گزارش دانشگاه فارسی؛

گزینش های سه گانه آزمون های استخدامی چگونه است

گزینش های سه گانه آزمون های استخدامی چگونه است

به گزارش دانشگاه فارسی، آزمون استخدامی آموزگاری ابتدایی و استثنایی سال جاری نخستین آزمونی است که فرایند گزینش جدید آموزش و پرورش برای آن اعمال می شود.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر؛ چند روزی است که پروسه استخدام آموزگاران در آموزش وپرورش به مرحله ارزیابی رسیده است و داوطلبان بعد از دعوت به یکی از حوزه های از پیش تعیین شده، مورد ارزیابی قرار می گیرند. آن طور که سجاد صدیقی مشاور وزیر آموزش وپرورش و مسئول پروژه های استخدامی وزارت آموزش وپرورش گفته است تلاش نظام آموزشی بر این است که تمامی فرآیندهای استخدامی آموزگاری ابتدایی و استثنایی تا پایان هفته آتی به اتمام برسد و نتایج تا نیمه شهریور اعلام گردد. از آنجائیکه آموزش وپرورش بنا دارد گزینش و ارزیابی را به این شیوه جدید برای آزمون های استخدامی دیگر هم به کار گیرد؛ و از آنجائیکه این شیوه جدید گزینش با اعمال نظر سازمان امور اداری و استخدامی اجرائی شده و مقرر است مشابه این گزینش در آزمون های استخدامی دیگر نهادها هم به کار رود؛ در این گزارش می خواهیم تا پروسه گزینش و ارزیابی داوطلبان پذیرفته شده در آزمون کتبی را شرح دهیم. ارائه و تطبیق مدارک ایستگاه ابتدایی پروسه استخدام است در آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی و استثنایی برای نخستین سه برابر ظرفیت مورد نیاز به عنوان پذیرفته شدگان مرحله کتبی برای گزینش معرفی شده اند تا دست آموزش وپرورش برای انتخاب پذیرفته شدگان بطورکامل باز باشد. سجاد صدیقی مسئول پروژه های استخدامی وزارت آموزش وپرورش معتقد می باشد برای انتخاب آموزگار ابتدایی بیش از توانمندی علمی داوطلب که در آزمون کتبی مشخص شده است؛ توانمندی معلمی و خاصیت های تربیتی وی حائز اهمیت می باشد. به همین دلیل داوطلبان سه برابر ظرفیت به محل های تعیین شده برای ارزیابی و گزینش فراخوانده شدند. در ابتدا هر یک از داوطلبان لازم است اصل مدارک هویتی خودرا به همراه یک کپی از این مدارک تحویل متصدی میز شماره یک دهد. تطبیق کپی با اصل مدرک هویتی در این مرحله صورت خواهد گرفت. بعد از آن مدرک تحصیلی و مدارکی که نشان دهنده سوابق کاری فرد است ارائه خواهد شد. زمان فارغ التحصیلی باید قبل از زمان برگزاری آزمون کتبی باشد. برای داوطلبینی که رشته تحصیلی آنان مغایر با رشته های مندرج در دفترچه آزمون باشد؛ ارائه سابقه کار معلمی حداقل به مدت دو سال در یکی از مدارس ضرورت دارد. همین طور اگر فرد خواهان استفاده از امتیاز بومی است لازم است مدارک سکونت در آن منطقه را در همین مرحله ارائه نماید. شهر تهران و کلانشهرها فاقد چنین امتیازی هستند اما برای سایر شهرستان ها درج نام شهرستان به عنوان محل تولد در شناسنامه داوطلب و یا یک استشهادیه محلی ممهور به مهر کلانتری فراجا مستقر در همان شهرستان که نشان دهد داوطلب به مدت ۵ سال در این شهرستان سکونت دارد جهت استفاده از امتیاز بومی بودن مورد نیاز است. سوابق ایثارگری، فرزند خانواده شهید و ایثارگر و متأهل بودن داوطلب هر یک امتیاز خودرا دارد. همین طور داوطلبان مرد لازم است کارت پایان خدمت و یا معافیت از آنرا ارایه کنند. همین شرایط فوق سبب می شود قسمتی از داوطلبان اصلاً به سه مرحله اصلی گزینش نرسند.
سه مرحله گزینش، با سه هدف متفاوت آزمون استخدامی آموزگاری ابتدایی و استثنایی امسال نخستین آزمونی است که پروسه گزینش جدید آموزش وپرورش برای آن اعمال می شود. پروسه گزینش جدید آموزش وپرورش یک ماراتن حدوداً هشت ساعته است که در سه مرحله طراحی شده است. هدف از این گزینش جدید شناسایی تمامی ظرفیت ها، خاصیت های شخصیتی و اعتقادی و همین طور بررسی توانمندی علمی و عملی داوطلب برای معلم شدن است. مرحله اول که به آن مرحله مصاحبه عمومی هم می گویند مرحله شناسایی توانمندی داوطلب در ارائه مطلب است. داوطلب باید در این مرحله نشان دهد تا چه میزان توانایی تدریس و ارائه مطلب را دارد. همین طور در این مرحله نحوه ارتباط گیری داوطلب با کودک مورد ارزیابی قرار می گیرد. در مرحله دوم نحوه ارتباط داوطلب با والدین دانش آموز مورد ارزیابی قرار می گیرد. نقش والدین را ارزیابان آموزش وپرورش بازی می کنند. یک سناریو از پیش طراحی شده در مقابل داوطلب قرار می گیرد. این سناریو حاوی شرایط ویژه ای است که یک دانش آموز دارد یا مشکلی است که برای کودک پیش آمده است. داوطلب لازم است به خوبی شرایط دانش آموز را برای والدین فرضی تشریح کند، توضیحات آنان را بشنوند و با کمک همدیگر برنامه ای برای بهبود وضعیت دانش آموز طراحی کند. مرحله سوم شباهت هایی با بازی مافیا دارد؛ چند نفر از داوطلبان که به صورتی رقیب یکدیگر محسوب می شوند گرد یک میز می نشینند و همراه با تعدادی ارزیاب درباب یک موضوع بحث گروهی خواهند داشت. شناسایی نظرات و اعتقادات داوطلب و همین طور میزان سواد، دانش و اطلاعات داوطلب در این مرحله رصد خواهد شد. رصد آنلاین وضعیت ارزیابی داوطلبان بصورت کشوری است و هر ۶۰۰ تیم ارزیاب به سیستم های کامپیوتری و اینترنتی متصل هستند و تمامی فرم های ارزیابی بمحض تکمیل برای مرکز پشتیبان ارسال می شوند. مسئولان نظام آموزشی مدعی هستند که امکان دخل و تصرف در این فرم ها برای هیچ کس ممکن نیست. هر ۶۰۰ تیم ارزیاب در سراسر کشور به سیستم های کامپیوتری و اینترنتی متصل هستند و تمامی فرم های ارزیابی بمحض تکمیل برای مرکز پشتیبان ارسال می شوند و امکان دخل و تصرف در این فرم ها برای هیچ کس ممکن نیست. بااینکه آموزش وپرورش نیاز شدیدی به نیروی معلم دارد با اینحال صدیقی مسئول پروژه های استخدامی وزارت آموزش وپرورش می گوید نظام آموزشی قرار نیست به هر قیمتی نیرو جذب نماید. وی معتقد است؛ ارزیابی های پیش رو ممکنست به خالی ماندن صندلی های بیشتری در آموزش وپرورش منجر شود اما نظام آموزشی کشور مصمم است هر نیرویی را جذب نکند. نظام آموزشی می تواند از بازنشستگان دارای رتبه مناسب بخواهد این کمبود نیرو را که مختص به همین سال ها است جبران کنند.


منبع:

1402/05/11
08:51:57
5.0 / 5
263
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , پروژه , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است