیلم و هنر و کارهای گروهی به یاری آموزش سنتی برود. این جشنواره جلوه ای از زیبایی های درون نظام آموزش وپرورش است. این جشنواره نمادی از توانایی معلمان، فرهنگیان و فرهنگ دوستان این مرز و بوم است. صحرایی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: جشنواره بعد از پایان اختتامیه شروع می شود و نمایش گسترده فیلمهای جشنواره در مدرسه ها باید صورت گیرد. باید جمعیت ۱۶ میلیونی دانش آموزان کشور آثار این جشنواره را ببینند. برای هنرمندان بین المللی جشنواره هدایای فرهنگی کشورمان را ارسال نماییم. وی اشاره کرد: در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۰ درصد دانش آموزان متوسطه کشور به هنرستان ها رفتند. تأسیس ۲۰۰ رشته در هنرستان ها نویدبخش استعدادیابی دانش آموزان است. اخیرا در بیشتر استانهای کشور هنرستان های ویژه در دست راه اندازی اند. راه اندازی هنرستان های هنری در دستور کار وزارت آموزش وپرورش است. سپس جایزه بخش بین الملل جشنواره اهدا شد: بخش فیلمهای مستند کوتاه: دیپلم افتخار: «ذهن ما» یان رودریگز از مکزیک، «پروژه لوکا» سرخیو ساندوا از اسپانیا، «رویای یک اسب» مرجان خسروی از ایران
تندیس سیمین: «بی پناه» سیما سررشته داری از ایران
تندیس زرین: «مامان من به فضا می رم» آندرانیک سارگسیان از روسیه
بخش فیلمهای بلند مستند:
تندیس سیمین: «سیاره خاک» مارک ورکرک از هلند
تندیس زرین: «ماجرای سال آخر» مهدی جین شناس از ایران
بخش فیلمهای پویانمایی:
دیپلم افتخار: «روح قلب بررگ» از انگلستان
تندیس سیمین: «نسل آلفا» از برزیل
تندیس زرین: «ده سالگی» فاطمه جعفری از ایران
سپس محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه رفت و اظهار داشت: فیلم «رشد» از قدیمی ترین جشنواره های کشور است. جشنواره از معتبرترین جشنواره های در ایران بود و گرفتار افول شد و این دوره نوید سالهای بهتر در آینده را می دهد.
وی اشاره کرد: اگر جشنواره احیا شود فیلمهای آموزشی در کشور احیا می شود و تأثیرگذار در بحث آموزش و تربیت خواهد بود. امیدوارم توسعه فیلمهای آموزشی همراه با زبان تصویر باشد. اگر صحبت از تحول در نظام آموزشی می نماییم اساسا باید ابزار آن یعنی فیلم و سینما بهره برد.
خزاعی متذکر شد: متأسفانه از حضور فیلمسازان برای ارتقای سطح آموزش غفلت می شود.
رئیس سازمان سینمایی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه ۳۲ هنرستان دخترانه و ۳۱ هنرستان پسرانه در کشور فعالند و در حوزه سینما و فیلم سازی فعالیت می نمایند، اظهار داشت: تا انتهای سال ۱۰ هنرستان جدید هم راه اندازی می شوند و این نشان از اهمیت هنرستان های دخترانه و پسرانه نزد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد. اکران های دانش آموزی در دست انجام است که در توافق انجام شده بین سازمان سینمایی و وزارت آموزش و پرورش، برای تقویت بنیه و بنیه مالی سینمای کودک و نوجوان است.
سپس جایزه بخش ملی اهدا شد:
بخش فیلمهای دانش آموزان فیلم ساز:
مستند کوتاه دانش آموزان فیلم ساز: دیپلم افتخار: «میدون» علی و کوثر استودان
بخش پویانمایی دانش آموزان فیلمساز: تندیس زرین: زیبا معروفی برای «اتصال»
بخش فیلمهای کوتاه دانش آموزان فیلمساز:
تندیس زرین: آیلین محمودزاده برای «تحفه»
بخش فیلمهای فرهنگیان فیلم ساز:
مستند کوتاه: تندیس زرین: «قدم های محکم» حدیث نریمانی
پویانمایی: تندیس سیمین: زهره تاج پیکر برای «دیوار»
تندیس زرین: حاتم ساعدپناه برای «سرزمین سبز»
داستانی کوتاه: تندیس زرین: هادی خدیو برای «اتاق گفت وگو»
جایزه فیلمهای بلند داستانی بین الملل:
بخش فیلمهای کوتاه داستانی:
دیپلم افتخار: «آن بالا هوا سرد است» و «دو زندگی سپیده»،
تندیس زرین: «جان داد» فاطمه جعفری
بخش فیلمهای بلند داستانی:
دیپلم افتخار: «۷۶۰۰» به تهیه کنندگی علی اسیوند
اسیوند در این بخش اظهار داشت: این فیلم را با هزینه شخصی و پول دانشگاه بچه ام ساختم و راضی ام چون قدمی فرهنگی برای آینده سازان کشور برداشتم. بنیاد فارابی بارها تماس من پاسخی نداد.
تندیس سیمین: «کاپیتان» به تهیه کنندگی سیدصابر امامی
تندیس زرین: «تیگار تاچ»
جایزه ویژه داوران: پویانمایی «بچه زرنگ»


منبع:

1402/10/09
08:38:20
5.0 / 5
272
تگهای خبر: آموزش , برند , پروژه , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است