معاون كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان:

كرونا مفهوم كودكی را گرفتار تحول كرد

كرونا مفهوم كودكی را گرفتار تحول كرد

به گزارش دانشگاه فارسی سرپرست معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه سرعت تغییر مفهوم کودکی در دنیای امروز شتاب زیادی پیدا کرده است، عنوان کرد: انتشار کرونا باعث تغییر مفهوم کودکی در دنیای امروز شد.


به گزارش دانشگاه فارسی به نقل از ایرنا، افسون امینی چهارشنبه در آیین گشایش هشتمین همایش ملی دانشگاهی ادبیات کودک به میزبانی دانشگاه شیراز و در بستر فضای مجازی برگزار شد، اضافه کرد: مفهوم کودکی به زمان و مکان وابسته است و تحت تأثیر این عوامل گرفتار دگرگونی می شود اما انتشار کرونا مفهوم کودکی را بیشتر از عوامل دیگر گرفتار تحول کرد.
وی افزود: رسالت اصلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این دوران رصد کردن تغییر مفهوم کودکی و بروز کردن کودکان متناسب با این تغییر و شتاب است.
سرپرست معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از معدود سازمان هایی است که کوشش کرد تا خویش را با تغییر و تحولی که دنیای کودکان را تحت تاثیر قرار داده است، وفق دهد.
امینی اظهار داشت: یکی از نقاط مثبت این اتفاق ناخوشایند تجارب زیادی بود که در این دوران کسب کردیم، تجاربی که بطور قطع در شرایط عادی نمی توانستیم به دست آوریم.
وی اضافه کرد: متأسفانه در دنیایی به سر می بریم که هر روز با اخبار فاجعه آمیز و ناخوشایندی روبه رو هستیم و دسترسی کودکان به این اخبار هم روز به روز بیشتر می شود.
سرپرست معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بیان نمود: برگزاری همایش ملی دانشگاهی ادبیات کودک با همکاری دانشگاه شیراز و سایر نهادها یک اتفاق نیکو و مبارک است که کمک شایانی به سلامت اجتماعی و روانی کودکان در دوران کرونا و پسا کرونا می کند. امیدوارم این همکاری تداوم پیدا کند تا بتوانیم در کنار هم قدم های بزرگتری برداریم و اتفاقات بهتری را برای کودکان رقم بزنیم.
دانشگاه شیراز در حوزه «ادبیات کودک» جایگاه بی بدیلی دارد
رئیس دانشگاه شیراز هم در سخنانی در این آیین ضمن اشاره به مبحث این همایش اظهار داشت: انتشار کرونا و تأثیرات ناشی از این بیماری لزوم پرداختن به مبحث «ادبیات کودک: پساانسان گرایی، پساکرونا و جهان در شرایط مجازی» را به خوبی نشان داده است.
حمید نادگران اضافه کرد: امیدواریم نتایج پرارزش حاصل از برگزاری همایش ادبیات کودک به خوبی به جامعه منتقل شود و همگان بتوانند از این نتایج بهره کافی ببرند.
وی افزود: حدود پانزده سال است که اردیبهشت ماه دانشگاه شیراز، با ادبیات کودک و همایش ملی آن پیوند یافته است.
وی با اعتقاد به این که دانشگاه شیراز بعنوان مادر ادبیات کودک ایران شناخته شده است، بیان نمود: در هشتمین همایش ملی دانشگاهی ادبیات کودک، با حضور استادان، دانشجویان، هنرمندان و صاحب نظران این حوزه، به همت مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز برگزار شده است، جای بسی شادمانی است که شیراز، نگین فارس و ایران همان گونه که با داشتن پشتوانه ای غنی و بی همتا، بعنوان شهر ادیبان و شاعران کهن پارسی همچون حافظ و سعدی شناخته می شود، در حوزه ادبیات کودک نیز، جایگاه بی بدیلی دارد.
نادگران به جایگاه دانشگاه شیراز در کشور اشاره نمود و خاطرنشان کرد: دانشگاه شیراز، با داشتن ۲۰هزار دانشجو و ۷۲۰ عضو هیأت علمی، در ۱۵دانشکده و ۷۵ گرایش، از دانشگاه های برتر و تراز اول کشور و در جایگاه قطب علمی جنوب کشور است که در زمینه های مختلف، ازجمله گسترش تحصیلات تکمیلی و ایجاد گرایش های جدید زبان و ادب فارسی، همچون «ادبیات کودک» پیشرو و بنیان گذار بوده است.
وی تصریح کرد: امروزه مبحث حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم؛ یا اصطلاحا دانشگاه های کارآفرین و جامعه محور، از موضوعات اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و به پیروی از آن در صدر اهداف دانشگاه های کشور، ازجمله دانشگاه شیراز است.
این مقام مسئول بیان داشت: دانشگاه شیراز، دیر زمانی ست که این مهم را در برنامه ی راهبردی خود قرار داده و برای هماهنگی و همسویی پژوهش های علمی خود با نیازهای روز جامعه که از ملاک ها و خصوصیت های یک جامعه پیشرفته و پویاست، برنامه ریزی نموده است و می کوشد.
وی افزود: مطالعات رسمی ادبیات کودک، در چارچوب یکی از گرایش های ارشد زبان و ادبیات فارسی، ازجمله این اقدامات است که تا حدود دو دهه گذشته، جای خالی آن در وزارت عتف کاملا محسوس بود.
نادگران با اشاره به اینکه ادبیات کودک و نوجوان، مانند دیگر مسائل، زیرِ تاثیر جامعه خویش پدیدار می شود و تاثیر آن در جامعه دوسویه است، اظهار داشت: از یک سو تاثیر اجتماع بر ادبیات کودک از آن جهت است که نویسندگان این ادبیات با مفاهیم موجود در جامعه سر و کار دارند و خواسته یا ناخواسته این مفاهیم را وارد ادبیات کودک می کنند و ایده ها و مضمون های مورد انتخاب خویش را در نوشتن آثارشان از درون همین اجتماع برمی گزینند و از دیگر سو، تاثیر ادبیات کودک بر جامعه هم از همین ادبیات و افق های دید و آشنایی پدید می آید که با الگوها و ژرفاهای تمدن و زندگی برای کودک گشوده می شود. کودکان و نوجوانانی که در همین اجتماع زندگی می کنند و سازنده فرهنگ و زیرساختهای آن خواهند بود؛ فرهنگی که بخش عمده ای از آنرا از ادبیات کودک، گرفته است.
وی اعلام نمود: دانشگاه شیراز اما، مفتخر است که با بهره مندی از استادانی صاحب نظر و کاردان، در طراحی، تدوین و تصویب این گرایش بینارشته ای پیشگام بوده و با همکاری پرارزش دو دانشکده علوم انسانی، علوم تربیتی و روان شناسی در مرکز مطالعات ادبیات کودک، کارشناسانی زبده و پژوهشگرانی متخصص برای عرصه ادبیات کودک ایران تربیت کرده است که تاثیر حضور و فعالیتشان به این میدان بر هیچ کس پوشیده نیست.
نادگران در تشریح اقدامات مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، اظهار داشت: راه اندازی اولین و تنها مجله علمی-پژوهشی مطالعات ادبیات کودک، گشایش کتابخانه تخصصی ادبیات کودک در دانشگاه شیراز، تألیف و ترجمه کتاب های نظری و کاربردی در این عرصه، برگزاری همایش های دوسالانه ادبیات کودک، انجام پژوهش های بنیادین و جشنواره های و نشست های تخصصی متعدد در این عرصه، هم تنها بخشی از کارنامه پرافتخار مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز است که به این عرصه علمی و ادبی، رونق و طراوتی دوچندان بخشیده است.
وی بیان داشت: همینطور این مرکز به مناسبت برگزاری هشتمین همایش ملی دانشگاهی ادبیات کودک، باری دیگر همسو با دغدغه و نیاز جامعه، مبحث «ادبیات کودک: پساانسان گرایی، پساکرونا و جهان در شرایط مجازی» را محور قرار داده و پژوهشگران و صاحب نظران این حوزه را به هم اندیشی و پژوهش در این حوزه فراخوانده است.
هر گونه به حاشیه راندن کودکان را به چالش می کشیم
پروفسور کارین موریس استاد تعلیم و تربیت پیش دبستانی در دانشگاه اولو در فنلاند هم در سخنانی از راه دور در این همایش اظهار داشت: مبحث سخنرانی من پیرامون اتفاقی است که در ملاقات کودک پساانسان و کتاب های تصویری رخ می دهد و عنوانی که برای سخنرانی ام برگزیدم این است که «وقتی کودک پساانسانی با کتابهای تصویری ملاقات می کند».
او اضافه کرد: ما به شدت متعهد هستیم که هر گونه به حاشیه راندن کودکان را به چالش بکشیم.
کارین موریس افزود: ما در آثار خود کتاب تصویری را ایزوله نمی نماییم و ارتباط آنرا بعنوان متن، شی یا هنر با نویسندگان، ناشران، منتقدان، کتابداران و خوانندگان در هر گروه سنی و همینطور ارتباط آنرا با زمان و مکانی که کتاب تصویری در آن خلق شده است، در نظر می گیریم.
وی تصریح کرد: ما در پساانسان گرایی انتقادی بخصوص واقع گرایی عاملانه کارن باراد و در نظریه تاثیر، فضایی نو یافته ایم تا نارضایتی های روزافزون خویش را نسبت به رویکردهای انسان محور و بویژه بزرگسال محور بر خوانش کتاب های تصویری بروز دهیم.
موریس بیان نمود: ما باید بتوانیم از نتایج پژوهشها و تحقیقاتمان در مورد ملاقات کودک پساانسان با کتاب های تصویری به پرسش هایی در خصوص اینکه«ادبیات کودک برای چه کسی است و در کار با کودک معمولا چه تصوری از کودک و کودکی نهفته است یا چه تصوری از کودک و کودکی عرضه می شود؟»پاسخ دهیم.
استاد تعلیم و تربیت پیش دبستانی در دانشگاه اولو در فنلاند، اضافه کرد: کتاب های تصویری همیشه در شبکه بی نهایتی از روابط که محل تقاطع معرفت های مختلف است قرار دارند. علیرغم این خواندن و تفسیر آنها به موضوعات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اخلاقی و زیبایی شناسی محدود شده است. اما من علاقمندم بدانم وقتی کتاب های تصویری با جهان در نیمه راه ملاقات می کنند چه می شود؟
ارائه ۱۸ مقاله در همایش
دبیر علمی همایش ملی دانشگاهی ادبیات کودک هم اظهار داشت: اضطراب پیدا و پنهان ناشی از انتشار کرونا که بر روح و روان همه کودکان جهان تاثیر گذاشته و خواهد گذاشت حقیقت جهان امروز ما است و بی شک زمان زیادی نیاز است تا هولناکی، تلخی و تیرگی این دوران سخت و دلهره آور شسته شود.
سعید حسام پور افزود: غافلگیری ما در مقابل این شرایط سبب شده که فعلاً تنها کارمان این باشد تا حدی بکوشیم کودکانمان را از این شرایط آگاه نماییم و اندکی توانمندشان سازیم.
عضوهیأت علمی دانشگاه شیراز اظهار داشت: حالا بایستی بعد از گذر از این بحران بارها و بارها مسئله را در ذهنمان و در جمع های تخصصی بازشناسی، تحلیل و واکاوی نماییم تا بیشتر متوجه شویم چه دگرگونی های بنیادینی در زیست جهانمان رخ داده است.
او تاکید کرد: اندیشه پساانسان گرایی را میتوان واکنشی به انسان گرایی مسلّط در علوم انسانی دانست که روزبه روز بر گستره و ژرفای آن افزوده می شود.
وی اضافه کرد: این رخداد زمینه را برای تحولاتی ژرف در علوم انسانی و تربیتی فراهم آورده است.
حسام پور در ادامه اظهار داشت: الان، با تحولی که پساانسان گرایی در مفهوم انسان، رابطه انسان و طبیعت، رابطه انسان و جامعه و... پدید آورده است، برداشت ها از مفهوم کودکی هم دگرگون شده و به دنبال آن نظام های تعلیم و تربیت و هم ادبیات کودک به راهکارهای تازه ای رسیده اند.
وی به گسترش فناوری های دیجیتال و فضای مجازی در دوران کرونا اشاره نمود و خاطرنشان کرد: گسترش فناوری های دیجیتال و فضای مجازی که در دوران قبل از کرونا بر پدیده هایی مانند تعلیم و تربیت، کتاب، هنر و ادبیات و سرگرمی و ارتباطات تاثیر گذارده بود با پیدایش کرونا با سرعت خیره کننده ای به رشد خود ادامه داد و بر همه جنبه های زندگی فردی و اجتماعی انسان سایه ای سنگین فروافکند؛ پدیده ای که در دوران پساکرونا هم همچنان تداوم خواهدیافت.
حسام پور تصریح کرد: این تحول بگونه ای است که افرادی که پیش از این ضرورتی جهت استفاده از فن آوری نوین و فضای مجازی به شکلی گسترده احساس نمی کردند در دوران کرونا به علت لزوم های حرفه ای یا برای غلبه بر احساس تنهایی و ترس به آن تن دردادند و آرام آرام بعد از پذیرش این شرایط از ظرفیتهای معجزه گونه و اعجاب انگیز این پدیده آگاه شدند و چه بسا در شمار هواخواهان آن قرار گرفتند.
وی اظهار داشت: درهم تنیدگی سه عنصر بنیادین پساانسانگرایی، پساکرونا و جهان در شرایط مجازی و پیوندهای ناگزیر این سه با هم چشم اندازی دیگرگون پیش رویمان گذارده است و نباید اجازه دهیم از آن جا بمانیم و منفعلانه با آن روبرو شویم. برماست هوشمندانه و به دور از شعارزدگی های مرسوم چاره جویی نماییم و برنامه هایی سنجیده برای آن داشته باشیم.
حسام پور عنوان کرد: قرار بود برای همایش اردیبهشت ۱۴۰۰ فراخوان دهیم و با وجود این که شورای علمی همایش می دانست مبحث و محورهای همایش خیلی ویژه و تخصصی خواهد شد اما همگی بر این باور بودیم باید همایش زمینه ساز درنگ و اندیشیدن درباره همین مسائل بنیادین روز شود.
دبیر علمی همایش ملی دانشگاهی ادبیات کودک در انتها سخنانش، بیان داشت: بعد از انتشار فراخوان چهل چکیده انتخاب|شد و سرانجام ۱۸ مقاله برای عرضه در این همایش در نظر گرفته شد.


1400/03/07
23:46:08
5.0 / 5
626
تگهای خبر: برند , پژوهشگر , تحصیل , تحصیلات تكمیلی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
دانشگاه فارسی

دانشگاه فارسی

آموزش از راه دور

unifarsi.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانشگاه فارسی محفوظ است