سایه سیاه كودك آزاری، ۱۱

عاملی ناشناخته که به لکنت زبان و حواس پرتی در کودکان منجر می شود

عاملی ناشناخته که به لکنت زبان و حواس پرتی در کودکان منجر می شود

به گزارش دانشگاه فارسی، خیلی از مردم در برخورد با این دسته از کودکان فکر می کنند که کودک خنگ، سربه هوا یا بی دقت است در حالیکه نوعی اختلال ژنتیکی این کودکان را با محدودیت در ادراک و یادگیری مواجه کرده است.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، علی قدمی؛ پیش از این در چند گزارش به این مورد اشاره کردیم که خیلی از کودک آزاری ها به علت غفلت خانواده و بی توجهی به کودک روی می دهد. یکی از کودک آزاری هایی که بسیار شاهد آن هستیم و معمولا به علت عدم آشنایی خانواده ها و اطرافیان اتفاق می افتد؛ در زمانی است که کودکان به امراضی مبتلا می شوند. یکی از این بیماری ها که بیشتر از ظاهر در عمل برای کودک خصوصاً در سنین پایین بسیار آزاردهنده است؛ بیماری و اختلال سندروم ایکس شکننده است. سندروم ایکس شکننده ناشناخته بوده و در جامعه ما کمتر به آن توجه شده است زمانیکه والدین کودک با این اختلال مواجه می شوند به آن بی توجهی می کنند یا در نهایت گمان می کنند که کودک مبتلا به اوتیسم شده است. سندروم ایکس به این علت شکننده نامیده شده است که به صورت پی در پی تغییر حالت می دهد و از طرفی با تولید ناکافی نوعی از پروتئین، سیستم عصبی بدن هم بسیار صدمه پذیر است. بر مبنای آمارهای جهانی از هر ۴ هزار پسر به صورت تقریبی یک پسر و از هر ۸ هزار دختر یک دختر به سندروم ایکس شکننده مبتلا می شود. سندروم ایکس شکننده به علت تغییرات در کروموزوم ۲۳ انسان ایجاد می شود و بیشتر از هر چیز از راه آزمایش های ژنتیکی قابل تشخیص می باشد. به سبب این که این اختلال از روی ظاهر کودکان امکان دارد قابل تشخیص نباشد؛ والدین یک کودک مبتلا به این اختلال فرزندشان را معمولا به حواس پرتی، بی دقتی و سربه هوا بودن متهم و او را مواخذه و آزار می دهند.
در برخورد با این کودکان فکر می نماییم کودک خنگ و نفهم است یا یک چیزی کم دارد؛ کودک خیلی از مطالب گفته شده در کلاس درس را خیلی راحت فراموش می کند. خیلی از والدین یک کودک مبتلا به سندروم ایکس شکننده تا مدت ها از مشکل فرزند خود آگاه نیستند و نمی دانند که نشانه هایی همچون کم توانی ذهنی خفیف و بهره هوشی پایین از علایم این اختلال است. علی صداقتی خیاط یکی از فعالان آموزش به کودکان در معرض صدمه های اجتماعی است که سال ها در زمینه مشاوره و آموزش به کودکان مبتلا به سندروم ایکس شکننده فعالیت داشته است و کودکان او را «عمو خیاط» صدا می زنند. عمو خیاط در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این که برخی گمان می کنند سندروم ایکس شکننده قابل معالجه و بهبود نیست؛ اظهار داشت: این گمان اشتباه است؛ اگر این اختلال در کودک بموقع شناخته شود؛ از آنجاییکه از ۴ سالگی قابل شناسایی است؛ میتوان از پیشرفت این اختلال جلوگیری کرد. وی با اشاره به اینکه ابتلاء به این اختلال مخصوصاً در خانواده هایی که کودکان تغذیه نامناسبی دارند بیشتر است؛ اظهار داشت: مثلا در سیستان و بلوچستان خصوصاً در سیستان و در مناطق مرکزی فلات ایران این اختلال بسیار زیاد است. خیاط با اشاره به اینکه کودک با اختلال سندروم ایکس شکننده دیر متوجه مطالب می شود؛ اظهار داشت: خیلی از کودکانی که بشدت درون گرا هستند و با دنیای اطراف خود بسیار کم ارتباط برقرار می کنند به طور عمده مبتلا به اختلال سندروم ایکس شکننده هستند اما بعضاً آنها را با کودکان مبتلا به اوتیسم اشتباه می گیرند. آموزش به کودکان مبتلا به سندروم ایکس شکننده از راه مهارت آموزی است
این معلم کودکان اظهار داشت: کار با کودکان مبتلا به این اختلال باید به صورت مهارت آموزی باشد در این صورت آموزش به این کودکان بسیار اثرگذار خواهد بود ما در مدرسه ای در مدت زمان سه ماهه توانستیم ۱۷ نفر از کودکان مبتلا به این اختلال را درمان نماییم و خواندن و نوشتن را به آنان یاد دهیم. حتی بعضی از آنان سنین بالایی هم داشتند عمده آنان نوجوان بودند و حتی یکی از آنان ۲۰ ساله بود. این فعال حقوق کودک با ابراز تأسف از این که معلمان هم مانند والدین چندان از این اختلال آگاه نیستند؛ اظهار داشت: متأسفانه این ناآگاهی بیشتر از همه کودکان مبتلا به این اختلال را آزار می دهد. ما در برخورد با این کودکان فکر می نماییم کودک خنگ و نفهم است فکر می نماییم کودک یک چیزی کم دارد کودک خیلی از مطالب گفته شده در کلاس درس را خیلی راحت فراموش می کند. این معلم کودکان اظهار داشت: متأسفانه برچسب زدن به این کودکان مثل این که بگوییم این بچه نفهم است این بچه کودن است این بچه ضریب هوشی خیلی زیادی ندارد سبب می شود هیچکس به فکر درمان این کودکان نباشد و این مساله به فراموشی سپرده شود. در حالیکه درمان این کودکان به صورت ۱۰۰ درصدی اثربخش است. سندروم ایکس شکننده از نظر ظاهری هم تغییراتی در فرد بوجود می آورد. به لحاظ خصوصیت های ظاهری خیلی از این کودکان گرفتار لکنت زبان می شوند یا در پسرها گاهی بیضه ها بزرگ تر از حد معمول است یا در بعضی موارد انگشتان دست کودک حالتی به خود می گیرد که غیر عادی است. صداقتی خیاط تاکید می کند: خواندن و نوشتن و آموزش الفبا به این کودکان متفاوت با دیگر کودکان عادی است. خواندن و نوشتن در این کودکان به صورت مهارتی امکان دارد و به صورت ذهنی برای این دسته از کودکان خواندن و نوشتن مشکل است. معلم چندین مدرسه کودکان کار اظهار داشت: مدتی قبل یک نوجوان ۱۶ ساله به نزد ما آمد و از کند ذهنی خود گلایه داشت، او نتوانسته بود مدرک سوم راهنمایی خویش را هم بگیرد و دو سالی بود که درس را رها کرده بود. وقتی از او پرسیدیم و او را امتحان کردیم متوجه شدیم که خواندن و نوشتن را به خوبی می داند و دست خط بسیار خوبی هم دارد اما در حساب بسیار ضعیف است و جمع و تفریق اعداد ساده را هم به سختی انجام می دهد. حتی اگر می خواست از عدد ۱۰۰ یک رقم یک رقم بکاهد تا به صفر برسد گرفتار مشکل می شد. وی در تمام این سال ها از جانب اطرافیانش مورد آزار قرار می گرفت. تشویق بهترین راه برای درمان لکنت زبان است صداقتی خیاط اظهار داشت: ما به صورت مهارتی او را با حساب و کتاب آشنا کردیم به صورتی که او می توانست جمع و تفریق اعداد اعشاردار را هم انجام دهد. یا خیلی از این کودکان به علت این که با سرکوفت و سرزنش های اطرافیان خود مواجه بودند گرفتار لکنت زبان شدند. در حالیکه برای تکلم مشکلی ندارند و می توانند به خوبی و با یک گفتار درمانی ساده مشکل خویش را حل کنند. ترس خجالت و کمرویی که به طور عمده با با توجهی، غفلت و برخوردهای نامناسب والدین و اطرافیان تشدید می شود عوامل اصلی بروز لکنت زبان در کودکان است. تشویق بهترین راه برای درمان لکنت زبان است کودک به هیچ عنوان نباید مورد تمسخر یا توبیخ اطرافیان قرار بگیرد و در عین حال باید همواره مورد توجه و مورد تشویق خانواده باشد. بعضی از کودکان که گرفتار لکنت زبان هستند. بعضی از کلمات یا در بعضی از حروف بیشتر گرفتار مشکل می شوند باید به نقاط ضعف کودک بیشتر توجه کرد و بر روی آن دسته از حروف و کلماتی که کودک برای تلفظ آنها بیشتر گرفتار مشکل است باید کار کرد.
بسیاری از کودکانی که مبتلا به سندروم ایکس شکننده هستند چند سال حتی به مدرسه رفتند اما خواندن و نوشتن را یاد نگرفتند. ریاضیات را اصلاً نمی دانند یا در آن بسیار ضعیف هستند روشی که ما بعنوان کودک یاران داریم البته با شیوه متخصصین گفتار درمان متفاوت است؛ روش ها برای درمان لکنت زبان کودک بسیار زیاد است اما متأسفانه می بینیم برخی خانواده ها نه تنها توجه زیادی به لکنت زبان کودکشان نمی کنند بلکه حتی با تمسخر یا توبیخ کودک، لکنت زبانی در او را تشدید هم می کنند. خیاط ضمن اشاره به این که امروزه روش هایی برای آموزش الفبا به کودکان داریم و افراد وجود دارد که مناسب هر فرد و در هر سنی است؛ اظهار داشت: میتوان در ۱۵ جلسه به مدت ۴۵ ساعت الفبا را به صورت کامل به فرد یاد داد.
اگر کودک زیر ۱۰ سال دارد و با مشکلات آموزشی مواجه بوده است تعداد این جلسات، سی جلسه و ۹۰ ساعت خواهد بود کودکان مبتلا به سندروم ایکس با ۱۸۰ ساعت می توانند به سادگی خواندن و نوشتن را یاد بگیرند.
وی با اشاره به اینکه خواندن و نوشتن حق هر فرد است و مثل نفس کشیدن برای انسان ضروریست اظهار داشت: همانطور که به هیچکس نمی توانیم بگوییم نفس نکشد حق نداریم هیچ فردی را از خواندن و نوشتن محروم نماییم.
کودک مبتلا به سندروم ایکس اگر در خانواده زندگی کند که وضع مالی خوبی دارد با ده ها جلسه کلاس خصوصی می تواند مشکل خویش را حل کند اما متأسفانه خیلی از این کودکان در خانواده هایی زندگی می کنند که وضع مالی مناسبی ندارند و والدین توانایی گرفتن ده ها جلسه کلاس خصوصی برای کودک خویش را ندارند. عمو خیاط برای این مشکل اعتقاد دارد میتوان یادگرفتن را برای این دسته از کودکان آسان کرد به شرطی که والدین توجه تفاوت کودک خود شوند و معلمان هم روش های مخصوص آموزش به این کودکان را تمرین کنند. این فعال حقوق کودک اظهار داشت: در همه زبان ها مثل زبان فارسی آموزش ۴۰۰۰ کلمه برای فرد حیاتی می باشد. اگر ما ۲۲ حرف اصلی حروف الفبا را به کودک یاد دهیم و از دستور زبان فارسی به جای عربی در آموزش استفاده نماییم خیلی کاربردی و با راندمان بالا می توانیم کودک را با خواندن و نوشتن آشنا نماییم.

1402/05/18
22:59:37
5.0 / 5
254
تگهای خبر: آموزش , تولید , كتاب , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است