نوری مطرح كرد؛

رتبه بندی معلمان برای سند تحول بود

رتبه بندی معلمان برای سند تحول بود

به گزارش دانشگاه فارسی، وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: رتبه بندی معلمان اجرا شد و هیچ کس نگفت شروعش در جهت سند تحول بنیادین بوده و همه پرسیدند چقدر به حقوق افزوده شد.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از مهر، یوسف نوری در نشست عرضه و نقد الگوی اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد با اشاره به اینکه در چشم انداز سند تحول بنیادین به رویکرد مدیریت نقدپذیر و مشارکت جو اشاره شده است که ما هم به آن توجه داریم اظهار داشت: یکی از مهارت های پایه که متربیان ما باید داشته باشند تفکر نقادی یا نقد کردن منطقی است. وی ادامه داد: این مهارت پایه همانند دیگر مهارت های پایه شاید کمتر در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است و یکی از دلایلش اینست که معلم را برای انتقال این مهارت ها به خوبی آماده نکرده ایم. وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به این که بعضاً دانش آموختگان ما به همه مهارت های پایه مجهز نیستند و مثلا نمی توانند کار تیمی انجام دهند یا مهارت ارتباط با همدیگر را ندارند اظهار داشت: یک علت اینست که شاید دانش را منتقل کرده ایم، اما این دانش با آن مهارتی که باید در فرد نگرش ایجاد نماید، عجین نشده است. نوری افزود: این در شرایطی است که معلمان ما بر مبنای اجتهاد خودشان و برداشتی که از موقعیت در آن شرایط داشتند کارهای خوبی هم انجام دادند. مهمترین عامل تحرک اجرایی سازی سند تحول است وی با اشاره به اینکه عدم اجرایی سازی سند تحول بنیادین به یک بیماری مزمن تبدیل گشته است اظهار داشت: شاید این نشست مهم ترین عامل تحرک اجرایی سازی سند تحول باشد؛ چونکه اساسا تضارب آرا در اینجاست و کمک می نماید حرکت ما منطقی شود و این همگرایی باعث ترویج گفتمان سند شده و از آن نتیجه بگیریم. وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به لایه های حکمرانی اظهار داشت: یک لایه حکمرانی، لایه نرم است که به خرده نظام های پایه و عقلانیت باز می گردد مثلا در خرده نظام های پایه در دیدگاه دیگران و مادی گرایان اساسا "اقتصاد" را قرار می دهند که به جامعه ما تسری یافته است اما در دیدگاه توحیدی، این خرده نظام پایه، "فرهنگ" است. نوری افزود: برای اجرای سند تحول بنیادین در کنار نهاد اقتصاد، سیاست و فرهنگ، بخش تقنین را هم قرار دهیم که باید به کمک بیایند و برای اجرایی سازی این سند اقدام نمایند. لایه دیگر، عملکرد است که بیشتر در کشورها نگاه معطوف به "نتایج" است، اما در نظام تعلیم و تربیت به "پیامد" بیشتر توجه می شود و نه این که فقط نتایج از حیث کمی مهم باشند. لایه بعدی، ادراک عملکرد و خیلی مهم است. وی با اشاره به اینکه باید نگاه متفاوتی به این مورد داشته باشیم که «سند چرا اجرا نمی شود؟» اظهار داشت: ساحت های تربیتی شش گانه در سند تحول بنیادین داریم و خروجی دانش آموختگان در سند تحول بنیادین باید بر اساس این شش ساحت باشد. به عبارت دیگر پیامد نظام تعلیم و تربیت برای دانش آموختگانی مجهز به این شش ساحت باشند و این مهم به صورت کارنامه عرضه شود که کسی به آن توجه نمی نماید. وزیر آموزش و پرورش افزود: نیاز است این گفتمان، ساری و جاری و از نقطه ای آغاز شود. یک سری موانع در راه داریم. در عوامل فردی، همسویی اهداف فرد و سند مطرح است. رتبه بندی معلمان اجرا شد و هیچکس نگفت شروعش در جهت سند تحول بنیادین بوده و همه پرسیدند چقدر به حقوق افزوده شد. رسانه ها قسمتی از رتبه بندی را پررنگ می کنند که ما به ازایش اصلاح نظام پرداخت است. اما اولویت اول ارتقای نظام تعلیم و تربیت بود. باید بگویم در تبیین حتی کاری که در جهت اصلاح سند تحول انجام شد، موفق نبودیم. مدرسه هنوز از خودش اختیاری ندارد نوری به فرهنگ سازمانی بعنوان یکی دیگر از موانع اجرایی سازی سند تحول بنیادین اشاره نمود و اظهار داشت: به علت مزمن شدن و اجرایی نشدن سند، حلقه وصل میان ستاد و صف از بین رفته است. در ستاد این تلاش انجام می شده و باید به مدرسه پیوند بخورد. فرد باید ببیند که این سند برایش چه نفعی دارد. در حوزه سازمانی، نظام هم باید بداند که اگر سند اجرا شود چه میزانی اثر دارد. تاثیر سند را باید بتوانیم نشان بدهیم. سند تا کنون به یک گفتمان رایج تبدیل نشده است. وی ادامه داد: باید به مبانی برگردیم و تغییرات را از مبانی شروع نماییم تا سند توسط ذی نفعان پذیرفته شود. وقتی گروههای مردمی می بینند سند اجرا می شود آن زمان بیشتر به آموزش و پرورش کمک می کنند. وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به این که سند تحول اجرا نمی شود مگر با وفاق ملی اظهار داشت: این وفاق ملی با همگرا شدن دلسوزان نظام تعلیم و تربیت میسر می شود. یک کار مهم اینست که اول سال، مدارس برنامه مشخصی داشته باشند و دیگر در طول سال برای آنها بخشنامه ای ابلاغ نشود. حقیقت اینست که مدرسه هنوز از خودش اختیاری ندارد و آن وقت ما می خواهیم تحول ایجاد شود. سند تحول را یک سند مالی می بینند نوری اضافه کرد: شاخصهای سند تحول مدرسه ای با مشارکت پژوهشگاه مطالعات و شورایعالی آموزش و پرورش درحال استخراج است. سند تحول بنیادین ساخت یک ساختمان نیست؛ باید در اجرایی سازی سند، زمان، مکان و روش دقیق را به کار ببندیم. وی با اشاره به اینکه در نگاه بودجه ای، سند تحول را یک سند مالی می بینند اظهار داشت: باید خانواده در اسناد بودجه دیده شود. در متن ماده واحده بودجه باید عبارات فرهنگی و نه صرفا اقتصادی دیده شوند. مثلا برای اجرای فرهنگ یا جمعیت و خانواده یا آموزش و پرورش مبالغی را تعیین کنند. اگر سند تحول اجرا شود این اتفاق میسر است. آن وقت است که عنوان برنامه ما نمی شود "توسعه اقتصادی، اجتماعی و سپس فرهنگی" بلکه می شود برنامه "فرهنگی" نظام و برای پیشرفت اقتصادی هم در جداول مختص خودش بودجه را تنظیم می کنند.


منبع:

1401/09/28
21:00:07
5.0 / 5
432
تگهای خبر: آموزش , جوانان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است