رموز واكنش ایمنی بدن نسبت به بیماری ها شناسایی شد

به گزارش دانشگاه فارسی محققان برای نخستین بار موفق به کشف رمز و راز اصلی واکنش ایمنی بدن انسان شدند که می تواند به محققان علوم پزشکی در یافتن روش های جدید ایمنی درمانی برای سرطان و سایر بیماری ها کمک نماید.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، این پژوهشگران موفق به مشاهده روشی شدند که سلول های دندریتیک از آن برای آگاهی دادن به سلول های تی در مورد تهدید بیماری استفاده می نمایند.
سلول های دندریتیک نوعی سلول ایمنی هستند که مسئول ارائه شواهدی از یک پاتوژن مهاجم به سلول های تی است. سلول های تی انواع عملکردهای مربوط به سیستم ایمنی بدن را انجام می دهد که همچون آنها بکارگیری سایر انواع آنتی بادی های ضد عفونت است.
هنگامی که یک سلول آلوده می شود، پروتئین های آن تغییر شکل می دهد تا مشکل را نشان دهند. به جهت اینکه بدن بتواند یک واکنش ایمنی عرضه نماید، سلول های دندریتیک باید این پروتئین های تغییر یافته را به سلول های تی نشان دهند.
تاکنون پژوهشگران مطمئن نبودند که سلول های دندریتیک چگونه این وظیفه را انجام می دهند.
وقتی سلول های دندریتیک سلولی را پیدا می کنند که بیمار و در حال مرگ است، آنها قطعات سلول آلوده را جمع آوری و در پاکت های کوچکی به نام «فاگوسوم» (phagosomes) ذخیره می کنند.
محققان با مطالعه سلول های ایمنی موش، متوجه شدند که این پاکت های سلول های دندریتیک، بعد از پر شدن از قطعات، از هم باز شده و پروتئین های تغییر شکل یافته را آزاد می کنند.
پروتئین های آزاد شده به قطعات کوچکتر تجزیه شده و به سمت غشای سلولی شنا می کنند؛ جایی که می توانند به خارج سلول منتقل شده و توسط سلول های تی دریافت شوند.
تجزیه و تحلیل های جدید نشان داد که ژن DNGR-۱، عامل اصلی در این پروسه است.
«کاتانو رایز» که ریاست این پژوهشگران را در آزمایشگاه ایمونولوژی در موسسه Francis Crick در لندن بر عهده داشته است، اظهار داشت: برای دهها سال این سوال وجود داشت که چگونه پروتئین های موجود در فاگوسوم ها فرار می کنند تا خرد شوند و در سطح سلول دندریتیک ارائه شوند.
وی اضافه کرد: سال هاست روی این مساله کار می نماییم. بدین سبب هیجان انگیز است که سرانجام شواهدی از یک گیرنده خاص پیدا کردیم که برای ترکیدن فاگوسوم ها سیگنال می دهد.
این دستاورد پژوهشی در مجله Nature Immunology به تفصیل شرح داده شده است.

1399/10/06